Sam tytuł wątku (już ostatniego w kategorii kolekcje) może być nieco mylący, gdyż większość lokomotyw tak nazywanych de facto nie było wcale Malletami. Ta nazwa odnosi się bowiem do parowozów z dwustopniowym rozprężaniem pary, podczas gdy najbardziej znani przedstawiciele tego „gatunku” to wprawdzie lokomotywy członowe, ale z jednym tylko stopniem rozprężania.
Innym tematem jest uzupełnienie tytułu o „& co”. Tutaj mam na myśli przedstawicieli niektórych innych typów parowozów, w których osie pędne (a przynajmniej część z nich) nie są osadzone w pojedynczej ostoi. Spotkamy tu więc także przedstawicielki niektórych typów amerykańskich lokomotyw leśnych oraz kilku innych rozwiązań.
W przeciwieństwie do wcześniej prezentowanych wątków nie będę jednak w stanie prezentować (prawie) codziennie nowej lokomotywy - trochę za dużo pracy i innych obowiązków a i inne wątki pomału domagają się uzupełnień. Tak więc ten wątek będzie się rozwijał powoli i tylko raz na jakiś czas będę dodawał kolejne lokomotywy - liczę na zrozumienie !
Jak łatwo się domyślić najwięcej parowozów będzie pochodziło z USA, gdyż to tutaj właśnie lokomotywy członowe („articulated”) uzyskały największą popularność … i wielkość.
W trakcie naszej podróży spotkamy więc - naturalnie - najbardziej znane, ogromne Mallety Challenger i Big Boy.
Zawitamy też na południowy zachód USA do linii Southern Pacific, gdzie „odwrotne” parowozy znane ogólnie jako Cab Forward, będą reprezentowane m.in. przez AC 11, podczas gdy na północy linie Northern Pacific przedstawią bardziej konwencjonalne, prawdziwe Mallety serii Z3.
Spotkamy też, bazujące na typowym projekcie USRA (z USRA spotkaliśmy się już tu : http://forum.modelarstwo.info/threads/dobra-kolekcja-na-4.51898/post-911888) klasyczne Y6b linii Norfolk & Western , ale i należące do Great Northern, dysponujące nietypowym układem osi M2.
Nie pominiemy też najstarszych amerykańskich linii, Baltimore & Ohio, gdzie spotkamy parowozy EL 5 i ogromne EM-1.
Powracając z wizytą do N&W poznamy nowoczesne, szybkie parowozy klasy A, podczas gdy mniej znane linie Wheeling & Lake Erie przedstawią nam kolejny parowóz pochodzący z biur projektowych USRA, czyli „małego” Malleta klasy I-3
Nie zapomnimy również o okresie intensywnej eksploatacji lasów, w której parowozy Shay i Heisler, ale także mniejsi przedstawiciele Malletów, mieli swój udział.
Wprawdzie w Niemczech nie było wielu lokomotyw pasujących do tego wątku, ale nie oznacza to że całkowicie pominiemy naszych zachodnich sąsiadów.
Powyższe to tylko część tego, co zamierzam w ramach niniejszego wątku zaprezentować.
Oprócz wstępnie zasygnalizowanych powyżej, czekających na prezentacje parowozów, pojawi się też trochę (jak sądzę) … niespodzianek
Innym tematem jest uzupełnienie tytułu o „& co”. Tutaj mam na myśli przedstawicieli niektórych innych typów parowozów, w których osie pędne (a przynajmniej część z nich) nie są osadzone w pojedynczej ostoi. Spotkamy tu więc także przedstawicielki niektórych typów amerykańskich lokomotyw leśnych oraz kilku innych rozwiązań.
W przeciwieństwie do wcześniej prezentowanych wątków nie będę jednak w stanie prezentować (prawie) codziennie nowej lokomotywy - trochę za dużo pracy i innych obowiązków a i inne wątki pomału domagają się uzupełnień. Tak więc ten wątek będzie się rozwijał powoli i tylko raz na jakiś czas będę dodawał kolejne lokomotywy - liczę na zrozumienie !
Jak łatwo się domyślić najwięcej parowozów będzie pochodziło z USA, gdyż to tutaj właśnie lokomotywy członowe („articulated”) uzyskały największą popularność … i wielkość.
W trakcie naszej podróży spotkamy więc - naturalnie - najbardziej znane, ogromne Mallety Challenger i Big Boy.
Zawitamy też na południowy zachód USA do linii Southern Pacific, gdzie „odwrotne” parowozy znane ogólnie jako Cab Forward, będą reprezentowane m.in. przez AC 11, podczas gdy na północy linie Northern Pacific przedstawią bardziej konwencjonalne, prawdziwe Mallety serii Z3.
Spotkamy też, bazujące na typowym projekcie USRA (z USRA spotkaliśmy się już tu : http://forum.modelarstwo.info/threads/dobra-kolekcja-na-4.51898/post-911888) klasyczne Y6b linii Norfolk & Western , ale i należące do Great Northern, dysponujące nietypowym układem osi M2.
Nie pominiemy też najstarszych amerykańskich linii, Baltimore & Ohio, gdzie spotkamy parowozy EL 5 i ogromne EM-1.
Powracając z wizytą do N&W poznamy nowoczesne, szybkie parowozy klasy A, podczas gdy mniej znane linie Wheeling & Lake Erie przedstawią nam kolejny parowóz pochodzący z biur projektowych USRA, czyli „małego” Malleta klasy I-3
Nie zapomnimy również o okresie intensywnej eksploatacji lasów, w której parowozy Shay i Heisler, ale także mniejsi przedstawiciele Malletów, mieli swój udział.
Wprawdzie w Niemczech nie było wielu lokomotyw pasujących do tego wątku, ale nie oznacza to że całkowicie pominiemy naszych zachodnich sąsiadów.
Powyższe to tylko część tego, co zamierzam w ramach niniejszego wątku zaprezentować.
Oprócz wstępnie zasygnalizowanych powyżej, czekających na prezentacje parowozów, pojawi się też trochę (jak sądzę) … niespodzianek
- 14
- 6
- 1
- 1
- Pokaż wszystkie