• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Koleje naszych wschodnich sąsiadów i ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#1
Temat tego działu chciałbym poświęcić modelom taboru z dawnego ZSRR i krajów obecnych posiadajacych sieć kolejową o prześwicie toru 1524mm/1520mm. Niestety większość tych modeli jest trudno dostepna i niewiele z nich doczekało sie masowej produkcji. Przewaznie jak juz to pojawiają sie wagony pasazerskie o konstrukcji dostosowanej do norm RIC. Myślę ze na więcej rozważań przyjdzie czas gdy temat się rozwinie.
Teraz chciałbym zaczać temat od modeli chyba najbardziej charakterystycznych wagonów pasazerskich masowo eksploatowanych na kolejach ZSRR i krajów obecnych czyli to co u nas nazywamy "stodoła" lub "kufaja". Od czasu kiedy po raz pierwszy jako dziecko na poczatku lat 70-tych zobaczyłem taki wagon w składzie pociagu przejężdżajacego przez stację Międzyzdroje to zachorowałem na model. Niestety popularni producenci modeli nie rozpieszczali nas w tym temacie i przez długi czas jedynym dostępnym modelem był wykonany w skali N model firmy Piko (dostepne trzy wersje malowania). Można jeszcze wspomnieć wagoniki z serii Start w skali TT ale to raczej trudno było nazwać modelem. Później gdzieś na przełomie tysiącleci miłośników tej skali uszczęśliwiła rosyjska firma Peresvet. Natomiast w skali H0 w zeszłym tysiacleciu nie pojawiło sie nic (no chyba że jakaś małoseryjna manufaktura). Coś "drgnęło" gdy w katalogu firmy Heris z 2005 roku pojawiła się zapowiedź zestawu 4 wagonów, no ale cóz z tego skoro w katalogu z roku 2011 jest nadal zapowiedź i zastanawiam sie czy owe drgnięcie to nie sa drgawki przedśmiertne ciekawego projektu. W międzyczasie na rynek głównie rosyjski z podobnymi wagonami weszła rosyjska firma Eurotrain.Modele reprezentują wagony wyprodukowane w niemieckiej fabryce w Ammendorf. w wersji z klimatyzatorem. Modele zostały wykonane w Chinach w kilku wersjach malowania i sa sprzedawane w zestawach po 4 wagony sypialne lub zestawy 2 wagonów najcześciej po 1 sypialnym i 1 restauracyjnym. Mnie jakiś rok temu udało sie zakupić zestaw nr 0200 zawierajacy 4 wagony sypialne z ep.IV SŻD w sestawie są tabliczki relacyjne; Moskwa-Praha, Moskwa-Kijew, Moskwa-Użgorod i Moskwa-Czop. Lepszym zestawem z naszego punktu widzenia może być zestaw nr 0201 tez ep.IV z relacjami Moskwa-Warszawa, Moskwa-Berlin, Moskwa-Mińsk i Moskwa-Brest (Brześć) ale nie był on już dostępny w sklepie z łotwy gdzie kupiłem mój zestaw. Można próbować zamawiać takze w Rosji ale cena po przeliczeniu była by taka sama a prawdopodobnie w naszym urzedie celnym naliczono by VAT.
DSC01407.JPG


DSC01416.JPG


W zestawie sa nastepujace wagony;
021 11409 36 miejsc
021 15863 36 miejsc
017 17685 36 miejsc + antena na dachu do łączności z kierownikiem pociągu
017 07348 18 miejsc
Modele sa nadzwyczaj dobrze wykonane chociaż trzeba było poprawiać fabryczny montarz. jakość i ilość szczegółów można porównać z najlepszymi firmami wielkoseryjnymi. W podwoziu bardzo dużo detali, wnętrza wielokolorowe z leżankami (takie same we wszystkich wagonach), pięknie nadrukowane od wewnątz firanki na oknach. Doskonałe właściwości jezdne. W komplecie atrapy sprzegów SA3 i blaszki do odbioru prądu (jest ich mało dlatego oświetlenie musi być wyposażone w pojemne kondensatory). Sama konstrukcja jest wykonana w stylu "wanna" czyli rama podwozia i ściany stanowią jednolity element. Kolorystyka pudła jest bardzo zbliżona do modelu ST44 985 Roco i z ta lokomotywą te wagony bardzo pięknie się prezentują. Z tego co widziałem na zdjęciach to zestaw 0201 ma nieco inny odcień zieleni
Wady; przede wszystkim cena ok 239Euro, brak współpracy ze sprzęgami Marklin, pozostałe to konieczność poprawiania montarzu (nie wymaga to wiele wysiłku i możliwe do wykonania dla nawet niezbyt doświadczonego modelarza).
Jako miejsce zakupu polecam sklep; http://www.miniaturmodelle.net/ można przy okazji nabyć modele samochodów GAZ51(Lublin51) i GAZ52.
W przypadku braku w w/w sklepie można szukać np tutaj;http://www.super-pilot.ru/zheleznodorozhnie-modeli/russkie-modeli.html to chyba jest główny dostawca Eurotrain.
Zapraszam do podzielenia się spostrzeżeniami i prezentacji swoich modeli
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
#3
Wątek ciekawy, jak i mało u nas znane modele taboru kolei dawnego ZSRR. O wagonach "ammendorf" było już sporo w wątku "Mój tabor" (http://forum.modelarstwo.info/threads/moj-tabor.5433/page-108). A modele Heris mają podobno już wkrótce się pojawić, mówiliśmy o tym przy okazji relacji z tegorocznych targów Intermodellbau w Dortmundzie (http://forum.modelarstwo.info/threads/targi-intermodellbau-dortmund-2014.19460/page-2#post-335555)

PS. Na czym polega brak współpracy ze sprzęgami Märklin?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
#5
W moich modelach (też mam zestaw Moskwa - Praga) nie ma dat rewizji, jest tylko napis REV, pusta ramka i liczba 87, sugerująca rok 1987.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#8
Wątek ciekawy, jak i mało u nas znane modele taboru kolei dawnego ZSRR. O wagonach "ammendorf" było już sporo w wątku "Mój tabor" (http://forum.modelarstwo.info/threads/moj-tabor.5433/page-108). A modele Heris mają podobno już wkrótce się pojawić, mówiliśmy o tym przy okazji relacji z tegorocznych targów Intermodellbau w Dortmundzie (http://forum.modelarstwo.info/threads/targi-intermodellbau-dortmund-2014.19460/page-2#post-335555)

PS. Na czym polega brak współpracy ze sprzęgami Märklin?
Cieszy mnie że jednak się myliłem co do Herisa i te wagony będą produkowane. Co do tego projektu to mam pewne nadzieje że będzie to nieco inna wersja np. z wywierznikami na dachu i bez tylu agregatów w podwoziu (mnie marzy sie wersja jaka była produkowana do N-ki przez Piko). Może tez cena będzie bardziej przystępna jeśli będą te modele sprzedawane nie tylko na rynek bogato- rosyjski. Jeśli współpraca Herisa z Eurotrainem rzeczywiście doprowadzi do realizacji projektu to wypada sie tylko cieszyć bo wagony będą piękne i będzie mozna je zestawić z wagonami Eurotraina bez narażenia na irytujące róznice.
Co do braku współpracy ze sprzegami Marklina to problem polega na tym że jest za mała odległość kinematyki od dolnej krawędzi zderzaków i w sprzęgnietych wagonach na łuku sprzęgi sie nie mieszcza pod zderzakami doprowadzajac do wykolejenia. Prostym rozwiazaniem było by dołaczenie zamiennych tarcz zderzakowych co przy tej cenie modelu powinno być dodane. Ja w swoich modelach taboru pasazerskiego preferuje sprzegi właśnie Marklina ale tutaj poszedłem na kompromis bo w praktyce przy przestawianiu na tor normalny na stacjach granicznych zwykle sprzęgi śrubowe zakładano na pierwszym i ostatnim wagonie grupy "rosyjskich" wagonów dlatego pomiedzy tymi wagonami stosuje kurzkuplungi Fleischmanna.
W jednym z przedstawinych wątków pojawiła sie sprawa niedoróbek i niestarannego montarzu. W poprzednim moim wpisie nie rozpisywałem się na ten temat ale tutaj pozwole sobie na krótki opis jak poradziłem sobie z dachem, który odstaje. Przyczyna niedolegania dachu to niestaranny montarz okien, po prostu listwa z oknami nie jest wciśnieta do końca w otwory okienne i tak zostaje wklejona. Dach od wewnętrznej strony ma co jakiś czas przy krawędzi wystajace elementy ustalające (języczki), które powinny wejść za ścianę razem z listwa okienną i jest to zaprojektowane na grubość ściany razem z listwą z oknami. Odklejenie listwy okiennej raczej nie wchodzi w rachubę ze względu na możliwość zniszczenia. Podpiłowanie tych języczków tez nie wchodzi w rachube zeby nie osłabić materiału. Ja poprostu w miejscach gdzie zachodza te jezyczki ściąłem nożykiem trochę z grubości materiału listwy okiennej. Już nie pamiętam czy coś robiłem z zatrzaskami ale chyba niewiele może delikatnie coś podpiłowałem. Jeśli przy montarzu dachu jego krawędzie "naskoczą" na krawędź ściany na całej długości to się udało. Praca jest wyjątkowo prosta do wykonania i zajmuje nie wiecej niż 10 minut na wagon.
Pojawiła sie tez sprawa kolorystyki i związanych z nia watpliwości. Ja tez jak spotykałem te wagony to pamietam na ogół ciemniejszy kolor ale to mogło się zmieniać w ciagu lat eksploatacji i wielu lat produkcji. Wagony z zestawu nr 0200 maja dość jasny soczysty kolor bardzo zbliżony do koloru modelu ST44 985 ( nie mylić z 895) Roco, który bardzo wiernie odpowiada odcieniowi lakieru fabrycznego ST44 z końca lat 70-tych. Jednak wagon, który zrobił na mnie w dzieciństwie (ten co go widziałem w czasie wakacji w Międzyzdrojach) takie piorunujace wrazenie był pomalowany na taki właśnie kolor jak fabrycznie nowe Gagariny. Nie wiem dlaczego to tak zapamiętałem moze dlatego ze chciałem zapamiętać kazdy szczegół. Owszem zdaję sobie sprawe z ułomności ludzkiej pamieci i może ten kolor mógł być nieznacznie ciemniejszy ale napewno był "soczysty". Był to co prawda wagon w starszej wersji bo przejścia międzywagonowe nie miał osłoniete wałkami gumowymi tylko czymś w rodzaju harmonii podobnych do tych stosowanych w taborze amerykańskim. Później jednak były inne odcienie zieleni w użyciu a nawet na jednym ze zdjęć z lat 90-tych z Berlina to zieleń była bardzo ciemna.[DOUBLEPOST=1401056446,1401055925][/DOUBLEPOST]
Wagon bufetowy z zestawu 0220 (relacja Moskwa-Mińsk, Moskwa-Brześć), który sobie amatorsko podświetliłem

Zobacz załącznik 201084
Zobacz załącznik 201085
Zobacz załącznik 201086
Zobacz załącznik 201087
Tutaj oświetlenie wyglada bardzo fajnie jednak chyba dobrze by było zmniejszyć jego intensywność zeby nie świeciły ścianki w korytarzu. Z tego co pamietam to raczej w tych wagonach było dość słabe światło i pasazerowie podróżowali w półmroku. Ja jeszcze nie próbowałem moich modeli oświetlać ale spodziewam sie prześwitów na styku dachu z ściana czołowa[DOUBLEPOST=1401057219][/DOUBLEPOST]
Ja posiadam zestawy 0200 i 0220. Potwierdzam, bardzo fajnie wykonane wagony

12 Ammendorfów z SP45 brawo. Ma Fiacik co targać ok 660 ton brutto
 
Ostatnio edytowane:

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.386 18 1
#9
Oświetlenie jest stonowane i na żywo w wagonie panuje lekki półmrok, zdjęcia tego nie oddają, no i trochę je (zdjęcia) rozjaśniłem, żeby sam wagon był czytelniejszy. Przyciemnienie nie spowoduje, że korytarz będzie ciemny, gdyż oświetlenie jest na taśmie led przyklejonej do dachu i chyba nie ścianki przedziałów świecą, tylko światło z nad przedziałów pada na korytarz. Docelowo będzie wymienione na płytkę oświetleniową przylegającą do wkładu dzielącego wagon na przedziały, wtedy efekt powinien być zadowalający
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#11
No właśnie oglądałem dziś te wagoniki -> http://memoba.at/bilder/eurotrain_eu85220.htm i mam wątpliwości ;)
Po pierwsze kolor, jeździłem kiedyś takimi pociągami i nie przypominam sobie, aby miały taki oczozajebisty zielony kolorek :confused:
Po drugie, tego akurat nie pamiętam ;) czy faktycznie tak mogło wyglądać połączenie z innymi "normalnymi" wagonami?
DSC_5048.jpg


Poza tym gumowe fartuchy są o wiele większej średnicy, a ten z rosyjskiego wagonu (na zdjęciu czemuś nie widać) jest wyżej o dobre kilka milimetrów :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
#13
Wagony z linku WM-MODELa i na zdjęciu pochodzą z innego setu, Moskwa - Berlin. One mają nieco inny odcień, niż te z zestawu Moskwa - Praga, wpadają trochę w niebieski, a praskie są bardziej trawiaste. Nie wiem, dlaczego tak wyszło, nie sądzę, żeby w rzeczywistości te wagony się różniły. Ale i jedne i drugie nie są moim zdaniem w 100% właściwe, powinny być trochę ciemniejsze.

Jeśli chodzi o połączenie z innymi wagonami, to tak to mniej więcej wyglądało, ale chyba faktycznie te wałki gumowe w modelach wagonów SŻD są trochę za wysoko.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
120 3 0
#14
Na dobrą sprawę nie tylko wałki gumowe, ale także pomosty przejściowe w "stodołach" są ciut wyżej od naszych w tych wagonach. W przeciwieństwie do wagonów o skrajni RIC nie mają opuszczanych pomostów w zależności od zastosowanego sprzęgu, więc pomimo sprzęgu śrubowego pomost był na takiej samej wysokości, jakby pod nim znajdował się samoczynny.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
#16
Super wykonany. Jak z kolorystyka bo akurat na zdjęciach cyfrowych kolor zielony czasami miewa duzer różnice. Widzę ze pas jest kremowy a nie żółty. Takze wózki zauwazyłem nieco inne. W kupiejnym sa takie jak ze starszych zestawów czy tez troche inne?[DOUBLEPOST=1404245614][/DOUBLEPOST]Acha jeszcze zderzaki jakby troche insze.
 

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.386 18 1
#17
Odcień zieleni jest identyczny z odcieniem wagonów z zestawu 0200 Moskwa Praga. Żółty pasek, tak jak zauważyłeś, zarówno na restauracji, jak i dodatkowym kupiejnym, jest zgaszony w porównaniu z paskiem z wagonów z zestawu 0200. Wózki i zderzaki dodatkowego wagonu kupiejnego są takie same jak w wagonach z 0200. Do kupiejnego są dodane te same tabliczki relacyjne, co w zestawie 0200. Restauracyjny nie ma tabliczek z relacjami.
 

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.386 18 1
#18
Dziś dotarł Heris 17050 - czterowagonowy zestaw Moskwa-Berlin. Dwa kupiejne na 36 miejsc, jeden kupiejnyj na 18 miejsc i jeden sztabnoj na 36 miejsc.
Tak się prezentuje kolorystyka zestawu:
heris-01.jpg


heris-04.jpg


heris-11.jpg

heris-12.jpg

heris-05.jpg



Co do porównań z zestawami wykonanymi na zlecenie Eurotrain (nie licząc rzecz jasna kolorystyki) to:

1) Wagony z zestawu od Herisa mają na jednym czole dwa światła końca składu, a na drugim trzy. Dodatkowo u Herisa imitacja węża też jest tylko na jednym czole, a w Eurotrain na obu czołach (u Herisa wąż w kolorze czarnym, w Eurotrain węże w kolorze pudła) - pytanie do znawców - jak było rzeczywiście z tymi światłami i wężami?

heris-08.jpg

heris-09.jpg


2) Dodatkowo wagon kupiejnyj na 18 miejsc z jednej strony nie posiada imitacji gumowych osłon przejścia - tu już poważnie zastanawiam się czy to feler zestawu czy producent/dystrybutor za mnie zadecydował, który wagon i którym czołem ma być podczepiony tuż za lokomotywą albo na końcu składu (ale dwa światła końca składu na końcu składu jadącego z Moskwy?...). Może to feler pierwszego rzutu na rynek tego zestawu...?

heris-10.jpg


3) Uchwyty przy drzwiach wejściowych do wagonów. Miał być upgrade i zamiana plastiku na metal, a wyszło raczej średnio - skala przeskalowania w ogóle się nie zmieniła ...
4) Wózki - jak rozumiem w zestawie Herisa są te montowane w Brześciu na resztę trasy do Berlina, a w Eurotrain te na szeroki tor:

heris-14.jpg

heris-13.jpg


5) Dachy. W Eurotrain ciemniejsze, u Herisa jaśniejsze. Wywietrzniki u Herisa wklejone jakoś tak nie bardzo w linii... Pozostałe elementy obrócone względem siebie o 90 stopni ... Jak jest prawidłowo? Czy może to nie ma znaczenia?

heris-15.jpg


6) Tabliczki relacyjne - u Herisa w realu muszą mieć z kilkanaście centymetrów grubości i są licho ociosane, w Eurotrain są cieńsze i wyprofilowane (wypukłe), ale nie pokażę na zdjęciu porównania, bo nie mam zamontowanych.

7) Jeśli chodzi o elementy dodatkowe - są tylko imitacje samoszczepki. W Eurotrain były również blaszki do odbioru prądu do ewentualnego oświetlenia i kilka wariantów relacji z pełnej trasy składu.

Reasumując - zestaw Herisa mi się podoba, w takim kolorze zapamiętałem te wagony (choć rzeczywiście były i takie jak z zestawu Moskwa-Praga od Eurotrain) i można go będzie podpiąć np. pod którąś z nadciągających siódemek z epoki IV. Ale jak na tyle lat zapowiedzi i czekania to chyba jednak trochę rozczarowuje. Zestawy na zamówienie Eurotrain wydają mi się jednak trochę staranniej wykonane.

Liczę na odpowiedź Kolegów na postawione powyżej pytania.

pozdrawiam
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
#19
Kolor Herisa faktycznie lepszy, ale na tym kończą się zalety w stosunku do modeli Eurotrain. Wózki Eurotrain są prawidłowe, takie są stosowane w tych wagonach również na torze normalnym. W modelach Herisa są wózki Görlitz , które, o ile wiem, nie były używane w wagonach SŻD. Trzy sygnały końca pociągu powinny być takie same na obu końcach wagonu, podobnie jak przewód ogrzewania elektrycznego. No i oczywiście brak gumowych wałków na przejściu to wada modelu.
 

Podobne wątki