• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta 4360x1850 czyli spełnienie marzeń z dzieciństwa

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 15 1
#1
Witam,

Kilka dni temu rozpocząłem prace nad moją makietą. Od dziecka miałem marzenia by mieć w domu kawałek kolejowego świata ale z różnych przyczyn dopiero teraz, czyli na przysłowiowe stare lata mogę sobie pozwolić na ich realizację.

Zakładam ten wątek nie dlatego, by się chwalić a raczej by dzięki komentarzom bardziej doświadczonych ludzi pozyskać jakieś rady, wiedzę etc a także podzielić się swoimi pomysłami na rozwiązanie problemu małej przestrzeni. Mieszkam bowiem w małym mieszkaniu (pokój z kuchnią) a pokój mam o powierzchni 20m2. Niestety na tej przestrzeni muszę jeszcze spać, pracować i robić modele. Za dużo miejsca zatem nie ma.

Z mojego założenia makieta ma się składać z czterech modułów o wymiarach 2180x925mm co finalnie da 4360x1850mm. Konstrukcję opracowuję tak, by można było makietę stawiać w pozycji pionowej na ścianie z wykorzystaniem systemu prowadnic, takich jak stosuje się przy zabudowach drzwiami suwanymi. Wykorzystane zostaną cztery prowadnice by zapewnić stabilność. Dodatkowo w prowadnicach będą nawiercone otwory na blokady by można było makietę umieścić na wysokości 2 metrów, tak, by można było pod nią pracować i mieć swobodny dostęp do jej elektryki. W tym celu w suficie zamontuję dodatkowe haki co umożliwi utrzymanie makiety na linkach w czasie pracy. Po rozłożeniu makieta z jednej strony będzie się wspierać na widocznych szafkach a z drugiej na rozkładanych nogach.

Na makiecie będą dwie linie kolejowe, dwie stacje, lokomotywownia oraz duża kopalnia węgla. Sceneria oczywiście fikcyjna, jednak ma nawiązywać do klimatu Górnego Śląska z początku lat osiemdziesiątych XX wieku. Dwutorowa linia będzie zelektryfikowana natomiast jednotorowa będzie bez sieci trakcyjnej.

W chwili obecnej skręciłem jeden moduł i ułożyłem na nim torowisko wraz z obrotnicą. Myślę, że drugi moduł powstanie w ciągu kilkunastu najbliższych dni. Po jego złożeniu i ustawieniu budynku hali wachlarzowej oraz wykonaniu odgałęzienia na kopalnię będę myślał w którym miejscu zlokalizować małą stację na linii niezelektryfikowanej.

Wszelkie sugestie, konstruktywne krytyczne uwagi mile widziane :)
IMG_20210505_162127.jpg
IMG_20210505_162159.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#2
Zapowiada się ciekawie, ale niewiele widzimy, więc i o uwagi będzie chyba trudno. Czy jest jakiś plan układu torowego całości, choćby nie ostateczny (bo, jak rozumiem, zwłaszcza linia 1-torowa nie jest jeszcze do końca zdecydowana)?

Jakoś trochę dziwnie i nieco odstraszająco wyglądają tory (nie: torowisko), jakby wszystko było zardzewiałe. Ale może jest jeszcze są nieskończone, a z bliska to wygląda lepiej?
 
OP
OP
Ty42-89

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 15 1
#3
Faktycznie niewiele widać na tych zdjęciach, gdyż bardziej chodziło mi o ogólny zarys. Torowisko jest obecnie w pierwszej fazie szutrowania. Użyłem szutru Polak 5213. Trzeba jeszcze uzupełnić braki i spatynować. Na zbliżeniach na tą chwilę wygląda to tak.

IMG_20210505_170053.jpg
IMG_20210505_170107.jpg
IMG_20210505_170116.jpg
IMG_20210505_170128.jpg


Plan jest orientacyjny bo tak naprawdę wszystko wyjdzie w trakcie prac. Mniej więcej jednak ma być układ torowy jak na poniższym screenie. Linia jednotorowa ma przejść wiaduktem nad zelektryfikowaną a prawa część linii zelektryfikowanej zostanie schowana do tunelu. Nad nią będzie stacja w łuku na linii jednotorowej (maksymalnie trzy tory).

makieta.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#4
No to kilka uwag na gorąco. Nie czepiam się dziwnych wstawek prostych w łukach, ani zbliżających się i oddalających się torów szlakowych, bo widzę, że w realu tego nie ma, więc rozumiem, że plan jest baaardzo orientacyjny. Ale:

1. Z linii 1-torowej powinien być wjazd na co najmniej dwa tory stacyjne, bo inaczej nie da się zrobić tak, żeby na stacji czekał pociąg, który po wjechaniu z tej linii na stację innego składu, mógł na jednotorówkę wyjechać. Mam pewien pomysł, jak zmodyfikować układ torowy stacji, ale to się będzie wiązało z pruciem już zaszutrowanego toru. Spróbuję to naszkicować później, wieczorem.

2. Nie bardzo się znam na układach torowych kopalni, ale wydaje mi się, że takie po prostu 4 ślepe tory, to trochę za mało. Warto podejrzeć rzeczywiste układy, może da się coś z tym zrobić. Ale przede wszystkim trzeba się zastanowić, do czego mają służyć tory na bocznicy kopalnianej i jak będzie wyglądała praca manewrowa. Wiem, że to ogólniki, ale od tego zawsze zaczyna się przy projektowaniu układu torowego.

3. Po prawej stronie łuk głównej linii zrobiłbym podobnie, jak po lewej, bez tego skrótu na ukos. Wiem, że tego nie będzie widać, bo ma być w tunelu, ale chodzi o to, żeby pociąg jak najdłużej jechał dookoła całej makiety (nawet, jeżeli różnica nie będzie wielka).

4. I na koniec szutrowanie: tłucznia jest zdecydowanie za dużo, nie powinien być wyżej, niż (w realu) 5 cm poniżej górnej powierzchni podkładów, a już w żadnym wypadku nie może leżeć na podkładach, czy na stopkach szyn. To, że w realu czasem tak bywa, to inna sprawa, ale tu jest to regułą - to błąd. Dlatego z daleka to tak źle wygląda. A przy okazji, warto postarać się o ostre zdjęcia.
 
OP
OP
Ty42-89

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 15 1
#5
Tak jak wcześniej wspomniałem, makieta jest fikcją. Ma to cieszyć oko a nie być odwzorowaniem realnej stacji. Na takie rozwiązanie niestety nie mam miejsca. Jest coś za coś lub kosztem czegoś. Na tak małej powierzchni nie da się zrobić czegoś więcej. Mnie zależy głównie na tym, by na głównym szlaku peron zmieścił skład np EU07 z pięcioma bohunami a i by wagony na łukach nie łamały się tak masakrycznie. Ale podsunąłeś mi pomysł :) Budynek stacyjny i tak będzie między torami więc można zrobić coś takiego.

makieta2.jpg


Sam wjazd na kopalnię pewnie też zostanie przebudowany.

Co do ilości szutru to u nas na Śląsku większość torów tak właśnie wyglądała, niektóre wyglądają do dziś :)

Łuki w tunelu tak, wiem co masz na myśli i tak też będzie. Jednak plan jest robiony roboczo dopiero układanie torów na module wszystko weryfikuje. Tu przykładowo nie ma jeszcze wszystkich torów do obrządzania parowozów :)
 

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.404 0 0
#6
Jeszcze w temacie tego tłucznia - nad kwestią estetyczną można dyskutować ale pytanie czy sprawdzałeś
jak radzą sobie lokomotywy i wagony z jazdą po tak zaszutrowanym torze? Wydaje mi się ilość szutru przy szynach
może doprowadzić do podskakiwania taboru podczas jazdy.

Od siebie dorzucę jeszcze temat mocowania toru do podłoża. Gwoździe niestety nie poprawiają walorów wizualnych.
Myślałeś o klejeniu?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#7
Tak wygląda moja propozycja zmian. Kolorem pomarańczowym zaznaczyłem dwie alternatywne wersje połączenia torów głównych zasadniczych. Po lewej stronie głowicę rozjazdową przesunąłem nieco w lewo, co trochę wydłużyło tory stacyjne. Na oryginalnym planie jest jeszcze jeden problem: za krótki odcinek podjazdu linii 1-torowej do poziomu +1 i skrzyżowania z linią 2-torową. A argumentu
Co do ilości szutru to u nas na Śląsku większość torów tak właśnie wyglądała, niektóre wyglądają do dziś
nie będę komentował.

makieta Śląsk.jpg
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
#8
Szuter do poprawy, tak na Śląsku (sam jestem ze Śląska) jest, ale nie aż tak bardzo. Druga sprawa, przed szutrowaniem obowiązkowe malowanie szyn.

Co do układu, to słuchaj @Andrzej Harassek’a to jest ekspert w tej dziedzinie.
 
OP
OP
Ty42-89

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 15 1
#9
Na początek dzięki za kilka cennych uwag.

Zatem po kilku dniach przerwy a zarazem intensywnej pracy udało mi się rozpruć wcześniejszy układ torowy i zastosować przejścia sugerowane przez Kolegę Andrzeja, z tym, że wpadłem na pomysł, by budynek stacji stał na peronie wyspowym co sprawia, że jest dodatkowy tor dla jazdy w kierunku przeciwnym (mijanki) bez konieczności wjazdu na zelektryfikowaną część stacji.

Popełniłem jednak sporo błędów zaczynając szutrowanie torowiska i rzeczywiście lokomotywy miały problem z jazdą. Sporo czasu zajęło mi oczyszczenie stopek szyn z szutru. Na chwilę obecną można jeździć bez problemów.

Mam jednak takie pytanie - czy jest jakiś sposób na pomalowanie szyn na już zaszutrowanym torowisku oraz jakiej farby użyć, by była ona dość wydajna ??? Tych torów jest bardzo dużo już a robi się coraz więcej. Stan obecny na poglądowym zdjęciu.

Pojawił mi się również kolejny problem, którego niestety nie przewidziałem. Po skręceniu modułów ze sobą próba podniesienia ich za końce powoduje ich deformację i obawiam się, że może to połączenie się złamać. Konstrukcja wykonana jest z desek świerkowych o przekroju 120x30mm, wzmacniana poprzecznymi deskami o takich samych wymiarach oraz dodatkowo wzmacniana drewnianymi kołkami 50x50mm. Skręcana na konfirmaty a oba moduły łączone sześcioma śrubami 8mm. Blat stanowi sklejka 6mm. Pierwszy moduł wydawał się lekki, po połączeniu z drugim zaczyna to już ważyć konkretnie a modułów ma być cztery. Pomyślałem, by pospawać ramę z kątowników stalowych ale to będzie wtedy ważyć minimum 30 kg więcej i obawiam się, że może się to później nie utrzymać w prowadnicach przy stawianiu makiety do pionu. Może ktoś ma jakiś pomysł na wzmocnienie konstrukcji?

Myślę, że w ciągu kilku następnych dni uda mi się zrobić cały układ torowy na tych dwóch modułach i przynajmniej zamontować klejony właśnie dworzec wraz z peronami. Przy okazji czego używacie do oświetlania budynków? Jakieś konkretne żarówki czy diody?...

IMG_20210510_022445.jpg
 
OP
OP
Ty42-89

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 15 1
#10
Minął miesiąc od zamieszczenia przeze mnie ostatniego posta. Na makiecie sporo się zmieniło. Szkoda, że nie otrzymałem odpowiedzi na moje pytania - byłoby łatwiej ale OK. Dziś DPD nawaliło i mam weekend leżący więc mogę coś pokazać.

Cały czas prace trwają nad połową całości, na której będzie stacja, parowozownia, elektrowozownia i zjazd na część przemysłową, która będzie na drugiej części (tor odchodzący w prawo z przejazdem kolejowo-drogowym. Sam budynek dworca umieściłem pomiędzy peronem a torem do oblotu składu. Niestety do dyspozycji mam tylko jeden pokój o powierzchni 20 m2 w którym muszę jeszcze funkcjonować. Zatem trzeba iść na kompromisy. Zejście z peronów odbywa się za pomocą kładki na plac przydworcowy gdzie zlokalizowałem pętlę autobusową z przystankami.

IMG_20210618_171435.jpg


IMG_20210618_171451.jpg


Na tą chwilę jeszcze nie jest ona w pełni skończona. Finalnie dojdą jeszcze dodatkowe latarnie, ławki, krzewy a całość zostanie spatynowana.

IMG_20210618_171459.jpg


Sieć trakcyjna na razie założona jest tymczasowo by mniej więcej rozplanować jej układ i nie będę ukrywał - pomanewrować elektrowozami bo korci niemiłosiernie :)

Hala parowozowni z ośmioma stanowiskami jest w trakcie budowy. To właśnie na niej utknąłem. Ponieważ będzie wchodzić sporą częścią na drugi moduł chcę ją zrobić tak, by można było ją w każdej chwili zdemontować wraz z torami. W tym celu zamówiłem sobie płyty plastikowe i niestety zamiast przyjść dziś przyjdą w poniedziałek. Póki hali nie skończę to raczej już niewiele zrobię.

IMG_20210618_171512.jpg


Dwustanowiskowa hala elektrowozowni również czeka na finalny montaż i spatynowanie. Stanowiska do obrządzania parowozów oraz tory dojazdowe do obrotnicy pozostaną niezelektryfikowane. Przesuwny dźwig do nawęglania chyba także ostatecznie zniknie z makiety.

IMG_20210618_171526.jpg


Zadaszenia peronów też na razie osadzone są prowizorycznie. Po zamontowaniu oświetlenia i ostatecznym dopracowaniu peronu zostaną wklejone na stałe.

IMG_20210618_171551.jpg


Stojący krzywo słup pierwotnie planowałem wyprostować przy ostatecznym montażu sieci trakcyjnej, jednak po namyśle stwierdzam, że tak pozostanie :) W końcu to polska kolej z końca lat 80'tych :)

IMG_20210618_171629.jpg


IMG_20210618_171644.jpg


Nie zdecydowałem się natomiast na malowanie szyn. Niestety było już za późno na takie decyzje. Całość jednak będzie patynowana więc może nie wyjdzie to tak źle.
 
Ostatnio edytowane:

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
#11
Nie zdecydowałem się natomiast na malowanie szyn. Niestety było już za późno na takie decyzje.
Nie jest za późno na malowanie szyn, wystarczy użyć papierowej taśmy malarskiej, aerografu i odpowiedniej farby. W razie braku aerografu można
użyć farby w sprayu. Oczywiście na zakończenie trzeba przemyć główki szyn, za pomocą umoczonej w rozpuszczalniku szmatki nawiniętej na klocek.
 
Reakcje
1.091 4 1
#14
Jest super, ale wyprostuj ten słup;)
@Ty42-89 Nie wiem czy pozostałym chodzi o ten słup trakcyjny, ale na pewno jeszcze jest do poprawy słup na peronie podtrzymujący zadaszenie, a z ogólnego zdjęcia wygląda, że całe te zadaszenie (pierwsze od dołu) jest coś koślawe, nawet w stosunku do linii peronu.

W razie braku aerografu można użyć farby w sprayu
Tylko pamiętaj najpierw TESTUJ gdzieś poza makietą, spray ma to do siebie, że potrafi zalać, jak za blisko się psiknie. Sam będę musiał tej metody użyć u siebie a zbieram się za to już kilka lat :LOL:
 
OP
OP
Ty42-89

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 15 1
#17
Jest super, ale wyprostuj ten słup;)
No właśnie nie będę go prostował. Taki krzywy słup odzwierciedla właśnie wygląd polskiej kolei. Ja widziałem jeszcze bardziej krzywe w rzeczywistości. Z początku też myślałem, by go wyprostować ale po namyśle stwierdziłem, że celowo zostawię.

Tak, wiaty na tą chwilę są tylko położone. Jutro dotrą do mnie formatki plastikowe i będę kombinował z podświetleniem ich (jakieś imitacje jarzeniówek). Dopiero po dopracowaniu peronu osadzi się je na stałe.

Co do malowania / patynowania torów to chyba muszę się gdzieś zgłosić do kogoś o szybkie przeszkolenie, jak to zrobić na całości. Sieć trakcyjną i semafory można w każdej chwili zdemontować ale jakiekolwiek malowanie czy patynowanie to raczej chyba już jak makieta będzie w pozycji pionowej....
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
#18
jakiekolwiek malowanie czy patynowanie to raczej chyba już jak makieta będzie w pozycji pionowej..
Chyba nie jest to dobry pomysł, jak masz makietę w poziomie to farba opadnie na tory tam gdzie trzeba a w pionie jest duże prawdopodobieństwo,
że"siądzie"w niespodziewanych miejscach. A jeżeli coś pójdzie źle przy malowaniu np położysz za grubą warstwę i farba zcieknie to przy poziomym położeniu makiety stanie się to na małym kawałku makiety a w pionie szkody mogą być sporo większe, z grawitacją nie wygrasz. Dodatkowo
im wcześniej pomalujesz tory tym robota będzie łatwiejsza, mniej zasłaniania tego co ma nie zostać pomalowane. Niestety robiąc makietę
warto wykazać się cierpliwością i robić wszytko w logicznej kolejności, inaczej tylko dokładasz sobie pracy i łatwiej możesz coś zepsuć.
 
OP
OP
Ty42-89

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 15 1
#19
Zatem kilka zdjęć z dalszych prac. Przede wszystkim zdecydowałem się pomalować szyny i spatynować torowisko. Szyny malowałem pędzlem gdyż już za dużo elementów jest na tej makiecie by robić to metodą natryskową.

Powstało też małe osiedle mieszkaniowe przy placu dworcowym. Docelowo na drugim module za tymi blokami ma być hałda i zwałowisko.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.365 111 11
#20
Witam, bardzo fajny klimat...tylko za czysto jak na Górny Śląsk. Szyny można ładnie spatynować brązowym podkładem samochodowym w spreju, tylko trzeba od razu wytrzeć główki szyn, oraz styki na rozjazdach. Jeśli to wczesne lata 80-te, to mam nadzieje zobaczyć elektrowozy bez źółtych czół;)...i czekam na parowozy z węglarkami wypełnionymi węglem(y).
 

Podobne wątki