• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej w Poznaniu i okolicach

Bobik

Aktywny użytkownik
Reakcje
179 3 1
Spalił się częściowo dach budynku stacji Poznań Antoninek . Ciekawe czy podmiot odpowiedzialny swoim zwyczajem zostawi to tak, żeby się rozpadło i przestało stanowić dla nich problem.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.288 122 1
Informacje z Internetu - rmf24.pl

Na mecz własnym pociągiem. "Warciarz" wyjeżdża na tory
"Warciarz" to pociąg Kolei Wielkopolskich przygotowany we współpracy z poznańskim klubem. Maszyna jest oklejona na zielono. W środku i na zewnątrz umieszczono tematyczne emblematy.
Prezentacja pociągu odbyła się w czwartek na peronie Dworca Letniego.
Nasza współpraca z Wartą Poznań trwa już od niemal pięciu lat. Ten piękny pociąg zaraz po prezentacji wejdzie do rozkładu i będzie kursował na trasach do Wągrowca i Wolsztyna. Ponadto pojazd będzie dostępny dla kibiców Warty Poznań, który będą mogli komfortowo i punktualnie dotrzeć na mecz w Grodzisku Wlkp. [...] - powiedział podczas prezentacji członek zarządu Kolei Wielkopolskich Mikołaj Grzyb. [...]
W pociągu jest 130 miejsc siedzących. Kolejarze zapewniają, że komfortowo może nim podróżować ok. 180 osób.


SA132-009
000IUZTHNUDBE3A7-C322.jpg
000IUZTIUOXMDYQS-C322.jpg
000IUZTJ6UP25LL7-C322.jpg 000IUZTKRV4YJR8S-C322.jpg
fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk / PAP
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
Budynek grozi zawaleniem, zakaz wstępu. No to – wchodzimy.

Budynek grozi zawaleniem, zakaz wstępu. No to wchodzimy, dopóki się jeszcze nie zawalił. Nie wszędzie się jednak dało, a jeżeli tak, to ściągnąłem wodze ułańskiej fantazji i przestąpiłem przez próg budynku lub tylko trochę dalej w głąb. Ale – o czym w ogóle mowa?

Na linii kolejowej 217 Wrocław-Poznań, pomiędzy stacjami Rawicz i Bojanowo, w okolicach 73. kilometra tej linii, znajdują się trzy opuszczone kolejowe budynki – dawne strażnice przejazdowe (być może pełniące również inne funkcje). Kilkukrotnie oglądałem je z okna samochodu pędzącego równoległą w tym miejscu do linii kolejowej ekspresówką S5. W końcu „zawziąłem się”, zjechałem na najbliższym węźle i pojechałem zwiedzać jeszcze stojące zabudowania, których czas nie będzie oszczędzał. Wprawdzie jest to rekonesans ruder i śmietniska, ale może komuś się te zdjęcia budynków i opis do czegoś przydadzą, kto to wie.

Jesteśmy pomiędzy Rawiczem a Bojanowem, na samym początku województwa wielkopolskiego, jadąc od Wrocławia. Oto mapa satelitarna z lokalizacją zabudowań.

1mapas.jpg


Na mapie niemieckiej z 1940 roku pokazałem ich lokalizację wraz z obecnym kilometrażem najbliższego słupa sieci trakcyjnej; dla porównania dalej mniejszy wycinek mapy polskiej z 1933 roku; w odróżnieniu od mapy niemieckiej, na nim nie ma oznaczenia funkcji zabudowań.

2 mapaDEPL.jpg


Najpierw małe wyjaśnienie. Na powyższych mapach w miejscu oznaczonym (4) polna droga przekracza linię kolejową, ale strażnicy przejazdowej w tym miejscu nie było. Rozwiązanie zagadki jest proste: tu istniał króciutki wiadukt, który w przebudowanej formie istnieje do dziś [LINK], choć obecnie pełni on rolę raczej tylko przejścia dla zwierząt. Obiektem tym nie będziemy się zajmować, a oglądanie zaczynamy od strony Wrocławia, idąc wzdłuż wzrastającego kilometrażu linii kolejowej.

Zabudowania nr 1 – km 72,2

Istniały tutaj dwa budynki; z mniejszego pozostała już tylko ruina.
sp1.jpg


Jak robiłem zdjęcie tych ruin – ciężarówki w tle jadą po ekspresówce –

sp2.jpg


to akurat aż do Ustki (i z aż Bielska-Białej) poleciał IC 48102 „Szyndzielnia” prowadzony EP07-1047.

sp3.jpg


Obejrzyjmy sobie budynek z różnych stron oraz w środku. Notabene, kręcąc się od strony torów trzeba bardzo uważać. „Niedobrze panie Błaszczyk, duży ruch na linii, może być gorąco” – a ja, w odróżnieniu od tej sytuacji w filmie „Kolejarskie słowo” nie chcę, żeby było „gorąco” i nie pojawiam się w okolicy torów, jeśli choćby w oddali widzę nadjeżdżający pociąg. A ruch na linii istotnie jest duży i z dużymi, jak na Polskę, prędkościami.

sp4.jpg


sp5.jpg


sp6.jpg


sp7.jpg


Te litery tworzące napisy „Vinko”, „Dno” oraz chyba „Kan ewg” (cóż to miałoby nie znaczyć) są nawet ładne, podobnie jak radosny muchomorek.

sp8.jpg


A co jest w środku budynku?

sp9.jpg


A taki bardak, że nawet jaskółki się wyniosły.

sp10.jpg


sp11.jpg


sp12.jpg
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
Być może to Alex zostawił te śmieci podczas swojej niezapomnianej wizyty.

sp13.jpg


Kiedyś był tu piec kuchenny (kuchnia węglowa).

sp14.jpg


Teraz są bloczki, może z ejakulatu. Aleksa.

sp15.jpg


Ostatni rzut oka na północ (w stronę Bojanowa).

sp16.jpg


Szukałem artefaktów kolejowych, ale niczego nie znalazłem. Nawet ani jednego kleszcza w tej trawie nie było.

cdn.
 
Ostatnio edytowane:

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
(skocz do początku artykułu)

Zabudowana nr 2 – km 73,2

Jeszcze w 2013 roku był tu strzeżony przejazd kolejowy (LINK). Było tu też „prawdziwe gospodarstwo”. Budynek mieszkalny – podpiwniczony, pomieszczenie wyglądające na oborę, kurnik, szklarnia, grządki uprawne itp. Niestety, nie przygotowałem się do obchodu (wyszedł spontanicznie), więc nie mam odpowiednich butów, a i maczeta by się przydała. Osty, pokrzywy, dzika róża, maliny i inne zielsko jest najlepszym cieciem z gazem za pazuchą. Zdjęcia zrobiłem zatem z tych miejsc, gdzie udało mi się podejść.

sp2-1.jpg


Podróżującym pociągiem przed oczyma przelatuje taki napis. Co one, milusińskie, winne? ; )

sp2-2.jpg


Widok „od tyłu”.

sp2-3.jpg


Tu również były dwa budynki, przy czym ten malutki w stanie "idealnym".

sp2-4.jpg


Tyle widać w jego wnętrzu.

sp2-5.jpg


Przechodzimy kilka kroków.

sp2-6.jpg


Ale podejść bliżej do północnej ściany budynku się nie da.

sp2-7.jpg


sp2-8.jpg


Główne wejście jest już ("tymczasowo") zamknięte.

sp2-9.jpg


Zaglądamy do środka przez okno. Ktoś się postarał wykończyć sobie lokum, w miarę swoich możliwości finansowych oraz chęci inwestowania w nie swoje.

sp2-10.jpg


sp2-11.jpg


Zejście do piwnicy.

sp2-12.jpg


Przybudówka, którą nazywam oborą.

sp2-13.jpg


sp2-14.jpg
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
To chyba był kurnik. Zaglądamy do środka.

sp2-15.jpg


sp2-16.jpg


sp2-17.jpg


Po lewej to tzw. ustęp. Po prawej nocleg dla hmm indyków? Królików? Nie mam pojęcia.

sp2-18.jpg


To by było na tyle. Napis na budynku przeistoczył się w tytuł tego artykułu.

sp2-19.jpg


cdn.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
(skocz do początku artykułu)

Zabudowana nr 3 – km 74,0

To założenie jest najbardziej różnorodne z opisywanych trzech.

Po pierwsze, zawitała tu współczesność i postawiono maszt BTS.

sp3-1.jpg


Po drugie, stoi tu ciekawy budynek gospodarczo-sanitarny („go-sa”).

sp3-2.jpg


A po trzecie, jest tu ogrodzenie z szyn kolejowych.

sp3-3.jpg


Po kolei. Najpierw główny budynek.

sp3-4.jpg


sp3-5.jpg


sp3-6.jpg


sp3-7.jpg


sp3-8.jpg


sp3-9.jpg


sp3-10.jpg


Ogrodzenie z żółtych barierek widoczne po prawej stronie poniższego zdjęcia kryje zagadkę.

sp3-11.jpg


Ale o tym za chwilę. Najpierw zaglądamy do środka przez jedno okno,

sp3-12.jpg


drugie

sp3-13.jpg


i trzecie.

sp3-14.jpg


Drzwi ganku ozdobiono napisem „Obiekt wyłączony z użytkowania”, a tymczasem są w nim przechowywane siatki przeciwśnieżne. Więc jednak jest użytkowany @-) Miodowy piec, klasyka.

sp3-15.jpg


cdn.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
Detal.

sp3-16.jpg


Na Wrocław jedzie cargo prowadzone ET22-947, węglarki chyba puste w tę stronę? Pytam, bo już nie wiem, czy my węgiel w naszych kopalniach wydobywamy i z zyskiem sprzedajemy, czy też mając nasze własne kopalnie węgiel kupujemy, taniej, po czym go nie spalamy, bo nie wolno spalać, żeby nie pozostał ślad węglowy?

sp3-17.jpg


Towarowy przeleciał z łomotem, teraz czas na budynek go-sa.

sp3-18.jpg


sp3-19.jpg


Przez to małe okienko po prawej widać tylko to:

sp3-20.jpg


Zdecydowanie ciekawsze są cechy na szynach – słupkach ogrodzenia, o którym wcześniej wspomniałem. Ja tu widzę: (coś) H 1912

sp3-21.jpg


oraz (coś) P 1910.

sp3-22.jpg


Na pozostałych szynach cech nie znalazłem.

Pozostaje jeszcze rozwiązać zagadkę „żółtego balkonika”.

sp3-23.jpg


A proszę:

sp3-24.jpg


Zonk.

Pogoda jest wybitnie wiosenna: ciepło-chłodno, słońce-deszcz, co widać też po powyższych zdjęciach, jeśli spojrzycie na niebo. Cytując Grzegorza Poszepszyńskiego: „wiosna zakwitła majem”, a na dowód prawdziwości tego dictum takie oto zdjęcie, zrobione w pobliżu jednego z opisywanych tutaj miejsc.

sp3-25.jpg


Na koniec jeszcze jedna ciekawostka. Aby dostać się tutaj, zjechałem z ekspresówki S5 na Bojanowo, którą to miejscowość, jadąc do celu podróży, musiałem przejechać. Ku mojemu zaskoczeniu, nagle zobaczyłem amfiteatr imienia Mieczysława Stoora.

sp3-26.jpg


Doskonale pamiętam tego aktora na przykład ze „Stawki większej niż życie”. Grał role epizodyczne, ale dobrze zapamiętywane. Zmarł tragicznych okolicznościach. Amfiteatr uhonorowano jego imieniem dlatego, że się tutaj urodził. A jego ojciec był… pracownikiem kolejowym. To taki smaczek na koniec.

Aktualność zdjęć: 05/2024.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
Rzeczywiście kolej w okolicy Poznania. A czy do historii to coś wnosi?
Okolica Poznania to nie jest, ale lepszej kategorii - Wielkopolska - na umieszczenie wątku nie znalazłem. Zaproponuj, gdzie to przenieść.

A czy do historii to coś wnosi?
Do historii nie wnosi nic poza tym, że pokazałem, iż historyczne obiekty jeszcze się trzymają. Tytuł tego wątku to: "Kolej w Poznaniu i okolicach", a nie: "Historia kolei w Poznaniu i okolicach". Motywację wklejenia tej relacji wyjaśniłem w jej treści. Pozdrawiam.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.763 41 4
A przepraszam co pokazać i po co wiziąć d*** w troki aby obejrzeć ruinę domku drużnika lub torowego? Jeden z setek takich domków kolejowych popadających z braku gospodarza w ruinę i już nie potrzebny i to ma być nius? Jakby to coś było związane z historią kolei w Poznaniu, jakaś ciekawa mapa, zdjęcie archiwalne, tabor, to owszem. A to gdzieś w polu, zdala od "cywilizacji" i ruina. To powiem tak, przy wiadukcie linii do Wolsztyna w Luboniu Lasku też taki stał i może stoi, przy przejeździe w Porażynie też jest podobna ruina i to zasługuje na uwiecznienie? Ale co toi wnosi do historii?
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.851 79 12
A przepraszam co pokazać i po co wiziąć d*** w troki aby obejrzeć ruinę domku drużnika lub torowego? Jeden z setek takich domków kolejowych popadających z braku gospodarza w ruinę i już nie potrzebny i to ma być nius? Jakby to coś było związane z historią kolei w Poznaniu, jakaś ciekawa mapa, zdjęcie archiwalne, tabor, to owszem. A to gdzieś w polu, zdala od "cywilizacji" i ruina. To powiem tak, przy wiadukcie linii do Wolsztyna w Luboniu Lasku też taki stał i może stoi, przy przejeździe w Porażynie też jest podobna ruina i to zasługuje na uwiecznienie? Ale co toi wnosi do historii?
Autor wpisu zaznaczył:
1) może się komu przyda ( jako potencjalny wzór np architektoniczny itp.).
2) lepszego wątku na forum nie znalazł (a po co zakładać kolejny wątek z dudy)...

Więc po kiego ta g...burza, to nie mam pojęcia... Jak się nie podoba, to zamiast wywody na pół strony, to wcisnąć kciuka w dół i nie marudzić..., albo przewinąć stronę dalej.

Pozdr,...

ps. przez takie blablanie to forum momentami wyglada jak ściek rodem z ryjoksięgi Zuckerberga ( czy jak go się tam pisze)...
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
Koledzy, dziękuje za oceny relacji.

Wydawało mi się, że już wyjaśniłem @robertkroma , w czym rzecz. Na moją prośbę nie otrzymałem jednak odpowiedzi, lecz post z niezrozumiałym dla mnie pytaniem, które - transponując na język ludzi kulturalnych - brzmi: po co wyruszać w teren i zwiedzać kolejowe relikty przeszłości?

Przecież jest to forum nas wszystkich, miłośników kolei, a każdy z nas może kolej "miłować" na swój sposób. Jest to platforma swobodnej wymiany myśli i poglądów, która nas łączy, lub przynajmniej powinna łączyć. Oprócz zajawki w moim tekście, Kolega @Harry Potter dodatkowo wszystko wyjaśnił, niejako w moim imieniu (dziękuję), dlatego do wspomnianego postu @robertkroma się nie doniosę, bo nie warto. Wszystkich zapraszam do czytania moich relacji, a jeżeli ktoś nie chce czytać, to przecież nie musi. Krytyka jest wskazana i wartościowa pod oczywistym warunkiem, że jest konstruktywna (tu przytoczę casus wątku o Warkoczu i dyskusja z Kolegą @Stanisław1972 ). Chyba nic więcej nie muszę dodawać, ponieważ, jak powiedział Sofronow ustami Stanisława Anioła: "mądremu wystarczą dwa słowa, a głupiemu to i referatu mało".

Dobrego wieczoru.
 

Podobne wątki