Temat tego działu chciałbym poświęcić modelom taboru z dawnego ZSRR i krajów obecnych posiadajacych sieć kolejową o prześwicie toru 1524mm/1520mm. Niestety większość tych modeli jest trudno dostepna i niewiele z nich doczekało sie masowej produkcji. Przewaznie jak juz to pojawiają sie wagony pasazerskie o konstrukcji dostosowanej do norm RIC. Myślę ze na więcej rozważań przyjdzie czas gdy temat się rozwinie.
Teraz chciałbym zaczać temat od modeli chyba najbardziej charakterystycznych wagonów pasazerskich masowo eksploatowanych na kolejach ZSRR i krajów obecnych czyli to co u nas nazywamy "stodoła" lub "kufaja". Od czasu kiedy po raz pierwszy jako dziecko na poczatku lat 70-tych zobaczyłem taki wagon w składzie pociagu przejężdżajacego przez stację Międzyzdroje to zachorowałem na model. Niestety popularni producenci modeli nie rozpieszczali nas w tym temacie i przez długi czas jedynym dostępnym modelem był wykonany w skali N model firmy Piko (dostepne trzy wersje malowania). Można jeszcze wspomnieć wagoniki z serii Start w skali TT ale to raczej trudno było nazwać modelem. Później gdzieś na przełomie tysiącleci miłośników tej skali uszczęśliwiła rosyjska firma Peresvet. Natomiast w skali H0 w zeszłym tysiacleciu nie pojawiło sie nic (no chyba że jakaś małoseryjna manufaktura). Coś "drgnęło" gdy w katalogu firmy Heris z 2005 roku pojawiła się zapowiedź zestawu 4 wagonów, no ale cóz z tego skoro w katalogu z roku 2011 jest nadal zapowiedź i zastanawiam sie czy owe drgnięcie to nie sa drgawki przedśmiertne ciekawego projektu. W międzyczasie na rynek głównie rosyjski z podobnymi wagonami weszła rosyjska firma Eurotrain.Modele reprezentują wagony wyprodukowane w niemieckiej fabryce w Ammendorf. w wersji z klimatyzatorem. Modele zostały wykonane w Chinach w kilku wersjach malowania i sa sprzedawane w zestawach po 4 wagony sypialne lub zestawy 2 wagonów najcześciej po 1 sypialnym i 1 restauracyjnym. Mnie jakiś rok temu udało sie zakupić zestaw nr 0200 zawierajacy 4 wagony sypialne z ep.IV SŻD w sestawie są tabliczki relacyjne; Moskwa-Praha, Moskwa-Kijew, Moskwa-Użgorod i Moskwa-Czop. Lepszym zestawem z naszego punktu widzenia może być zestaw nr 0201 tez ep.IV z relacjami Moskwa-Warszawa, Moskwa-Berlin, Moskwa-Mińsk i Moskwa-Brest (Brześć) ale nie był on już dostępny w sklepie z łotwy gdzie kupiłem mój zestaw. Można próbować zamawiać takze w Rosji ale cena po przeliczeniu była by taka sama a prawdopodobnie w naszym urzedie celnym naliczono by VAT.
W zestawie sa nastepujace wagony;
021 11409 36 miejsc
021 15863 36 miejsc
017 17685 36 miejsc + antena na dachu do łączności z kierownikiem pociągu
017 07348 18 miejsc
Modele sa nadzwyczaj dobrze wykonane chociaż trzeba było poprawiać fabryczny montarz. jakość i ilość szczegółów można porównać z najlepszymi firmami wielkoseryjnymi. W podwoziu bardzo dużo detali, wnętrza wielokolorowe z leżankami (takie same we wszystkich wagonach), pięknie nadrukowane od wewnątz firanki na oknach. Doskonałe właściwości jezdne. W komplecie atrapy sprzegów SA3 i blaszki do odbioru prądu (jest ich mało dlatego oświetlenie musi być wyposażone w pojemne kondensatory). Sama konstrukcja jest wykonana w stylu "wanna" czyli rama podwozia i ściany stanowią jednolity element. Kolorystyka pudła jest bardzo zbliżona do modelu ST44 985 Roco i z ta lokomotywą te wagony bardzo pięknie się prezentują. Z tego co widziałem na zdjęciach to zestaw 0201 ma nieco inny odcień zieleni
Wady; przede wszystkim cena ok 239Euro, brak współpracy ze sprzęgami Marklin, pozostałe to konieczność poprawiania montarzu (nie wymaga to wiele wysiłku i możliwe do wykonania dla nawet niezbyt doświadczonego modelarza).
Jako miejsce zakupu polecam sklep; http://www.miniaturmodelle.net/ można przy okazji nabyć modele samochodów GAZ51(Lublin51) i GAZ52.
W przypadku braku w w/w sklepie można szukać np tutaj;http://www.super-pilot.ru/zheleznodorozhnie-modeli/russkie-modeli.html to chyba jest główny dostawca Eurotrain.
Zapraszam do podzielenia się spostrzeżeniami i prezentacji swoich modeli
Teraz chciałbym zaczać temat od modeli chyba najbardziej charakterystycznych wagonów pasazerskich masowo eksploatowanych na kolejach ZSRR i krajów obecnych czyli to co u nas nazywamy "stodoła" lub "kufaja". Od czasu kiedy po raz pierwszy jako dziecko na poczatku lat 70-tych zobaczyłem taki wagon w składzie pociagu przejężdżajacego przez stację Międzyzdroje to zachorowałem na model. Niestety popularni producenci modeli nie rozpieszczali nas w tym temacie i przez długi czas jedynym dostępnym modelem był wykonany w skali N model firmy Piko (dostepne trzy wersje malowania). Można jeszcze wspomnieć wagoniki z serii Start w skali TT ale to raczej trudno było nazwać modelem. Później gdzieś na przełomie tysiącleci miłośników tej skali uszczęśliwiła rosyjska firma Peresvet. Natomiast w skali H0 w zeszłym tysiacleciu nie pojawiło sie nic (no chyba że jakaś małoseryjna manufaktura). Coś "drgnęło" gdy w katalogu firmy Heris z 2005 roku pojawiła się zapowiedź zestawu 4 wagonów, no ale cóz z tego skoro w katalogu z roku 2011 jest nadal zapowiedź i zastanawiam sie czy owe drgnięcie to nie sa drgawki przedśmiertne ciekawego projektu. W międzyczasie na rynek głównie rosyjski z podobnymi wagonami weszła rosyjska firma Eurotrain.Modele reprezentują wagony wyprodukowane w niemieckiej fabryce w Ammendorf. w wersji z klimatyzatorem. Modele zostały wykonane w Chinach w kilku wersjach malowania i sa sprzedawane w zestawach po 4 wagony sypialne lub zestawy 2 wagonów najcześciej po 1 sypialnym i 1 restauracyjnym. Mnie jakiś rok temu udało sie zakupić zestaw nr 0200 zawierajacy 4 wagony sypialne z ep.IV SŻD w sestawie są tabliczki relacyjne; Moskwa-Praha, Moskwa-Kijew, Moskwa-Użgorod i Moskwa-Czop. Lepszym zestawem z naszego punktu widzenia może być zestaw nr 0201 tez ep.IV z relacjami Moskwa-Warszawa, Moskwa-Berlin, Moskwa-Mińsk i Moskwa-Brest (Brześć) ale nie był on już dostępny w sklepie z łotwy gdzie kupiłem mój zestaw. Można próbować zamawiać takze w Rosji ale cena po przeliczeniu była by taka sama a prawdopodobnie w naszym urzedie celnym naliczono by VAT.
W zestawie sa nastepujace wagony;
021 11409 36 miejsc
021 15863 36 miejsc
017 17685 36 miejsc + antena na dachu do łączności z kierownikiem pociągu
017 07348 18 miejsc
Modele sa nadzwyczaj dobrze wykonane chociaż trzeba było poprawiać fabryczny montarz. jakość i ilość szczegółów można porównać z najlepszymi firmami wielkoseryjnymi. W podwoziu bardzo dużo detali, wnętrza wielokolorowe z leżankami (takie same we wszystkich wagonach), pięknie nadrukowane od wewnątz firanki na oknach. Doskonałe właściwości jezdne. W komplecie atrapy sprzegów SA3 i blaszki do odbioru prądu (jest ich mało dlatego oświetlenie musi być wyposażone w pojemne kondensatory). Sama konstrukcja jest wykonana w stylu "wanna" czyli rama podwozia i ściany stanowią jednolity element. Kolorystyka pudła jest bardzo zbliżona do modelu ST44 985 Roco i z ta lokomotywą te wagony bardzo pięknie się prezentują. Z tego co widziałem na zdjęciach to zestaw 0201 ma nieco inny odcień zieleni
Wady; przede wszystkim cena ok 239Euro, brak współpracy ze sprzęgami Marklin, pozostałe to konieczność poprawiania montarzu (nie wymaga to wiele wysiłku i możliwe do wykonania dla nawet niezbyt doświadczonego modelarza).
Jako miejsce zakupu polecam sklep; http://www.miniaturmodelle.net/ można przy okazji nabyć modele samochodów GAZ51(Lublin51) i GAZ52.
W przypadku braku w w/w sklepie można szukać np tutaj;http://www.super-pilot.ru/zheleznodorozhnie-modeli/russkie-modeli.html to chyba jest główny dostawca Eurotrain.
Zapraszam do podzielenia się spostrzeżeniami i prezentacji swoich modeli
Załączniki
-
89,4 KB Wyświetleń: 295
-
99,7 KB Wyświetleń: 295
-
88,6 KB Wyświetleń: 283
-
77,6 KB Wyświetleń: 284
-
87,2 KB Wyświetleń: 279
-
83,6 KB Wyświetleń: 284
-
79,6 KB Wyświetleń: 315
-
143,8 KB Wyświetleń: 365
-
106 KB Wyświetleń: 414
-
54,8 KB Wyświetleń: 394