• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kult jednostki

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Czy takie, znalezione dawno temu na Ebay-u zdjęcie będzie pasowało do tematu? :)
Zamieszczam je, ponieważ głównie interesuję się koleją przełomu IIRP i PRL. Opis zdjęcia: Polen Generalgouvernement Ostbahn Eisenbahn Nur für Deutsche Kennung.
Jeśli uznacie, że pasuje, to z czasem wkleję jeszcze kilka fotek z tego okresu.
_Polen Generalgouvernement Ostbahn Eisenbahn Nur für Deutsche Kennung.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Jeśli uznacie, że pasuje, ...
Moim skromnym zdaniem pasuje jak najbardziej, wszak to były pierwsze jednostki na PKP. A w nagrodę masz rozwiązanie zagadki. :)

x1.jpg


Chociaż sam nie jestem pewien ... a może to z drugiej strony Warszawy. Myślę, że Kolega Prezes młodszym oczkiem lepiej to rozezna. :)

A może jednak to:

xx.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
156 1 0
Moim zdaniem zdjęcie pasuje do tematu. Tak patrzę na te zdjęcia i tak: jednostka 92 026 z Ostbahnu przypomina mi EW51 jakie kiedyś były na PKP w warszawskim węźle. A ta stacyjka w tle? No właśnie - gdzie to jest???
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Tak patrzę na te zdjęcia i tak: jednostka 92 026 z Ostbahnu przypomina mi EW51 jakie kiedyś były na PKP w warszawskim węźle.
To jest właśnie jednostka, która za czasów PKP-B została oznaczona EW51 ... lub EW52 :) albo ... nie została wcale oznaczona:(

Tak jak patrzę na takie zdjęcia i przypominam sobie pewne sytuacje sprzed lat ...uuuu albo jeszcze więcej ;) to widzę pewną prawidłowość. Zarówno w okresie przedwojennym jak i w czasie okupacji jednostki w kierunku Otwocka i Mińska Maz. były ustawione wagonem rozrządczym na czole pociągu natomiast w kierunku Żyrardowa na przedzie był wagon silnikowy.
Zostało to zmienione po wojnie. Wagony silnikowe jednostek EW51 i EW52 były z przodu w pociągach do Otwocka, Mińska i Wołomina.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Dziękuję Kolegom za informacje i wypowiedzi. W takim przypadku dzisiaj zamieszczę jeszcze jedno zdjęcie, którego opis jest następujący: Bahnhof in Otwock, Polen_zoom.
Pozdrawiam.
Bahnhof in Otwock, Polen_zoom.jpg

[DOUBLEPOST=1481752801,1481752488][/DOUBLEPOST]Poprzednia jednostka była oznaczona numerem 5 (oprócz 92 026). Jednostka na tym zdjęciu, czyli jednostka chyba 91 024 prawdopodobnie nosi numer 7?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Miałem dzisiaj już iść spać razem z kurami :) , ale Kolega Jarząbek jak zwykle zaskoczył mnie swoim wysokim poziomem wiedzy o WWK. Dedykuję zatem dwa kolejne zdjęcia właśnie jemu :)
Bahnhof in Otwock, Polen_zoom.jpg


Oraz zdjęcie w całości.
Bahnhof in Otwock, Polen.jpg

[DOUBLEPOST=1481754611,1481754295][/DOUBLEPOST]Na dobranoc jeszcze dwa zdjęcia z 1940 roku "na doczepkę". :)
Bahnhof in Otwock, Polen, 1940_zoom.jpg

Bahnhof in Otwock, Polen, 1940.jpg

[DOUBLEPOST=1481754858][/DOUBLEPOST]Dziękuję za akceptację mojej propozycji powrotu do korzeni tematu kult jednostki :)
Kolega Jarząbek ma rację - "jednostka" właśnie takie miała swoje początki (chociaż pamiętała jeszcze kilka szczęśliwych chwil w IIRP).
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Dedykuję zatem dwa kolejne zdjęcia właśnie jemu :)
Bardzo dziękuję. :) W takim razie spróbuję coś jeszcze wygrzebać z pamięci z dawnych lat.
Na tym zdjęciu żółtą strzałką zaznaczyłem kozioł oporowy, który został staranowany przez EW51 w końcu lat pięćdziesiątych. Jednostka "dojechała" prawie do wiaty.
A na peronie kiedyś był nieduży budyneczek, w którym urzędował dyżurny peronowy. Z tego co wiem dziś już też nie ma tego budynku ... czyli wygląda tak jak za okupacji.

Bahnhof in Otwock, Polen_zoom.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.586 558 30
"jednostka" właśnie takie miała swoje początki (chociaż pamiętała jeszcze kilka szczęśliwych chwil w IIRP).
Nie wiem, co właściwie kolega wa1aw ma na myśli? Przecież to jest powszechnie znany fakt, że jednostki 91/92 (wagony silnikowe miały numery od 91, 2-członowe zespoły wagonów doczepnych miały numery od 92) jeździły w Warszawie i okolicy od grudnia 1936 roku. Ocalałe z pożogi wojennej zostały ostatecznie oznaczone jako EW51 i EW52. W ogóle to po co te zagadki? Żeby sprawdzić wiedzę kolegi Jarząbka? Chyba nie musi udowadniać, że trochę o polskiej kolei wie. ;)
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.086 81 12
No to trochę może być wyrwane z kontekstu, ale w porównaniu do zdjęć powyżej, to dworzec w Otwocku w zasadzie trzyma formę...

Pozdrawiam z MMz:)

ps. Truchło EW stoi na terenie "muzeum komunikacji" koło Pragi...która to to już nie kojarzę (51/52)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.586 558 30
Z wyglądu były praktycznie identyczne (ja nie kojarzę różnic). O ile dobrze pamiętam, serią EW52 były oznaczone te bardziej zniszczone w czasie wojny, odbudowane potem w NRD.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.063 25 2
Myślę, że Kolega Prezes młodszym oczkiem lepiej to rozezna.
A dziękuję za dopuszczenie do przytrzymania pałeczki ;)
Moje oczko jest tylko niewiele młodsze, a ta różnica procentowo z upływem czasu maleje :)
Zagadka postawiona jest z gatunku prostych dla tych, którzy znają węzeł warszawski - ta 92 026 stoi przy peronie stacji Żyrardów.
Pomocnym w rozwiązaniu jej jest oprócz ornamentu na szczycie dachu przede wszystkim widoczna w tle wieża ciśnień.
Tylko w Żyrardowie może ona być widoczna przy takim kącie fotografowania, gdyż stoi w niewielkim oddaleniu od torów.
Ta w Mińsku Mazowieckim (na pierwszym porównaniu) stała tuż przy peronie i była by niewidoczna na fotografii.
Obecnie w Mińsku Mazowieckim nie ma tej wieży i samego dworca w tym kształcie.

"jednostka" właśnie takie miała swoje początki (chociaż pamiętała jeszcze kilka szczęśliwych chwil w IIRP)
Kolego wa1aw, dziękuję za zamieszczenie ciekawych zdjęć z jednostkami WWK.
Ale nie wiem czy prawie 25-letnią ich służbę na powojennych PKP można uznać za "kilka chwil" ?
Przed wojną pracowały raptem niecałe trzy lata, w okupację z przerwami około pięć lat, co daje w sumie 8 lat, a to razem stanowi tylko 1/4 część ich pracy w ruchu podwarszawskim.
Pozdrawiam porównawczo.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 83
Koleje w Polsce 5

Podobne wątki