Kontynuując nijako poprzedni wpis, poniżej zamieszczam serię zdjęć, przedstawiających etapy budowy nowego olsztyńskiego dworca głównego. Krótka „podróż” dokumentująca najważniejsze „kolejowe wydarzenie” w stolicy Warmii i Mazur, od czasu budowy poprzedniego dworca - jego oficjalne otwarcie nastąpiło 30 grudnia 1971 r., wyburzono go po 50 latach funkcjonowania, latem 2022 r.
Fot. 1. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
04.09.2022. Początek prac związany był z rozbiórką starego dworca. Niestety pierwotne plany zakładające wyburzenie całości (prawdopdobnie łącznie z wielopiętrowym biurowcem, należącym w dużej części do kolei), natrafiły na opór właścicieli autobusowej (po PKS-owskiej) części dworca. Spór prowadzony jest w sądzie, co z tego wyniknie – pożyjemy zobaczymy. W niewyburzonej części miał powstać m.in. pasaż handlowy, jednak (jak niesie „wieść gminna”
) inwestorzy i właściciele nie dogadali się z koleją. Na fotografii górnej, widok na wschód, od strony drogi dojazdowej na dworzec. Dodatkowo, w mniejszym okienku, zdjęcie rozbieranego na głównej fotografii obiektu, z czasów jego świetności – końca lat 70-tych, zrobione ze schodów hotelu "Gromada”. Na zdjęciu dolnym, widok na północ, od strony przystanków komunikacji miejskiej (autobusowych i tramwajowego). Hol dworcowy już wyburzony, część budynku od strony peronów jeszcze stoi, podobnie jak wschodnia część obiektu.
Fot. 2. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
28.09.2022 i
05.10.2022. Prace rozbiórkowe starego dworca i ziemne pod budowę nowego postępują. Zdjęcie górne, widok na płn.-wsch., od strony przystanków komunikacji miejskiej (autobusowych i tramwajowego). Zdjęcie dolne, widok na płd.-wsch., z dawnego peronu pierwszego. Wschodnie skrzydło dworca systematycznie rozbierane w kierunku części PKS-owskiej.
Fot. 3. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
23.12.2022. Widok na płd-wsch, z dawnego peronu pierwszego, który w trakcie robienia fotografii jeszcze nie był zburzony. Widać wykop pod fundament nowego obiektu. Rozbiórkę starego dworca przerwano w miejscu gdzie zaczynała się hala z kasami dawnego dworca autobusowego (widoczna po lewej). Jej wnętrze, od strony prowadzonej rozbiórki zabezpieczono ścianą. Na chwilę obecną, istnienie tej część dawnego dworca jest kwestią sporną pomiędzy władzami miasta (koleją ?), a właścicielami budynku, którzy wykupili go od PKS kilkanaście lat temu. Widoczny biurowiec należy do Polregio, które bezskutecznie stara się go sprzedać. Czyżby po renowacji miał pozostać na swoim miejscu
Fot. 4. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
25.06.2023. Widok na płn.-zach. od strony narożnika dawnego placu PKS. Obecnie odjeżdżają z niego busy i autokary przeważnie prywatnych przewoźników. Zdjęcie dolne, zrobione przez szparę pomiędzy bramkami ogrodzenia, widocznymi na fotografii górnej. Od widocznego na niej po lewej "kikuta" dawnego dworca, odchodził hol poczekalni, wspólnej dla PKP i PKS.
Fot. 5. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
22.07.2023 (1). Widok na płn.-zach. od strony narożnika dawnego placu PKS. Wschodnia ściana nowego holu dworcowego zabudowana już płytami betonowymi. Części niezabudowane będą oszklone.
Fot. 6. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
22.07.2023 (2). Widok na wschód, z terenu pomiędzy tymczasowym dworcem a peronami. W wykopie (pod holem rozebranego dworca) znajdował się m.in. bunkier przeciwatomowy z czasów zimnej wojny, wybudowany wraz z dworcem w latach 1969 - 1971.
Fot. 7. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
06.08.2023. Widok na północ, od strony przystanków komunikacji miejskiej (autobusowych i tramwajowego). W budowie hol dworcowy, gdzie będą zlokalizowane poczekalnie i kasy, znajdujący się na poziomie gruntu. Dworzec będzie posiadał także swój podziemny poziom, przez który poprowadzone będzie m.in. podziemne przejście pod równią stacyjną, z części miasta zwanej Zatorze. Ułatwi to komunikację pomiędzy dwiema stronami miasta. Do chwili obecnej jedynym (legalnym
) przejściem w pobliżu stacji, jest wiadukt drogowy, zlokalizowany na zachód od dworca. Z podziemnego przejścia wyprowadzono wyjścia na perony oraz na hol dworcowy.
Fot. 8. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
09.09.2023. Widok na północ, od strony przystanków komunikacji miejskiej (autobusowych i tramwajowego). W budowie pierwsze piętro dworca.
Fot. 9. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
24.09.2023. Widok na południe i płd.-zach. (fotografia dolna), od strony peronów. Przed dworcem prace ziemne na dawnym torowisku. Stare perony nr 1 i nr 2 zburzono. Zdjęcia zrobione z ukończonego już, nowego peronu nr 3.
Fot. 10. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
23.12.2023 (1). Widok na południe i płd.-zach. (fotografia dolna), od strony peronów. W porównaniu do zdjęcia wyżej, nowe perony i tory są na ukończeniu. Zdjęcie górne zrobione z peronu nr 4, dolne z peronu nr 3 - na nim, oprócz coraz bardziej kształtującej się bryły nowego dworca, widać będące w budowie perony nr 1 i 2.
Fot. 11. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
23.12.2023 (2). Widok na północ, od strony przystanków komunikacji miejskiej (autobusowych i tramwajowego). Na zdjęciu widać m.in. odkryte podczas prac ziemnych, prawdopodobnie fragmenty piwnic i fundamentów budynków pierwotnie stojących naprzeciwko dworca. Mniej więcej w tym miejscu (do 1975/76) stał przedwojenny, 3-piętrowy hotel dworcowy (Bahnhofs-Hotel, po 1945 pełniący rolę kamienicy czynszowej, w ostatnich latach istnienia wykorzystywany jako noclegownia dla drużyn konduktorskich). Patrząc na poniższą fotografię, na lewo od hotelu znajdowały się dwie kolejne kamienice, w jednej z nich (pomiędzy hotelem, a 2-piętrową kamienicą) funkcjonowało powojenne kino dworcowe. Plac po wyżej wspomnianych budynkach uprzątnięto w 1977. Obiekty te wyburzono m.in. w związku z wybudowaniem hotelu „Gromada” (późniejszy „Kormoran”), swoistego symbolu placu przydworcowego, stojącego niemal
vis-a-vis biurowca dworcowego. Hotel ten podzielił los swojego przedwojennego "pobratymca". Wyburzono go w październiku-listopadzie 2020 r. Obecnie w Olsztynie, nie funkcjonuje już w pobliżu dworca żaden hotel. Warto może dodać, że do 1945, na obecnej ul. Partyzantów, było aż pięć tego typu obiektów, choć wyburzony nieco ponad 3 lata temu hotel „Gromada”, sam jeden oferował więcej miejsc hotelowych, niż pięć przedwojennych hoteli razem wziętych.
Fot. 12. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
23.12.2023 (3). Widok na płn.-zach. od strony narożnika dawnego placu PKS. Dobrze widać stalową konstrukcję dachu dworca.
Fot. 13. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
23.12.2023 (4). Widok na zachód, z chodnika przy dawnym placu PKS. Widoczna wschodnia ściana nowego dworca.
Fot. 14. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
28.01.2024 (1). Widok na płn.-zach., od strony narożnika dawnego placu PKS. Dach powoli nabiera końcowego wyglądu.
Fot. 15. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
28.01.2024 (2). Widok na północ, od strony przystanków komunikacji miejskiej (autobusowych i tramwajowego). Nieco futurystyczny kształt dachu nowego dworca, bez wątpienia będzie źle się komponował z "kanciastymi" kształtami pozostawionych samym sobie, holu i zaplecza byłego dworca autobusowego połączonych z wielopiętrowym biurowcem. Podobno, prędzej czy później obiekty - relikty starego dworca - zostaną rozebrane
. Jak narazie, Polregio - w 90% właściciel biurowca, bezskutecznie próbuje sprzedać swoją część
https://radioolsztyn.pl/nie-ma-chetnych-na-biurowiec-przy-dworcu-autobusowym/01699637
Fot. 16. Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca kolejowego.
02.08.2023. Wizualizacja nowego dworca na banerze zawieszonym na bramce ogrodzenia placu budowy. Porównując wizualizację ze zdjęciem nr 15 zamieszczonym wyżej, widać, że bryła dworca przybrała swoją ostateczną formę. Dodatkowo zamieszczone kolorowe zdjęcie z sieci, przedstawiające w/w wizualizację, pozwala w lepszy sposób ocenić jak będzie wygladał nowy dworzec. Można dodać, że ma on być wykończony i oddany w ciągu najbliższych miesięcy. Bez wątpienia podróżni (jak i pracownicy kolei) oczekują końca uciążliwego remontu i przebudowy stacji.