Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zaktualizowałem listę. Doszło dużo informacji o skrzyżowaniach w jednym poziomie. Koledzy z Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przekazali niemało informacji... Polecam też skrzyżowanie pod kątem prostym na Kolejce Jarocińskiej: dwa tory 600mm
http://www.ingr.co.uk/witas.html To jest strona, która przedstawia splot dwóch torów wąskich z kolejki w Witaszycach koło Jarocina. Opisy po angielsku ale chyba nie jest to w dzisiejszych czasach zbyt duży problem.
Chciałem już dawno o tym wspomnieć, ale... nie ma zdjęć
W Żninie było skrzyżowanie prawie 90 stopni toru normalnego z wąskotorowym (600 mm), pewnie koledzy z forum http://750mm.pl podpowiedzieli już o tym koledze, ale ja nadal nie znalazłem ładnej fotki z tego skrzyżowania. Sam będąc młodszym nigdy nie wpadłem na to żeby takowe snimki porobić, myślałem że tamten świat będzie trwał dłużej, a tu najpierw zlikwidowano transport buraków kolejką a potem zlikwidowano cukrownię. Żeby było śmieszniej Google nadal twierdzi że ten układ torowy nadal istnieje http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=52.8 ... 04823&z=18
Na stronce o kolejkach wąskotorowych, o której już wspomniałem http://www.ingr.co.uk/vids_dig15.html istnieje maleńka fotka z tego skrzyżowania (siódma fotka od góry licząc).
Kolego nie odwracaj kota ogonem. Pytam w których miejscach w Polsce widziałeś zamontowane rozjazdy Baeslera? W województwach na tzw. ziemiach odzyskanych jest ich kilka ale wszystkie ztcw zbudowane były jeszcze gdy był to zarząd Deutsche Reichsbahn (dlatego napisałem Rzeszy), po wojnie nie budowano tych rozjazdów a w innych rejonach kraju ich nie ma, no może poza Olszynką gdzie w ramach eksperymentu go zbudowano. Ale skoro mówisz, że są popularne to podaj 10 stacji na zachodzie Polski gdzie są zamontowane (a może wiesz gdzie są w innych rejonach polski?)
Wydaje mi się że nie ma tu co toczyć, w sumie dość jałowych i podnoszących ciśnienie, sporów. Tak, z historyczno-technicznego punktu widzenia powinien zostać tu zastosowany podział na koleje byłych rzeszy (a nie byłej rzeszy) i koleje Rzeczypospolitej Polskiej. Rozjazdy krzyżowe Besselera to czysto pruski wynalazek (przynajmniej jeśli chodzi o powszechność zastosowania) służący do skrócenia drogi rozjazdów, głównie na stacjach i dworcach rozrządowych. jest on rozwinięciem i modyfikacją brytyjskich rozjazdów krzyżowych (różnicę wyjaśnił Corwin). Powody usuwania ich z torów takze zostały wyjaśnione. Znajdujące się na ziemiach polskich (tych obecnych i tych dawnych) rozjazdy tego typu były "dziedziczone" po zarządach kolei pruskich i niemieckich. Ot i cała historia.
To faktycznie pruski wynalazek, ale celem było uzyskanie większych promieni łuków i, co za tym idzie, możliwości jazdy z większą prędkością. Do skrócenia dróg zwrotnicowych w tym samym stopniu wykorzystać można tradycyjne rozjazdy krzyżowe, z iglicami wewnątrz czworoboku i w tym celu je wynaleziono w Wlk. Brytanii. Besselery są, można powiedzieć, modyfikacją angielskiego pomysłu. Była już o tym kiedyś dyskusja w jakimś wątku, chyba w dziale makiet, ale już nie pamiętam dokładnie gdzie.
To po kolei.
Międzychód.
Rozjazd skupiony na torze 3, wjazd z Szamotuł:
Drugi rozjazd, wyjazd w kierunku Wierzbno:
Międzychód-Letnisko
Rozjazd skupiony, wjazd na stację od strony Międzychodu:
Luboń.
Rozjazd skupiony, zwrotnica 17 i 18:
Rozjazd skupiony, zwrotnica 19 i 20:
Wszystkie zdjęcia ze strony: http://zdokp.prv.pl/kolej/index.html
Po częściowej modernizacji w miejscu zwrotnic 17 do 20 położono rozjazd skupiony z nową numeracją 13 i 14:
Jako ciekawostke wstawie tu nietypowy uklad torowy ale tramwajowy (1435mm). Wezel Pomorska/Chlopska (Gdansk) Skret w kierunku Oliwa(w lewo) / Jelitkowo (w prawo) z najazdu z Zaspy
Skrzyżowanie na ul. Stalmacha (w pobliżu ul. Nocznickiego) w Szczecinie torów tramwajowych z torem kolejowym prowadzącym do Stoczni Szczecińskiej. Dodatkową ciekawostką jest rozjazd pozwalający na przejazd z torów kolejowych na tramwajowe - tu to połączenie jest już częściowo zlikwidowane (obecnie jest całkowicie zlikwidowane). Samo skrzyżowanie istnieje do dziś i pomimo, że od lat do stoczni nie wjechał żaden pociąg to w 2016 roku przeszło ono gruntowny remont. Więcej zdjęć tego miejsca po remoncie znajdziecie tutaj: http://forum.modelarstwo.info/threads/zachodniopomorskie-perony-i-dworce.18923/page-19#post-590519