• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Trans Europ Express - oryginały i modele

OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Wagony Av4üm-62 budowane od początku lat 60-tych (do pociągów F-Rheingold i Rheinpheil), a potem do innych, to są późniejsze wagony oznaczone Avmz 111? Tak by wynikało. Ale w którym roku otrzymały one to oznaczenie ?
Według mojej książeczki "Reisezug-Wagen DB", oznaczenia typu Av4üm-62, z podanym rokiem budowy (1962) zniknęło w 1966 roku.
Tyle, że potem miały oznaczenie Avumh 111. Jak czytam różne źródła, to raczej nie wiedzę, aby stały się Avmz 111.
I słusznie, litera z na końcu oznacza wagon bez prądnicy, zasilany z centralnej magistrali pociągowej, więc wagony otrzymywały ją w momencie przebudowy.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Według mojej książeczki "Reisezug-Wagen DB", oznaczenia typu Av4üm-62, z podanym rokiem budowy (1962) zniknęło w 1966 roku.

I słusznie, litera z na końcu oznacza wagon bez prądnicy, zasilany z centralnej magistrali pociągowej, więc wagony otrzymywały ją w momencie przebudowy.
Seria wagonów z 1965 roku otrzymała już fabrycznie nowe oznaczenie UIC.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Według mojej książeczki "Reisezug-Wagen DB", oznaczenia typu Av4üm-62, z podanym rokiem budowy (1962) zniknęło w 1966 roku.

I słusznie, litera z na końcu oznacza wagon bez prądnicy, zasilany z centralnej magistrali pociągowej, więc wagony otrzymywały ją w momencie przebudowy.
szynę prądową miały już niemieckie wagony pasażerskie na początku lat 30-tych XX w. i to masowo.
Wagony Avmz111 miały ją od wyjścia z fabryki, a nie od modernizacji. Weszło tylko nowe oznaczenie.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Wagony Avmz111 miały ją od wyjścia z fabryki, a nie od modernizacji.
Tak, miały przewód zasilający do klasycznego ogrzewania elektrycznego, ale miały też prądnicę. Dopiero po jej likwidacji literę h na końcu zmieniono na z. Według wspomnianej książeczki omawiane wagony miały oznaczenia Av4üm-62, Avümh 111 lub Avümz 111 (zależnie od tego, czy miały prądnicę, czy tylko szynę prądową), a następnie Avmh(z) 111, też zależnie od wersji.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Tak, miały przewód zasilający do klasycznego ogrzewania elektrycznego, ale miały też prądnicę. Dopiero po jej likwidacji literę h na końcu zmieniono na z. Według wspomnianej książeczki omawiane wagony miały oznaczenia Av4üm-62, Avümh 111 lub Avümz 111 (zależnie od tego, czy miały prądnicę, czy tylko szynę prądową), a następnie Avmh(z) 111, też zależnie od wersji.
Oznakowanie zmieniło się po reformie w 1962 roku, ale konstrukcja pozostała do pierwszych przebudów. Potwierdzam, że wtedy dokonywano kolejnej zmiany oznakowania z uwzględnieniem sposobu zasilania urządzeń wagonu.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Reforma w 1962 roku dotyczyła oznaczeń tzw. Wagengattungzeichen. Koleje DB już w 1965 roku posiadały wagony oznakowane według nowego schematu UIC (patrz seria TEE - Bauart 1965). Lokomotywy dołączyły do niego w 1968 roku. Na DR (DDR) dwa lata później.
 
Ostatnio edytowane:

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
A jakie były efekty tej reformy z 1962 roku, jaki był jej zakres? Gdzie można o tym przeczytać? Bo w 1968 "weszły" oznaczenia UIC.
Polecam: Wolfgang Diner "Anstrich und Bezeichnung von Trieb- und Reisezugwagen" MIBA 2014, choć tych pozycji jest znacznie więcej.
Oczywiście rozgryzając temat kolei niemieckich należy operować tym językiem i to również technicznym - co dzisiaj mi procentuje.
Pozdrawiam
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Oznakowanie zmieniło się po reformie w 1962 roku, ale konstrukcja pozostała do pierwszych przebudów.
Nie znam szczegółów reformy z 1962 roku, ale nowe wagony "Rheingolda", które w tym roku weszły do eksploatacji, jeszcze kremowo-granatowe, miały oznaczenia serii według starego systemu, czyli Av4üm i Ap4üm, a także restauracyjne WR4üm i obserwacyjne AD4üm (ale bez końcówki roku budowy 62 po myślniku). Wagony te miały te oznaczenia jeszcze przez co najmniej kilka lat.
 

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.939 10 2
Bardzo przyjemny wątek, z przyjemnością przeczytałem. Dużo interesujących informacji. Wprawdzie „elektryki”, czy też lokomotywy ( pociągi ) spalinowe nie są moją zdeklarowaną pasją, ale przedstawione tu rozwiązania coś w sobie mają - nawet dla mnie. Gdy więc trafiłem na wpis sprzed kilku lat :
Modele omawianych składów w H0 były oferowane przez Märklin/Trix w latach 2012-15, Limę w latach 1980–1990-tych i Rivarossi w latach 2009-2010, a w N przez Limę 1(978-84) i Hobbytrain (2008). Ja sam nie mam modeli żadnych z tych trzech składów, zachęcam więc kolegów (a może też koleżanki), którzy takie modele posiadają, do ich pokazania tutaj.
nie miałem innego wyjścia, niż wyciągnąć z pudełka taki właśnie zestaw firmy Lima, który wiele lat temu jakimś przypadkiem się u mnie znalazł i .. do dziś pozostał. To tylko dwa człony końcowe, do których nigdy nur szukałem „środka”. Wykonanie jest jakie jest, ale tragedii nie ma. Jak na cenę i ogólne pozycjonowanie rynkowe napisy są dobrze wykonane. Jeździ ... szybko albo bardzo szybko ( jakość odbioru prądu raczej mizerna ), ale bez nadmiernego hałasu.
 

Załączniki

OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Ja w tak zwanym "międzyczasie" zdobyłem nowszą wersję tego składu, już w wydaniu Rivarossi. Ten model jest już znacznie lepiej wykonany od starej Limy, choć oczywiście ustępuje znacznie późniejszemu modelowi L.S. Models (o ile ten model w ogóle się ukazał, bo nie mam pewności, widziałem tylko zdjęcia prototypów). Skład ma oświetlenie wnętrza, w systemie DCC włączane oddzielnym klawiszem funkcyjnym. Ponieważ jednak mój model jest w oryginalnym malowaniu DB Intercity, uznałem, że nie bardzo pasuje do tego wątku. Ale skoro wróciliśmy do tego tematu, to pochwalę się kilkoma fotkami mojego składu. Wydawało mi się, że już go kiedyś prezentowałem w innym wątku, ale jakoś nie mogę tego znaleźć, więc niżej parę zdjęć w domu i w nietypowej scenerii, na makiecie na imprezie modelarskiej w Sosnowcu w ubiegłym roku.

IMG_0281a.JPG

IMG_0298b.JPG

IMG_0283a.JPG

IC (1).JPG

IC (2).JPG
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Dobrze. Z zebranych przeze mnie danych wynika, że w pociągach TEE Niemcy wykorzystywali wagony serii Avmz 111, Apmz 121 i 122 oraz Avmz 207 (Eurofima). 4 typy...dość niewiele. Ale to dobrze.
Natomiast problemem pewnym są wagony restauracyjne. Czy wagony serii ARmz 211 (https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=23566&vw_name=detail) były w pociągach TEE wykorzystywane ?

Nurtuje mnie jeszcze kwestia sposobu malowania w wagonach TEE osłony (fartucha) podwozia na kolor czarny lub bordowy. Nie wierzę, że Niemcy nie mieli w tym jakiegoś celu. Czy mogło to być związane z tym, aby odróżnić pociągi TEE krajowe od tych międzynarodowych ?
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Na 90% tak.

Nie wierzę, że Niemcy nie mieli w tym jakiegoś celu.
Nie mieli. Początkowo malowano dół wagonów na czarno. Dotyczyło to też wagonów 2 klasy w malowaniu oceanblau-beige. W pewnym momencie, w drugiej połowie lat 1970. (nie wiem, kiedy dokładnie) postanowiono to zmienić i dolną krawędź pudła zaczęto malować w tym samym kolorze, co dolna część pudła, poniżej okien (ciemnoczerwony w 1 kl. i ocenblau-beige w 2 kl.). Wagony z czarnym dolnym pasem jeździły jeszcze długo i do końca pociągów TEE trudno było zobaczyć jednolity skład.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Na 90% tak.


Nie mieli. Początkowo malowano dół wagonów na czarno. Dotyczyło to też wagonów 2 klasy w malowaniu oceanblau-beige. W pewnym momencie, w drugiej połowie lat 1970. (nie wiem, kiedy dokładnie) postanowiono to zmienić i dolną krawędź pudła zaczęto malować w tym samym kolorze, co dolna część pudła, poniżej okien (ciemnoczerwony w 1 kl. i ocenblau-beige w 2 kl.). Wagony z czarnym dolnym pasem jeździły jeszcze długo i do końca pociągów TEE trudno było zobaczyć jednolity skład.
Pierwsze wagony w jednolitej kolorystyce dolnej partii pudła na DB pojawiły sie w 1974 roku.
 

Podobne wątki