• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kult jednostki

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.190 82 12
Swego czasu maszyniści z MDE Olszynka Gr. gdy okresowo wypadała im dodatkowa służba w MDE Grochów i takowym sloganem jak z tytułu w/w redakcji obwieszczali konieczność obsługi EZT, to od dyspozytora Grochowa otrzymywali do marszruty rolkę papieru toaletowego, by podczas służby nie czuli się osamotnieni.

Wynikało to z "obawy o braki w toalecie" czy cichy komentarz określenia??

Pozdrawiam z MMz:)
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
140 1 0
"Jedyną zmianą [w porównaniu do EW55 - przyp. mój] było przystosowanie nowego EN57 do obsługi niskich peronów."

A że przy okazji zmniejszono liczbę drzwi w wagonach, tego red. Janduła nie zauważył. Może nigdy nie widział EW55, ale to go nie tłumaczy. Są zdjęcia.

I jeszcze ta "trójdzielna szyba czołowa"...
 
Ostatnio edytowane:

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.064 25 2
Wynikało to z "obawy o braki w toalecie" czy cichy komentarz określenia??
- wynikało to z celowego działania ale tylko w odniesieniu do tych posługujących się takim epitetem.
Ci którzy zachowywali się jak na maszynistę przystało i nie mieli pretensji do całego świata, że przyszło im z "wysokich kół" skalać się pracą na EZT-ach, tego prezentu nie otrzymywali.
Składy wychodzące z MDE zawsze wyposażane były i są w papier toaletowy.
To że niekiedy już po kilku zatrzymaniach go nie było w WC, było efektem zmiany miejsca pobytu na torby i siatki niesfornych podróżnych, dla których zakup za własne grosze był niepojęty, przecież można sobie wziąć ...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
A to ciekawe. Mam Kolegę, który pracował na Odolanach i w ramach wypracowywania godzin brał od Was (chyba) jednostkę na Wschodniej i prowadził do Siedlec. Kolega ów nigdy nie użył obraźliwego określenia w stosunku do EN57, zresztą od pozostałych moi Kolegów z warszawskich MD, w tym Olszynki też czegoś podobnego nie słyszałem.
Wracając do różnic między EW55 a EN57, to ja zauważyłem głównie taką. O zmniejszeniu ilości drzwi już napisał Kolega sluzbowo, ale z czego to wynikało, mianowicie z tej prostej przyczyny, że znacznie został powiększony przedział służbowy.
I jeszcze taka ciekawostka, o której zapewne młodsza część uczestników Forum nie wie. W jednostkach EW51-54 przyciski do obsługi drzwi znajdowały się na pierwszym pomoście, z którego drzwi prowadzące do pierwszego przedziału pasażerskiego były zamykane specjalnym haczykiem lub kluczem i był w zasadzie niedostępny dla ogółu pasażerów.
Na ścianie pomostu był takie urządzenie z trzema przyciskami obsługiwane przez kierownika pociągu.
Były trzy przyciski:
- drzwi wszystkie,
- drzwi kierownika,
- sygnał odjazdu.
W jednostkach EW55 to urządzenie znalazło się w małym przedziale służbowym a w 57 w znacznie większym.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Tak, ale tak jak pisałem wcześniej to ustrojstwo (nazywane przez Ciebie pomocnikiem) w starszych EZT było umieszczone na pierwszym pomoście, oczywiście w wagonach silnikowych jednostek EW51 i 52 (EW51s i EW52s) ten "pomocnik" znajdował się w przedziale służbowym.
Jeszcze coś sobie przypomniałem - na drzwiach z pomostu do przedziału był napis "Przedział służbowy". Wtedy jeszcze nie było rozmaitych pacykarzy, ale byli dowcipnisie. którzy część liter tego napisu wyskrobywali, zmieniając jego znaczenie. ;)
W jednostkach EW55 w przypadku zbiórki z kas stacyjnych lub konwoju pocztowego także te pierwsze drzwi były zamykane.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.190 82 12
Zwane może nie tyle przeze mnie, co po prostu z taką nazwą się spotkałem ( na Olszynce Grochowskiej).
Dzięki za doprecyzowanie.

Pozdrawiam z MMz:)
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
718 54 1
Ilość drzwi w wagonach jednostek EW55 i EN57, a także pozostałych serii (EW i EN) wynikała z ich przeznaczenia, a mianowicie jednostki EW (poza wspomnianymi wysokimi peronami) przeznaczone były (także z oczywistych względów i wspomnianych peronów) do ruchu stricte aglomeracyjnego, a EN57 tzw. lokalnego i międzymiastowego, a głównie wynikało to z wymiany podróżujących nimi pasażerów na stacjach i przystankach, gdzie w ruchu aglomeracyjnym występowała częsta wymiana podróżnych w krótkim czasie (podróżujących na krótszych dystansach) i stąd potrzeba mniejszej ilości miejsc siedzących oraz większej ilości drzwi w stosunku do jednostek do ruchu lokalnego i między aglomeracyjnego.
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.190 82 12
Między innymi dlatego co Engineer pisze, 19WE mają taki układ jaki mają( wagon silnikowy -2 pomosty, pośredni -3 pomosty)...
Ale to taki oftop...

Pozdrawiam z MMz:)

ps. 19WE ma dłuższe wagony/człony od 35WE jeśli chodzi o porównanie
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.064 25 2
piszesz o tzw "pomocniku" mocowanym na ścianie pomiędzy kabiną a służbówką??
to była skrzynka z trzema przyciskami, która od zawsze nazywana była centralką. W EW53 i EN57 umieszczano po dwie takie centralki na ścianie za kabiną maszynisty z obu końców jednostki w pierwszym za kabiną pomieszczeniu. Na EW53 było to jedynie małe wejście, a na EN57 obszerny przedział służbowy. Kierownik obsługujący stacyjkę wyglądał podczas ruszania przez uchylne drzwi boczne i obsługiwał centralkę, która akurat znajdowała się od strony peronu. Naturalnie musiał przy tym uważać i nie otwierać drzwi zbyt mocno, gdyż drzwi otwierały się na zewnątrz. W skrzynce znajdowały się trzy przyciski, po jednym z obu stron skrzynki do otwierania i zamykania wszystkich drzwi wejściowych dla pasażerów i dodatkowo trzeci przycisk do dawania maszyniście sygnału odjazdu. W skrzynce był też zamek na mały kluczyk do blokowania przycisków przy zmianie czoła pociągu. Kluczyk posiadał maszynista w torbie narzędziowej i to on otwierał i zamykał blokadę. W stacyjkach nie było przycisku "drzwi kierownika", bo takich (automatycznych) w tych jednostkach nie było.
Stacyjki zlikwidowano chyba po 2000 roku i obsługę drzwi pasażerskich powierzono maszyniście montując przy lub w pulpicie odpowiednie przełączniki przerzutowe, a później przyciski.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.190 82 12
Takie rozwiązanie było (jeszcze) między innymi w jednostkach z Łukowa i Trójmiejskiej SKM którymi posiłkowała się Warszawska SKM.

Pozdrawiam z MMz:)
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.064 25 2
Ale EW53 nie miały drzwi do przedziału, tylko do kabiny tak jak EW54.
Masz rację Jarząbku !
Jak to z upływem czasu skleroza bierze górę :(
Ten przedział służbowy w EW53 zmniejszyłem do "małego przejścia" a tak nie było. Fakt, że był on dużo mniejszy niż w EN57 ale były w nim cztery ławki. Prostuję: w EW53 kierownik dawał odjazd z pierwszych drzwi automatycznych i przy nich była ta stacyjka z dodatkowymi przyciskami do ich otwierania i zamykania. Ja zapatrzony przed siebie obserwowałem szlak i ten szczegół z czasem mi się przestawił :(
 

map69

Znany użytkownik
Reakcje
112 0 0
Ślicznie odmalowany EN57-1925, naprawa P4 27.12.2016. Odjeżdża jako pociąg służbowy z Warszawy Zachodniej 05.02.2017.
P1220151a_1.jpg
 

norbis97

Znany użytkownik
Reakcje
305 6 1
EN57-889 jako REGIO 90703 z Olsztyna skończył bieg na stacji Elbląg
16 sierpnia 2016



EN57-2065 jako REGIO 55304 "Łuczniczka" zmierza do Bydgoszczy.
Morzeszczyn, 17 stycznia 2017



EN57-716 oczekuję godziny odjazdu z Tczewa jako REGIO 55428 do Smętowa .

1 sierpnia 2016



EN57-1128 na torach odstawczych w Chojnicach.Obecnie jednostka już po rewizji jeździ w nowych barwach UMWP.
Sierpień 2016


 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Lata'50 - "jednostka" z niekompletnym orłem (bez korony) i paskudztwem na "twarzy" :) Źródło: Allegro.
Lata'50 - B. Bierut.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 83
Koleje w Polsce 5

Podobne wątki