Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Podsumowując bieżący stan zaawansowania prac.
Uzbierała się mała kolekcja, ale do makiety dworca powinienem dorobić jeszcze co najmniej trzy budynki. Można będzie wówczas na reszcie ruszyć dalej z budową szlaku.
Jestem pełen podziwu, że to wszystko z ręki to robisz! Świetna robota! To będzie jakiś kombajn do zielonki? Ja nadal czekam na snopowiązałkę w Twoim wykonaniu
Przez chwile się zastanawiałem jak ten podajnik ślimakowy zrobiłeś w tej skali, ale zgaduje, że to kawałek gwintu śruby?
Na pierwszym wagonie mamy dwa stosy jednorodnych slabów i są one umieszczone symetrycznie.
Na drugim wagonie są dwa slaby trochę lżejsze (węższe) i jedna szersza (cięższa) po lewej stronie na dole dlatego górna lżejsza jest przesunięta lekko w prawą stronę.
Najbardziej skomplikowana sytuacja jest na wagonie nr 3: mamy tu jedna slabę bardzo ciężką (grubość) i dwie lżejsze w tym jedna długa. Jest ona przesunięta w lewo, aby rozłożyć masę równomiernie, a dolna lewa lżejsza i cieńsza jest dodatkowo podbudowana drewnem przekładkowym aby wyrównać poziom do położenia górnej.
Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie sposobu załadunku i dopuszczenie składu do transportu.
Kolego odysey, dopuszczam wagony do ruchu, a tak na poważnie skoro są te blach różnej grubości to czy nie lepiej było by umieścić te blachy jedna na drugiej w ilości 3 warstw, zaczynając od ułożenia najszerszej blachy na samym dole, wizualnie lepiej by to wyglądało. Ostatnie zdjęcie.
Najbardziej skomplikowana sytuacja jest na wagonie nr 3: mamy tu jedna slabę bardzo ciężką (grubość) i dwie lżejsze w tym jedna długa. Jest ona przesunięta w lewo, aby rozłożyć masę równomiernie, a dolna lewa lżejsza i cieńsza jest dodatkowo podbudowana drewnem przekładkowym aby wyrównać poziom do położenia górnej.
Jest to już "dzielenie włosa na czworo", ale twój układ ładunku jest nieoptymalny jeśli chodzi o obciążenia statyczne.
Podpory powinny być tak zaprojektowane, żeby naprężenia (siły tnące i momenty gnące) w ładunku były jak najmniejsze. Tymczasem u ciebie dolna lewa płyta jest wyginana przez ciężar swój oraz ciężar górnej płyty w "U". Górna płyta jest natomiast podparta niesymetrycznie, co będzie ją odkształcało w leżące "S".
Więc nawet jeśli rozkład masy ładunku na wagonie przyjmiemy za prawidłowy, to układ podpór wymagałby poprawy, aby ładunek dojechał do odbiorcy nieuszkodzony.
Myślę jednak, że w praktyce nikt nie bawiłby się w skomplikowane obliczenia (szczególnie że przy różnych rozmiarach i masach tych płyt optymalne rozwiązanie może być nieosiągalne), lecz po prostu podstawił dodatkowy wagon, na którym jechałaby osobno ta cięższa płyta.... Ewentualnie w parze z inną płytą przeniesioną z któregoś z pozostałych wagonów w celu odciążenia.
To bardzo ciężki ładunek. Przede wszystkich chodziło o równomierne rozłożenie ciężaru na całej powierzchni podłogi wagonu, obniżenie środka ciężkości i uniknięcie sytuacji, że cięższy ładunek jest składowany na lżejszym.
Poza tym, chciałem odtworzyć zbliżoną sytuację jak poniżej:
Tak to prawda, podpory (przekładki) powinny znajdować się bezwzględnie w jednej linii, ale chciałem wprowadzić lekki element bałaganu. W praktyce taką slabę o grubości ok. 20 cm, ciężko było by zdeformować w ten sposób, ale cieńszy arkusz blachy trafił by do odbiorcy pofałdowany.
Myślę jednak, że w praktyce nikt nie bawiłby się w skomplikowane obliczenia (szczególnie że przy różnych rozmiarach i masach tych płyt optymalne rozwiązanie może być nieosiągalne), lecz po prostu podstawił dodatkowy wagon, na którym jechałaby osobno ta cięższa płyta....
Pamiętajmy, że oprócz kwestii związanych ze sztauowaniem, kluczowe znaczenie ma tu aspekt ekonomiczny i nikt nie chciałby płacić za dodatkowy wagon w sytuacji, gdy nośność tych dostępnych nie została wykorzystana w pełni.
W każdym razie poprawię układ podpór na tym jednym wagonie i ustawie je w jednej linii, ponieważ mnie też zaczyna to trochę drażnić. Tym bardziej teraz, kiedy sprawą zainteresowało się tyle osób, nie może być obszaru do wątpliwości.
Dwa ok. 30 tonowe kręgi stalowe. Towar tego typu najczęściej jest przewożony węglarkami. Dobrze by się było rozejrzeć za wagonami z blach trawionych, ponieważ te oryginalne Fleischmanna maja bardzo przeskalowaną grubość burt. Zaznaczam, że tym razem ładunek ustawiony jest na wagonach tylko poglądowo.
Ładunek stali będzie potrzebny także w projekcie makiety portu. Stal pod wieloma postaciami jest towarem bardzo istotnym i popularnym w transporcie morskim, kolejowym i drogowym.
Dwa ok. 30 tonowe kręgi stalowe. Towar tego typu najczęściej jest przewożony węglarkami. Dobrze by się było rozejrzeć za wagonami z blach trawionych, ponieważ te oryginalne Fleischmanna maja bardzo przeskalowaną grubość burt.