• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolejowe klimaty...

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
1.020 0 0
Jako, że mamy mglistą jesień , parę fotek z linii nr 91 , a dokładnie prostej między Staniątkami i Szarowem , gdzie z wielką prędkością pociągi przecinają Puszczę Niepołomicką. Zdjęcia z 8 listopada 2020 r. Jest tam przy torach stawek ppoż. bardzo pomocny przy zdjęciach.
5.JPG
7.JPG


Takie coś leżało(rosło) na torach , korona...?

4.JPG


Jechał też "Impuls na dieslu" Kolei Wielkopolskich...
13.JPG
14.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.297 504 30
Pierwszy raz w życiu widzę kratownicowy słup trakcyjny, podparty tylko z jednej strony.
Czy chodzi o tę półbramkę trakcyjną po prawej stronie? Dość częste rozwiązanie, również na Śląsku, choć zwykle takie półbramki nie są aż tak długie. Nawiasem mówiąc, są też takie półbramki sygnałowe.
 
Reakcje
29 0 0
A taka konstrukcja formalnie jak się nazywa?
To najprawdopodobniej właśnie półbramka sygnałowa, o której wspomniał Kolega Andrzej.

Odnośnie stacji Szczecin, zaprezentowanej kilka postów wyżej z powietrza przez Kolegę Kempola, przeglądając na stronie semaforek.kolej.org.pl galerię stacji Szczecin Główny natknąłem się na ciekawe rozwiązanie sygnalizacyjne, które z braku miejsca zdarza się również na makietach:

https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/7/7a/Szczecingl10.JPG

Semafor wyjazdowy przesunięty jest za rozjazd, przez co pociąg zatrzymujący się przy peronie zajmuje ten rozjazd, od którego odgałęzia się też tor manewrowy. Pytanie brzmi, jak zabezpieczony jest tabor poruszający się po torze przylegającym do peronu przed kolizją z manewrującym taborem na torze, który się odgałęzia na zdjęciu w prawo?

Czy istnieją jakieś przepisy lub zależności, które rozwiązują ten problem?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.297 504 30
To najprawdopodobniej właśnie półbramka sygnałowa, o której wspomniał Kolega Andrzej.
Tak.
Czy istnieją jakieś przepisy lub zależności, które rozwiązują ten problem?
Oczywiście, że tak. Zwrotnica tego rozjazdu jest zamknięta i utwierdzona w przebiegu wjazdowym na tor przy peronie. Ten tor obok jest chyba torem bocznym (tylko do jazd manewrowych) i wyjazd z niego na tor główny jest pewnie chroniony tarczą manewrową (a może i wykolejnicą, choć w tym wypadku raczej nie). W wolnej chwili poszukam planu schematycznego stacji Szczecin Główny (np. na "semaforku"), to zobaczę, jak tam jest to rozwiązane.
 
Reakcje
29 0 0
Poniżej przesyłam link do schematu:

http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/htmlets/Szczecin_Glowny.png

Sytuacja ma na planie miejsce przy wschodnim końcu peronu 4, tuż obok lokomotywowni. Widoczna jest tarcza manewrowa Tm225 zabezpieczająca wyjazd z toru bocznego. Jednak co w sytuacji gdy na tor 10 będzie wjeżdżał pociąg osobowy od strony zachodniej, a tymczasem z toru 12a ruszy w kierunku wschodnim manewrujący skład? Czy taka sytuacja jest wykluczona poprzez jakąś zależność? Np. na Tm225 światło białe zapalić się może wyłącznie w sytuacji gdy tor 10 jest wolny? Kto wówczas stwierdza zajętość toru 10, dyspozytor czy automat?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.297 504 30
Dzięki za link, oszczędziło mi to czasu.
Jednak co w sytuacji gdy na tor 10 będzie wjeżdżał pociąg osobowy od strony zachodniej, a tymczasem z toru 12a ruszy w kierunku wschodnim manewrujący skład? Czy taka sytuacja jest wykluczona poprzez jakąś zależność?
Oczywiście, że tak, Tm225 musi być na "stój" zawsze, gdy jest nastawiony jakikolwiek przebieg pociągowy przez rozjazd 120, niezależnie od kierunku jazdy. A w opisanym wypadku rozjazd 120 wchodzi w drogę przebiegu.
Np. na Tm225 światło białe zapalić się może wyłącznie w sytuacji gdy tor 10 jest wolny? Kto wówczas stwierdza zajętość toru 10, dyspozytor czy automat?
Chyba nie całkiem. Na stacji są urządzenia srk przekaźnikowe (o czym świadczy zakratkowany symbol nastawni), więc za kontrolę niezajętości torów i rozjazdów odpowiadają urządzenia (obwody torowe lub liczniki osi). Ale cały tor 10 nie musi być wolny, ważne, żeby wolny był odcinek izolowany obejmujący rozjazd aż do jego ukresów. Przy torze widać Tm226 trochę przed semaforem M10, właśnie po to, żeby manewrujący skład zatrzymał się wcześniej, niż pod samym semaforem po to, by dało się przestawić zwrotnicę 120 i przestawić tabor z toru 10 na 12a lub odwrotnie. Odcinek izolowany rozjazdu 120 powinien zaczynać się 15 m za Tm226 (patrząc w kierunku jazdy w prawo) i obejmuje cały rozjazd i fragment toru 12a za ukres (patrząc od rozjazdu) - tu też powinien być spełniony warunek 15 m w prawo od Tm225.

Uprzedzając ewentualne pytanie: jeśli z lewej strony miałby wjechać na tor 10 pociąg, którego lokomotywa ma zostać odczepiona i potem (ruchem manewrowym) miałaby wyjechać za rozjazd 120 i cofnąć się na tor 12a, maszynista musi o tym wiedzieć wcześniej i zatrzymać skład przed Tm228, mimo że formalnie, jako pociąg, mógłby minąć tarczę z niebieskim światłem. Ale sądzę, że takie manewry nie są tam przewidywane, a mogą zdarzać się sporadycznie.
 

Podobne wątki