• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Jastarnia - Projekt H0

OP
OP
chojrak91

chojrak91

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
Jasne,że możemy odpowiedzieć. Umknęło nam tylko to pytanie.
W żaden sposób nie będzie detekcji czy tor jest zajęty czy nie. Właśnie po to są przełączniki zajętości toru, żeby ustawić to ręcznie. Przy wjeździe pociągu przęłącznik ustawiamy na górną pozycję -> wtedy szczeliny zapalają się na biało. Gdy pociąg wjedzie na stację przełącznik nastawiamy na dolną pozycję -> szczeliny obok perony palą się na czerwono.
Gdy tor jest pusty przełącznik nastawiamy na pozycję środkową -> szczeliny nie są wtedy podświetlane.[DOUBLEPOST=1386791036,1386790626][/DOUBLEPOST]PS. W żadnym wypadku. Nie robimy tego tylko dla lajków ;) Chcemy żeby robić to w miarę dobrze, ale denerwujące jest to, że projekt pulpitu jak i całej makiety wisi na forum od marca i nikt wtedy się nie wypowiedział, że coś z pulpitem jest źle (tylko była uwaga odnośnie sygnałów manewrowych na wjazdowym, ale to już wyjaśniliśmy, że błąd przy kopiowaniu. Gdy po 9 miesiącach wykonaliśmy blat pulpitu nagle okazało się, że jest źle i wgl (cytat z sąsiedniego forum: "IMHO do przeróbki jest tutaj WSZYSTKO... ...Do kosza Panowie, i zróbcie coś sensownego opartego na urządzeniach mechanicznych kształtowych.")
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.021 85 11
Całą tą "przełącznikologię" można znacznie uprościć i zautomatyzować bez większych przeróbek pulpitu,
przy pomocy prostych układów i co równie ważne bez wielkich kosztów.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
264 2 0
Chcemy żeby robić to w miarę dobrze, ale denerwujące jest to, że projekt pulpitu jak i całej makiety wisi na forum od marca i nikt wtedy się nie wypowiedział, że coś z pulpitem jest źle (tylko była uwaga odnośnie sygnałów manewrowych na wjazdowym, ale to już wyjaśniliśmy, że błąd przy kopiowaniu. Gdy po 9 miesiącach wykonaliśmy blat pulpitu nagle okazało się, że jest źle i wgl (cytat z sąsiedniego forum: "IMHO do przeróbki jest tutaj WSZYSTKO... ...Do kosza Panowie, i zróbcie coś sensownego opartego na urządzeniach mechanicznych kształtowych.")
Cóż po prostu życie na forum. Nie każdy wszystko czyta. Ja zajrzałem na ten wątek dopiero teraz ;P. Zawsze jest ryzyko, że osoba kompetentna nie przeczyta twojego wątku, a potem wszyscy będą pyskować jak to robotę spieprzyłeś. Pomyśl o tych uzależnieniach, nawet jeśli później będziesz miał niewykorzystane dziury na pulpicie.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
264 2 0
Aaa, czyli używasz go tylko jako mocowania do tradycyjnych LEDów 5mm albo 3mm. Czym przyklejasz? Z tego co widziałem to samą szczelinę jeszcze czymś podklejasz chyba w celu rozproszenia światła?
 
OP
OP
chojrak91

chojrak91

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
Szczelina jest podklejona folią satynową -> na to przyklejony jest kanał elektryczny -> w otwory w kanale włożone są LEDy.
Kiedyś robiłem takie rzeczy kropelką, sprawdziło się i teraz też używam tego samego kleju.
 
OP
OP
chojrak91

chojrak91

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
Pierwsze 3 kostki pulpitu podświetlone :D Trzeba jeszcze popracować nad tym białym światłem...
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
Mamy już zajętość toru nr 3 i 5
Białe podświetlenie dało się już troche okiełznać..
Może żółte LED użyć, aby lepiej udawały żarówki i nie były takie jasne? Białe LED maja luminofor który daje b. dużą jasność.
Ale żadnej zajętości nie macie, jak dla mnie to absurdalny pomysł z tymi wyłącznikami, jak również obrazem semaforów sterowanym ręcznie.
Zajętość torów pokazywana na pulpicie kostkowym ręcznie to jak jazda na XIX berło podświetlone nowoczesnymi LEDami.

Uzależnienie obrazu sygnalizatorów od drogi przebiegu można zrobić na różne sposoby, najprostsze to użyć dodatkowych styków w przełącznikach na pulpicie
(oczywiście wtedy jest to uproszczenie bo uzależnia się od przełączników na pulpicie a nie rzeczywistego położenia iglic w terenie, ale modelarstwo to sztuka kompromisów).

Tak więc nie przejmujcie się, jak pisał "stare tory", przeróbka pulpitu nie jest trudna i z pewnością po pierwszej imprezie makietowej z udziałem Waszej stacji,
bez problemu sobie poradzicie ;-)
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
264 2 0
Ale żadnej zajętości nie macie, jak dla mnie to absurdalny pomysł z tymi wyłącznikami, jak również obrazem semaforów sterowanym ręcznie.
Zajętość torów pokazywana na pulpicie kostkowym ręcznie to jak jazda na XIX berło podświetlone nowoczesnymi LEDami.
Byś się zdziwił jakie rzeczy na pekapie się zdarzały. Zwłaszcza jeśli coś miało być stosowane przejściowo, ale w końcu na izolację obwodów torowych kasy nie starczyło.
W warunkach makietowych obwody torowe takie jak stosuję na "Głuszycy KSK" są fajne, ale mają wadę - większość wagonów nie powoduje stwierdzenia zajętości. Patent z przełącznikami do zajętości nie jest poroniony.
Natomiast ten do podawania sygnałów z opisami Sxx... auć. Chojrak91 jak projektowałeś ten pulpit to nie czułeś, że przy obsłudze sygnałów ludzie będą kląć na czym świat stoi?
 
OP
OP
chojrak91

chojrak91

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
Natomiast ten do podawania sygnałów z opisami Sxx... auć. Chojrak91 jak projektowałeś ten pulpit to nie czułeś, że przy obsłudze sygnałów ludzie będą kląć na czym świat stoi?
Stwierdziłem, że tak będzie lepiej i, że nie chcemy bawić się w uzależnienia. Co do dużo wcześniejszego postu, że osoba pracuje kupe lat na kolei i nadal ma problemy z odróżnieniem sygnałów. Wyszedłem z założenia: co to jest nauczenie się dosłownie 3 sygnałów. Jestem sędzią i specjalistą technicznym w solistach i solistkach w łyżwiarstwie figurowym i regulaminy są dość obszerne. Powiecie, że tu na makiecie trzeba podejmować decyzję błyskawicznie żeby pociąg nie stał pod semaforem np. Tam też trezba, zawodniczka kręci piruet przez 10s a ja muszę zauważyć: jakie i czy dobre wejście zrobiła, liczyć obroty w każdej pozycji, czy pozycja spełnia wymóg i czy np są wszytskie pozycje bazowe i na samym końcu nazwać piruet i który poziom ma. Tam moi drodzy jest dopiero co do myślenia, a też nie ma na to czasu. Tak więc o dawanie sygnałów się nie martwcie, wystarczy tylko trochę praktyki i wszystko będzie szybko szło :D
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.021 85 11
Ten pulpit za cholerę nie jest intuicyjny ,a powinien być między innymi po to żeby na imprezie mógł Cię zastąpić ktoś kto
nie przeszedł u Ciebie specjalistycznego szkolenia.A co do uzależnień to na takiej stacji jak Wasza do ich zaprojektowania
wystarczy mieć trochę prostych wiadomości z fizyki ze szkoły podstawowej i trochę wiedzy o kolei;).
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
Jak już pisałem, to czy pulpit jest dobry czy nie, to wyjdzie w praniu czyli po pierwszej imprezie,
jak dojdą do wniosku że mieliśmy rację, to bez problemu przerobią sterowanie semaforami tak jak powinno być.
Na własnych błędach efektywnie się uczą nawet bardzo oporni ;)
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
390 5 1
Chojrak91 nie bardzo zrozumiałeś co napisałem. Ja sygnały znam bardzo dobrze. Wiem doskonale co jaki obraz sygnałowy znaczy i kiedy powinien być wyświetlony i szczególnie jak to się robi, ale nie pamiętam które S... odpowiada któremu obrazowi, bo mi to do niczego nie potrzebne i oto chodzi. Mało kto pamięta takie rzeczy, nawet maszyniści bo oni maja wiedzieć jak regulować prędkość na podstawie tego co widzą na semaforze, a Ty chcesz aby obsługujący pamiętał takie rzeczy! Jemu też ta wiedza jest niepotrzebna. On ma tylko ustawić semafor na sygnał zezwalający, a jaki on będzie to już urządzenia za niego zrobią! A wiesz dlaczego tak jest? Ano po to aby wyeliminować błędy ludzkie i to usiłujemy Ci wyjaśnić.
 

Podobne wątki