• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej w Poznaniu i okolicach

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.535 19 9
Koncepcja nowego 'dworca', czyli po naszemu, nowego układu torowego, budynku dworcowego i powiązań dla pasażerów z układem drogowym.
Co do faktu, że obecny "chlebak" jest pomyłką, chyba nikt nie ma wątpliwości. Nowoczesny dworzec z pociągami na dole i autobusami/tramwajami nad peronami nie byłby złym pomysłem. Byle tylko zamiast "chlebaka" nie powstał w tym miejscu koszmarek w stylu nowej Łodzi Fabrycznej. ;)

To, czego się jednak najbardziej obawiam, to że wraz z przebudową układu torowego "odchudzą" go o połowę rozjazdów. I potem będzie zdziwienie, że najmniejsza awaria paraliżuje całą stację (brak przebiegów alternatywnych), a efektywna przepustowość całego węzła spadła.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.767 38 3
W podobny sposób jest realizowana przebudowa Zachodniej (tu linia tramwajowa będzie na najniższym poziomie). Natomiast styl żebrowych esów-floresów zaczyna się rozpowszechniać, vide nowy dworzec autobusowy przy stacji Lublin Główny. Gdzieś przeczytałem, że wsporniki z kielichami zostały źle obliczone i cała konstrukcja pod naporem śniegu zaczyna się uginać....
 

Diesant

Aktywny użytkownik
Reakcje
283 21 2
Widać ktoś uważa, że kasa na zaprojektowanie dworca przypominającego ten przedwojenny to świetny łup. Ważne aby miasto wojewódzkie PO-znań nadal dworca nie miało. Chlebak - jak go nazywacie/my w Poznaniu - to galeria handlowa gdzie pkp\plk WYNAJMUJĄ !!!!! pomieszczenia. Dworzec stoi zabity deskami tam gdzie stał. Skandalu ciąg dalszy a kasa krąży z rączki do rączki.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.746 41 4
Za komuny jeździło więcej pociągów a peronów było o dwa mniej, było czysto i schludnie, a teraz jest ich za mało i na środku chcą wybudować kolejne, A co będzie jak do Poznania wejdzie KDP? Gdzie te dodatkowe perony umieszczą? Mieli miejsce po wolnych torach to sprzedali i nie zostawili sobie rezerwy. Miasto hau-hau niestety. Brak myśli o perspektywach. Rządzi tylko pieniądz. Dworca PKP nie ma, PKS nie ma, dojścia do dworca też nie ma, poczekalni nie ma, baru/restauracji jak w starym niema, tylko pełno meneli, ścisk podróżnych, jest smród przed, w i pod dworcem. Jak ktoś na e-poznań napisał w komentarzach "Dworzec Gówny, Main Srejszyn" nawiązując do nazwy przystanku MPK.
Kiedyś śmiali się z Centralnego w Warszawie, ale to jest teraz "niedoścignione cudo" w stosunku do tego co w Poznaniu.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.535 19 9
Kiedyś śmiali się z Centralnego w Warszawie, ale to jest teraz "niedoścignione cudo" w stosunku do tego co w Poznaniu.
Dla mnie Centralna to (prawie) ideał dworca osobowego. Perony są pod ziemią, co daje dodatkowa ochronę przed deszczem i wiatrem. Z peronów wychodzi się bezpośrednio do hali, wokół której w promieniu 50m znajdują się przystanki tramwajowe i autobusowe w najważniejszych kierunkach: północ-południe (ul. Jana Pawła 2) oraz wschód-zachód (al. Jerozolimskie). Dodatkowo zaraz przy hali dworca jest ogromna pętla autobusowa, skąd można odjechać w pozostałych kierunkach.
Napisałem "prawie", gdyż do szczęścia brakuje bliżej usytuowanego metra (trzeba pokonać kilkaset metrów) i sensowniejszego postoju taksówek (obecnie to dramat, dzięki polityce "kontraktowania" firm taksówkowych; tak samo jest na Okęciu).

Każdemu bym życzył takiego dworca w jego mieście. ;)
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 3 0
Dla mnie Centralna to (prawie) ideał dworca osobowego. Perony są pod ziemią, co daje dodatkowa ochronę przed deszczem i wiatrem. Z peronów wychodzi się bezpośrednio do hali, wokół której w promieniu 50m znajdują się przystanki tramwajowe i autobusowe w najważniejszych kierunkach: północ-południe (ul. Jana Pawła 2) oraz wschód-zachód (al. Jerozolimskie). Dodatkowo zaraz przy hali dworca jest ogromna pętla autobusowa, skąd można odjechać w pozostałych kierunkach.
Napisałem "prawie", gdyż do szczęścia brakuje bliżej usytuowanego metra (trzeba pokonać kilkaset metrów) i sensowniejszego postoju taksówek (obecnie to dramat, dzięki polityce "kontraktowania" firm taksówkowych; tak samo jest na Okęciu).

Każdemu bym życzył takiego dworca w jego mieście. ;)
Z tą ochroną przed deszczem na Centralnej różnie bywa. W wielu miejscach znowu przecieka, zwłaszcza na zachodnim krańcu, tam gdzie perony "wystają" poza teren hali. I nie bardzo PKP przejmuje się uszczelnieniem. Sytuacja na 100% źle wpływa na konstrukcję. Same prace pewnie zdezorganizują życie nie tylko w tym rejonie Warszawy, No ale może coś zrobią przy okazji remontu średnicy. Generalnie ten rejon peronów nie wygląda dobrze. Po wschodniej stronie dawno nie byłem, ale przecieki też pewnie występują.
 

MarcinŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
239 12 2
To pierwsza lepsza LK nr 3 z Poznania w stronę Palędzia jest 41 par pociągów różnej kategorii.
W jakich latach "komuny" mogliśmy zbliżyć się do takiego wyniku?
Dodam też, że kiedyś było sporo więcej nocnych "hotelowych" pociągów. Teraz ruch skupia się w bardziej ludzkich godzinach.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.248 88 0
Zszokowała mnie wiadomość, że raptem 10 lat po tym, jak wychwalano domniemane zalety "chlebaka", ktoś odważył się powiedzieć, że to w ogóle nie jest dworzec i trzeba jednak wybudować dworzec (pomimo, że stary lepszy od obecnego nadal stoi) :D

No trzeba było, właśnie wtedy, kiedy budowano chlebak :p

Taka poznańska "gospodarność" to nie nowina - zobaczcie choćby kilkakrotny remont mostu Św. Rocha i ostateczne zastąpienie go nowym. Chociaż za przeniesienie starego w nowe miejsce akurat szacun.

A peronów na Głównym będzie wiecznie brakowało, dopóki pociągi będą kończyły i zaczynały bieg w Poznaniu, zamiast jechać przez Poznań.


Gdyby ktoś chciał podróżować pociągiem do/z Poznania, niezmiennie polecam "dworzec" Zachodni. Co prawda taki dworzec (ważna informacja dla niewtajemniczonych) nie istnieje :D Jest po prostu dodatkowy budynek dworcowy przy Głównym, ma wygodne wejście w tunel pod peronami Poznania Głównego, kasy biletowe i od biedy można tam się na chwilę schronić.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.677 65 3
Chyba to taka przypadłość obecnych i niedawnych czasów że robi się coś po to żeby za niedługi czas zrobić to na nowo jeszcze raz. Tak się najlepiej wydaje pieniądze z nieswojej kieszeni. I jest ruch w interesie bo są nowe kontrakty dla wykonawców.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.465 7 0
Zszokowała mnie wiadomość, że raptem 10 lat po tym, jak wychwalano domniemane zalety "chlebaka", ktoś odważył się powiedzieć, że to w ogóle nie jest dworzec i trzeba jednak wybudować dworzec (pomimo, że stary lepszy od obecnego nadal stoi) :D

No trzeba było, właśnie wtedy, kiedy budowano chlebak :p

Taka poznańska "gospodarność" to nie nowina - zobaczcie choćby kilkakrotny remont mostu Św. Rocha i ostateczne zastąpienie go nowym. Chociaż za przeniesienie starego w nowe miejsce akurat szacun.

A peronów na Głównym będzie wiecznie brakowało, dopóki pociągi będą kończyły i zaczynały bieg w Poznaniu, zamiast jechać przez Poznań.


Gdyby ktoś chciał podróżować pociągiem do/z Poznania, niezmiennie polecam "dworzec" Zachodni. Co prawda taki dworzec (ważna informacja dla niewtajemniczonych) nie istnieje :D Jest po prostu dodatkowy budynek dworcowy przy Głównym, ma wygodne wejście w tunel pod peronami Poznania Głównego, kasy biletowe i od biedy można tam się na chwilę schronić.
To było nieodległej przeszłości "wejście zachodnie", a nad wejściem widniał napi
Zszokowała mnie wiadomość, że raptem 10 lat po tym, jak wychwalano domniemane zalety "chlebaka", ktoś odważył się powiedzieć, że to w ogóle nie jest dworzec i trzeba jednak wybudować dworzec (pomimo, że stary lepszy od obecnego nadal stoi) :D

No trzeba było, właśnie wtedy, kiedy budowano chlebak :p

Taka poznańska "gospodarność" to nie nowina - zobaczcie choćby kilkakrotny remont mostu Św. Rocha i ostateczne zastąpienie go nowym. Chociaż za przeniesienie starego w nowe miejsce akurat szacun.

A peronów na Głównym będzie wiecznie brakowało, dopóki pociągi będą kończyły i zaczynały bieg w Poznaniu, zamiast jechać przez Poznań.


Gdyby ktoś chciał podróżować pociągiem do/z Poznania, niezmiennie polecam "dworzec" Zachodni. Co prawda taki dworzec (ważna informacja dla niewtajemniczonych) nie istnieje :D Jest po prostu dodatkowy budynek dworcowy przy Głównym, ma wygodne wejście w tunel pod peronami Poznania Głównego, kasy biletowe i od biedy można tam się na chwilę schronić.
W nieodległej przeszłości było to Wejście Zachodnie, a nad wejściem widniał neon "POZNAŃ GŁÓWNY" (R. Kroma, J. Sosiński, "POZNAŃSKI WĘZEŁ KOLEJOWY WCZORAJ I DZIŚ, Wyd. H. CEGIELSKI - POZNAŃ"). Pamiętam ten neon z lat 70/80 i moich wizyt u mojej poznańskiej prababci z Wyspiańskiego :)
 
Reakcje
1.146 4 1
Szczerze nawet nie sądziłem, że jakiekolwiek prace nawet czysto teoretyczno-projektowe się odbywają nad zmianą tego "dworca". Przyznam, że jako poznaniak dosłownie paraliż mnie ogarnia jak mam kupować przez stronę PKP bilety, z którymi zawsze jest problem oraz potem znaleźć informacje z jakiego peronu odjeżdża pociąg i jak w ogóle trafić na ten peron. Jak ktoś na co dzień korzysta z tego "dworca" to już wie co i jak, ale ja, który korzystam z pkp dosłownie raz na rok po prostu jestem sparaliżowany, jak ten dworzec.

Natomiast ciekawi mnie kto za to zapłaci? Bo jeśli to ma iść z pieniędzy miasta to wolałbym aby nikt na to nie pozwolił bo są inne pilniejsze wydatki w mieście.
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
Z tą ochroną przed deszczem na Centralnej różnie bywa. W wielu miejscach znowu przecieka, zwłaszcza na zachodnim krańcu, tam gdzie perony "wystają" poza teren hali. I nie bardzo PKP przejmuje się uszczelnieniem.
To jest cały czas stacja zbudowana w rekordowym czasie na zjazd partii, którą próbowano w ograniczonym zakresie uszczelniać na przełomie lat 80 i 90. Aby było szczelnie należałoby odkopać całość części podziemnej a następnie od nowa wykonać izolację i odwodnienie.
 

Podobne wątki