• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
to chyba jeszcze druga epoka ,albo jej koniec dzięki Niemcom
Zdecydowanie jeszcze II epoka - formalnie do roku '45 praktycznie jeśli chodzi o PKP to chyba gdzieś pomiędzy '39 a '40. Same zdjęcia pochodzą raczej z samego początku okupacji - z "wielkiego sprzątania" po kampanii - więc tabor jeszcze ocechowany znakami PKP. Troszkę zdjęć podobnego typu można znaleźć w publikacjach Trojcy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.913 529 30
Jak jesteśmy w Rosyjskich klimatach to mam pytanko w sprawie przejścia granicznego Sosnowiec - Maczki:
1. Czy do stacji dochodził szeroki tor?? (mało prawdopodobne) ale prosze o potwierdzenie.
Aż się dziwię, że do dziś nikt na to proste pytanie nie odpowiedział. Na stacji Granica (dziś Maczki) było połączenie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska) z siecią kolejową Galicji. Kolej Warszawsko-Wiedeńska była od początku zbudowana według standardów zachodnioeuropejskich, czyli o szerokości toru 1435 mm, bowiem jednym z głównych celów było jej połączenie z kolejami austriackimi i pruskimi.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Aż się dziwię, że do dziś nikt na to proste pytanie nie odpowiedział. Na stacji Granica (dziś Maczki) było połączenie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska) z siecią kolejową Galicji. Kolej Warszawsko-Wiedeńska była od początku zbudowana według standardów zachodnioeuropejskich, czyli o szerokości toru 1435 mm, bowiem jednym z głównych celów było jej połączenie z kolejami austriackimi i pruskimi.
Pytanie czy wiedenka była szerokotorowa większość uznała widać za retoryczne.
A szeroki tor do Maczek dochodził. Co prawda nie za sprawą wiedenki ale kolei Dęblinsko-Dąbrowskiej [ początkowo Iwanogrodzko-Dąbrowskiej - ale proszę sobie sprawdzić szczegóły nazewnictwa], która w Strzemieszycach Wielki rozgałęziała się na różne części Zagłębia. Między innymi Z Kazimierza Górniczego prowadziła łącznica do Maczek, gdzie dęblinka miała osobny dworzec.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Zdjęcia zamieszczone przez Szwed1978 przedstawiają:
- w Granicy, parowóz pośpieszny Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej o numerze 201, osie 2B, produkcji Schwartzkopf 2279/95.
- w Dąbrowie, widać parowóz o późniejszej serii Th16.

FENIX zamieścił zdjęcia wykonane we wrześniu 1939 roku na terenie stacji, nomem omen, Września.

Parowozów serii Pt1 było na PKP-B 9 sztuk, zwrócono je stopniowo na koleje DR (NRD) począwszy od października 1955 roku.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Witaj FENIX,
niestety nie mam żadnego zdjęcia parowozu serii Pt1, jak też wielu, wielu innych serii.
Oczywiście w niemieckich publikacjach są zdjęcia maszyn zwróconych, ale już w oznaczeniu DR.
Wydaje mi się, że głównym powodem braku zdjęć z lat 45-55 był brak materiałów fotograficznych, aparatów, oraz wielkie trudności komunikacyjne. Pomijam obawy przed ówczesną ochroną kolei /ci paramilitarni sokiści z długimi fuzjami/, że już o strachu przed zaprogramowanymi osobnikami spod skrótu UB i podobnych nie wspomnę. Oficjalnie fotografować na terenach kolejowych "można było" od 1958 roku. Jestem prawie pewien, że w tamtych czasach normalni ludzie mieli dosyć podstawowych problemów do rozwiązania, i niestety nie mieli "głowy" ani chyba czasu i finansowych możliwości na realizowanie kolejowego hobby.
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.562 253 31
Dzięki Prezesie ,ale zapodałeś ciekawy pomysł.Pomacam fora niemieckie ,parowóz zwrócony może mieć jeszcze obraz taki lub zbliżony do tych co u nas pełniły służbę, oczywiście liczą się daty.
Dzieki
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.562 253 31
Dopiero co ktoś podawał linka do repozytorium. Przeoczyłeś?
nie mogę znaleźć........[DOUBLEPOST=1380619153,1380617706][/DOUBLEPOST]..........PRAWIE..................................................................
Pt1 (PKP) po zwrocie i modyfikacji jako BR22 !!!!!zarządu DR z piętrusami...........
 

Załączniki

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
czy to Gdynia czy inna stacja
Na pewno nie Gdynia, u nas nigdy nie było takiej nastawni (a szkoda). Stawiam na Katowice - wysoki budynek w głębi to zdaje się pierwotny dworzec.

Zastanawiam się jeszcze nad tym Swarzewem. Stacja swarzewska położona była w łuku i jak sięgam pamięcią, nie było tam niczego prostego. Ale przed wojną mogło być inaczej.
Na drugim zdjęciu mamy ten sam pociąg na łuku w Wielkiej Wsi (dziś Władysławowo). Wagon sypialny sugeruje relację z drugiego końca Polski. Olejowy Tp3 dymi niemrawo powolutku sprowadzając skład w dół na mierzeję helską.
Trzecie zdjęcie to może być Puck. Na peronie mamy gazową latarnię, a Puck to jedyna miejscowość w okolicy mająca gazownię. Przedstawia powrót z Helu - inny skład, Tp3 tendrem do przodu (na Helu nie ma obrotnicy), ale co tu robi OKl27? Nie wpuszczonoby go na półwysep ze względu na ochronę przeciwpożarową, więc musiał dołączyć się gdzieś po drodze. Czyżby stosowano przyprzęgi do ciężkich składów na podjeździe do Wielkiej Wsi i do Pucka?
 
Ostatnio edytowane:

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
375 26 4
Stacja swarzewska położona była w łuku i jak sięgam pamięcią, nie było tam niczego prostego. Ale przed wojną mogło być inaczej.
Na drugim zdjęciu mamy ten sam pociąg na łuku w Wielkiej Wsi (dziś Władysławowo). Wagon sypialny sugeruje relację z drugiego końca Polski. Olejowy Tp3 dymi niemrawo powolutku sprowadzając skład w dół na mierzeję helską.
Trzecie zdjęcie to może być Puck. Na peronie mamy gazową latarnię, a Puck to jedyna miejscowość w okolicy mająca gazownię. Przedstawia powrót z Helu - inny skład, Tp3 tendrem do przodu (na Helu nie ma obrotnicy), ale co tu robi OKl27? Nie wpuszczonoby go na półwysep ze względu na ochronę przeciwpożarową, więc musiał dołączyć się gdzieś po drodze. Czyżby stosowano przyprzęgi do ciężkich składów na podjeździe do Wielkiej Wsi i do Pucka?
W łuku był położony (i jest) tylko wjazd od strony Pucka. PPT na wyjeździe na Krokową/Hel jest w prostej części stacji. Zaraz za nim oba tory zaczynają iść prawym łukiem, przy czym na Hel bardziej.
Zastanowiła mnie tylko droga na nasypie - z map które mam wychodzi że taka była tylko po zachodniej stronie stacji, ale to akurat przed wojna mogło tak wyglądać. Gdyby nie to że parowóz jest w tym samym kierunku co w drodze do Helu to obstawiałbym że na zdjęciu jest pociąg wjeżdżający do Swarzewa z toru helskiego. Ale i tak pasuje - ktoś cyknął wyjazd ze Swarzewa i chwilę później łuk na wjeździe na półwysep.
Co do latarni: jesteś pewien że ustawienie trzech czy czterech oznacza konieczność podłączenia do miejskiej sieci? :cool:
 
K
Zastanawiam się jeszcze nad tym Swarzewem. Stacja swarzewska położona była w łuku i jak sięgam pamięcią, nie było tam niczego prostego. Ale przed wojną mogło być inaczej.
Były dwie stacje/przystanki o nazwie Swarzewo.
Pierwsza znajdowała się na 8km linii do Helu. Występuję tylko w RJ-lato 1922 r.
Znaczy się nie mam RJ-zima 1922 ale w RJ-lato 1923 już jej nie ma.
I bardzo możliwe, że był to zwykły przystanek.
Z tego co udało mi się ustalić znajdowała się gdzieś tu:
http://maps.geoportal.gov.pl/webcli....40623307147,768453.5448689737&variant=RASTER
Druga stacja obecnie nosząca tą nazwę do RJ-zima 1924 lub RJ-lato 1925 nosiła nazwę Gnieżdżewo.

Pozdrawiam serdecznie i dwoiście.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
K
kolei Dęblinsko-Dąbrowskiej [ początkowo Iwanogrodzko-Dąbrowskiej - ale proszę sobie sprawdzić szczegóły nazewnictwa]
Zdecydowanie Iwangorodzko - Dąbrowskiej.
Nazwę Dęblin wprowadzili Austriacy chyba w 1915 r. (musiałbym poszukać w kwitach kiedy dokładnie).
Nazwa Iwangorod pochodziła od imienia marszałka Iwana Paskiewicza. Namiestnika Królestwa Polskiego.
Nazwa Dęblin pochodzi od historycznej nazwy wsi zwanej ówcześnie, znaczy się w czasach carskich Irena na cześć żony (Iriny) wyżej wymienionego marszałka.

Pozdrawiam serdecznie i marszałkowsko.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.474 58 3
Na pewno nie Gdynia, u nas nigdy nie było takiej nastawni (a szkoda). Stawiam na Katowice - wysoki budynek w głębi to zdaje się pierwotny dworzec.

Zastanawiam się jeszcze nad tym Swarzewem. Stacja swarzewska położona była w łuku i jak sięgam pamięcią, nie było tam niczego prostego. Ale przed wojną mogło być inaczej.
Na drugim zdjęciu mamy ten sam pociąg na łuku w Wielkiej Wsi (dziś Władysławowo). Wagon sypialny sugeruje relację z drugiego końca Polski. Olejowy Tp3 dymi niemrawo powolutku sprowadzając skład w dół na mierzeję helską.
Trzecie zdjęcie to może być Puck. Na peronie mamy gazową latarnię, a Puck to jedyna miejscowość w okolicy mająca gazownię. Przedstawia powrót z Helu - inny skład, Tp3 tendrem do przodu (na Helu nie ma obrotnicy), ale co tu robi OKl27? Nie wpuszczonoby go na półwysep ze względu na ochronę przeciwpożarową, więc musiał dołączyć się gdzieś po drodze. Czyżby stosowano przyprzęgi do ciężkich składów na podjeździe do Wielkiej Wsi i do Pucka?
Jeżeli chodzi o pierwsze zdjęcie to jest Swarzewo na pewno tyle razy na tej stacji czekałem na pociag ze w ramach nudy przeanalizowalem każdą śrubkę i ten rozjazd jest tak jak pisze hugwa na prostym odcinku. Proszę zwróć uwagę na następną zwrotnicę (przy lokomotywie) która prowadziła na bocznicę towarową ta bocznica zawsze w swarzewie była tak niezbyt ukończona (chociaż w końcu początek wyładowni był wyłożony płytami drogowymi 3 X 1,5 m)zwrotnica na pierwszym planie była zlokalizowana zaraz za peronem w kierunku władysławowa)
Drugie zdjęcie to Puck odpada poniewaz za parowozem było by widac zabudoawania i sama stacja jest strasznie zaniedbana na peronie rośnie trawa a biorąc pod uwagę odpowiedź kolegi hugwy to może być ta sezonowa stacja bliżej Wladysławowa a lampa może być naftowa i wtedy zbiorniczek w słupie na noc wystarczy
 
Ostatnio edytowane:

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
OK, przyjmuję argumentację. Co do Pucka, to jeszcze się waham, bo gdyby przyjąć, że skład na zdjęciu jest bardzo długi i lokomotywy stoją już na samym końcu peronu, mogłoby nie być zabudowań w kadrze. Z drugiej strony, jeżeli założymy, że latarnia jest naftowa, to może być to wszędzie. I ta trawa na peronie, hmm...

A co w sprawie domniemanych Katowic? Czy ktoś ze Śląska mógłby zweryfikować mój domysł? Dawajcie proszę przedwojenne zdjęcia z tamtych stron, toż przepiękne rzeczy tam mieliście!
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki