ale z tego co mi wiadomo, to wyjeżdżały też ryflowane z górnym reflektorem, prosto z Pafawagu
Też tak mi się wydaje. Gładkie pudła weszły od numeru 1114, ale nie wiem kiedy dokładnie to było, wydaje mi się, że już po 1980 roku. Trzeci reflektor wprowadzono wcześniej, już w końcu lat 1970.
Miało to miejsce wtedy, jak wyszły przepisy R1 (z trzynastoma poprawkami), które zawierały instrukcje PET, oraz przepisy E1, które zawierały m.in. zmienione osygnalizowanie czoła pociągu.
Tego nie jestem pewien, bo E 1 zawsze dopuszczały dwa lub trzy światła na czole pociągu, tak jest do dziś. Kolejna wersja E 1 weszła w życie 1 stycznia 1976 roku, a następna dopiero w roku 1998. Tak więc związek nowych przepisów z wprowadzeniem trzeciego światła w zespołach trakcyjnych (ale także w wagonach spalinowych SN52 i SN61, w trakcie napraw) wydaje się dość luźny. Raczej w pewnym momencie uznano, że niezależnie od dowolności, dozwolonej przepisami, należy jednak dążyć do tego, by wszystkie pojazdy trakcyjne miały trzy białe światła. Ale od tego do dziś było i jest sporo wyjątków, np. drezyny.
A przy okazji, widział kolega
@Engineer, albo ktoś inny, zdjęcia EN57 z dwoma reflektorami, ale bez górnych świateł końca pociągu (niezależnie od tego, czy sprawnych, czy nie)?