• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja MBxd2 model H0e

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

zdeniu

Znany użytkownik
Reakcje
432 13 17
#90
Nie chcę się spierać ale na moje oko to zęby skośne czy też chyba fachowo się mówi śrubowe właśnie powodują ruch wzdłużny osi na której są osadzone, dlatego też stosuje się tuleje czy raczej łożyska oporowe aby tych luzów nie było. Stąd moje pytanie dlatego w takiej małej przekładni takie zębatki.
Podejrzewam że może to być co najwyżej cichsza przekładnia ale wolałem zapytać Maćka, skoro taką zmajstrował to chyba potrafi wyjaśnić.
 
OP
OP
Z

Zv

Gość
#92
Ząb ustawiony skośnie jest dłuższy od prostego , może przenieść większy moment, poprzez takie ustawienie kasuje też luzy przekładni, jest cichsza a siła wywołana skosem zęba jest w tym wypadku pomijalna.
 

zdeniu

Znany użytkownik
Reakcje
432 13 17
#93
Czyli tak jak myślałem jest cichsza, co do kasowania luzów no to nie do końca raczej tak jest ale faktycznie w takiej małej przekładni w trakcie obrotu zlikwiduje luz.
 

zdeniu

Znany użytkownik
Reakcje
432 13 17
#95
Jarku czyli nie kasuje luzu ale kasuje? hmm?? :D
Przykro Maćku że się śmiejesz bo widać sam do końca chyba nie rozumiesz jakie panują siły w przekładni przy kołach z zębem prostym a jakie z zębem skośnym.
Owszem, w trakcie obrotu luz na chwilę będzie zlikwidowany przez siłę jaka będzie działa na oś na której osadzone jest owe koło, będzie ona przesuwało daną oś i w miarę działającej siły luzu nie będzie ale a trakcje zmniejszania prędkości luz pojawi się z powrotem.
Dlatego w przekładniach stosuje się podkładki oporowe do likwidowania luzów, tym bardziej w przypadku skośnych zębów bo działają na wałkach większe siły.
Stąd też było moje pytanie, po co w modelu (zabawce) takie koła.
 

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
419 4 0
#96
Ruch wzdłużny ? Serio? Przy skośnych zębach? Sama definicja likwiduje to pojęcie. A ruch wzdluzny wału napędowego jeżeli juz, to powodują ślimacznice. W przekładni zębatej o skośnych zębach luzy ( szczeliny miedzy zębami) sa zmniejszone. Dzięki temu ściślej ze sobą współpracują, a to przekłada sie korzystnie na głośność pracy. Skosy zębów inaczej rozkładają siły momentu obrotowego, dziekuje temu , mniejsze zęby są bardziej wytrzymałe na moment zginający. W takiej przekładni wadą jest jeżeli juz,to siła osiowa, ktora nie przesuwa wału lecz próbuje ścisnąć lub rozciągnąć .W dużych przekładniach stosuje sie odpowiednie łożyskowanie. Tutaj ta sile sie pomija. Jest znikoma
 
Ostatnio edytowane:

zdeniu

Znany użytkownik
Reakcje
432 13 17
#97
Ruch wzdłużny ? Serio? Przy skośnych zębach? Sama definicja likwiduje to pojęcie. A ruch wzdluzny wału napędowego jeżeli juz, to powodują ślimacznice. W przekładni zębatej o skośnych zębach luzy ( szczeliny miedzy zębami) sa zmniejszone. Dzięki temu ściślej ze sobą współpracują, a to przekłada sie korzystnie na głośność pracy. Skosy zębów inaczej rozkładają siły momentu obrotowego, dziekuje temu , mniejsze zęby są bardziej wytrzymałe na moment ścinający.
No widzisz Mateusz, widać tez o czym innym piszesz.
Ja nie neguję tego rozwiązania, nie mówię o lepszych momentach, o wytrzymałości kół, czy też dokładności spasowania ze sobą tych dwóch kół.
I teraz wydaje mi się że Ty i może Maciek również mówiąc o mniejszych luzach mieliście na myśli luzy na tych właśnie dwóch kołach ze skośnymi zębami.
Ja natomiast mówię o całości czego najwidoczniej nie bierzecie pod uwagę.
Gdybyś Mateusz przeczytał uważnie co napisałem a napisałem o ruchu osi na których są osadzone koła zębate to pewnie byś zrozumiał.
No ale faktycznie nie potrzebnie zadałem pytanie.
Poza tym jakoś nie chce mi się wierzyć że precyzja wykonania tych kółeczek jest na takim poziomie jak np. w skrzyniach biegów gdzie faktycznie od dawna stosuje się skośne zęby a nie proste jak kiedyś.
 

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
Producent
Reakcje
419 4 0
#98
Ten „ruch osi” o którym mówisz to siła osiowa, Ona ściska lub rozciąga oś. W tych wymiarach jest pomijalna.
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
"O obrotach kół zębatych" :D powiem szczerze że sama cichsza praca przekładni jest wartością samą przez się, to że znikomo większy będzie moment obrotowy w wagonie motorowym w H0? Serio?
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 3
Wąskotorówka 7
Wąskotorówka 16
Wąskotorówka 36
Wąskotorówka 74

Podobne wątki