• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowe wagony dla wojska w barwach PKP

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#22
Żadna konkretna seria nie jest przypisana do konkretnych wagonów i w tym wypadku z pewnością będzie tak samo, więc pytanie trochę dziwne. Będzie taka lokomotywa, jaka w danym momencie będzie potrzebna i dostępna. W zimie musi to być maszyna zapewniająca elektryczne ogrzewanie składu (chyba, że wagon ma także ogrzewanie parowe :)), ale w lecie zasilanie elektryczne też jest potrzebne, bo wagon z pewnością ma klimatyzację.
 

wojtek_

Aktywny użytkownik
Reakcje
174 20 1
#24
Żadna konkretna seria nie jest przypisana do konkretnych wagonów i w tym wypadku z pewnością będzie tak samo, więc pytanie trochę dziwne. Będzie taka lokomotywa, jaka w danym momencie będzie potrzebna i dostępna. W zimie musi to być maszyna zapewniająca elektryczne ogrzewanie składu (chyba, że wagon ma także ogrzewanie parowe :)), ale w lecie zasilanie elektryczne też jest potrzebne, bo wagon z pewnością ma klimatyzację.
Wygłupiłem się - zapomniałem, że IC ma nadmiar lokomotyw spalinowych zdatnych do ogrzewania/chłodzenia podróżnych i wcale nie wypożycza nurkow z Czech. Dodatkowo dojazd do poligonów wojskowych odbywa się liniami zelektryfikowanymi. Wszystko czego potrzebowało wojsko to dedykowanych wagonów co zostało właśnie uzupełnione.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#25
Pomimo kompletu oznaczeń, wojskowe wagony jednak nie będą dostępne dla zwykłych pasażerów.
Jest już oficjalne stanowisko PKP Intercity w tej sprawie:

Zainteresowanie wzbudziło logo PKP Intercity na burtach. Wiele osób wyraziło nadzieję, że komfortowe wagony, przystosowane do prędkości 200 km/h, zostaną dołączone do składów przewoźnika kiedy wojsko nie będzie ich potrzebować. To pozwoliłoby zrównoważyć koszty ich utrzymania, Tak się jednak nie stanie. - Wagony nie będą dostępne dla ruchu pasażerskiego - informuje Katarzyna Grzduk. Dlaczego? - PKP Intercity jest spółką o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym), w związku z tym spółka realizuje zadania, o których mowa w art. 2 Ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców - brzmi stanowisko spółki.
Jak dodaje rzeczniczka, zamawiającym wagony jest PKP Intercity, i tylko dlatego logotyp spółki (zgodnie z zapisami określonymi w SIWZ) został umieszczony na pojazdach.


źródło - Rynek Kolejowy: https://www.rynek-kolejowy.pl/mobil...ty-nie-beda-dostepne-dla-pasazerow-99051.html
 
Reakcje
1.476 19 9
#27
Może ktoś mi to przetłumaczyć na nasz język? Bo chyba z tej odpowiedzi nie zrozumiałem w końcu czemu wagony nie będą w normalnej eksploatacji.
Nasz rząd, a konkretnie właściwy minister, może na podstawie odpowiednich przepisów(*) nakazać wskazanemu przedsiębiorstwu podjęcie zleconych działań na rzecz obronności kraju, nawet jeśli te działania będą niezgodne z interesem ekonomicznych tego przedsiębiorstwa.
W tym wypadku wygląda na to, że PKP IC dostało odgórny prikaz zakupu tych wagonów do wyłącznego użytku przez wojsko. Czyli teoretycznie PKP IC jest właścicielem tych wagonów, ale w praktyce stanowią one sprzęt służący "obronności kraju", a więc decyzje o ich wykorzystaniu będą wyłącznie w gestii odpowiednich służb wojskowych.

(*)
- Ustawa z dnia 23 sierpnia 2001 r.o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#28
Kolega @t_domagalski ma 100% racji, ale to jest ciągle "gdybanie": "rząd może nakazać", "wygląda na to, że PKP IC dostało odgórny prikaz zakupu tych wagonów do wyłącznego użytku przez wojsko". Ale z wypowiedzi rzeczniczka PKP IC nie wynika, że tak rzeczywiście jest, więc dalej nie wiemy, jaka jest na prawdę przyczyna takiej decyzji.
 
Reakcje
1.476 19 9
#29
...ale to jest ciągle "gdybanie"...
Nie jest to czyste "gdybanie". PKP Intercity podało oficjalnie konkretny artykuł konkretnej ustawy, będący podstawą zamówienia. Wystarczy spojrzeć do tej ustawy. Czytamy w niej:

"Art.2. [...] do zadań na rzecz obronności państwa należą w szczególności przedsięwzięcia w zakresie:
1) [...]
2) militaryzacji, obejmujące uzupełnienie potrzeb kadrowych i sprzętowych wynikających ze struktury jednostki zmilitaryzowanej oraz inne przedsięwzięcia w zakresie przygotowań organizacyjno-mobilizacyjnych [...]"


A dalej jest:

"Art.7.1. Zadania na rzecz obronności państwa, o których mowa w art. 2, są nakładane na przedsiębiorcę w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez organ, o którym mowa w art. 5.
2. Wykonywanie zadań, o których mowa w ust. 1, następuje na podstawie umowy zawartej z przedsiębiorcą, przez organ, który wydał decyzję nakładającą obowiązek ich realizacji, i jest finansowane z budżetu państwa oraz planowane w części budżetowej organu będącego stroną umowy [...]."


Z powyższego wynika jednoznacznie, że PKP Intercity dostało "prikaz", czyli decyzję administracyjną wydaną przez właściwy organ. PKP Intercity jest własnością PKP SA, które są jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Czyli organem wydającym decyzję był tu Minister Transportu.
Inną sprawą jest treść samej umowy podpisanej przez PKP IC. Ale z wcześniejszych informacji wynika, że zakup miało finansować MON. Dociekliwi mogą spróbować poszukać treść tej umowy, bo teoretycznie powinna być dostępna w ramach informacji publicznej.
 

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
692 20 0
#30
Każdy przewoźnik pasażerski chciałby dysponować takimi wagonami i wozić wojsko, a dlaczego bo wojsko w sensie MON płaci za to niezłą kasę.
Tak, że nawet jak IC partycypowało w kosztach zakupu to i tak się im to w perspektywie czasu zwróci i opłaci.
I tyle w temacie.
A dlaczego zwykły obywatel (cywil) nie będzie mógł podróżować tymi wagonami, bo ... nie będzie mógł.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.909 121 1
#32
PKP Intercity odebrało wojskowe wagony z FPS

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy". PKP Intercity odebrało pierwsze wagony do przewozu wojska, które wyprodukował FPS Cegielski.
PKP Intercity udzieliło FPS Cegielski zamówienia na produkcję ośmiu wagonów do przewozu wojska w czerwcu 2019 roku. Każdy będzie kosztował aż 13 mln złotych. Pierwsze cztery wagony miały zostać dostarczone do 1 grudnia 2020 r., a pozostałe – rok później. Potem terminy dostaw wydłużono z powodu pandemii.

W lutym tego roku rozpoczęły się testy nowoczesnych wagonów na torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Teraz przyszła wreszcie pora na dostawy. - Cztery wagony zostały odebrane w tym tygodniu, kolejne zostaną odebrane zgodnie z harmonogramem założonym przez producenta - potwierdza Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.

Wagony do przewozu wojska pojadą z prędkością 160 km/h; należą do najnowocześniejszych, jakie produkuje FPS. Są przystosowane Ich specyfikację opisaliśmy tutaj. Mimo logo przewoźnika na burtach, nie będą dostępne dla ruchu pasażerskiego.


Jakub Madrjas

238069436_4237266393054988_2498079258922189955_n.jpg
240786877_4237266743054953_1239252980792252067_n.jpg


Źródło: rynek-kolejowy.pl
Zdjęcia: facebook.com/Baza-Wagonów-Kolejowych
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#33
@Andrzej Harassek, każdy wagon osobowy MUSI mieć przypisaną klasę. Ona determinuje bowiem identyfikator EVN (cyfry 5-6) wagonu. Piktogramy to już kwestia wtórna.

Kwestie własności owych wagonów wyjaśnia nieco tekst sprzed 3 lat, kiedy to zapadały decyzje o zamówieniu:

"Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich a jedynie wypożycza je od narodowych spółek kolejowych istnieje zatem potrzeba zakupu własnego taboru pasażerskiego na potrzeby Sił Zbrojnych – stwierdził w odpowiedzi na nasze pytania resort."
( https://www.rynek-kolejowy.pl/mobil...dardu-i-potencjalu-przerzutu-wojsk-84830.html )

Wygląda więc, że właścicielem wagonów będzie MON, a IC prowadzi tylko przetargi w imieniu i na rzecz MON. Z oznaczeń "ICC" na wagonach można wnioskować, że będą one włączone do floty IC na podobnej zasadzie, co dawne wagony pocztowe, które były własnością PP.
Chciałem dopytać o ten szczegół - dlaczego muszą mieć oznaczoną klasę, skoro są to wagony specjalne. Dla przypomnienia wagony salonki używane przez Intercity mają żólty pasek sugerujący 1 klasę, a pomimo tego cyfry na pudle nie mają, nie mają jej również w oznaczeniu wagonu Samnouz.
Podobnie z wagonami wojskowymi - są oznaczone Smnouz i Smnopuz.

O tym akurat była dyskusja wyżej: wychodzi na to, że wagony są własnością PKP IC i prawdopodobnie będą używane także w normalnym ruchu.
Wydaje mi się, że ta kwestia da się nieco prościej wyjaśnić. Obsługę transportów wojska w Polsce realizuje PKP Cargo, dość głośne było powierzenie tego zadania bez przetargu temu właśnie przewoźnikowi. Ale, jak wiadomo, PKP Cargo nie posiada taboru pasażerskiego i do transportów były wykorzystywane wynajmowane z Intercity wagony przedziałowe, zwykle 2 klasy. A zatem chcąc zwiększyć standard przewozu wojska koleją, jak to ktoś dowcipnie napisał, że do niedawna wojsko jeździło w takim samym standardzie, jak Janek Kos w czasie wojny, wojsko zakupiło 8 wagonów dostosowanych do aktualnych przepisów kolejowych i umożliwiających podróż po całej Europie - można się domyślać, że najbardziej prawdopodobne podróże mogą dotyczyć krajów, członków NATO. Ostatecznie, ze względu na koszty znacznie ograniczono liczbę krajów, ale zakupu dokonał przewoźnik w imieniu MON. MON jako taki nie posiada infrastruktury do utrzymania wagonów osobowych, więc naturalnym wykonawcą jest PKP Intercity. A więc MON zlecił zakup, państwo zapewniło finansowanie (i niejako w zestawie producenta) i tyle w temacie. O przewozie pasażerów Intercity tymi wagonami mowy być nie może, bo Intercity tylko tymi wagonami się opiekuje, a dysponentem jest MON.

A jaka lokomotywą będą ciągnięte te wagony w sensie czy wojacy nie zmarzną zimą?
Tak, jak napisałem wyżej obsługę trakcyjną zapewnia PKP Cargo, więc z lokomotywami z zasilaniem składu może być słabo, dlatego każdy wagon ma zasilanie autonomiczne z własnego agregatu. Z rozsądkowego punktu widzenia warto by było te wagony zasilać z lokomotywy, niż używać na stałe agregatów prądotwórczych w wagonach. Pod drutem nie będzie problemu, ale poza może być kłopot, bo o ile pamiętam zmodernizowane gagariny i stonki sprzęgu elektrycznego nie mają.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#34
A więc MON zlecił zakup, państwo zapewniło finansowanie (i niejako w zestawie producenta) i tyle w temacie. O przewozie pasażerów Intercity tymi wagonami mowy być nie może, bo Intercity tylko tymi wagonami się opiekuje, a dysponentem jest MON.
Chyba jednak nie "tyle w temacie" (cokolwiek to znaczy :p). Ja zrozumiałem wyjaśnienie rzeczniczki PKP IC w ten sposób, że wagony zostały zamówione przez PKP IC i wobec tego są własnością spółki PKP IC, ale ich zakup oraz utrzymanie jest pokrywane ze środków państwowych w związku z wykonywaniem przez spółkę zadań na rzecz obronności Państwa, zgodnie z odpowiednimi przepisami. Fakt zakupu przez PKP IC tych wagonów był jedynym powodem umieszczenia na nich logo IC - dla mnie to trochę bez sensu, bo sam fakt własności czy zamówienia przez PKP IC nie musi od razu powodować konieczności umieszczenia logo spółki, wystarczy w opisie i oznaczeniach wagonu zaznaczyć właściciela zgodnie z określonymi zasadami. Logo jest wyłącznie elementem reklamowym, dlatego wyraziłem przypuszczenie, że wagony będą wykorzystywane także w normalnym ruchu pasażerskim - jak widać, myliłem się. Fakt, że dysponentem wagonów jest MON nie musi wykluczać eksploatacji tych wagonów w zwykłych pociągach, ale zdecydowano inaczej i to jest fakt.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#35
Zgadzam się z tym, że na wagonach nie powinno być ani logo w tej postaci, ani oznaczenia klasy wagonu. Ja będę utrzymywał, że są to wagony specjalne. Ale może się okazać, że w przepisach dotyczących TSI nie ma wyjątków dla takich wagonów, stąd oznaczenia dla podróżnych z ograniczoną mobilnością i kontrastowe drzwi. Generalnie Intercity korzysta z niezbyt dobrych fachowców, bo granatowe drzwi w tym malowaniu wagonów ich widoczności zbytnio nie poprawiają. Ale ktoś to zaproponował, ktoś inny zaklepał i jest. Rozwiązania innych kolei pokazują, że da się lepiej.
 
Ostatnio edytowane:

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
698 9 1
#36
Swoją drogą ciekawe jest to, że na zdjęciu widać eż fragment wagonu 175 - w nowym schemacie malowania, ciekawe czy one też już trafiają do IC?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#37
Ale może się okazać, że w przepisach dotyczących TSI nie ma wyjątków dla takich wagonów, stąd oznaczenia dla podróżnych z ograniczoną mobilnością i kontrastowe drzwi.
O ile dobrze pamiętam, to w TSI nie ma niczego na ten temat. Pewne wymagania są w TSI dotyczącej podróżnych z ograniczoną mobilnością, ale dotyczą taboru przeznaczonego do tego celu. Nie przypominam sobie żadnych wymagań dotyczących obowiązkowego oznakowania wagonów klasą, czy kontrastowymi drzwiami. Ale musiałbym zajrzeć do aktualnej wersji TSI, bo to też się zmienia, a ja miałem z tym do czynienia zawodowo ładnych parę lat temu.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#38
Swoją drogą ciekawe jest to, że na zdjęciu widać eż fragment wagonu 175 - w nowym schemacie malowania, ciekawe czy one też już trafiają do IC?
Jeszcze są na etapie dopuszczeń, więc jeszcze nie trafiają, ale wszyscy na to czekamy.
Wagon rowerowy będzie można oglądnąć na TRAKO, więć niedługo pojawi się wysyp zdjęć i będziemy mogli się zastanowić, czy tak wygląda nowoczesność ;)
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
698 9 1
#39
Jeszcze są na etapie dopuszczeń, więc jeszcze nie trafiają, ale wszyscy na to czekamy.
Wagon rowerowy będzie można oglądnąć na TRAKO, więć niedługo pojawi się wysyp zdjęć i będziemy mogli się zastanowić, czy tak wygląda nowoczesność ;)
Już go widziałem w sobotę w pociągu z wagonami na Trako, Pociag jechał 160km/h więc najwyraźniej już formalnie tyle może.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.884 111 11
#40
Trochę zdjęć z prezentacji na TRAKO.
242393803_885785485683454_8393348327941901210_n.jpg
242411147_1435277706845253_5811350747529534323_n.jpg
242348940_4332160296906292_7963881004539544698_n.jpg
242397291_393011375759343_2204891564511916035_n.jpg
242709973_225152902973541_4288929049990609928_n.jpg

Źródło:https://www.nakolei.pl/jak-wyglada-wnetrze-wagonu-do-przewozu-wojska-zdjecia/

To jest salonka bardziej dla woskowych wyzszego szczebla niz wagony dla szeregowych zolniezy jadacych na poligon w Drawsku.

w sumie wystrój niekonwencjonalny, ale nie ma sie chyba nawet czemu dziwić, jeśli weźmie sie pod uwagę że wagony będą wykorzystywane na trasach miedzynarodowych.
 

Podobne wątki