Jak znam życie i stare modele w skali TT firmy Zeuke późniejsze BTTB lokomotywa będzie potrzebować gruntownego czyszczenia mechanizmów napędowych bo stosowany w tamtych czasach smar zamieniał się w klajster co się objawiało zwiększonym oporem dla silnika co powoduje jego znaczne nagrzewanie się. Te silniki trudno zamordować ale długa jazda z "klejem" w przekładni może do tego doprowadzić. Co być może się stało w tej lokomotywie skoro buchnęła dymem. Koniecznie trzeba zdjąć obudowę (cztery zatrzaski pod drzwiami). Nie mam już od 35 lat BR130 w TT ale posłużę się Nohabem o identycznej konstrukcji podwozia.
Po zdjęciu obudowy pewnie zobaczysz podobny widok.
Zobacz załącznik 834306
Na środku widać silnik i wałek z przekładnią tu mozna sprawdzić czy silnik się obraca i z jakim oporem. Do wymiany lub czyszczenia trzeba odlutowac przewody oraz rozprostować zawleczkę mocującą silnik i ją wyjąć (jest trochę poniżej szczotek. Dla ułatwienia załączam starą instrukcję z łopatologicznymi schematami obsługi lokomotywy. Przydatny będzie widok w przekroju.
Zobacz załącznik 834307
Zobacz załącznik 834308
Do czyszczenia mechanizmów trzeba wymontować wózki co wymaga wyprostowania i wyjęcia zawleczki. A od spodu wózka trzeba wykręcić śrubę. W BR 130 dostęp do centralnej przekładni jest możliwy po zdjęciu środkowego balastu który jest mocowany na zatrzask i trzeba go delikatnie podważyć. Z wózków i centralnej przekładni warto wysunąć blaszki w których są łożyskowane wałki przekładni i je umyć w benzynie ekstrakcyjnej. Podobnie jak zestawy kołowe. Plastikowe części dobrze jest myć niezbyt długo bo nie wiadomo jak długie moczenie w benzynie wpłynie na stary plastik. Po wysuszeniu teraz można wszystko zmontować z powrotem i oczywiście nasmarować kola zębate i ślimaki smarem (wazelina techniczna lub smar silikonowo teflonowy).
Stary silnik warto też wyczyścić i sprawdzić czy może jednak ożyje. Tutaj chyba warto go rozebrać czyli odgiąć te cztery blaszki metalowej obudowy magnesu i wyczyścić wirnik a szczególnie komutator. Ponowny montaż wymaga mocnego zagięcia tych czterech blaszek.
Powodzenia.