Seria T37:
Jedynym chyba wąskotorowym pociągiem pancernym był zbudowany podczas Trzeciego Powstania Śląskiego improwizowany pociąg pancerny "Kabicz" ("Pancerka Kabicz"). Był on zbudowany w zakładach przemysłowych w rejonie Gliwic i używany przez oddziały powstańcze blokujące Gliwice. Pociąg ten składał się z całkowicie opancerzonego tendrzaka towarowego pruskiej serii T37 i dwóch opancerzonych wagonów dwuosiowych - żelaznych węglarek, ze stanowiskami dla 4 km-ów każda (rysunek - źródło 1).
Konstrukcja i dane:
Pruskie towarowe tendrzaki wąskotorowe serii T37 były budowane na początku XX wieku dla górnośląskich kolei wąskotorowych przez firmy Orenstein & Koeppel oraz Hagans (20 sztuk) i, trochę odmiennej konstrukcji, przez Hartmanna (2 sztuki - zobacz więcej na tej stronie). Szerokość toru - 785mm. Mogły one wpisywać się w wąskie łuki (promień 35m). Układ osi D (0-4-0). Silnik dwucylindrowy bliźniaczy na parę nasyconą (układ D-n2t). Dane lokomotywy nieopancerzonej (Orenstein & Koeppel): szybkość z obciążeniem: do 25 km/h, masa: 27,9t, moc: ok. 200KM, długość: 6,52 m.
derela.republika.pl/loki2.htm