• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zachodniopomorskie perony i dworce

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
W sąsiednim Zamęcinie o istnieniu linii kolejowej przypominają już jedynie szyny na przejeździe. Ostatni pociąg pasażerski przejechał tędy w 1991 roku. W ostatnie lata funkcjonowania linii, które z dzieciństwa pamięta moja żona, przenoszą mnie modele choszczeńskich ryflaków oraz SP42-064.
20160718_200849.jpg


Tyle zaś zostało z istniejącej jeszcze niedawno choszczeńskiej parowozowni, gdzie przez pewien czas funkcjonował nawet skansen taboru...
20160725_182344_1 Maja.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Trwają prace mające na celu ponowne uruchomienie bocznic znajdujących się na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego (dawna Stocznia Szczecińska).

Wyremontowany przejazd kolejowy na ul. Nocznickiego.
IMG_9366AA.jpg


Na wprost brama kolejowa dawnej Stoczni Szczecińskiej.
IMG_9367AA.jpg


Widok w kierunku Szczecina Niebuszewo B (dawniej Szczecin Grabowo).
IMG_9371AA.jpg


Szczecin Niebuszewo B. Nielegalny przejazd kolejowy.
IMG_9377AA.jpg


Zrujnowany budynek dawnej ekspozytury towarowej Szczecin Grabowo.
IMG_9378AA.jpg


IMG_9380AA.jpg


IMG_9381AA.jpg


IMG_9382AA.jpg


Widok na torowisko po przeprowadzonych pracach porządkowych polegających na wykoszeniu trawy i usunięciu krzaków. Śmieci zostały...
IMG_9387AA.jpg


... duże drzewa też. Tak dawno nic tu nie jeździło, że teraz bez zgody na wycinkę drzew się nie obędzie.
IMG_9394AA.jpg

[DOUBLEPOST=1481228990,1481228319][/DOUBLEPOST]Widok w kierunku stacji Szczecin Niebuszewo.
IMG_9402AA.jpg


Pozostałości po wadze kolejowej.
IMG_9414AA.jpg


Wyremontowany przejazd kolejowy na ul. Stalmacha. Niestety na razie nic tu nie dojedzie. Od pracownika zajmującego się pielęgnacją zieleni dowiedziałem się, że są problemy z jednym odcinkiem toru i nie są tam prowadzone żadne prace porządkowe (tor przebiega przez działkę miejską).
IMG_9423AA.jpg


Rozpoczęto remont torowiska prowadzącego do bramy kolejowej Szczecińskiego Parku Przemysłowego.
IMG_9582AA.jpg


IMG_9583AA.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Odwiedziłem również wystawę "Kolej Bernarda Jarzębowskiego".
Poniżej prezentuję małą fotorelację.
IMG_2159.jpg


Komplet tabliczek do lokomotywy ET-22 wyprodukowanej na eksport do Maroka.
IMG_2322.jpg


IMG_2320.jpg


IMG_2321.jpg


Zbiór tabliczek
IMG_2316.jpg


IMG_2318.jpg


IMG_2326.jpg


IMG_2340.jpg


IMG_2352.jpg


IMG_2353.jpg


IMG_2354.jpg


IMG_2357.jpg


IMG_2351.jpg


Lampy naftowe, latarki konduktorskie, rewidenckie oraz Dyżurnego Ruchu.
IMG_2323.jpg


Od lewej:
- prototyp lampy końca pociągu produkcji polskiej;
- lampa końca pociągu produkcji francuskiej;
- lampa końca pociągu produkcji angielskiej;
- lampa końca pociągu produkcji szwedzkiej;
- sygnał dźwiękowy umieszczany na ostatnim wagonie składu kolei piaskowej Maczki - Bór.
IMG_2325.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Tzw. selektor - telefon do połączeń między Rejonowym Dyspozytorem Ruchu, a poszczególnym Dyżurnymi Ruchu na stacjach kolejowych.
IMG_2331.jpg


Centrala telefoniczna ręczna klapkowa.
IMG_2332.jpg


Telegraf Morse'a. Służył do informowania polskich i niemieckich Dyżurnych Ruchu o nadchodzących zza zagranicy pociągach. Za pomocą alfabetu Morse'a nadawano ciąg cyfr, będący numerem pociągu.
IMG_2333.jpg


IMG_2355.jpg


IMG_2344.jpg


[DOUBLEPOST=1496255768,1496255464][/DOUBLEPOST]
Bardzo ładna wystawa, ale jak to mówią łyżeczka dziegciu ... Taki ...kiks.:(
Zobacz załącznik 480349
Niestety na koniec mogę dołożyć drugą ...
IMG_2317.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Wałcz Raduń. Linia 403.

Wałcz Raduń to obecnie przystanek osobowy, położony na szlaku Wałcz - Kalisz Pomorski. Przed wojną Raduń (Deutsch Krone West 1888-1945) był stacją, która po wojnie została zdegradowana do roli posterunku odgałęźnego. Na posterunku odgałęziała się jednotorowa linia do stacji Wierzchowo Pomorskie - obecnie zlikwidowana. Posterunek odgałęźny został ostatecznie zamknięty w 2005 roku. Przed zamknięciem działała tutaj jedna nastawnia "WR".

Walcz Radun 2017.jpg

Opracowano na podstawie materiałów udostępnionych na stronie: http://semaforek.kolej.org.pl/

Wielokrotnie przejeżdżając przez Wałcz obiecywałem sobie, że w drodze powrotnej zrobię kilka zdjęć. Niestety zawsze kończyło się tak samo: brak czasu, zmęczenie i chęć szybkiego powrotu do domu itp. W końcu udało się. Poniżej prezentuję krótką fotorelację z tego miejca.
IMG_2378AA.gif


Dworzec - widok od frontu.
IMG_2389AA.jpg

Budynek dworca - widok od peronów.
IMG_2388AA.gif


IMG_2383AA.gif


Peron 2 - widok w kierunku Kalisza Pomorskiego.
IMG_2379AA.gif


Widok w kierunku Wałcza.
IMG_2380AA.gif


Przejście przez tory na peron 1. Brakuje tablicy "Strzeż się pociągu" :ROFL:
IMG_2381AA.gif


IMG_2382AA.gif


Peron 1 - widok w kierunku stacji Wałcz.
IMG_2386AA.gif


Widok w kierunku Kalisza Pomorskiego.
IMG_2384AA.gif
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.605 25 0
Historia jednego zdjęcia.

Na jednej ze stron o szczecińskich cegielniach znalazłem bardzo interesujące zdjęcie prezentujące fragment bocznicy kolejowej wraz z przystanią promową.
800px-Fabryka_Didier Stettiner Chamottefabrik Aktiengesellschaft 1928.4.jpg

Link do strony: http://szczecinska-cegla.blog.pl/2016/02/02/szczecinskie-cegielnie/

Zdjęcie przedstawia cegielnię: Stettiner Chamote Fabrik Aktien Gesellschaft, vormals Didier.
"Najwiekszą i najbardziej rozwijającą się fabryką wyrobów szamotowych była Stettiner Chamote Fabrik Aktien Gesellschaft, vormals Didier. Ferdinand Didier przyczynił się do powstania fabryki wypalania gliny oraz wapnia. W 1849 roku odkrył znajdujące się w pobliżu złoża piasku kwarcowego, dzięki czemu rozpoczęto produkcje ognioodpornych wyrobów budowlanych takich jak cegły i retory szamotowe. W 1864 po wielkim sukcesie cegielni, przenosi ją w pobliżu Tamy Pomorzańskiej..."
Źródło: Zasoby Archiwum Państwowego w Szczecinie.

Analizując to zdjęcie prawdopodobnie udało mi się dołożyć kolejny brakujący kawałek do historii kolei Casekow – Penkun – Oder (CPO), o której szerzej pisałem tutaj:
http://forum.modelarstwo.info/threads/zachodniopomorskie-perony-i-dworce.18923/page-5
Wówczas nurtowało mnie pytanie, gdzie ta kolej łączyła się z Odrą? Niestety wtedy nie udało mi się znaleźć odpowiedzi na to pytanie.

Przeanalizowałem to zdjęcie i znalazłem pewne charakterystyczne punkty odnoszące się do teraźniejszości:
Zdjęcie 2.jpg

Najpierw zająłem się budynkami nr 1 i 2.
1- wówczas półkulista kopuła zbiornika na gaz? (nie znam przeznaczenia tego obiektu), obecnie współcześnie wybudowana na podstawie koła hurtownia zabawek.
2- Strzelista wieża kościoła św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny.

Tak to wygląda na zdjęciu z geoportal.gov.pl
Mapa 2.jpg


oraz na fragmencie planu miasta z 1931r., na którym zaznaczyłem fabrykę i kierunek wykonania tego zdjęcia.
Mapa 1931.jpg



Porównałem to zdjęcie ponownie, tym razem...
Zdjęcie 2.jpg


... ze zdjęciem z Google Street View:
Zdjęcie 1 Tama Pomorzańska.jpg

Kąt wykonania tego zdjęcia jest trochę inny, ale wydaje mi się, że na obu zdjęciach widać:
- budynek A, w którym współcześnie zamiast drugiego okna na pierwszym piętrze (od lewej) zamontowano drzwi i zbudowano zewnętrzne schody.
- nr 2 - wieżę kościoła.
- budynek B, w którym przebudowano ścianę szczytową.

Na koniec naniosłem te punkty na makietę przebudowy ulicy Tama Pomorzańska, który prezentowałem podczas opisu linii CPO.
Mapa 3.jpg

Punkty:
9,10,11 - ślady po przebiegu linii CPO.
12 - przypuszczalnie miejsce połączenia CPO z Odrą. Wówczas nie udało mi się znaleźć żadnych śladów potwierdzających tę hipotezę.
13,14,15 - koncepcja budowy nowych torów podczas przebudowy ulicy Tama Pomorzańska.
16 - przypuszczalne miejsce wykonania zdjęcia.

Wygląda na to, że tory CPO były poprowadzone znacznie dalej niż przypuszczałem, chyba że była to jakaś niezależna bocznica, do której wagony dostarczano wyłącznie promami kolejowymi (raczej wątpliwe)? Teraz nie pozostaje już nic innego jak przeprowadzić wizję lokalną i spróbować odnaleźć jakieś nowe ślady.
 

Podobne wątki