• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koniec Wolsztyna??

wojtek_

Aktywny użytkownik
Reakcje
190 20 1
#63
Flaki mi się przewracają od tego niedasizmu - wszędzie i zawsze nie da się, nie opłaca się... hatfuu
Zobaczcie to: Czesi przywrócą świetność parowozowi Albatros - Rynek Kolejowy
(...) Do służby na torach powróci historyczny parowóz czechosłowackiej produkcji z 1947 roku. České Dráhy skorzystały z oferty wsparcia od Steam Story Agency, aby naprawić lokomotywę i tchnąć w nią nowe życie. Prywatny inwestor otrzyma natomiast 30-letnią umowę dzierżawy niebieskiego parowozu. (...)

Czy ktoś w końcu zrozumie, że parowozy to jest biznes - tak jak gołe baby, piwo i wata cukrowa?
Kto chce złapać doła niech sobie kliknie tutaj
Wolsztyn się chowa... Niesamowite maszyny na Narodowym Dniu Kolei w Czechach! - Česká Třebová 2024
 
Reakcje
11 1 6
#66
Może niekoniecznie do szkół.
W ubiegłą sobotę w jedynce był film dokumentalny o brytyjskiej prywatnej kolei,gdzie obsługa byla parowozami. Projekt komerycyjny ,tu pokazany okres przed gwiazdką. Jaka frajda dla dzieciaków jazda ciuchcią. Były organizowane posiłki, prezenty.Jak się chce, to się da.A film był z 2022 roku,I było to w Szkocji.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.706 62 1
#67
Tylko to trzeba zarabiać cały rok na to, żeby się opłacało. Nie licząc ludzi którzy muszą być opłacani 12 miesięcy w roku, podatki, koszty utrzymania parowozu które są o wiele większe niż "spalinówki". Nie wiem z czego to wynika, że za granicą idzie im to sprawniej niż nam. Może więcej ludzi przychodzi do skansenów/korzysta z atrakcji przejażdżek trakcją parową, może mają tam dofinansowania rządowe, coś musi być powodem takiego stanu rzeczy.
 

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
328 3 0
#68
Ariel - uznaję, że masz zły dzień - mała blokada mentalna - no bo nie złośliwość, prawda?
Serio. Od lata czytam, że pociągi parowe to kura znosząca złote jajka. Tylko czemu nikt nie zainwestował w tak oczywisty biznes paru baniek i nie kosi miliardów. No poza ASO Mieczkowski, ale i jemu coś zapał opadł...

A co Wolsztyna - planowe pociągi parowe za ok. 4 mln złotych publicznej kasy obsługują dowozy uczniów do szkół. Nie służą rozwojowi turystyki. W sobotę parowozy robią jedną dziwną parę do Poznania, a w niedziele stoją bez pracy...
 
Ostatnio edytowane:

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
446 2 3
#69
Flaki mi się przewracają od tego niedasizmu - wszędzie i zawsze nie da się, nie opłaca się... hatfuu
Zobaczcie to: Czesi przywrócą świetność parowozowi Albatros - Rynek Kolejowy
(...) Do służby na torach powróci historyczny parowóz czechosłowackiej produkcji z 1947 roku. České Dráhy skorzystały z oferty wsparcia od Steam Story Agency, aby naprawić lokomotywę i tchnąć w nią nowe życie. Prywatny inwestor otrzyma natomiast 30-letnią umowę dzierżawy niebieskiego parowozu. (...)

Czy ktoś w końcu zrozumie, że parowozy to jest biznes - tak jak gołe baby, piwo i wata cukrowa?
Kto chce złapać doła niech sobie kliknie tutaj
Wolsztyn się chowa... Niesamowite maszyny na Narodowym Dniu Kolei w Czechach! - Česká Třebová 2024
To, że jakiś inwestor wyremontuje parowóz i go przejmie aż na 30 lat to nie jest dla mnie żaden przykład. W Polsce też Pan który produkuje konserwy rybne miał kiedyś kaprys i wyremontował Px48 który wiele lat jeździł na kolei Żuławskiej. Ale jakoś chętnych do płacenia za bilety wystarczająco nie było, żeby pokrywać koszty eksploatacji i w końcu parowóz został sprzedany na kolej wybudowaną przez gminę w Krośnicach. W 2024 już nie jeździł, zresztą w 2024 remontowali lokomotywę spalinową i mimo zapowiedzi pociągi nie kursowały w ogóle, a na stronie gminy wisi rozkład z 2023 roku.

To jest biznes - jak piszesz - ale nie zawsze i nie wszędzie sensowny, a przede wszystkim w miejscach udaje się w miejscach, które generują odpowiedni potencjał albo przyciągają "same w sobie" co zapewnia pasażerów niejako "przy okazji". Nie jadą do określonego miejsca aby jechać koleją, ale jadą koleją bo ona jest w tym określonym miejscu. Bieszczadzka Kolej Leśna jest przykładem, jak może dobrze prosperować taka kolej w polskich warunkach. Bo turyści nią jadą na podobnej zasadzie jak na Mazurach czy w Gdańsku popłyną statkiem. Większość podobnych kolei wąskotorowych, np. w Niemczech funkcjonuje albo w rejonach górskich albo nadmorskich.

U nas niestety większość kolei wąskotorowych była położona "pośrodku niczego". No chyba że w pobliżu miały taką atrakcję jak Biskupin, to się broniły przed upadkiem. Żuławska funkcjonuje, ale gdyby wydłużyć trasę do Kątów Rybackich, Krynicy i Piasków liczba pasażerów wzrosłaby kilkukrotnie. Kolej wzdłuż mierzei miałaby gwarantowane potoki turystów.

Więc można to sensownie zorganizować jeśli jest odpowiednie miejsce i doświadczony operator. W przypadku kolei normalnotorowej pewnie też są takie miejsca i możliwości, jak na razie nikt tego nie sprawdził w praktyce na większą skalę, poza Turkolem.

Czy pociągi parowe w Wolsztynie przyciągną odpowiednią liczbę chętnych? Gdyby parowóz stacjonował w Poznaniu, Warszawie czy Gdańsku, gdyby było zaplecze z czynna parowozownią-muzeum, wagonami, jakimiś innymi atrakcjami (symulatory ruchu, makieta kolejowa) i jeździł z takiej aglomeracji z pociągami turystycznymi czy nawet "w planie", zastępując jakiś jeden czy dwa obiegi, to z pewnością łatwiej byłoby wygenerować duże potoki pasażerów niż z Wolsztyna.
 

Podobne wątki