• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Fikcyjna stacja - moduły

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.599 558 30
Ten płotek jest kompletnie bez sensu, dróżnik musi mieć bezpośredni dostęp do rogatek. Także ten betonowy płot jest nie na miejscu, jakoś nie przypominam sobie strażnicy przejazdowej ogrodzonej w ten sposób. Ale najważniejsza sprawa to, że o ile wiem, sterowniki zapór (obojętnie, mechaniczne windy z korbą, czy przełączniki elektrycznych napędów) powinny być na zewnątrz, właśnie po to, żeby zmusić dróżnika do wyjścia na zewnątrz w celu po pierwsze sprawdzenia, czy nie zamyka zapór nad przejeżdżającym samochodem, a po drugie dla obserwacji przejeżdżającego pociągu. Przynajmniej dawniej tak było na pewno, być może ostatnio się to zmieniło. Ciekaw jestem zdania Tomka K.
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
Weźmy też pod uwagę fakt, że stacja jest - jak to określił autor - "fikcyjna", więc radosna twórczość jest tutaj normą. I tak trzeba docenić autora za tą pracę :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.599 558 30
Widać różnie rozumiemy pojęcie "fikcyjna". Dla mnie oznacza to, że nie jest to miniatura rzeczywiście istniejącej stacji, ale mimo to, powinna być realistyczna, tzn. że tak mogłaby wyglądać prawdziwa stacja. A autora doceniam, makieta jest bardzo ładnie wykonana, tym bardziej szkoda byłoby, gdyby efekt został, chociażby częściowo, zniweczony nieprawidłowymi szczegółami.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
391 5 1
Wywołany do tablicy..... Oczywiście miejsce skąd są sterowane rogatki (nastawnik elektryczny, winda) musi być usytuowane tak aby dróżnik z miejsca nastawiania widział obsługiwaną rogatkę. Tak było zawsze i "fikcyjność" makiety nie ma tu znaczenia. Zgadzam się z Andrzejem, dobra makieta kolejowa niezależnie czy odwzorowująca rzeczywisty obiekt czy fikcyjny powinna po użyciu "czarodziejskiej różdżki" i powiększeniu 87 razy zafunkcjonować w rzeczywistości. Tylko wtedy będzie dobra bo inaczej będzie tylko zabawką z cyklu: Jak mały Jaś wyobraża sobie kolej.(y)
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Dawno nie zaglądałem.... Jak już poprawiałeś pędnie do semaforów (teraz jest dobrze) to trzeba było jeszcze poprawić usytuowanie semaforów. Ten środkowy jest ustawiony tragicznie! Ze zdjęcia wynika, że stoi praktycznie w miejscu ukresu, albo nawet w ukresie. Semafory ustawia się w stosunku do ukresu w odległości drogi ochronnej jeśli zakłada się jednoczesność przebiegów lub min 15m przed ukresem jeśli jednoczesności nie ma. Tak jak stoi jest źle.
O ustawieniu semaforów już rozmawialiśmy (żałuję, że tak ustawiłem) ale nie zmienię tego bo podstawa semafora jest wklejona na klej CA i nie idzie go ruszyć bez uszkodzenia. Jedyna opcja to nowy semafor, więc zostawię tak jak jest a semafor stoi zaraz przy ukresie (nie jest w nim na szczęście). Na drugiej głowicy ustawienie będzie poprawne.

Co do rogatek to będą automaty, już je przerobiłem i pracuje nad mechanizmem zdalnego otwierania/zamykania i zastanawiam się czy nie wywalić tych trzech przęseł muru równoległych do toru, wtedy miałoby to chyba ręce i nogi.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
391 5 1
Automaty???? Chyba chodzi o tzw SSP czyli Samoczynną Sygnalizację Przejazdową z półrogatkami czyli tzw kategoria "B". Tylko wtedy po co ta strażnica? W realu jak buduje się SSP to strażnice się rozbiera bo jest niepotrzebna. Jeśli budujesz SSP to pamiętaj, że przed półrogatkami musza stać sygnalizatory drogowe - dwie komory czerwone, koło siebie migające naprzemiennie. Po za tym pamiętaj, że najpierw zapalają się światła, a potem opadają półdrągi nie jednocześnie!
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Automaty???? Chyba chodzi o tzw SSP czyli Samoczynną Sygnalizację Przejazdową z półrogatkami czyli tzw kategoria "B". Tylko wtedy po co ta strażnica? W realu jak buduje się SSP to strażnice się rozbiera bo jest niepotrzebna. Jeśli budujesz SSP to pamiętaj, że przed półrogatkami musza stać sygnalizatory drogowe - dwie komory czerwone, koło siebie migające naprzemiennie. Po za tym pamiętaj, że najpierw zapalają się światła, a potem opadają półdrągi nie jednocześnie!
Źle się wyraziłem - mój błąd. Chodziło mi o rogatki zamykane z budy dróżnika a nie ręcznie. Natomiast podjąłem decyzję o przestawieniu tego semafora ustawionego blisko ukresu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.599 558 30
Chodziło mi o rogatki zamykane z budy dróżnika a nie ręcznie.
Ale już obaj z Tomkiem pisaliśmy, że uruchamianie zapór powinno odbywać się z miejsca, z którego dobrze widać przejazd i drogę przed nim.

Oczywiście miejsce skąd są sterowane rogatki (nastawnik elektryczny, winda) musi być usytuowane tak aby dróżnik z miejsca nastawiania widział obsługiwaną rogatkę.
Ta strażnica nie spełnia tego wymogu i moim zdaniem sterowniki powinny być na zewnątrz, np. koło słupka podpierającego dach.
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Ale już obaj z Tomkiem pisaliśmy, że uruchamianie zapór powinno odbywać się z miejsca, z którego dobrze widać przejazd i drogę przed nim.


Ta strażnica nie spełnia tego wymogu i moim zdaniem sterowniki powinny być na zewnątrz, np. koło słupka podpierającego dach.
No to tak zrobię, że rogatki będą sterowane z "ganku".Jak znajdę chwilę czasu i wprowadzę te wszystkie poprawki to pokażę jakąś relację.
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Ze względu na upały zaszyłem się w piwnicy i coś tam się zmienia na modułach. Przede wszystkim ustawienie semafora wyjazdowego uległo zmianie na proponowane przez kolegów (muszę jeszcze kanały pędniowe dopasować). Przy okazji firma, która zmieniała ustawienie semafora za jednym razem przystąpiła do modernizacji przejazdu kolejowego. Tępo mają dobre - przejazd już rozebrany - mam nadzieję, że dzisiaj ruszy już nowa zabudowa. Usunąłem też przęsło muru przy budynku dróżnika, żeby miał bezpośredni dostęp do zapór (zostało jeszcze zrobić sterowanie zaporami z ganku). Do tego ukończyłem budynek administracyjny PKP Cargo LOGISTICS (muszą sobie tylko baner zamontować). W wolnej chwili jak schnie sobie piasek, szuter, itp. wziąłem się za patynę. Budę SM42 PKP Cargo i Traxx'a LOTOS KOLEJ muszę wynieść na dwór bo mało widać na foto, dach w Siódemce jeszcze będę dopieszczał.
 

Załączniki

OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
No teraz semaforki wyjazdowe stoją jak Bóg i przepisy przykazały - super.. :)
Opierałem się decyzji z semaforami a teraz się cieszę, że są jak trzeba. Czeka mnie cięższa robota po drugiej stronie stacji bo tam będzie piętrowa nastawnia - a w związku z tym sterowanie semaforami i zwrotnicami z nastawni. Cięgna do semaforów będą na powierzchni - tak planuję.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
391 5 1
Nie "cięgna" do semaforów tylko "pędnie" i ten semafor jednoramienny powinien być na maszcie wąskim a nie kratowym bo międzytorze jest wąskie, ale semafory jak napisał Paweł Piotr stoją w zgodzie z przepisami, zasadami czyli dobrze(y).
 
OP
OP
Lipaa

Lipaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Urlop się skończył ale robota jakoś tam idzie. Przejazd kolejowy w trakcie modernizacji. Jak wyschnie to wyrównam kolory i zieleń.

A tak z innej beczki, czy ktoś może mi polecić jakieś w miarę wyglądające rogatki do tego przejazdu??
 

Załączniki

Podobne wątki