tak przy okazji Warszawa Włochy to przystanek, czy stacja? Zdania, na temat tego posterunku odgałęźnego są podzielone?
Na to drugie pytanie odpowiedź jest prosta: skoro uznajemy, że jest to posterunek odgałęźny, to zdania
nie mogą być podzielone: posterunek odgałęźny nie może być jednocześnie stacją, albo jedno, albo drugie. Pytanie należałoby postawić inaczej: czy Warszawa Włochy to posterunek odgałęźny, czy stacja?
Zgodnie z §3.5 Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1 (R 1)
Stacja jest to posterunek zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć jazdę, krzyżować się i wyprzedzać, jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy. Jak widać posterunek W-wa Włochy spełnia część tych wymagań, ponieważ istnieje na nim możliwość zmiany następstwa ruchu pociągów. A konkretniej, pociągi jadące od strony Warszawy Zachodniej mogą tam zakończyć bieg i wrócić w kierunku Warszawy. Pozwala na to układ torowy i sygnalizacja, chociaż nie wiem, czy regulamin techniczny to przewiduje. Nie ma jednak możliwości krzyżowania ani wyprzedzania pociągów w żadną stronę.
Tak więc sądzę, że należy uznać, iż jest to posterunek odgałęźny, a nie stacja, bo nie spełnia wszystkich wymagań dotyczących stacji. Z punktu widzenia praktycznego Warszawa Włochy też funkcjonuje tylko jako posterunek odgałęźny, bo żadne pociągi tam nie kończą ani nie zaczynają jazdy (mimo istnienia możliwości technicznych). A fakt istnienia tam peronów niczego nie zmienia ani nie przesądza.