• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm [Moduły] Padowo stacja na szlaku dwutorowym

OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.825 33 0
#21
ciekma napisał(a):
Trochę to bez sensu, lepiej zobacz schemat stacji Mydlniki.
Łobzów to nie stacja, coś na kształt p.odg, i bocznicy.
Ciekma ja wiem że to nie stacja. To co chcę zrobić to też nie ma być stacja tylko przystanek i jakieś bocznice obok. Jedyne co mnie jeszcze nurtuje to czy ewentualnie nie dać za zachodniej głowicy jednego anglika i zwrotnicy co by sie dało wyjeżdzać z bocznic w dwóch kierunkach bo teraz mozna tylko w jednym.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#22
ciekma napisał(a):
Łobzów to nie stacja, coś na kształt p.odg, i bocznicy.
Kraków Łobzów w sensie ekspedycyjnym to przystanek osobowy, w sensie ruchowym to posterunek odstępowy (nie posiada żadnych rozjazdów) - natomiast to, co jest obok (wysoka rampa boczna z dwoma torami oraz resztki rampy czołowej) to bocznice wyprowadzone z dawnego Krakowa Towarowego, obecnie Krakowa Zachodniego.
Wracając do projektu Pado:
pomysł jest ciekawy - przystanek osobowy wyspowy, natomiast rozjazdy z prawej strony zabudowane w torach szlakowych powodują, że mamy do czynienia z posterunkiem bocznicowym. W takim przypadku połączenie torów bocznicy w zachodniej głowicy z jednym torem szlakowym jest zupełnie niepotrzebne, niecelowe i niewłaściwe. Jeśli zaś w zachodniej głowicy zabudujesz anglika i tory bocznicy uzyskają połączenie z obydwoma torami szlakowymi - otrzymamy wówczas właśnie stację.
Zatem przed ostatecznym projektem układu torowego musisz dokładnie określić sobie, co chcesz, aby się działo na twoim modelu i w zależności od tego można się przymierzyć do zaprojektowania określonego typu posterunku eksploatacyjnego.
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#23
Na sieci kolejowej, składającej się z linii kolejowych, usytuowane są punkty eksploatacyjne, których podział przedstawia schemat (załącznik).
Każdy z tych rodzajów (a w szczególności posterunki ruchu) ma swój charakterystyczny dla siebie (w sensie ogólnym) układ torowy, którego rodzaj (podłużny, poprzeczny lub mieszany, kierunkowy lub liniowy) oraz jego wielkość, wynika z założeń eksploatacyjnych i wielkości ruchu pociągowego i manewrowego.
Chcąc prawidłowo zaprojektować układ torowy, należy określić w pierwszej kolejności co się na tym układzie ma odbywać – co wskaże odpowiedni rodzaj punktu eksploatacyjnego, do którego można następnie projektować układ torowy, biorąc pod uwagę przestrzeń, jaką mamy do dyspozycji.
Kwestia właściwego osygnalizowania jest pochodną już określonego i przyjętego układu torowego oraz rodzaju zastosowanych urządzeń srk.
Odwrócenie tego kierunku projektowania (zaczynając od przypadkowego układu torowego – zakładając, że jest prawidłowy dla określonego rodzaju punktu eksploatacyjnego) jest zajęciem karkołomnym, bowiem jakiś układ torowy od razu narzuca i zawęża zakres swoich czynności ruchowych i handlowych, który najczęściej nie spełnia oczekiwań, co skutkuje koniecznością jego korygowania. Przy często spotykanym i skądinąd zrozumiałym wśród modelarzy braku podstaw fachowej teoretycznej wiedzy kolejowej skutkuje to powstawaniem hybryd, które nie są już modelem kolejowym tylko dowolną zabawką – a o to przecież nie chodzi. Do każdego dowolnego układu elementów torowych można dorabiać ideologię, tyle, że nie ma to nic wspólnego z realną koleją, jej teorią i praktyką. Jest to najczęściej popełniany błąd przez modelarzy, którego prawdziwy modelarz kolejowy powinien się wystrzegać.
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#25
gbbsoft napisał(a):
A nie chodzi raczej o zabawę?
Oczywiście, że chodzi o dobrą zabawę, ale jak każda dobra zabawa, powinna mieć ręce i nogi, w tym wypadku "ręce i nogi kolei"...
jest w końcu różnica między bezmyślną zabawą (dla samej zabawy) a zabawą, która dając radość jeszcze czegoś uczy... ;)
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.825 33 0
#26
Paweł Piotr napisał(a):
Zatem przed ostatecznym projektem układu torowego musisz dokładnie określić sobie, co chcesz, aby się działo na twoim modelu i w zależności od tego można się przymierzyć do zaprojektowania określonego typu posterunku eksploatacyjnego.
Pozdrawiam
Tak wiem wiem. Po głowie zaczęła mi chodzić lekka modyfikacja układu torowego tuż po jej wystawieniu na forum. Dodatkowo po konsultacjach z Tomkiem wiem co mam jeszcze zrobić. Plan zamieszczę niebawem na forum tylko przerobię sobie go ładnie w Cadzie. Narazie brak na to czasu. Chwilowy brak formy. Myślę że w czwartek sie to zmieni ;) Moja pani wyjedzie na dzień w podróż służbową ;) Gdy nie ma kota w domu... itd :twisted:

PS. Dziękuje Pawle za pomoc tak czy siak i za obszerną odpowiedź:!:
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.825 33 0
#27
Takie coś powstało w wyniku rozmowy z kolegą w klubie. Wg mnie jest oki ;) Jeśli ktoś ma jakieś inne zdanie to dawajcie chętnie posłucham tj poczytam ;)
 

Załączniki

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
12 0 0
#28
tor nr 4 patrząc od góry po prawej stronie: może jakaś wykolejnica albo żeberko ochronne, żeby było zabezpieczenie na wypadek staczania wagonów :?: ;)
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#30
Szymku, a może jednak się skusisz na rzeczywista stację?

Np. Rudawa - bardzo sympatyczna stacyjka,
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/rawfoto/Krakow-Katowice/Rudawa/DSCN0913.JPG

http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/rawfoto/Krakow-Katowice/Rudawa/DSCN0914.JPG

charakterystyczny dla linii Kraków-Katowice budynek:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/rawfoto/Krakow-Katowice/Rudawa/DSCN0905.JPG

plan obecny:
http://semaforek.nastawnia.org/plany/rudawa.gif
ale kiedyś był 5ty tor ładunkowy, jeszcze ostał się magazyn albo coś w tym guście, po lewej za słupami go widać:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/rawfoto/Krakow-Katowice/Rudawa/DSCN0919.JPG

Mam więcej zdjęć jakby co, bo kiedyś planowałem trasę do symulatora EU07 robić...
 

miki

Użytkownik
Reakcje
7 0 0
#31
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Jedziemy z prawa w lewo torem przeciwnym do zasadniczego (czyli po "niewłasciwym") i zjeżdżamy na "właściwy" na głowicy po lewej. Jak to osygnalizować ?? Bo po drodze nie mamy żadnego sygnalizatora.
Jeżeli tory zasadnicze nie są wyróżnione w kierunku (czy jakoś tak), to przynajmniej na dolnym powinien być jakiś semafor do wyjazdu tym torem w lewo...
Bo w analogicznej sytuacji ale jadąc z lewa w prawo zmieniamy tor "wcześniej" i natykamy sie na wyjazdowy....to może po prawej pełny trapez??
Pytam, bo ostatnio spotkałem się z podobną sytuacją na 2-torowym szlaku. Pociąg wjeżdżając na stację Siemiatycze zmienił tor na niewłaściwy i odjechał nim po postoju, mimo, że:
1. nie ma na nim semafora wyjazdowego
2. jest możliwość zmiany toru po ruszeniu spod semafora wyjazdowego toru właściwego.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#32
Hej Miki!
Przepisy o prowadzeniu ruchu pociągów na PKP (dawniej R-1, obecnie Ir-1) dokładnie opisują sposoby postępowania w sytuacjach, o jakich piszesz. Z gubsza wygląda to mniej więcej tak:
Granicą szlaku i stacji jest miejsce ustawienia semafora wjazdowego. Na szlaku dwutorowym, gdy jest tylko semafor wjazdowy z toru właściwego, dla pociągu jadącego torem niewłaściwym miejscem zatrzymania jest wysokość semafora wjazdowego (jego słup w pasy biało-czerwone jest sygnałem "stój" dla takiej jazdy po niewłaściwym). W tym miejscu pociąg musi oczekiwać określonego przepisami sygnału (np. radiowego) lub pracownika stacji, który doręczy rozkaz pisemny (dawniej rozkaz szczególny) z zezwoleniem na wjazd do stacji z toru niewłaściwego - drogą radiową jest taki rozkazd dyktowany przez dyżurnego ruchu. Po wjeździe do stacji pociąg zatrzymuje się w podobny sposób (na torze, przy którym nie ma semafora wyjazdowego miejscem granicznym jest ukres rozjazdu w głowicy wyjazdowej, na torze przy peronie - koniec peronu (jeśli jest to pociąg pasażerski). Zezwoleniem na wyjazd ze stacji na szlak z takiego toru bez semafora wyjazdowego jest znów doręczony (lub podyktowany przez radio) rozkaz pisemny.
Taki sposób był powszechnie stosowany przy sygnalizacji kształtowej, dla której nie stawiano semaforów wjazdowych z torów niewłaściwych oraz nie stawiano semaforów wyjazdowych z torów jednokierunkowych w stacji (dla ruchu przeciwnego) - ponieważ nietypowe jazdy (po torach niewłaściwych i po jednokierunkowych torach stacyjnych - jako możliwe - są stosowane sporadycznie, i nie ma żadnego uzasadnienia dla nadmiernego rozbudowywania mechanicznych skrzyń zależności.
Natomiast sposób poruszania się pociągów (i manewrów) po torach stacyjnych i po głowicach rozjazdowych określa dokładnie Regulamin Techniczny Stacji (RTS), którego integralną częścią jest tablica zależności i wykaz przebiegów.
Po szczegółwy opis procedur odsyłam zatem do wspomnianej instrukcji (z racji obszerności tematu nie jestem w stanie tego wszystkiego tu przepisać).
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#33
Do schematu 207 Pado:
Układ torowy jest prawidłowy, jest to typowa mała stacja na linii dwutorowej, obsługująca najczęściej lokalny ruch pasażerski (peron dwukrawędziowy wyspowy) oraz ruch towarowy (tory boczne ładunkowe nr 5 i 7 wraz z torem wyciągowym 3a, który równocześnie może być torem dojazdowym do odleglejszej bocznicy). Na stacji tej można przepuszczać pociągi bez zatrzymania po torach głównych zasadniczych nr 1 i 2, przyjmować pociągi pasażerskie z zatrzymaniem na torze nr 1 i 2, oraz przyjmować pociągi towarowe z obydwu kierunków na tor nr 3 w celu wyprzedzenia przez pociąg pasażerski. Na tor nr 3 są również przyjmowane pociągi towarowe zbiorowe (zdawcze) obsługujące punkty ładunkowe na linii, dla obsługi torów ładunkowych i związanych z tym manewrów na torach bocznych 3a, 5 i 7. Tory stacyjne główne zasadnicze nr 1 i 2 są jednokierunkowe (zgodnie z prawostronnym kierunkiem ruchu), tor główny dodatkowy nr 3 jest torem dwukierunkowym. Aby prawidłowo opisać sygnalizatory pociągowe i ponumerować rozjazdy należy przewidzieć potencjalną, przewidywalną rozbudowę układu torowego (na rys. Schemat Pado 1 na czarno oznaczono istniejący układ, na czerwono układ przewidywalnej rozbudowy).
Przyjmując założenie, że stacja ma posiadać dwie nastawnie (jedna z nich jest nastawnią dysponującą, druga nastawnią wykonawczą) oraz ma mieć sygnalizację świetlną – determinujemy tym samym typ urządzeń srk, jakimi będą mechaniczne scentralizowane urządzenia srk z sygnalizacją świetlną. Przyjmując dodatkowo, że nie przewiduje się rozbudowy stacji o tor główny dodatkowy nr 4 – otrzymujemy schemat, jak w załączniku „Schemat Pado 2”.
W torach nr 3a i 5 (7) zostały zabudowane wykolejnice (Wk1, Wk2 i Wk11), jako zabezpieczenie ruchu pociągowego przy wjazdach i wyjazdach z toru i na tor nr 3 (wykolejnica Wk11 zabezpiecza również ruch pociągowy po wschodniej – prawej – głowicy rozjazdowej stacji). Wykolejnica Wk2 może być umieszczona, jak na rysunku „Schemat Pado 2” w odcinku pomiędzy rozjazdami 6 i 101, lub może być to wykolejnica podwójna, zamontowana w rozjeździe nr 101 (wykolejnice podwójne montuje się na szynach łączących zwrotnicę z krzyżownicą).
W tak przyjętym układzie w większości przypadków nie stosuje się osobnych sygnalizatorów do jazd manewrowych, które prowadzone są na sygnały ręczne, podawane przez personel ruchowy z nastawni. Można jednak je zastosować, jeśli wymagają tego szczególne miejscowe warunki. Będą to zatem świetlne tarcze manewrowe, umieszczone opcjonalnie w miejscach oznaczonych na schemacie „Schemat Pado 2” kolorem niebieskim.
Jeśli semafory wyjazdowe będą przystosowane do podawania sygnałów manewrowych, w swoim oznaczeniu otrzymają dodatkowy znacznik „m”, np. B2/m.
W tak przyjętym układzie torowym i osygnalizowaniu stacji jest możliwe przyjmowanie pociągów z torów niewłaściwych oraz wyprawianie pociągów ze stacji na tory niewłaściwe, według procedur, określonych w przepisach (dawniej R-1, obecnie Ir-1).
Wygląd sygnalizatorów oraz podawane przez nie sygnały zestawiono w załączniku „Schemat Pado 2”.
Należy zwrócić uwagę, że semafory A i H zostały wyposażone w zielony pas świetlny, co wynika z faktu, że jazdy „na wprost” (jazda z największą dopuszczalną prędkością) odbywają się po rozjazdach krzyżowych, co ogranicza prędkość takich jazd do 100 km/h.
Pozdrawiam
 

Załączniki

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#34
Czy ktokolwiek kiedykolwiek wyprodukował/zastosował semafory z tymi pasami?
W następnej wersji GbbKolejki dodałem obsługę takich pasów, tylko czy warto było się męczyć... :D
 
P

Paweł Piotr

Gość
#35
gbbsoft napisał(a):
Czy ktokolwiek kiedykolwiek wyprodukował/zastosował semafory z tymi pasami?
W następnej wersji GbbKolejki dodałem obsługę takich pasów, tylko czy warto było się męczyć... :D
Przedstawiłem sytuację, jak by to było w realu na prawdziwej kolei - w modelu wystarczy proste założenie, że prędko.ść pociągów na linii nie przekracza 100 km/h i wtedy pasy zielone nie są potrzebne - sygnalizacja będzie prostsza i zgoda z przepisami też :LOL:
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.825 33 0
#40
No plan powoli się modernizuje. Tymczasem wykorzystuje wolną chwilkę że można się potłuc i podsmrodzić więc robię i sklejam deski ;) Oto przedstawiam kolejne 2 segmenty wchodzące w skład większego projektu którego schematy widać wyżej ;)
 

Załączniki

Podobne wątki