• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kult jednostki

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Jeszcze raz dziękuję wszystkim Kolegom za zainteresowanie i pomoc w wyjaśnianiu historii naszych kultowych "jednostek". Nie planowałem inicjowania zagadek dotyczących "jednostki". Wszystko wyszło prozaicznie i prosto - przeglądałem tematy na forum i pod wpływem impulsu zamieściłem pierwsze dowolne zdjęcie znalezione w swojej "stajni Augiasza" (to, co mam trudno nazwać archiwum). Nie mam żadnych kompetencji, żeby sprawdzać poziom wiedzy takich fachowców jak Kolega Jarząbek czy Koledzy Prezes TS, Andrzej Harassek, Harry Potter i inni. Po co miałbym to robić? Jestem słabym adwersarzem. Moja wiedza o kolei ogranicza się do uznania faktu, że parowóz jeździ po torach z kominem przeważnie skierowanym do góry. :) ;)
Tym razem kolejne zdjęcia zamieszczam w porządku ustalonym z rozmysłem.
Zdjęcie jednostki E92 027 ze zbiorów NAC.
Wagon sześcioosiowy serii EBCbdsxx nr 92027,.jpg


Ta sama jednostka E92 027 zamieszczona w prasie fachowej. Niestety nie odnotowałem w jakiej. W pewnym okresie fotografowałem różne czasopisma po bibliotekach.
E92 027.jpg


Tak jak pisał Kolega Prezes TS, w 1936 roku nastąpiło otwarcie "kolejki" - zbiory NAC.
1936.jpg


Codzienność "kolejki" w IIRP, czyli jak "dopieszczano" jednostki w latach 30-tych w Głównych Warsztatach Elektrotrakcyjnych.
Główne Warsztaty Elektrotrakcyjne lata 30 te.jpg


CDN :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Uroczyste otwarcie a ... peron niewybrukowany, napis nie gotowy. :( A jednostka jedzie do Otwocka z silnikowym na tyle.
W zestawieniu porównawczym dawno i jeszcze dawniej możemy dostrzec, że peron jest wybrukowany, betonowa nazwa stacji na swoim miejscu, jednostka jedzie do Warszawy a wagon rozrządczy jest z przodu.
Ale bardzo dawno było ... jeszcze ładniej: :)

Józefów-Składanka.jpg



Ale nadszedł rok 1938, zapewne napis wykonano, peron wybrukowano i automat telefoniczny zainstalowano, niestety ... tylko na stacji normalnotorowej. :(


Józefów-1938.jpg
 
Ostatnio edytowane:

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
i automat telefoniczny zainstalowano, niestety ... tylko na stacji normalnotorowej.
Zdjęcie pieczątki jak i zdjęcie służące do porównania są świetne. Zastanawia mnie tylko treść napisu na pieczątce: "AUTOMAT TELEFONICZNY: Stacja kol. szerokotor. Józefów". W wyniku działań wojennych w wojnie polsko-bolszewickiej podobno tory do Dęblina przekuto na szeroki rozstaw szyn by umożliwić ewakuację "szerokiego" taboru PKP z terenów zajętych przez armię Budionnego. Czy zatem napis "szerokotor." na pieczątce jest powiązany z tym wydarzeniem?

Tym razem publikuję kolejne zdjęcie z otwarcia "kolejki" w 1936 roku. Takie samo zdjęcie jest dostępne w zbiorach NAC i opatrzone ich sygnaturą. Ja prezentuję czyste :)
1936-12-15.jpg


A propos zagadek, to znalazłem taką ciekawą zagadkę z jednostką E93 129. Nie znam żadnej okoliczności zrobienia tego zdjęcia lecz mam swoje przypuszczenia. Czy ktoś pomoże rozwikłać zagadkę tego zdjęcia?
E93 129.jpg
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.084 81 12
Wa1aw i Jarząbek, wasze wykopaliska powalają. Szacuneczek Panowie:D:D:D

A co do warsztatów.., na Olszynkę mi to nie wygląda ( nie to wnętrze - wszędzie posadzka równa z główką szyny ) więc obstawiam ex ZNTK Pruszków. Innych hal z tej epoki i jeszcze stojących nie kojarzę, choć ten podpis..."Główne Warsztaty Elektrotrakcyjne". Nie pamiętam / Nie znam historii tego obiektu ( co naprawiali w jakich latach). ZNTK MM oddali do użytku w 1954 więc to samo się wyklucza...

Pozdrawiam z MMz:)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Spróbuję wyjaśnić ... po kolei.
E93 129 to jednostka produkcji f-my ASEA, późniejsza seria EW54.
Główne Warsztaty Elektrotrakcyjne mieściły się w pobliżu stacji W-wa Zachodnia, zniszczone podczas działań wojennych.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.063 25 2
W nawiązaniu do zdjęć zamieszczonych ostatnio przez wa1aw, chciałbym oglądającym zwrócić uwagę na dwa detale:
- na zdjęciu "Szwedki" widać, że ta miała wówczas trzecią klasę,
- na pierwszym zdjęciu, te z otwarcia trakcji elektrycznej Otwock-Warszawa-Grodzisk Mazowiecki, za jednostką (jadącą do Otwocka) widać słup linii energetycznej. Otóż dzięki staraniom ludzi ceniących sobie historię techniki mały fragment tej linii przesyłowej został w stanie oryginalnym zachowany jako pomnik techniki. Dodać należy że linia ta jest nadal czynna. Uznano, że stare słupy energetyczne są pamiątką przedwojennej konstrukcji. Zachowano odcinek Otwock - rz.Świder.
Według mnie, zdjęcie przedstawia pociąg stojący właśnie w peronie p.o. Świder.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
chciałbym oglądającym zwrócić uwagę na dwa detale:
Ja też ... może nawet więcej się znajdzie. ;)
- na pierwszym zdjęciu, te z otwarcia trakcji elektrycznej Otwock-Warszawa-Grodzisk Mazowiecki,
15 grudnia 1936 r. otwarto linię Otwock -Pruszków. :)
za jednostką (jadącą do Otwocka....
Ano własnie ... ale do Otwocka jechała silnikowym do przodu. :)
widać słup linii energetycznej.
Ano widać, ale czy właśnie ten?


Pokręciłem ze wstawianiem zdjęć. :( Może się uda trafić.

Świder-porównanie.jpg



Falenica.JPG


Nie wiem, czy czegoś nie pomieszałem ale z tego co pamiętam to linia W/N była trójprzewodowa. :)
Uznano, że stare słupy energetyczne są pamiątką przedwojennej konstrukcji.
i oprócz tego co napisał Kolega Prezes pozostawiono i odnowiono trzy słupy w Falenicy.
Ale tak naprawdę to na linii otwockiej można ich spotkać więcej. :) Oczywiście pomijam te, na których jest czynna linia.
Według mnie, zdjęcie przedstawia pociąg stojący właśnie w peronie p.o. Świder.
A według mnie to zdjęcie zostało wykonane ... po drugiej stronie Wisły. :)

No i ... znów się ......... ;) Nie gniewaj się Przyjacielu. :) Ale będzie uciecha - starsi panowie się sprzeczają ... ale kabaret.:)
 
Ostatnio edytowane:

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Szanowni Koledzy, dziękuję Wam za ciekawe informacje. Ponieważ ten temat mnie zainteresował, to przygotowałem mały fotoreportaż z przeglądu dziejów EZT E-91. Zdjęcia pochodzą z polskich i niemieckich archiwów oraz z prywatnych kolekcji.

Zdjęcie 1 - narodziny. Fabrycznie nowy, pierwszy wyprodukowany człon silnikowy EBCbdsxx , E91.
PIC_1-G-3047.jpg


Zdjęcie 2 - wnętrze E-91.
Wnętrze E 91 000.jpg


Zdjęcie 3 - bieżąca obsługa techniczna i warsztatowa E-91 (jak zwał, tak zwał :) ).
PIC_1-G-3765-2.jpg


Zdjęcie 4 - koniec szczęśliwych czasów IIRP, czyli okupacja. Rok 1943.
1943 Warszawa.jpg


Zdjęcie 5 - okupacji ciąg dalszy. Deportacja do obozu w Pruszkowie. Rok 1944.
Transport mieszkańców Warszawy do obozu w Pruszkowie, rok 1944..jpg


Zdjęcie 6 - Kiedyś wyczytałem, że E91 000 miał być wyremontowany i trafić do zbiorów MuzKolu w Warszawie lecz nie trafił. To zdjęcie zadaje kłam temu twierdzeniu. Ciekawym staje się znalezienie odpowiedzi na pytanie co potem?
E91 000 w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.jpg


Zdjęcie 7 i 8 - współczesność, rok 2012. Bez komentarza :(
E 91 000.jpg

E 91 000_2.jpg


Pewnie nie wszystkie zaprezentowane zdjęcia są dla Was odkrywcze. Dobrałem i poukładałem je tak, aby zapewnić przegląd historii "jednostek" od IIRP do IIIRP.
Na szczęście zdjęć związanych z tym tematem posiadam więcej, więc jeśli nie nudzę swoimi reportażami, to opublikuję kolejne. Wyjaśniam, że czepiłem się tematu "kolejki" w WWK ponieważ jestem Warszawiakiem z urodzenia i dlatego pragnę uchronić od zapomnienia historię warszawskich "jednostek". Pozdrawiam Kolegów :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Zdjęcie 2 - wnętrze E-91....
... należy dodać, że jest to przedział 2 klasy. W klasie 3 ławki były drewniane i po jednej stronie przedziału dwumiejscowe a po drugiej trzymiejscowe. Tylko ławki bezpośrednio przylegające do ścian szczytowych i graniczących z przedziałem wejściowym wagonu były dwumiejscowe po obu stronach przedziału.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Jednak wróćmy na prawy brzeg Wisły. Teraz to już będzie dziecinnie łatwiutkie. Pasażerowie przesiadają się z pociągu, który przyjechał z ....... :) I już wiemy gdzie zostało zrobione zdjęcie. :)


EW51-Porównanie.jpg
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.063 25 2
15 grudnia 1936 r. otwarto linię Otwock -Pruszków
Tak Jarząbku, trochę się zagalopowałem ... ale nie chciałbym być postrzegany jak ci dzisiejsi "historycy" tworzący historię na nowo.

ale do Otwocka jechała silnikowym do przodu.
a tutaj Tobie się przestawiło :) do Otwocka przed wojną jednostki jeździły wagonem rozrządczym do przodu

linia W/N była trójprzewodowa
linia jest sześcio-przewodowa, a słupy chyba nie są wszystkie identyczne.
Zamieściłeś zdjęcie jednego z nich, oczywiście izolatory są wymienione na nowsze.

A według mnie to zdjęcie zostało wykonane ... po drugiej stronie Wisły
Napisałem, że o p.o.Świder chodzi, to pierwsze skojarzenie, raczej przypuszczenie.
Wiem jaka jest wątpliwość, te latarnie stojące w tle ...

A jednak wróciłeś na prawy brzeg i wszystko jasne ale tylko dzięki Twojemu ponownemu porównaniu ! = to Otwock
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
linia jest sześcio-przewodowa, a słupy chyba nie są wszystkie identyczne.
Zamieściłeś zdjęcie jednego z nich, oczywiście izolatory są wymienione na nowsze.
Oczywiście, że słupy nie są identyczne. Do dnia dzisiejszego stoi np. jeden potrójny drewniany. Ale z izolatorami chodzi o coś innego. Te ze zdjęć z Otwocka są właśnie takie, gdyż linia tam ... zakręcała. Postaram się naszkicować, ale to za chwilę. :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Kiedy tam byłem po raz ostatni to widziałem w obrębie stacji trzy i jeden w parku w pobliżu figury Chrystusa. Właśnie ten słup był pierwszym, do którego dochodziły przewody z podstacji. Tego ze zdjęcia już nie ma, stał na peronie, ż którego odjeżdżają pociągi w kierunku Pilawy. Zapewne w związku z elektryfikacją odc. Otwock-Pilawa i budowy dwóch skrajnych wysokich peronów słup został usunięty. Niestety nie mogę sobie przypomnieć dokładnego przebiegu linii energetycznej. Trzeba się wybrać na wycieczkę.
A dziś ... jeszcze jedno zdjęcie. Żółtymi strzałkami zaznaczyłem stare słupy, natomiast niebieskimi te, które stoją do dziś.
I w związku z tym mam pytanie do Kolegi Prezesa. Na którym dokładnie odcinku są czynne przewody linii napowietrznej Otwock - Świder? Jeżeli słupy w obrębie stacji Otwock pełnią już tylko rolę masztów oświetleniowych to do tego zachowanego kawałka najprawdopodobniej dochodzi linia kablowa z podstacji otwockiej.

Otwock-Słupy.jpg
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Nie wiem, czy czegoś nie pomieszałem ale z tego co pamiętam to linia W/N była trójprzewodowa.
Ja też nie wiem czy to będzie dobry przykład, że jest to linia trójprzewodowa, ale dodam do wątku zdjęcie "kolejki" z czasów okupacji. Wydaje mi się, że widać jakieś słupy? Będę wdzięczny Kolegom Prezes TS i Jarząbek za opis zdjęcia ponieważ oprócz wiedzy, że jest to okres okupacji nie znam szczegółów.
Stacja podwarszawska w czasie okupacji..jpg
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.084 81 12
No dobra, jako że słowo się rzekło i dyżurna mnie przetrzymała pod wjazdem do Otwocka, to ... tadamm...
IMG_20161216_080633[1].jpg


Słup ten znajduje się pomiędzy przejazdem w Świdrze, a semaforem wjazdowym (chyba B??) w stację Otwock.
Jak widać jest to słup energetyczny linii dwu torowej, czyli na dobicie tematu pytanie zagadka...
Skoro Falenica i Otwock są sąsiadującymi ze sobą posterunkami ruchu oddalonymi od siebie zaledwie o 6.988m ( wiem, cwaniakuje bo wziąłem służbowy rozkład jazdy:D:D:D), to gdzie ginął jeden z torów linii energetycznej??
Wszak były to tak naprawdę dwie linie SN (15kV) prowadzone na wspólnych konstrukcjach wsporczych ( jak widać z czasów elektryfikacji linii)...

Pozdrawiam z MMz:)

ps. Pytanie a'la Wołoszański;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 83
Koleje w Polsce 5

Podobne wątki