• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Model EN57 PIKO - nasze oczekiwania...

przemek_lipski

Aktywny użytkownik
Reakcje
759 10 0
#1
Kończąc swoją wypowiedź
A może rozwinął byś swoją wypowiedź dotyczącą produkcji EN 57 z epoki poniżej V? Co stoi na przeszkodzie by odwzorować końcówkę epoki IVc, czy tylko jakieś kwestie ekonomiczne PIKO (zakładają że będzie za mały zbyt), czy jakieś zasadnicze różnice w budowie nie pozwalajace na wykorzystanie budowanej formy?
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.976 275 41
#2
Z info jakie otrzymałem od K.Koj są to :
różnice w budowie nie pozwalające na wykorzystanie budowanej formy
Uznałem że warto żeby fani IV epoki wiedzieli o tym i zdecydowali się odrazu na zakup żółto-nieb. EN57 w epoce Va.
Trzeba by powtórzyć rozmowę przy nadażającej się okazji z notatnikiem w ręku .
Wybrana wersja do produkcji nie jest wersją przypadkowo wybraną, ale wersją optymalną - jak wyraził się Krzysztof , wynikiem kilkunastodniowej analizy dokumentacji .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#3
Kolega @DRACULA powtarza ciągle to samo stwierdzenie "różnice w budowie nie pozwalające na wykorzystanie budowanej formy", więc chciałbym się wreszcie dowiedzieć, jakież to różnice w budowie nie pozwalają na wykorzystanie tej formy do starszych wersji EN57?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.794 138 3
#4
Kolega @DRACULA powtarza ciągle to samo stwierdzenie "różnice w budowie nie pozwalające na wykorzystanie budowanej formy", więc chciałby się wreszcie dowiedzieć, jakież to różnice w budowie nie pozwalają na wykorzystanie tej formy do starszych wersji EN57?

Kiedy?
Jedyna opcja dla mnie to:
Brak ryfli
Brak 3-go reflektora
 
OP
OP
P

przemek_lipski

Aktywny użytkownik
Reakcje
759 10 0
#6
Trzeba by powtórzyć rozmowę przy nadażającej się okazji z notatnikiem w ręku .
Zrób to jeżeli możesz, bo temat jest chyba bardzo interesujący dla wielu osób. Przy okazji można by ustalić jakie poprawki są konieczne by zrobić konwersję do wcześniejszych wersji (raczej tych z końca epoki IVc, bo modyfikacje do jeszcze wcześniejszych są dość oczywiste).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#11
Ale z tego zdjęcia wynika tylko tyle, że pierwsze egzemplarze miały ryfle, a nie miały trzeciego światła. Tyle wiemy (chyba) wszyscy od dawna.
Więc albo ryfle i brak górnego reflektora, albo brak ryfli ale za to z reflektorem.
A skąd taki wniosek? Bo to zdjęcie nie daje żadnej podstawy do takiego stwierdzenia. Sam kolega napisał:
Chyba że była też taka wersja jaką chciałby kolega @Artur.
Teoretycznie mogłaby być, jeżeli gładkie ściany wprowadzono by przed wprowadzeniem trzeciego reflektora, ale moim zdaniem było odwrotnie: najpierw trzecia lampa, a później gładkie ściany, więc na "wersję kolegi Artura" nie byłoby szansy.
 

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 22 4
#12
Ale z tego zdjęcia wynika tylko tyle, że pierwsze egzemplarze miały ryfle, a nie miały trzeciego światła. Tyle wiemy (chyba) wszyscy od dawna.

A skąd taki wniosek? Bo to zdjęcie nie daje żadnej podstawy do takiego stwierdzenia. Sam kolega napisał:

Teoretycznie mogłaby być, jeżeli gładkie ściany wprowadzono by przed wprowadzeniem trzeciego reflektora, ale moim zdaniem było odwrotnie: najpierw trzecia lampa, a później gładkie ściany, więc na "wersję kolegi Artura" nie byłoby szansy.
Akurat ja nie wiedziałem jak wygląda wczesna historia EN57. Prawdopodobnie wiele osób też nie wie.
Teoretycznie to nie ma co gdybać. Jeżeli jest jakieś zdjęcie jednostki bez reflektora i bez ryfli to chętnie nie tylko ja bym zobaczył.
Fotka którą załączyłem to początek historii EN57 i chętnie zobaczyłbym dalsze w kolorze ;-) .
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
680 54 1
#13
Akurat ja nie wiedziałem jak wygląda wczesna historia EN57. Prawdopodobnie wiele osób też nie wie.
Teoretycznie to nie ma co gdybać. Jeżeli jest jakieś zdjęcie jednostki bez reflektora i bez ryfli to chętnie nie tylko ja bym zobaczył.
Fotka którą załączyłem to początek historii EN57 i chętnie zobaczyłbym dalsze w kolorze ;-) .
Poszukaj EN57-906, do samego końca nie miała górnego reflektora.
Co do wyjeżdżających z Pafawagu jednostek, z fabrycznym górnym reflektorem, to z gładkim pudłem, z całą pewnością, fabrycznie go miały.
Co do ryflowanych jednostek, sprawa nie jest już taka oczywista i klarowna, ale z tego co mi wiadomo, to wyjeżdżały też ryflowane z górnym reflektorem, prosto z Pafawagu. Mogły to być jednostki powyżej numeru 1000, lub 1100... (plus minus - konkretnego numeru nie znam, może ktoś ma wiecej informacji na ten temat)...
Miało to miejsce wtedy, jak wyszły przepisy R1 (z trzynastoma poprawkami), które zawierały instrukcje PET, oraz przepisy E1, które zawierały m.in. zmienione osygnalizowanie czoła pociągu.

1609876461138.jpg
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=10749
1609876490134.jpg
http://rail.phototrans.eu/14,38314,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_906.html
1609876616936.jpg
http://rail.phototrans.eu/14,36219,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_732.html

Jest tego więcej.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#14
ale z tego co mi wiadomo, to wyjeżdżały też ryflowane z górnym reflektorem, prosto z Pafawagu
Też tak mi się wydaje. Gładkie pudła weszły od numeru 1114, ale nie wiem kiedy dokładnie to było, wydaje mi się, że już po 1980 roku. Trzeci reflektor wprowadzono wcześniej, już w końcu lat 1970.
Miało to miejsce wtedy, jak wyszły przepisy R1 (z trzynastoma poprawkami), które zawierały instrukcje PET, oraz przepisy E1, które zawierały m.in. zmienione osygnalizowanie czoła pociągu.
Tego nie jestem pewien, bo E 1 zawsze dopuszczały dwa lub trzy światła na czole pociągu, tak jest do dziś. Kolejna wersja E 1 weszła w życie 1 stycznia 1976 roku, a następna dopiero w roku 1998. Tak więc związek nowych przepisów z wprowadzeniem trzeciego światła w zespołach trakcyjnych (ale także w wagonach spalinowych SN52 i SN61, w trakcie napraw) wydaje się dość luźny. Raczej w pewnym momencie uznano, że niezależnie od dowolności, dozwolonej przepisami, należy jednak dążyć do tego, by wszystkie pojazdy trakcyjne miały trzy białe światła. Ale od tego do dziś było i jest sporo wyjątków, np. drezyny.

A przy okazji, widział kolega @Engineer, albo ktoś inny, zdjęcia EN57 z dwoma reflektorami, ale bez górnych świateł końca pociągu (niezależnie od tego, czy sprawnych, czy nie)?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.117 87 0
#15
Nr inwentarzowe 601 ÷ 1113 miały:
- boki ryflowane
- trzy szyby w ścianie czołowej
- półkoliste laminaty sufitu
- brak przedziału pierwszej klasy

Lata ich produkcji to 1966-1976.

Dyskutowany tu EN57-925 wyprodukowano w 1973 z ryflowaną blachą.

Podobnie jak @Andrzej Harassek, podejrzewam, że to pudło nadałoby się do odwzorowania późnej ep. IV.


[...] z tego co mi wiadomo, to wyjeżdżały też ryflowane z górnym reflektorem, prosto z Pafawagu. Mogły to być jednostki powyżej numeru 1000, lub 1100...
Jeśli była chociaż jedna taka jednostka o numerze nie większym niż 1113, to miałaby bardzo podobne pudło do modelu Piko.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#16
z tego co mi wiadomo, to wyjeżdżały też ryflowane z górnym reflektorem
Jeśli była chociaż jedna taka jednostka o numerze nie większym niż 1113, to miałaby bardzo podobne pudło do modelu Piko.
W sumie to nieistotne, czy wyjeżdżały z fabryki z trzecim światłem, czy górny reflektor montowano w trakcie napraw, ważne, że już dawno w IV epoce (na pewno w IVc, a pewnie też i w IVb) były ryflowane EN57 z trzema lampami na czole.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.117 87 0
#18
dwóch składów EN57 jeżdżących na trasie Krzyż Szczecin Gł. Jeden z ryflami drugi bez
Czy ktoś poza mną ma wrażenie, że na starszym EN górny reflektor jest dłuższy? Czy to może świadczyć, że był dorabiany w ramach naprawy, podczas gdy w nowszym pojeździe zaprojektowano go od razu?
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.132 129 19
#19
Czy ktoś poza mną ma wrażenie, że na starszym EN górny reflektor jest dłuższy? Czy to może świadczyć, że był dorabiany w ranach naprawy, podczas gdy w nowszym pojeździe zaprojektowano go od razu?
Kiedyś dyskutowaliśmy o górnych reflektorach w EN57. Doszliśmy do wniosku, że są trzy długości. Różnice zapewne wynikają z tego, że inne montowano fabrycznie, a inne dorabiano w ramach przebudowy jednostek, które z Pafawagu wyjechały tylko z dwoma dużymi reflektorami.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.117 87 0
#20
Kiedyś dyskutowaliśmy o górnych reflektorach w EN57. Doszliśmy do wniosku, że są trzy długości. Różnice zapewne wynikają z tego, że inne montowano fabrycznie, a inne dorabiano
Czyli można podejrzewać, że pomiędzy nr 928 (rok 1973), a 1787 (rok 1990) wprowadzono taką zmianę na produkcji. Poszukuję informacji, od którego nr górny reflektor był montowany fabrycznie.
 

Podobne wątki