Zdaję sobie sprawę z tego, że tytuł wątku może być nieco mylący. Przyczyna to to, że wprawdzie głównie spotkamy tu wagony silnikowe (stąd prefiks : wagony), ale pojawi się też tramwaj, auto przystosowane do jazdy po szynach oraz pociągi zespolone. W przypadku tych ostatnich można też niejednokrotnie człony napędowe zdefiniować jako lokomotywy, ale umieszczenie ich wśród klasycznych lokomotyw jakoś nie bardzo mi pasowało. Sam prefiks „wagony” nie odzwierciedla więc w pełni zawartości wątku, ale jednocześnie pozwala na ewentualne późniejsze uzupełnienie go o normalne wagony, nie tylko silnikowe. Wprawdzie, ze względu na dużą różnorodność prezentowanych pojazdów, trudno jest o bezpośrednie porównanie z powszechnie u nas znanymi jednostkami, lecz ze względu na ilościową przewagę wagonów silnikowych umieściłem w pierwszym wierszu nasz najliczniej produkowany elektryczny zespół trakcyjny, czyli EN 57.
Zaczniemy od części pociągu Eurostar. Części, albowiem model jest radykalnie krótszy od oryginału, który składał się z dwóch jednostek pędnych oraz 14 lub 18 wagonów. 7 (lub 9) wagonów spoczywa na wózkach Jakobsa (https://pl.wikipedia.org/wiki/Wózek_Jakobsa), lecz w środku pociągu wagony mają własne końcowe wózki, co umożliwia podzielenie całego składu na dwie połowy. Głównym przeznaczeniem Eurostar było połączenie Paryża z Londynem przez tunel pod cieśniną La Manche. Konstrukcja pociągów została wprawdzie oparta na sprawdzonych rozwiązaniach TGV, ale konieczne było wprowadzenie wielu zmian wynikających ze zróżnicowanych systemów zasilania oraz innej skrajni w Wielkiej Brytanii. Eurostar jest więc o 10 cm węższy od TGV i jest przystosowany do zasilania prądem zmiennym 25 kV (50 HZ) oraz prądem stałym 3000 V i 1500 V (niektóre zestawy). Początkowo w regionie południowej Anglii dostępne było tylko zasilanie 750 V z szyny bocznej, więc zestawy wyposażono w odpowiednie odbieraki prądu (później zdemontowane). Zależnie od napięcia zasilania zróżnicowana jest też moc zestawu, wynosząca 12200 kW przy 25 kV, 5700 kW (3000 V) lub 3400 kW (750 V).
Ciekawostką jest to, że najbliższy lokomotywy wózek pierwszego (ostatniego) wagonu jest również wózkiem pędnym. Maksymalna szybkość konstrukcyjna to 300 km/godz, lecz podczas testów osiągnięto nawet 334,7 km/godz.
Pociągi Eurostar zostały też wyposażone w systemy automatycznego nadzoru ruchu zgodne ze zróżnicowanymi wymaganiami kolei angielskich, francuskich, belgijskich i holenderskich.
Ponadto zastosowano specjalne systemy bezpieczeństwa przeciwpożarowego wymagane przepisami obowiązującymi w tunelu pod kanałem (np. każdy wagon ma drzwi przeciwpożarowe odcinające go od reszty pociągu).
5 połówek pociągów zostało zachowanych jako egzemplarze muzealne, 8 kompletnych pociągów zostało już zezłomowanych, pozostałych 8 jest w dalszym ciągu eksploatowanych.
Model był produkowany w latach 1994-2001 przez firmę Jouef i był oferowanych także jako Lima oraz Hornby. Ten konkretny zestaw pochodzi z lat 1995-96. Lokomotywa waży 248 gram, druga lokomotywa (dummy) 220 gram, a dwa wagony 128 gram. Napęd dostarcza jeden wózek lokomotywy. Dwa koła wózka są wyposażone w gumki trakcyjne, co zapewnia wystarczającą trakcję dla prezentowanego pociągu, lecz mam poważne wątpliwości, czy przy dołączeniu dodatkowych 12 wagonów (krótsza wersja oryginału) byłby w stanie ruszyć z miejsca.
Odbiór prądu jest ... taki sobie. Cały model jest ewidentnie wersją budżetową, przeznaczoną raczej do zainteresowania dzieci modelarstwem kolejowym, niż spełniającym oczekiwania zaawansowanych modelarzy czy hobbystów. Niemniej optycznie prezentuje się dość przyzwoicie, (przynajmniej z pewnej odległości) odzwierciedlając charakter oryginału. Bliższy kontakt ujawnia liczne uproszczenia (np. plastikowe pantografy) czy wręcz braki (brak wyposażenia wnętrza wagonów). Jazda nie jest ani specjalnie płynna, ani cicha. Natomiast pociąg jest bardzo szybki - szybszy nawet od, dotychczas rekordowej, BR 80 Piko (http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-taka-sobie-czyli-na-3.50167/post-871543).
Zaczniemy od części pociągu Eurostar. Części, albowiem model jest radykalnie krótszy od oryginału, który składał się z dwóch jednostek pędnych oraz 14 lub 18 wagonów. 7 (lub 9) wagonów spoczywa na wózkach Jakobsa (https://pl.wikipedia.org/wiki/Wózek_Jakobsa), lecz w środku pociągu wagony mają własne końcowe wózki, co umożliwia podzielenie całego składu na dwie połowy. Głównym przeznaczeniem Eurostar było połączenie Paryża z Londynem przez tunel pod cieśniną La Manche. Konstrukcja pociągów została wprawdzie oparta na sprawdzonych rozwiązaniach TGV, ale konieczne było wprowadzenie wielu zmian wynikających ze zróżnicowanych systemów zasilania oraz innej skrajni w Wielkiej Brytanii. Eurostar jest więc o 10 cm węższy od TGV i jest przystosowany do zasilania prądem zmiennym 25 kV (50 HZ) oraz prądem stałym 3000 V i 1500 V (niektóre zestawy). Początkowo w regionie południowej Anglii dostępne było tylko zasilanie 750 V z szyny bocznej, więc zestawy wyposażono w odpowiednie odbieraki prądu (później zdemontowane). Zależnie od napięcia zasilania zróżnicowana jest też moc zestawu, wynosząca 12200 kW przy 25 kV, 5700 kW (3000 V) lub 3400 kW (750 V).
Ciekawostką jest to, że najbliższy lokomotywy wózek pierwszego (ostatniego) wagonu jest również wózkiem pędnym. Maksymalna szybkość konstrukcyjna to 300 km/godz, lecz podczas testów osiągnięto nawet 334,7 km/godz.
Pociągi Eurostar zostały też wyposażone w systemy automatycznego nadzoru ruchu zgodne ze zróżnicowanymi wymaganiami kolei angielskich, francuskich, belgijskich i holenderskich.
Ponadto zastosowano specjalne systemy bezpieczeństwa przeciwpożarowego wymagane przepisami obowiązującymi w tunelu pod kanałem (np. każdy wagon ma drzwi przeciwpożarowe odcinające go od reszty pociągu).
5 połówek pociągów zostało zachowanych jako egzemplarze muzealne, 8 kompletnych pociągów zostało już zezłomowanych, pozostałych 8 jest w dalszym ciągu eksploatowanych.
Model był produkowany w latach 1994-2001 przez firmę Jouef i był oferowanych także jako Lima oraz Hornby. Ten konkretny zestaw pochodzi z lat 1995-96. Lokomotywa waży 248 gram, druga lokomotywa (dummy) 220 gram, a dwa wagony 128 gram. Napęd dostarcza jeden wózek lokomotywy. Dwa koła wózka są wyposażone w gumki trakcyjne, co zapewnia wystarczającą trakcję dla prezentowanego pociągu, lecz mam poważne wątpliwości, czy przy dołączeniu dodatkowych 12 wagonów (krótsza wersja oryginału) byłby w stanie ruszyć z miejsca.
Odbiór prądu jest ... taki sobie. Cały model jest ewidentnie wersją budżetową, przeznaczoną raczej do zainteresowania dzieci modelarstwem kolejowym, niż spełniającym oczekiwania zaawansowanych modelarzy czy hobbystów. Niemniej optycznie prezentuje się dość przyzwoicie, (przynajmniej z pewnej odległości) odzwierciedlając charakter oryginału. Bliższy kontakt ujawnia liczne uproszczenia (np. plastikowe pantografy) czy wręcz braki (brak wyposażenia wnętrza wagonów). Jazda nie jest ani specjalnie płynna, ani cicha. Natomiast pociąg jest bardzo szybki - szybszy nawet od, dotychczas rekordowej, BR 80 Piko (http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-taka-sobie-czyli-na-3.50167/post-871543).
Załączniki
-
60,3 KB Wyświetleń: 77
-
202,2 KB Wyświetleń: 83
-
233,1 KB Wyświetleń: 83
-
224,2 KB Wyświetleń: 83
-
237,7 KB Wyświetleń: 83
-
223,9 KB Wyświetleń: 82
-
297,3 KB Wyświetleń: 86
-
62,3 KB Wyświetleń: 82
-
93,8 KB Wyświetleń: 81
-
192 KB Wyświetleń: 74
-
265,7 KB Wyświetleń: 61
- 1
- 11
- Pokaż wszystkie