Wczoraj pomierzyłem mojego Jelcza 315 i skonfrontowałem jego wymiary z wymiarami z rysunku dostęonego w linku podanym przez Kolegę WrocT. Zrobiłem to dokładnie w kolejności jak napisałem tak żeby się nie sugerować oczekiwanym wynikiem. Muszę przyznać że bardzo miło mnie zaskoczyła bardzo duża zgodność z przeliczonymi wymiarami rzeczywistymi. Podaję tutaj kilka zmierzonych wielkości. Wysokości podane są od "asfaltu" czyli od powierzchni drogi. Mogą tutaj wystąpić minimalne różnice spowodowane luzami i minimalną mimośrodowością kół.
Wysokość do dachu kabiny;zmierzona 30,8 mm, rzeczywista 30,57mm
wysokość ramy pod skrzynią; ,, 11,8 mm, ,, 11,83mm
wysokość do szczytu plandeki; ,, 40,7mm, ,, 40,45mm
wysokość do podłogi skrzyni; ,, 15,8mm, (wartość zmierzona na zewnątrz skrzyni jest wartością teoretyczną bo podłoga w modelu jest znacznie wyżej)
wysokość do górnej krawędzi burty; 22,5mm
rozstaw osi; zmierzona 47,0mm, rzeczywista 47,1mm
Niestety nie ma na rysunku podanych wymiarów kabiny dlatego nie było możliwości porównania ale porównując proporcje i kształt raczej wszystko wskazuje że wymiary są zgodne.
Tak więc podsumowując mogę powiedzieć że ten model jest dobrze utrzymany w skali a niewielkie rozbieżności są w granicach błędu pomiarowego i dokładności montażu.
Wysokość do dachu kabiny;zmierzona 30,8 mm, rzeczywista 30,57mm
wysokość ramy pod skrzynią; ,, 11,8 mm, ,, 11,83mm
wysokość do szczytu plandeki; ,, 40,7mm, ,, 40,45mm
wysokość do podłogi skrzyni; ,, 15,8mm, (wartość zmierzona na zewnątrz skrzyni jest wartością teoretyczną bo podłoga w modelu jest znacznie wyżej)
wysokość do górnej krawędzi burty; 22,5mm
rozstaw osi; zmierzona 47,0mm, rzeczywista 47,1mm
Niestety nie ma na rysunku podanych wymiarów kabiny dlatego nie było możliwości porównania ale porównując proporcje i kształt raczej wszystko wskazuje że wymiary są zgodne.
Tak więc podsumowując mogę powiedzieć że ten model jest dobrze utrzymany w skali a niewielkie rozbieżności są w granicach błędu pomiarowego i dokładności montażu.