• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta na poddaszu

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.674 50 5
#41
Po co kolega ma obrotnicę, skoro chce obracać parowóz poprzez taki łącznik?
To nie ma sensu.
Można tę całą przestrzeń lepiej zagospodarować.

Czy kolega przewidział miejsce na swój warsztat?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.521 512 30
#42
dlaczego należy połączyć te tory (zaznaczone na żółto)
To jest potrzebne, aby dało się z obu torów szlakowych wjechać na wszystkie tory stacyjne i odwrotnie. Po lewej stronie jest to możliwe dzięki połączeniu na rozgałęzieniu linii - dlatego proponuję zastosowanie tam anglika i przesunięcie to jak najbliżej stacji.
Nie potrafię rozsunąć torów jak ma ktoś pomysł jak to będę wdzięczny
W tej konkretnej sytuacji nie da się rozsunąć torów, należałoby cofnąć to przejście w stronę stacji, ale tak się nie da z innych powodów. Mam dwa pomysły, zakładając, że te dwa żeberka to tory odstawcze.
1) Przebudowa tej głowicy stacyjnej tak, że odejście na tory odstawcze jest dalej.
2) Przeniesienie jednego toru na drugą stronę szlaku. Wtedy na tor z lewej strony nie da się wjechać z toru głównego zasadniczego, ale pociągu, który kończy bieg i potem ma zjechać na tor postojowy nie powinno przyjmować się na tor główny zasadniczy, tylko na jeden z torów głównych dodatkowych. Można ewentualnie zrobić dodatkowe połączenie, zaznaczone linią przerywaną.

ver ost (1).png


W dalszym ciągu jestem za likwidacją tego skośnego połączenia, w pełni zgadzam się z kolegą @Kris. Poza tym jest to całkowicie nierealistyczne. Jak kolega @Herbat wyobraża sobie wykorzystanie tego łącznika? Skład miałby być wyciągany ze stacji na szlak i wpychany tym łącznikiem na tory stacji postojowej? Wjazd prosto ze szlaku tym łącznikiem w tory postojowe? To zupełna fikcja, w realu tak nie można. Sam układ torów stacji postojowej jest dziwaczny, nie bardzo wiem, co kolega chce tam uzyskać, ani po co są dwa tory łączące stację postojową z główną stacją.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.674 50 5
#43
Co więcej, na miejscu kolegi @Herbat przeprosiłbym się z niemieckim, bo kolega nie musi znać tego języka, by poruszać się po tamtejszym forum.
Wystarczy słowo "anlage", które znaczy układ - w wolnym tłumaczeniu makieta i .... naprzód.... Nie chodzi o czytanie, tylko o obrazki.
Jak kto wykorzystuje swoją przestrzeń do budowy makiety.

Jeśli kolega chce tory postojowe, to pokusiłbym się o "stację podziemną" - techniczną, tego jest tam mnóstwo na stummiforum.de .
A na górze można zrobić ciekawy krajobraz i ciekawy szlak - szczególnie przy takiej przestrzeni...

PS. Nie sztuką jest nawalić torów na stół, sztuką jest ich optymalne wykorzystanie do zabawy.
Jeśli koledze nie zależy na realiźmie, to niech kolega pomyśli nad układem pod kątem zabawy, aby ona miała sens.
Wielu z nas już się przekonało, że "kółeczko" szybko się nudzi..... Zabawa jest głównie w manewrach, albo w samej budowie makiety (szczególnie przy wykańczaniu).
 
OP
OP
H

Herbat

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#45
Więc tak łącznik usunąłem.

Na stronie niemieckiej byłem trochę pooglądałem. Na zdjęciu zaznaczyłem mój pomysł, co do tych torów na łuku po lewej ( to są tory wylotowe pod moduły).
I teraz pytanie, jeśli wysokość makiety od podłogi do blatu to około 70cm, czy dam radę zmieścić stacje postojową pod spodem, a jeśli nie to jak zrobić tą stacje postojową
Zrzut ekranu 2024-11-20 175814.jpg
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.674 50 5
#46
To, że blat poziomu 0 jest na wys. 70cm nie wyklucza stacji postojowej poniżej, która może być na wysokości 40cm. Na przykład.
Zjazd do tej stacji może być na dłuższym boku, albo przy pomocy helixa, czyli spiralnego zjazdu na niższy poziom. Trochę z tym roboty jest.
Ale to jest rozwiązanie dla zaawansowanych i kasiastych, którym nie straszne koszty materiałów i torów.

Można zrobić stację postojową na poziomie reszty układu, czyli na poziomie 0.
Można też zrobić stację postojową na poziomie 0, a całą resztę szlaku podnieść na poziom 1 (lub samą stację osobową).
Możliwości jest multum.
Obecny układ jest do gruntownego przeplanowania. Nad tym trzeba posiedzieć, a ja niestety dopiero w weekend będę miał więcej czasu, niż na napisanie komentarza. Może któryś z kolegów mnie ubiegnie.

Pytanie: czy kolega ma tyle taboru, że musi mieć tyle torów?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.521 512 30
#47
Teraz dopiero zrozumiałem, że te dwa tory po prawej stronie to jest wyjście linii dwutorowej, a nie tory odstawcze. W takiej sytuacji proponuję zrobić to podobnie do lewej strony.

ver ost (1)a.jpg
 
OP
OP
H

Herbat

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#48
To, że blat poziomu 0 jest na wys. 70cm nie wyklucza stacji postojowej poniżej, która może być na wysokości 40cm. Na przykład.
Zjazd do tej stacji może być na dłuższym boku, albo przy pomocy helixa, czyli spiralnego zjazdu na niższy poziom. Trochę z tym roboty jest.
Ale to jest rozwiązanie dla zaawansowanych i kasiastych, którym nie straszne koszty materiałów i torów.

Można zrobić stację postojową na poziomie reszty układu, czyli na poziomie 0.
Można też zrobić stację postojową na poziomie 0, a całą resztę szlaku podnieść na poziom 1 (lub samą stację osobową).
Możliwości jest multum.
Obecny układ jest do gruntownego przeplanowania. Nad tym trzeba posiedzieć, a ja niestety dopiero w weekend będę miał więcej czasu, niż na napisanie komentarza. Może któryś z kolegów mnie ubiegnie.

Pytanie: czy kolega ma tyle taboru, że musi mieć tyle torów?
Bardzo dziękuje za odpowiedź, sam coś spróbuje przerobić, ale myślę że bez waszej pomocy nic nie wyjdzie.
Co do lokomotyw to mam 5, ale niedługo będzie więcej.

pozdrawiam i życzę miłego wieczoru
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
338 21 0
#49
Teraz dopiero zrozumiałem, że te dwa tory po prawej stronie to jest wyjście linii dwutorowej, a nie tory odstawcze.
Czy w takim razie tory szlakowe nie powinny wychodzić rozjazdami na wprost a nie tak jak jest teraz - "na krzywo"?

Bardzo dziękuje za odpowiedź, sam coś spróbuje przerobić...
To może przemyśl funkcję obrotnicy, bo w pierwszym projekcie była lepiej rozwiązana.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.521 512 30
#50
Czy w takim razie tory szlakowe nie powinny wychodzić rozjazdami na wprost a nie tak jak jest teraz - "na krzywo"?
Tam są cztery tory szlakowe, na dwa szlaki. Tory na jeden szlak wychodzą po prostej, na drugi "na krzywo" - cudów nie ma, nie da się tak, żeby wszystkie cztery wychodziły z rozjazdów na wprost. Zawsze jedna linia będzie się odgałęziać "na krzywo", ogólna zasada jest taka, że ważniejsza linia, gdzie jest większy ruch, powinna wychodzić po prostej, ale nie zawsze jest to możliwe. Trochę podobny przykład był w Karpaczu, gdzie szlak ze stacji wychodził po rozjeździe "na krzywo", a na wprost było żeberko, czy jakiś tor odstawczy - topografia wymusiła taki układ.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.521 512 30
#53
czy wszystko jest dobrze?
Nie, ale są te same błędy, co wcześniej, więc nie będę się powtarzał. (n):(
A dodatkowo, co to za stacja, na którą wjechać i wyjechać można tylko w jednym kierunku (wyłącznie jadąc zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara)? Zupełna fikcja.
brakuje toru wyciągowego z stacji postojowej
Dalej brakuje - ja tam nie widzę żadnego "toru wyciągowego". Pytanie, czy na stacji postojowej taki tor jest w ogóle potrzebny? Za to w lokomotywowni nie ma torów do obrządzania parowozów.
 
OP
OP
H

Herbat

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#55
Nie, ale są te same błędy, co wcześniej, więc nie będę się powtarzał. (n):(
A dodatkowo, co to za stacja, na którą wjechać i wyjechać można tylko w jednym kierunku (wyłącznie jadąc zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara)? Zupełna fikcja.

Dalej brakuje - ja tam nie widzę żadnego "toru wyciągowego". Pytanie, czy na stacji postojowej taki tor jest w ogóle potrzebny? Za to w lokomotywowni nie ma torów do obrządzania parowozów.
1 To prawda, iż z jednej strony nie można wjechać na stacje, mój błąd. Porostu nie wiem jak to zaprojektować

2 Co do błędów wcześniejszych:
- przesunąłem rozjazd maksymalnie w prawo
- żółtego połączenia dopiero ja patrzyłem z wjazdem na stację postojową, to zrozumiałem, o co chodzi(poprawiłem).
- co do połączenia dwóch torów szlakowych po prawej to pomysł Pana Andrzeja wyklucza żółte połączenie. Chyba, że źle rozumuję.
3 Czyli cała stacja postojowa i lokomotywownia do wyrzucenia.
ver ost v2.png
 
OP
OP
H

Herbat

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#57
Który mój pomysł wyklucza to połączenie i dlaczego? Na ostatnim rysunku to połączenie jest, za to dalej tory drugi i trzeci od prawej są za blisko - tak nie może być.
Chodzi mi oto, iż wtedy, gdy jest to żółte połączenie to odpada przynajmniej na mój mały rozum pomysł z takim rozsunięciem:
Teraz dopiero zrozumiałem, że te dwa tory po prawej stronie to jest wyjście linii dwutorowej, a nie tory odstawcze. W takiej sytuacji proponuję zrobić to podobnie do lewej strony.

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.521 512 30
#58
gdy jest to żółte połączenie to odpada przynajmniej na mój mały rozum pomysł z takim rozsunięciem
Ale przecież na zacytowanym przez kolegę @Herbat moim rysunku to połączenie jest, tyle że na łuku. W miejscu, gdzie krzyżują się dwa tory, potrzebny jest rozjazd krzyżowy i wtedy mamy tzw. pełny trapez, to znaczy połączenie z lewego toru na prawo i z prawego na lewy. To "żółte połączenie" dodałem na którymś rysunku, żeby były właśnie dwa połączenia: z lewej na prawo i z prawej na lewo. Nawiasem mówiąc, ja też popełniłem błąd, bo przy wjeździe z tej dodatkowej linii z boku, nie da się z prawego toru szlakowego na lewe tory stacyjne - należałoby to jeszcze raz zaprojektować. Ale niezależnie od wszystkiego, te dwa wewnętrzne tory muszą być rozsunięte, nie mogą iść tak blisko siebie.
 
OP
OP
H

Herbat

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#59
Ale przecież na zacytowanym przez kolegę @Herbat moim rysunku to połączenie jest, tyle że na łuku. W miejscu, gdzie krzyżują się dwa tory, potrzebny jest rozjazd krzyżowy i wtedy mamy tzw. pełny trapez, to znaczy połączenie z lewego toru na prawo i z prawego na lewy. To "żółte połączenie" dodałem na którymś rysunku, żeby były właśnie dwa połączenia: z lewej na prawo i z prawej na lewo. Nawiasem mówiąc, ja też popełniłem błąd, bo przy wjeździe z tej dodatkowej linii z boku, nie da się z prawego toru szlakowego na lewe tory stacyjne - należałoby to jeszcze raz zaprojektować. Ale niezależnie od wszystkiego, te dwa wewnętrzne tory muszą być rozsunięte, nie mogą iść tak blisko siebie.
Okej, teraz rozumiem. Sam coś spróbuję zrobić by odsunął tory i zachować połączenie. Dziękuję za wytłumaczenie.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.674 50 5
#60
Kolega się zafiksował na ten swój projekt, że nie przyjmuje do wiadomości:
1. Że można zaprojektować to inaczej,
2. Że bez szerokiego badania tematu nic ciekawszego nie przyjdzie mu do głowy, a widać, że średnio mu się chce....tak jakby na siłę chciał to budować...
3. Że żaden z nas tego za niego nie zrobi....
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 31
B
Planuję 14
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki