Historia jednego zdjęcia.
Na jednej ze stron o szczecińskich cegielniach znalazłem bardzo interesujące zdjęcie prezentujące fragment bocznicy kolejowej wraz z przystanią promową.
Link do strony:
http://szczecinska-cegla.blog.pl/2016/02/02/szczecinskie-cegielnie/
Zdjęcie przedstawia cegielnię: Stettiner Chamote Fabrik Aktien Gesellschaft, vormals Didier.
"Najwiekszą i najbardziej rozwijającą się fabryką wyrobów szamotowych była Stettiner Chamote Fabrik Aktien Gesellschaft, vormals Didier. Ferdinand Didier przyczynił się do powstania fabryki wypalania gliny oraz wapnia. W 1849 roku odkrył znajdujące się w pobliżu złoża piasku kwarcowego, dzięki czemu rozpoczęto produkcje ognioodpornych wyrobów budowlanych takich jak cegły i retory szamotowe. W 1864 po wielkim sukcesie cegielni,
przenosi ją w pobliżu Tamy Pomorzańskiej..."
Źródło: Zasoby Archiwum Państwowego w Szczecinie.
Analizując to zdjęcie prawdopodobnie udało mi się dołożyć kolejny brakujący kawałek do historii kolei Casekow – Penkun – Oder (CPO), o której szerzej pisałem tutaj:
http://forum.modelarstwo.info/threads/zachodniopomorskie-perony-i-dworce.18923/page-5
Wówczas nurtowało mnie pytanie, gdzie ta kolej łączyła się z Odrą? Niestety wtedy nie udało mi się znaleźć odpowiedzi na to pytanie.
Przeanalizowałem to zdjęcie i znalazłem pewne charakterystyczne punkty odnoszące się do teraźniejszości:
Najpierw zająłem się budynkami nr 1 i 2.
1- wówczas półkulista kopuła zbiornika na gaz? (nie znam przeznaczenia tego obiektu), obecnie współcześnie wybudowana na podstawie koła hurtownia zabawek.
2- Strzelista wieża kościoła św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny.
Tak to wygląda na zdjęciu z geoportal.gov.pl
oraz na fragmencie planu miasta z 1931r., na którym zaznaczyłem fabrykę i kierunek wykonania tego zdjęcia.
Porównałem to zdjęcie ponownie, tym razem...
... ze zdjęciem z Google Street View:
Kąt wykonania tego zdjęcia jest trochę inny, ale wydaje mi się, że na obu zdjęciach widać:
- budynek A, w którym współcześnie zamiast drugiego okna na pierwszym piętrze (od lewej) zamontowano drzwi i zbudowano zewnętrzne schody.
- nr 2 - wieżę kościoła.
- budynek B, w którym przebudowano ścianę szczytową.
Na koniec naniosłem te punkty na makietę przebudowy ulicy Tama Pomorzańska, który prezentowałem podczas opisu linii CPO.
Punkty:
9,10,11 - ślady po przebiegu linii CPO.
12 - przypuszczalnie miejsce połączenia CPO z Odrą. Wówczas nie udało mi się znaleźć żadnych śladów potwierdzających tę hipotezę.
13,14,15 - koncepcja budowy nowych torów podczas przebudowy ulicy Tama Pomorzańska.
16 - przypuszczalne miejsce wykonania zdjęcia.
Wygląda na to, że tory CPO były poprowadzone znacznie dalej niż przypuszczałem, chyba że była to jakaś niezależna bocznica, do której wagony dostarczano wyłącznie promami kolejowymi (raczej wątpliwe)? Teraz nie pozostaje już nic innego jak przeprowadzić wizję lokalną i spróbować odnaleźć jakieś nowe ślady.