• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.676 560 30
jak zauważyłem to prawie wszystkie wagony na ostatnim filmie były w wersji bez hamulców
W tam tych czasach hamulec to był luksus. Zobacz też, że wagony z hamulcem, to przeważnie te z budką hamulcową. Hamulec zespolony chyba był mało używany jeszcze w transporcie towarowym.
Nie wiem, o których wagonach na filmie myśli kolega @WojciechCieciwa ja widziałem tylko krótką migawkę przetaczanego składu kilku wagonów krytych z ludźmi w środku i jeden z nich nie miał hamulców. Ale trudno powiedzieć, jak wyglądał cały skład pociągu. A po drugie, wagony były spięte także przewodami hamulcowymi, co świadczy o tym, że skład miał hamulec zespolony. Przy prędkościach rzędu 50-60 km/h nie było potrzeby, żeby wszystkie wagony miały hamulec.

A dodatkowe zabezpieczenia na Magistrali Węglowej przed Gdynią nie były spowodowane brakiem hamulców w pociągach, tylko wyjątkowo trudnym profilem linii na tym odcinku, powodującym problemy nawet przy użyciu hamulca zespolonego.
 

TKp11

Nowy użytkownik
Reakcje
9 0 0
Witam
Mam pytanie dotyczące parowozu ze zdjęcia w archiwum NAC (lub "szukaj w archiwach")
Czy to rosyjski parowóz i czy jeździł po 1918 w Polsce
Zobacz załącznik 1111726
Według B. Pokropińskiego ("Tabor Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej") jest to parowóz serii 36 DŻWW zbudowany w Wiedniu. Na PKP po 1918r. pracowało dziesięć takich parowozów zaliczonych do serii Pf12 w tym ten o nr. 231 ze zdjęcia ale nie jest znany jego nr. boczny na PKP.
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
247 12 1
Jaki "nazistowski" okupant??? Współczesna "poprawność polityczna" wypacza niestety prawdę historyczną.
Przypominam młodszym Kolegom, że w 1939 r. Polskę napadły i później okupowały Niemcy, a nie jacyś mityczni, bezpaństwowi "naziści". To wiedzieli jeszcze na początku XXI wieku wszyscy Polacy, potem z przyczyn politycznych zaczęto sprawę rozmywać i jak widać nawet się to udaje. Agresorem i okupantem - przynajmniej wg kryteriów europejskich - jest konkretne państwo a nie taka czy inna ideologia. Ciekawe, że przez analogię nigdy nie stosuje się stwierdzenia, że 17 września zaatakowali Polskę również "komuniści", natomiast zawsze jest to Związek Sowiecki (jako państwo).
Wracając do meritum: pomiędzy 17'25'' a 18' filmu są ujęcia zniszczonej Parowozowni Skarżysko Kamienna, a na jej terenie wypalone wraki czterech wagonów silnikowych: SCgx 90064, SCix 90007 oraz tzw. "sanockich" SCgx 90092 i 90094. Dla miłośników trakcji spalinowej są to BARDZO cenne materiały.
 
Reakcje
131 3 0
Jaki "nazistowski" okupant??? Współczesna "poprawność polityczna" wypacza niestety prawdę historyczną.
Przypominam młodszym Kolegom, że w 1939 r. Polskę napadły i później okupowały Niemcy, a nie jacyś mityczni, bezpaństwowi "naziści". To wiedzieli jeszcze na początku XXI wieku wszyscy Polacy, potem z przyczyn politycznych zaczęto sprawę rozmywać i jak widać nawet się to udaje. Agresorem i okupantem - przynajmniej wg kryteriów europejskich - jest konkretne państwo a nie taka czy inna ideologia. Ciekawe, że przez analogię nigdy nie stosuje się stwierdzenia, że 17 września zaatakowali Polskę również "komuniści", natomiast zawsze jest to Związek Sowiecki (jako państwo).
Wracając do meritum: pomiędzy 17'25'' a 18' filmu są ujęcia zniszczonej Parowozowni Skarżysko Kamienna, a na jej terenie wypalone wraki czterech wagonów silnikowych: SCgx 90064, SCix 90007 oraz tzw. "sanockich" SCgx 90092 i 90094. Dla miłośników trakcji spalinowej są to BARDZO cenne materiały.
Widzę, że problemem jest, że dla nieuków są "jacyś mityczni, bezpaństwowi "naziści".", których kojarzą tylko i wyłącznie z Niemcami. W rezultacie wyjdzie na to, że 1.02.1944 "polscy bandyci" zabili biednego specjalistę od "bezpieczeństwa wewnętrznego", bo przecież nie był Niemcem. Zresztą duża część administracji w GG to też nie byli Niemcy
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
247 12 1
Odpowiadam jako "nieuk" przywołany do tablicy.
Powtarzam raz jeszcze, żeby dotarło: Nie napadają na sąsiadów i ich nie okupują żadne ideologie (nazizm, komunizm, maoizm itp). Agresorem zawsze jest państwo, w tym wypadku, w 1939 r. były to niestety dla niektórych Niemcy. Proszę czytać ze zrozumieniem - nie napisałem że NAPADLI I OKUPOWALI Niemcy (jako narodowość), tylko NAPADŁY I OKUPOWAŁY Niemcy (jako państwo).
Dwa ostatnie zdania kolegi są w ogóle nie na temat. Nieważne jakiej narodowości byli osobnicy przywołani w dalszych zdaniach kolegi - reprezentowali Niemcy jako państwo. Hitler był Austriakiem; w ZSRS: Stalin - Gruzinem, Chruszczow - Ukraińcem i nic z tego nie wynikało dla polityki państw, którym przewodzili.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.894 41 4
Jaki "nazistowski" okupant??? Współczesna "poprawność polityczna" wypacza niestety prawdę historyczną.
Przypominam młodszym Kolegom, że w 1939 r. Polskę napadły i później okupowały Niemcy, a nie jacyś mityczni, bezpaństwowi "naziści". To wiedzieli jeszcze na początku XXI wieku wszyscy Polacy, potem z przyczyn politycznych zaczęto sprawę rozmywać i jak widać nawet się to udaje. Agresorem i okupantem - przynajmniej wg kryteriów europejskich - jest konkretne państwo a nie taka czy inna ideologia. Ciekawe, że przez analogię nigdy nie stosuje się stwierdzenia, że 17 września zaatakowali Polskę również "komuniści", natomiast zawsze jest to Związek Sowiecki (jako państwo).
Wracając do meritum: pomiędzy 17'25'' a 18' filmu są ujęcia zniszczonej Parowozowni Skarżysko Kamienna, a na jej terenie wypalone wraki czterech wagonów silnikowych: SCgx 90064, SCix 90007 oraz tzw. "sanockich" SCgx 90092 i 90094. Dla miłośników trakcji spalinowej są to BARDZO cenne materiały.
A mnie się wydawało, że to były "hitlerowskie Niemcy" a nie Niemcy, bo to konkretyzuje okres i Związek Radziecki a nie Sowiecki bo co to jest Sowiet? Z języka rosyjskiego "sowietować" to radzić a skoro po rosyjsku był "Sowieckij Sojuz" to po polsku Związek Radziecki a nie Sowiecki. To jakby to miałoby być prawdziwe to skoro Sowiety to analogicznie powinno być nie Niemcy tylko z Dojtschlandy.
 

Damian c

Nowy użytkownik
Reakcje
36 1 0
Witam szanownych kolegów.
Interesuję się modelarstwem a także historią kolei w Polsce oraz mojej okolicy. Mieszkam od urodzenia przy linni nr 33 (Kutno-Gostynin-Płock-Brodnica). W moje ręce trafił zeszyt "Notatek Płockich 2015" nr 3/244 oraz artykuł Pani Barbary Konarskiej-Pabiniak pod tytułem "Od omnibusa do pociągu - historia budowy kolei na trasie Kutno-Płock. Zainteresowałem się tym i w międzyczasie przyszła chęć aby sobie zrobić skład z epoki II który przejeżdżał na tej trasie, wtedy tylko ze stacji Kutno, przez Gostynin do stacji Płock Radziwie . Jedna z fotografii przedstawia lokomotywę bodajże Th1 lub Th2 , brankard , wagon osobowy.
kutno plocradziwiue parowoz tp tk.png

Lokomotywę zidentyfikowałem na podstawie tych rysunków:
PKP TH1ith2.jpg

ale też nie do końca i pewnie to jakiś pruski G3 a na PKP seria th 1 bądź 2. Troszkę różnic widać.
Co do wagonów to chciałem je zidentyfikować ale jestem zielony w temacie.
Czy szanowni koledzy wiedzą co to za wagony, szczególnie wagon osobowy i ewentualnie czy były takie wypusty? Pozdrawiam
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 1 0
Witam szanownych kolegów.
Interesuję się modelarstwem a także historią kolei w Polsce oraz mojej okolicy. Mieszkam od urodzenia przy linni nr 33 (Kutno-Gostynin-Płock-Brodnica). W moje ręce trafił zeszyt "Notatek Płockich 2015" nr 3/244 oraz artykuł Pani Barbary Konarskiej-Pabiniak pod tytułem "Od omnibusa do pociągu - historia budowy kolei na trasie Kutno-Płock.Zainteresowałem się tym i w międzyczasie przyszła chęć aby sobie zrobić skład z epoki II który przejeżdżał na tej trasie, wtedy tylko ze stacji Kutno, przez Gostynin do stacji Płock Radziwie . Jedna z fotografii przedstawia lokomotywę bodajże Th1 lub Th2 , brankard , wagon osobowy.
Zobacz załącznik 1127113
Lokomotywę zidentyfikowałem na podstawie tych rysunków:
Zobacz załącznik 1127114
ale też nie do końca i pewnie to jakiś pruski G3 a na PKP seria th 1 bądź 2. Troszkę różnic widać.
Co do wagonów to chciałem je zidentyfikować ale jestem zielony w temacie.
Czy szanowni koledzy wiedzą co to za wagony, szczególnie wagon osobowy i ewentualnie czy były takie wypusty? Pozdrawiam
Znajomy rozpoznał ten parowóz jako Th1 - różnice mogły być bo zbudowano ich bardzo dużo.
Natomiast co do wagonów. Pierwszy to wg mnie typowy ex-pruski brankard z zabudowanym gankiem. Coś jak poniższy model Brawy (zdjęcie z ich strony, model 49428):
49428.jpg

Natomiast w wagonie za nim rozpoznaję 2-osiowy wagon klasy 3 budowy austriackiej o rozstawie osi 8 m.
I tutaj nie jestem pewien, bo było kilka wersji. Wydaje mi się, że wagon ze zdjęcia bliski jest wagonowi budowanemu wg normali 1b/1f w latach 1916-1925. Różnica jest taka, że ten na zdjęciu ma widoczne pionowe listwy na ścianie bocznej na całej wysokości, ten ze schematu nie, ma górną część z oknami i dolną, podzieloną na trzy sekcje. Na zdjęciu widoczne są też wysokie kominki na dachu oraz na ścianie czołowej trzy okna, czego nie ma na schemacie. Nie widzę też czy dach się obniża ku czołu wagonu.
Tak czy siak brak jest na rynku modelu takiego wagonu.
IMG_4342.JPG

Rysunek z książki Rabl Stockklausner "Österreichische Personenwaggons"
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.894 41 4
Brankard jest wcześniejszy, bo dach nad kancelem nie tworzy z dachem nad częścią bagażową jednolitej linii i drzwi są wsunięte a nie po skosie. Jest on podwyższony. Jest to typ Pwg Pr 99-00. Może być Brawa nr 48531 - ten to DRG.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 1 0
Brankard jest wcześniejszy, bo dach nad kancelem nie tworzy z dachem nad częścią bagażową jednolitej linii i drzwi są wsunięte a nie po skosie. Jest on podwyższony. Jest to typ Pwg Pr 99-00. Może być Brawa nr 48531 - ten to DRG.
Racja, ale raczej 48351 bo 48531 wskazuje na cysternę. Mogą być obecne w ofercie modele 48369, 48371 i 48372 - ale to u Brawy epoka III więc, np. zderzaki nie będą zgodne.
Co do drzwi to nie jestem w stanie określić.
 

Podobne wątki