Nadbory miały dwa światła białe na składanym maszcie dziobowym (doskonale widoczne na fotce "Bronisza") i dwa światła w kolorze zielonym i czerwonym na nadbudówce dziobowej, po obu stronach sterówki. Świateł na rufie nigdy na nich nie było z przyczyn oczywistych.
I który to już raz wracamy do kwestii odwzorowania rzeczywistości lat PRLu, gdy ktoś się powołuje na przepisy nie podając jakiego okresu dotyczą. Słowo daję, że nie rozumiem, czemu ludzie, którzy powinni pamiętać rzeczywistość lat 60-80 trzymają się jak pijany latarni litery prawa znalezionego w internecie, które w epoce o której mówimy po prostu nie było stosowane.
Weźmy na przykład banderę. Rozporządzenia podają jej wymiary, stosowne do wielkości jednostki, oraz miejsce jej umieszczenia. A tymczasem na Nadborach nie ma bander. Na Śląsku (zdjęcie poniżej) też nie ma bandery. I gdzie na to paragraf? Jaki przepis dopuszcza brak bandery? Jak to możliwe, że jej nie ma, skoro przepis mówi wyraźnie, że bandera MA BYĆ?
Swoją drogą, piękna fotografia "dwufajkowca".
Klimatyczne zdjęcie - bliźniacze "Karkonosze" - też bez bandery i świateł, w porcie , który wydaje się być znajomy
Zdjęcia późniejsze - "nieprzepisowe" barki BEZ ŚWIATEŁ na dziobach.
BM-ki wczesnej serii produkcyjnej, ze składanymi masztami, na których bez problemu można było umieścić światła... jakoś ich nie mają?
To tyle z mojej strony.
A na deser link do filmu o powojennej żegludze na Odrze - 6:30 krótkie ujęcie "Zbyszka" przy pracy. Szczerze polecam.