ciekawie zbudowane końcówki szyn skrzydełkowych (dziwnie wygięte, przebieg "wyprostowany" poprzez dodatkowo "przyspawane" stalowe elementy) - być może jest to efekt jakiejś naprawy (?) związanej z uszkodzeniem rozjazdu.
Jest to normalna krzyżownica typu "insert" z wkładką ze staliwa manganowego.
Tym niemniej jestem zaskoczony (dodam miło zaskoczony), że krzyżownica typu insert z wkładką manganową, trafiła na drugorzędną linię z nawierzchnią typu S49 i lżejszą (S., S41, S42) - w przypadku stacji Mikołajki na rozjazd zwyczajny typu Rz49, lewy od którego bierze swój początek tor nr 6 - od co najmniej 10 lat nieużywany (zbudowany głównie z szyn poniemieckich typu S41 i polskich typu S., w tym z II połowy lat 40-tych i początku 50-tych). Obserwując i fotografując rozjazdy - dodam w różnych rejonach Polski, nie spotkałem tego typu krzyżownic, na stacjach linii drugorzędnych - temu nawet nie rozważałem takiej opcji. Sądziłem, że wszelkie krzyżownice uwzględniające stal manganową to domena rozjazdów opartych o nawierzchnię typu UIC60. A tu miła niespodzianka.
Trochę żałuję, że nie przyjrzałem się temu rozjazdowi bliżej. Mogę tylko dodać, że jest on zbudowany z szyn typu S49 cechowanych głównie HP 76 VIII S49 -> czyli wyprodukowanych w Hucie Pokój w sierpniu 1976 r. połączonych łubkami z Huty Kosciuszko (HK) również z 1976 r. Czy można założyć, że tego typu krzyżownica była już produkowana w 1976 r. ... i wówczas została zabudowana na rozjeździe ?? Czy jednak produkcja tego typu krzyżownic to okres późniejszy, a rozjazd został zbudowany np. z wykorzystaniem szyn wyprodukowanych w 1976 r. ? Oczywiście wiem, że trudno to stwierdzić jednoznacznie (może w pewnym momencie wymieniono samą krzyżownicę), ale może ktoś wie, kiedy wdrożono do produkcji tego typu krzyżownice (insert z wkładką manganową jak na zdjęciu z Mikołajek). Może jest na Forum ktoś, kto np. pracował kiedyś w zakładach budujących rozjazdy (np. w Zawadzkiem czy w Bieżanowie) i ma taką wiedzę.
Ostatnio edytowane: