• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Modele ffox

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.154 26 1
Podejrzewam, że te wagony są po to tak ładowane, żeby nie było z zewnątrz widać towaru. Wiadomo, że jest coraz więcej głosów o tym, że LP prowadzą rabunkową gospodarkę leśną.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.479 552 30
Podejrzewam, że te wagony są po to tak ładowane, żeby nie było z zewnątrz widać towaru.
Wątpię, by ktoś się tym przejmował, a trzeba wykorzystać pełną ładowność wagonu. Ale gdzie tu są jakieś wagony tak załadowane, że nie widać w nich drewna? Nie mówię o modelu kolegi Jana... ;)
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.154 26 1
Wątpię, by ktoś się tym przejmował, a trzeba wykorzystać pełną ładowność wagonu. Ale gdzie tu są jakieś wagony tak załadowane, że nie widać w nich drewna? Nie mówię o modelu kolegi Jana... ;)
No widzisz. Rozdwojenie jaźni. Przed wczoraj, na fb, ktoś zamieścił film z dużej stacji kolejowej na której stoi kilka rzędów niebieskich węglarek. Gość wdrapał się na jedną z nich i pokazał co widać. Wszystkich, bodajże sześć składów załadowanych drewnem tak, aby z poziomu terenu nic nie było widać. Stąd moje skojarzenie. A ro, że z kraju wywożone są setki tysięcy kubików drewna, to wiedza powszechna.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.039 448 99
Ok. Zdjęcie pokazuje że takie belki są mocowane w ten sposób, tylko kto odpowiadałby za takie wydarzenie gdyby taka belka po prostu odpadła w czasie jazdy i spowodowała wykolejenie składu
Skoro o tym mowa - też o tym myślałem, że taki transport jest nieco ryzykowny.... ale widać ktoś to "zatwierdził" skoro tak się wozi....
Zastanawiam się, dlaczego tego tak nie wożą, jak na tej wizualizacji MARKLIN-a KLIK . To by rozwiało obawy o ewentualne wykolejenie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.816 15 0
Tylko czy ten ładunek jest taki jak w rzeczywistości, chodzi mi o tą wystającą belką za ładunkiem.
Jeden z filmów, którym się inspirowałem:

kijki bambusowe trochę słabo w przekroju wyglądają
Wiem, też mnie to drażni, chociaż na żywo tego zupełnie nie widać.
Ciężko o lepszy materiał dla przekroju 2 mm i 3 mm, ale możliwe że na dniach uda mi się zdobyć lepszy materiał.
Ok. Zdjęcie pokazuje że takie belki są mocowane w ten sposób, tylko kto odpowiadałby za takie wydarzenie gdyby taka belka po prostu odpadła w czasie jazdy i spowodowała wykolejenie składu lub przy przejeżdzie przez wiadukt spadła by na jakiś pojazd i go uszkodziła? bo gdyby była zamocowana po drugiej stronie to nawet gdyby odpadła to spadła by na drewno ułożone poniżej.
Pytanie jest zasadne, ale po obejrzeniu wielu galerii zdjęć oraz filmów, w 90% belki poprzeczne były mocowane właśnie po zewnętrznej stronie wagonu.
Zastanawiam się, dlaczego tego tak nie wożą, jak na tej wizualizacji MARKLIN-a KLIK . To by rozwiało obawy o ewentualne wykolejenie.
Nigdy nie widziałem tak załadowanego wagonu jak na wizualizacji Marklina :) ciekawe jakby oni to załadowali?
Pewnie dlatego że taki sposób załadunku jest bardziej pracochłonny i trudniejszy w wykonaniu.
Dokładnie.
A tak wygląda załadunek w "klasycznej formie":
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.154 26 1
Kolego hamulcowy, rozsiewasz te informacje, tak od siebie, czy ...
Opisałem tylko to, co ktoś pokazał na fb. O tym, że LP prowadaą rabunkową gospodarkę i że z Polski wywozi się setki tysięcy metrów drewna,- głownie do Chin, pisała nawet nasza prasa. To może sprawdzić każdy. Ne bardzo rozumiem, co Kolega miał na myśli.
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.816 15 0

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.629 35 0
Wiem, też mnie to drażni, chociaż na żywo tego zupełnie nie widać.
Ciężko o lepszy materiał dla przekroju 2 mm i 3 mm, ale możliwe że na dniach uda mi się zdobyć lepszy materiał.
Ja w takim wypadku stosuję szpachlówkę do drewna Vidaron. Po wyschnięciu nie trzeba malować a zaklei te otworki. Szlifuje się bardzo łatwo.
Przykładowo: https://archiwum.allegro.pl/oferta/vidaron-szpachlowka-szpachla-do-drewna-jodla-i7120114237.html
Teraz widzę, że robią je nawet w kolorach danego drzewa/drewna. Ta uniwersalna powinna zniwelować wizualne niedoskonałości.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.479 552 30
Ale zwłaszcza na tym drugim zdjęciu wyraźnie widać, że 1) przewożone są okrąglaki o długości większej, niż szerokość wagonu i dlatego muszą leżeć wzdłuż, a nie w poprzek wagonu, ewentualnie właśnie pionowo, a 2) pionowo ustawione okrąglaki służą tylko do podwyższenia burt wagonu, żeby w pełni wykorzystać ładowność (drewno jest stosunkowo lekkie), a reszta ładunku jest układana poziomo, właśnie wzdłuż wagonu. Tak, że to chyba nie całkiem to samo, co na pokazanych wyżej modelach Märklina...
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
Ad. 1 - ja bym się spierał, bez możliwości pomiaru możemy tylko gdybać - ja widzę, że długość okrąglaków jest mniejsza niż szerokość wagonu i być może aby właśnie nie tracić na pojemności są układane wzdłuż osi. Ale to tylko moja opinia;
Ad. 2 - częściowo zgoda - rolą postawienia pni na sztorc jest podniesienie wysokości burt, tym samym zwiększenie pojemności wagonu przy lekkich ładunkach; odnośnie wizualizacji Marklina ja założyłem, że tak właśnie to jest zrobione - zewnętrzna warstwa na sztorc, a wewnątrz poziomo; jak dla mnie nie widać co jest za "parkanem" zewnętrznych okrąglaków.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.479 552 30
odnośnie wizualizacji Marklina ja założyłem, że tak właśnie to jest zrobione - zewnętrzna warstwa na sztorc, a wewnątrz poziomo; jak dla mnie nie widać co jest za "parkanem" zewnętrznych okrąglaków.
To prawda, ale ja też nie widziałem w dzisiejszych czasach 4-osiowych węglarek załadowanych drewnem w taki sposób, jak na wizualizacji Märklina. Zdjęcia przedwojenne nie mogą być dla mnie podstawą do twierdzenia, że modele Märklina odzwierciedlają rzeczywistość - może tak być, ale póki co, nie mam na to dowodu.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
To prawda, ale ja też nie widziałem w dzisiejszych czasach 4-osiowych węglarek załadowanych drewnem w taki sposób, jak na wizualizacji Märklina. Zdjęcia przedwojenne nie mogą być dla mnie podstawą do twierdzenia, że modele Märklina odzwierciedlają rzeczywistość - może tak być, ale póki co, nie mam na to dowodu.
A tu akurat pełna zgoda. Dlatego w pierwszym poście pozwoliłem sobie na mały żarcik odnośnie wieku.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.039 448 99
(...)2) pionowo ustawione okrąglaki służą tylko do podwyższenia burt wagonu, żeby w pełni wykorzystać ładowność (drewno jest stosunkowo lekkie), a reszta ładunku jest układana poziomo, właśnie wzdłuż wagonu. Tak, że to chyba nie całkiem to samo, co na pokazanych wyżej modelach Märklina...
W odnośniku, który wkleiłem (do modeli Marklina) z uwagi na ujęcie z boku - nie widać jak to wygląda od góry. Kto wie, może jest jak na tych czarno-białych zdjęciach i to co widać to tylko ustawione jest przy burtach? Jeśli nie, nie szkodzi. Przynajmniej zdjęcia ukazały jak to powinno wyglądać.
Nie da się tez ukryć, że sposób z przed lat raczej jest bezpieczniejszy w transporcie, niż "zabezpieczenie" stosowane często dzisiaj, jak to zamodelował kolega @ffox

@wolfik .... dzięki za te zdjęcia.
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.816 15 0
Na warsztat do patyny trafił model wagonu 111Ac od Robo.
Oprócz patyny, zamontowałem zasłonki PKP własnego projektu (z obu stron przedziału - czyli od strony okien oraz drzwi przedziałowych), usunąłem czerwoną farbę ze świateł końca wagonu (nie wiem czemu malują te końcówki w fabryce, bez tego wygląda milion razy lepiej) oraz wymieniłem diody w listwie oświetleniowej z białych ciepłych na białe zimne. Ponadto listwę od strony diod pomalowałem na biały kolor. Naprawdę polecam ten zabieg każdemu. "Zimne" oświetlenie jest dużo ciekawsze. Przy okazji zrobię więcej zdjęć.
Po obejrzeniu fotek dostrzegłem niestety kilka niedoróbek, które później poprawiłem, ale na nowe zdjęcia była już za późna pora.

Efekt (prawie) końcowy:
Robo 222331 01.jpg Robo 222331 02.jpg Robo 222331 03.jpg Robo 222331 04.jpg Robo 222331 05.jpg Robo 222331 06.jpg Robo 222331 07.jpg Robo 222331 08.jpg Robo 222331 09.jpg

Oświetlenie:
20230527_134753 2.jpg 20230527_135001 2.jpg

Porównanie zdjęć fabrycznego/patynowanego:
Robo 222331 10.jpg

Kolejny "na tapecie" jest wagon 110Ac (kuszetka).
Prawie gotowa, jeszcze tylko czerwone zasłonki do montażu i wrzucę zdjęcia następnym razem.
Robo 222331 11.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.924 129 86
Warto robić zdjecia i sprawdzać efekt końcowy właśnie w taki sposób. Na dużych powiększeniach wszystko "be" zawsze wyjdzie ;)
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.816 15 0
Warto robić zdjecia i sprawdzać efekt końcowy właśnie w taki sposób. Na dużych powiększeniach wszystko "be" zawsze wyjdzie ;)
Dokładnie tak.
W zasadzie poprawiłem cały zielony pas nad oknami, bo po obejrzeniu zdjęć te widoczne na zdjęciach zacieki kompletnie nie podobały mi się :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 4
Tabor 7
Tabor 2
A
Tabor 38
A
Tabor 85

Podobne wątki