• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowe wagony dla wojska w barwach PKP

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#5
A mnie zastanawiają oznaczenia 2 klasy, piktogramy i świetlne tablice kierunkowe - czyżby wagon, poza czasem przewozów wojskowych, miał jeździć w normalnych rozkładowych składach?
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.884 111 11
#6
@Andrzej Harassek. Wiem ze poniższe nie rozwieje wątpliwości, ale w komentarzach pod artykułem na portalu "Rynek Kolejowy" tez padają podobne tezy ze wagony maja być włączane do skaldach pasażerskich w czasie kiedy nie będą potrzebne Wojsku. W sumie wygląda na to to PKP IC będzie właścicielem (stad barwy IC?) a nie Wojsko wiec nie wydaje mi się żeby stało na przeszkodzie podłączanie do regularnych kursów. W szczególności ze nie dość ze co by nie było dosyć drogie są te wagony (warto wiec je użytkować częściej niż w "eszelonach"), to jeszcze maja miec dopuszczenie w paru krajach europejskich (plus max prędkość 200km/h) - takich chyba PKP IC nie ma za wiele wiec tym bardziej warto by było je "spożytkować)

PS: Mi sie kolorystyka bardzo podoba
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
1.476 19 9
#8
A mnie zastanawiają oznaczenia 2 klasy, piktogramy i świetlne tablice kierunkowe...
Podejrzewam, że te elementy wynikają z warunków zamówienia, tj. konieczności spełniania "pokojowych" wymagań w zakresie eksploatacji taboru na sieciach wskazanych w zamówieniu państw europejskich.

Andrzej Harassek napisał(a):
...czyżby wagon, poza czasem przewozów wojskowych, miał jeździć w normalnych rozkładowych składach?
Wydaje się to bardzo mało prawdopodobne. Pomijając kwestie własności wagonów (czy będą to Siły Zbrojne RP, czy IC), wyposażenie tych wagonów jest mocno specyficzne. Cytat z opisu - "W wagonach bezprzedziałowych znajdzie się również przedział dowódcy, pomieszczenie narad i szafka na broń osobistą...". Wagony te mogą być więc średnio przydatne dla cywili.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#9
Podejrzewam, że te elementy wynikają z warunków zamówienia, tj. konieczności spełniania "pokojowych" wymagań w zakresie eksploatacji taboru na sieciach wskazanych w zamówieniu państw europejskich.
Nie znam przepisów wymagających oznaczenia klasy i piktogramów, jak też tablic kierunkowych tylko po to, żeby wagon mógł wyjechać za granicę. Jeżeli kolega @t_domagalski zna taki przepis, chętnie i ja go poznam.
Wydaje się to bardzo mało prawdopodobne. Pomijając kwestie własności wagonów (czy będą to Siły Zbrojne RP, czy IC), wyposażenie tych wagonów jest mocno specyficzne. Cytat z opisu - "W wagonach bezprzedziałowych znajdzie się również przedział dowódcy, pomieszczenie narad i szafka na broń osobistą...". Wagony te mogą być więc średnio przydatne dla cywili.
W tymlinku jest rysunek wagonu i moim zdaniem spokojnie może on służyć zwykłym pasażerom. Warto zwrócić uwagę na szczegóły zamówienia, gdzie wymienionych jest:
1) 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych 2 klasy do przewozu osób (żołnierzy);
2) 2 wagonów przedziałowych specjalnych 2 klasy do przewozu konwoju.
Te pierwsze 6 wagonów moim zdaniem może jeździć w normalnych pociągach, rysunku wagonu drugiego typu (2 sztuki) niestety nie ma.
A co do własności, to wszędzie jest mowa, że są to wagony PKP IC, ale specjalnie przygotowane do przewozu wojska. Potwierdza to logo PKP IC, choć nie widać oznaczeń, co jednoznacznie rozstrzygnęłoby tę kwestię. Być może będzie to wspólna własność, bo wojsko mogło uczestniczyć w kosztach zakupu.
 
Reakcje
1.476 19 9
#10
@Andrzej Harassek, każdy wagon osobowy MUSI mieć przypisaną klasę. Ona determinuje bowiem identyfikator EVN (cyfry 5-6) wagonu. Piktogramy to już kwestia wtórna.

Kwestie własności owych wagonów wyjaśnia nieco tekst sprzed 3 lat, kiedy to zapadały decyzje o zamówieniu:

"Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich a jedynie wypożycza je od narodowych spółek kolejowych istnieje zatem potrzeba zakupu własnego taboru pasażerskiego na potrzeby Sił Zbrojnych – stwierdził w odpowiedzi na nasze pytania resort."
( https://www.rynek-kolejowy.pl/mobil...dardu-i-potencjalu-przerzutu-wojsk-84830.html )

Wygląda więc, że właścicielem wagonów będzie MON, a IC prowadzi tylko przetargi w imieniu i na rzecz MON. Z oznaczeń "ICC" na wagonach można wnioskować, że będą one włączone do floty IC na podobnej zasadzie, co dawne wagony pocztowe, które były własnością PP.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#12
każdy wagon osobowy MUSI mieć przypisaną klasę. Ona determinuje bowiem identyfikator EVN (cyfry 5-6) wagonu. Piktogramy to już kwestia wtórna.
Tego nie kwestionuję, ale to nie znaczy chyba, że oznaczenie klasy musi być naniesione na pudle wielkimi cyframi, o piktogramach nie wspomnę. Dla mnie jest to jednoznaczna wskazówka, że wagony prawdopodobnie będą używane także w normalnych pociągach. Umieszczenie na wagonach logo PKP IC też na to wskazuje. Co do własności, to może być tak, jak pisze kolega @t_domagalski, a może wojsko dogadało się z PKP IC w sprawie wspólnego zakupu? Ale to są tylko nasze rozważania, nie twierdzę niczego stanowczo, bo po prostu nie wiem.
Może wagony te będzie można spotkać w eszelonach?
Myślę, że po to je kupiono...
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.499 35 0
#14
Technologia Stealth jest użyta na 100% bo kamuflażu to nie widzę. I te maskujące pomarańczowe drzwi między-wagonowe, wyświetlacz relacji także świetnie maskuje wagon w nocy :) Bardziej militarne były wagony w latach 80 po naprawach w ZNTK przynajmniej miały całe pudła zielone :) Gdyby był 1 kwietnia to takie śmieszki by były ale.........gdzie do kwietnia :)
 
Reakcje
35 0 1
#16
Hm.. no w przeciwieństwie głupot PRL-owskich, gdzie malowano wszystkie wagony na ciemno zielono, i gdzie most, tam znak „zakaz fotografowania” to z góry jest nałożone, że te wagony tylko będą używane w czasach pokoju, a w wojnie wojsko będzie się przemieszać ciężarówkami. Więc barwy czysto ochronę są zbędne.
Ale jednak można było by pomyśleć o kolorystyce. Po co dać wagonom oliwkowy kolor, a potem malować drzwi na jasno zielono? Piktogramy oraz określenie klasy jest ważny, no dobrze, ale można było pomalować np. w ten sam zielony jak drzwi. Albo na biało / szaro.
Tak samo, jak nie wiem po co malowanie logo IC???

Tak w ogóle, to wagon wygląda mi na trochę nie dostosowany. Wiem ile tobołów żołnierze ze sobą noszą i wygląda mi że będzie brak miejsc…
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#19

Podobne wątki