Dawno temu, przed epoką sterowania cyfrowego firma PIKO lub FLEISCHMANN miała w ofercie taki system zasilania taboru, w którym prąd stały (=) zasilał siniki lokomotyw, a prąd zmienny (~) wykorzystywany był do oświetlenia składów. Oba rodzaje zasilania były podpięte jednocześnie do szyn. W obwodzie silnika znajdował się dławik, w obwodzie oświetlenia kondensator.
Na temat takiego systemu jest wzmianka w książce Tadeusza Dąbrowskiego, jednak autor nie podaje parametrów kondensatora ani dławika. W necie (pod nazwą LUX CONSTANT) znalazłem jedynie wzmiankę na niemieckim forum: http://alte-modellbahnen.foren-city.de/ ... ungen.html, ale to są raczej mętne wspomnienia niż opis układu. Na forum temat chyba nie występuje.
Czy ktoś ze starszych użytkowników forum, kto pamięta jeszcze analogowe czasy mógłby udzielić informacji na temat tego systemu?
pozdrawiam
/ths
Na temat takiego systemu jest wzmianka w książce Tadeusza Dąbrowskiego, jednak autor nie podaje parametrów kondensatora ani dławika. W necie (pod nazwą LUX CONSTANT) znalazłem jedynie wzmiankę na niemieckim forum: http://alte-modellbahnen.foren-city.de/ ... ungen.html, ale to są raczej mętne wspomnienia niż opis układu. Na forum temat chyba nie występuje.
Czy ktoś ze starszych użytkowników forum, kto pamięta jeszcze analogowe czasy mógłby udzielić informacji na temat tego systemu?
pozdrawiam
/ths