• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta strychowa

OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
kelo83 - Dziękuję bardzo :)

Wczoraj przeprowadziłem doświadczenia z długimi wagonami i podporami. Przy szerokości podpory do 8mm pomiędzy wagonem a licem podpory pozostaje ok. 3-4 mm luzu. To trochę mało. Dziś pomyślałem jeszcze o takim wariancie, gdzie będą 2 pośrednie podpory: jedna w peronie, a druga w miejscu gdzie międzytorze jest nieco najszersze. Środkowe przęsło będzie miało ok 33,5 cm, czyli ok 29 m w rzeczywistości.
Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć podpór bliskim sąsiedztwie torów z dużym ruchem.
Rysunek:
most4.jpg
 
Ostatnio edytowane:

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.893 29 2
Dziś pomyślałem jeszcze o takim wariancie, gdzie będą 2 pośrednie podpory: jedna w peronie, a druga w miejscu gdzie międzytorze jest nieco najszersze. Środkowe przęsło będzie miało ok 33,5 cm, czyli ok 29 m w rzeczywistości.
Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć podpór bliskim sąsiedztwie torów z dużym ruchem.
W moim rodzinnym mieście, Gliwicach funkcjonuje taki wiadukt o dużej rozpiętości przęseł. Co prawda ma konstrukcję wzmacniającą widoczną nad jezdnią, ale w niej znajduje się dwutorowe torowisko, gdzie jeździł tramwaj i może z tego powodu tak solidna konstrukcja. Poniżej poglądowe fotki, które może Ci się przydadzą, a docelowo mogę wykonać więcej zdjęć obiektu. Jeśli mogę się wypowiedzieć, to na tak pięknej makiecie z tymi wszystkimi ceglanymi zabudowaniami aż prosi się o wiadukt z ceglanymi filarami. Nie rób Wolsztyna, gdzie parowozy jeżdżą obok tych szkaradnych "betonowych nóg" ;)

EP05-16.jpg
Na powyższym zdjęciu mamy aż sześć torów... to tylko 1/3 całości... poniżej zbliżenie na filar. Ta szkaradna blacha na pierwszym planie, to obudowa rury prowadzącej na drugą stronę miasta, więc też nie musi to tak "topornie" wyglądać.
DSC_0272.jpg
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.925 111 11
Na mostach się tak sobie znam, ale filary albo mogą być grubsze albo ich ilość moze być większa plus lawa moze być szersza. Albo wszystko na raz
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Zastanawiam się także nad konstrukcją stalową i zbudowania podpór w elementów stalowych, np stalowych rur.
Wtedy podpory będą mogły być bardziej filigranowe i będą mogły stać dalej od skrajni, zmieszczą się między torami, będę mógł je ustawić gęściej, co spowoduje, że przęsła nie będą musiały mieć dużych rozpiętości.
Konstrukcja nośna stalowa, słupy stalowe, pomost żelbetowy
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Wszystko zależy co chcesz poprowadzić na wiadukcie. Jeżeli tylko ciąg pieszo-rowerowy, to przy grubości podpory 8mm (0,7m po przeliczeniu skali) będzie jeszcze ok. Jeżeli jednak ulica + chodnik/-ki, to podpora w realu powinna mieć około 1,0 może 1,2 m czyli po przeliczeniu na 1:87 +/- 12mm
Filary ceglane są zdecydowanie grubsze. Ten z Twojego zdjęcia jak dobrze liczę jest na 7 cegieł czyli +/- 1,75m.
Przy tak ciasnym układzie jaki jest u Ciebie, chyba najlepsze byłyby filary o przekroju kołowym lub owalnym. Masz wtedy szansę żeby cokolwiek pokombinować. Przy masywnej tarczowej podporze nic nie wykombinujesz, a przynajmniej tak mi się wydaje.
A tak po prawdzie, to połóż sobie na torach w miejscu podpory coś co będzie ją imitowało i przejedź się na sucho wagonem raz z jednej i raz z drugiej strony. Będziesz wtedy wiedział czy masz tam problem ;)
We Wrocławiu był ostatnio wymieniony wiadukt nad torami w ciągu ulicy Chociebuskiej.
Pierwotnie wyglądał tak:



moje źródło (więcej zdjęć) https://polska-org.pl/3997697,Wroclaw,Wiadukt_drogowy_Wroclaw_ul_Chociebuska_LK_275_dawny.html

Ze względu na zły stan konstrukcji wymieniono wiadukt na nowy, budując podobny, gdzie część podpór żelbetowych w międzytorzu jest bardzo wąska:




Co ciekawe filary są budowane z prefabrykatów przypominających stropy filigran, tylko ustawinych pionowo.
Więcej zdjęć i ich źródło tu:
https://polska-org.pl/6144272,Wrocl...wego_ul_Chociebuska_LK_275.html?photoOffset=0


to wygląda jak Kępno, tam na górze są tory
Tak to Kępno, wiadukt kolejowy, po tym wiadukcie do dziś jeżdżą pociągi. Skoro stalowe słupy przenoszą ruch kolejowy, tym bardziej przeniosą też drogowy.
Znalazłem w internecie przykład 2 wiaduktów w Hamburgu, oba w obrębie Dworca Głównego. Co ciekawe mają bardzo filigranowe podpory i dość duże rozpiętości przęseł:


Altmannbrücke:




Wiadukt w Hamburgu można obejrzeć też okiem maszynisty, np tu:
- od 26:15

Mój wiadukt nie musi być konstrukcją nową, może mieć rodowód przedwojenny i nawiązywać np do takiego rozwiązania - Żelbetowy pomost na stalowych słupach.

Przykład 1) Wrocław ul. Trzebnicka



więcej zdjęć: https://polska-org.pl/544543,Wroclaw,Wiadukt_kolejowy_Wroclaw_Trzebnicka.html

2)Wrocław, ul. Rychtalska

więcej zdjęć:https://polska-org.pl/536905,Wroclaw,Wiadukt_kolejowy_LK_nr_143_ul_Rychtalska.html

3) Wrocław, nieistniejący już wiadukt dawnej Kolei Marchijskiej, w ciągu ul. Smoleckiej - najbardziej zbliżony do mojej koncepcji




więcej zdjęć: https://polska-org.pl/546552,Wroclaw,Wiadukt_dawnej_Kolei_Marchijskiej_dawny.html

Z tą różnicą, że u mnie będzie odwrotnie> Pociągi dołem, samochody górą.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Śpię, a zwłaszcza nocą :)
Po tygodniu przemyśleń przyszedł weekend działań.
Zdecydowałem, że filary pośrednie będą miały konstrukcję żelbetową - 7 słupów i oczepem.
W związku z tym, że docelowo pomost ma być ściągany, filary musiały być stabilne i odporne na przypadkowe uderzenia, dlatego ich konstrukcja jest baaaaardzo solidna....
(na końcu napiszę z czego są wykonane ;)
20210417_185110.jpg

W trakcie prac zdecydowałem, że zamiast pełnego przyczółka (od strony zewnętrznej) zbuduję kolejny filar. Tym bardziej, że te moduły będą w przyszłości poszerzane.
20210418_001900.jpg

20210418_001916.jpg


Testy przejezdności zostały zaliczone. W skrajnym przypadku pozostaje dużo luzu między pudłem długiego wagonu a słupem:
20210418_002011.jpg

testowe przęsła:
20210418_002506.jpg

20210418_002311.jpg

20210418_002400.jpg

Żeby nie było za betonowo, przyczółek będzie ceglany:
20210418_022649.jpg

Sprawdzam odcień cegły...
20210418_221905.jpg

...i przymiarka w naturze
20210418_224937.jpg

Wszystko będzie jeszcze patynowane, ale to na koniec.
20210418_224950.jpg

Słupy wykonałem ze stalowego pręta fi 6. Słupy są wklejone o otwory w sklejce. Oczep jest z PCV. Nie da się tego wyrwać.
 
Ostatnio edytowane:

Qmaty

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
5.830 235 3
Pomysł, projekt i wykonanie, wszystko to zrobiłeś w bardzo krótkim czasie. Przyczółek idealnie pasuje do reszty zabudowy. Nie martwisz się o te filary na brzegu? Ja niechcący zniszczyłem sobie suwnicę zamontowaną na skraju.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Dla uzupełnienia tematyki konstrukcyjnej (i mojej konstrukcji z wystającymi od góry blachownicami)

ostatnio natknąłem się na zdjęcia wiaduktu nad ul. Strzegomską we Wrocławiu.
Były to przed remontem i są po wymianie na nowe przęsła stalowe, blachownicowe, gdzie blachownice widać od spodu i od góry (wystają ponad tłuczeń) - tak jak w moim modelu.



Zdjęcie ze strony www.polska.org.pl
LINK do całego zbioru zdjęć
 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.585 13 6
Proponował bym zamiast pręta stalowego pręt aluminiowy o takiej samej średnicy, ja takowe zakupuje w markecie Leroy Merlin. Cena za 1 szt. o dł. 1 mb wynosi 10 zł.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Podobne wątki