Nadjeżdża najważniejsza i największa nowość 2021 roku od firmy PIKO
!
- źródło:
https://www.piko.de/DE/index.php/de...n/1610-h0-expert-dampflok-br-83-10-50630.html
Miniatura odzwierciedla parowóz 83 1027-8, czyli ostatni z 27 wyprodukowanych parowozów serii 83.10. Parowóz został wyprodukowany w 1955 roku przez zakłady VEB Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu. Model odwzorowuje pierwowzór z okresu stacjonowania w lokomotywowni w Haldensleben podlegającej dyrekcji w Magdeburgu i po ostatniej naprawie rewizyjnej zakończonej 10 lutego 1970 roku. Maszyna nosi już nowy "komputerowy" numer z cyfrą samokontroli co "przesuwa" nieco okres odwzorowania pierwowzoru, bowiem nowe numery oficjalnie ("na papierze") zaczęły obowiązywać od 1 czerwca 1970 roku, a więc zakładając, że z dnia na dzień nie nałożono nowych tabliczek na wszystkie lokomotywy można przyjąć, że model odwozrowuje pierwowzór mniej-więcej od czerwca 1970 roku, a latem tegoż roku raczej na pewno posiadał już fizycznie zmieniony numer. Brak niestety informacji kiedy lokomotywa przeszła kolejną naprawę. Z
"teczki" parowozu możemy się dowiedzieć, że 15 maja 1973 roku, a więc po niespełna 3 latach od naprawy, po której model PIKO odwzorowuje pierwowzór, lokomotywa została skreślona i kilka miesięcy później fizycznie zlikwidowana. Biorąc pod uwagę częste przeglądy parowozów niewykluczone, że okresie między naprawą w 1970 roku, a skreśleniem w 1973 roku lokomotywa przeszła jeszcze jedną naprawę np. w 1972 roku, co wcale nie przeszkadzałoby w tym, aby po roku wyłączyć ją z eksploatacji i nie byłoby to odosobnionym przypadkiem przeglądając "teczki" innych parowozów DR.
Fotografii pierwowzoru w zasadzie próżno szukać w internecie wyszukując po numerze parowozu (83 1027-8). Popularna wyszukiwarka znajduje na chwilę obecną tylko jeden interesujący nas wynik. Na portalu
www.lokomotive-fachbuchhandlung.de można zakupić w cenie 0,80 € fotografię pierwowzoru wykonaną w kwietniu 1972 roku na terenie macierzystej lokomotywowni. W ofercie - z wiadomych względów - znajduje się jedynie jej miniaturka:
- źródło:
https://www.lokomotive-fachbuchhand...komotiven/Baureihe-83-10/83-1027-8::2734.html
- autor: Rolf Vogel (kolekcja Martina Stertza)
- opis:
"83 1027-8 (Bw Haldensleben) im Heimat-Bw im April 1972."
Jak widać parowóz znajduje się na końcu toru tuż przy samym koźle oporowym. Za nim stoi inna maszyna. Widać, że jest zaopatrzony w węgiel, a także komin nie jest zasłonięty. Można więc ze sporym prawdopodobieństwem przypuszczać, iż nadal znajdował się w eksploatacji. Według informacji podanych na stronie firmy PIKO, w 1972 roku ostatnie egzemplarze parowozów serii 83.10 zostały odstawione. Wynikać z tego może, że od wykonania powyższej fotografii do momentu wycofania z eksploatacji, być może mogło minąć kilka miesięcy.
Model firmy PIKO jest pierwszym wieloseryjnym modelem parowozu serii 83.10. Do tej pory - od 2008 roku - modele tych maszyn oferowała jedynie niemiecka manufaktura
Modellbahnmanufaktur Crottendorf (MMC). W ofercie znajdują się dwie miniatury - pierwsza parowozu 83 1002 z epoki III, zaś druga dokładnie tego samego parowozu, który w tym roku wyprodukuje firma PIKO - każda w cenie 1299,00 €.
Najważniejsza tegoroczna nowość firmy PIKO będzie dostępna już w lutym! Model ukaże się w sumie w 6 wersjach:
-
50630 (329,99 € / 1529 zł) - analogowej na prąd stały
-
50631 (369,99 € / 1719 zł) - cyfrowej, z dekoderem jazdy, na prąd zmienny
-
50632 (419,99 € / 1949 zł) - cyfrowej, z dekoderem dźwięku oraz generatorem dymu, na prąd stały
-
50633 (429,99 € / 1999 zł) - cyfrowej, z dekoderem dźwięku oraz generatorem dymu, na prąd zmienny
- 55916 (489,99 € / 2279 zł) - cyfrowej, z dekoderem dźwięku, generatorem dymu oraz sterowanymi sprzęgami, na prąd stały
-
55917 (489,99 € / 2279 zł) - cyfrowej, z dekoderem dźwięku, generatorem dymu oraz sterowanymi sprzęgami, na prąd zmienny
Na wersję z zachwalanym przez PIKO dekoderem XP 5.1 przygotowanym specjalnie pod ten model i dostępnym póki co tylko dla tego modelu trzeba będzie jednak poczekać do września tego roku. Tradycyjnie próbki dźwięków można posłuchać na stronie firmy PIKO - wystarczy kliknąć odnośnik do sklepu internetowego lub na stronę z opisem modelu.