Dobre dwadzieścia lat już chyba minęło, od "wiekopomnej" decyzji ówczesnych władz PKP, o likwidacji tej serii lokomotyw. Szczęśliwie, zdążyli zlikwidować tylko jedną maszynę (014) i ktoś "poszedł po rozum do głowy", dzięki czemu pozostałe jeżdżą do dzisiaj.
Trochę uściślając to co napisał
ALA. Decyzja o likwidacji serii EP08 na przełomie wieków była przede wszystkim związana z ówczesnym planem zakupu przez PKP, budowanych wówczas w ADtranz-Pafawag, lokomotyw serii EU11 (ostatecznie nie zakupionych), oraz tym, że wszystkim będącym w służbie EP08 zbliżał się termin drugiej naprawy głównej (G2), co w realiach tamtych czasów oznaczało po prostu skreślenie z inwentarza. Pod koniec lat 90-tych wiele lokomotyw skreślano ze stanu z powodu nieopłacalności naprawy głównej.
Nie wiem czy dobrze pamiętam, ale na przełomie wieków, normy PKP wręcz nie przewidywały G2 dla lokomotyw elektrycznych, nie wiem czy wszystkich serii, ale dla EP08 chyba tak
. Lokomotywa, której skończył się przewidziany normą międzynaprawczą resurs kilometrów, kwalifikujący ją do drugiej naprawy głównej, lądowała "w krzakach" oczekując skreślenia. Jak dobrze pamiętam, dla EP08 było to 330 tys. km., przejechanych pomiędzy kolejnymi naprawami. Taki los spotkał EP08-014 skreśloną w 2000 r. (ale i np. kilka EU07).
Na początku 2001 r. z 9 szt. EP08 jakie były na stanie PKP, odstawione były już nr 001, 006, 009, 012 i 013, a w ruchu pozostawały 4 szt. - dwie wrocławskie 010 i 011 oraz dwie warszawskie 007 i 008. W sytuacji kiedy ciągle zwlekano z zakupem EU11 (a obok hali Pafawagu i w jej wnętrzu stało już kilkanaście lokomotyw czekających na odbiór przez PKP), dyrekcja PKP Cargo podjęła decyzję o dalszej eksploatacji serii EP08,
kierując w kwietniu 2001 r. pierwsze dwa egzemplarze (006 i 012) do ZNTK Oleśnica na drugą naprawę główną ukończoną w październiku 2001 r. Co interesujące obie EP08 powróciły do służby w nowym wyglądzie - niestety już bez listew ozdobnych, pomarańczowe z ciemniejszym, brązowym pasem środkowym na boku pudła (moim zdaniem kiepsko wyglądającym). W następnym roku, 2002, kolejne EP08 wyjeżdżały z napraw w takim właśnie malowaniu.
Tak więc "wiekopomna" decyzja o likwidacji serii
była tylko zapowiedzią kasacji, która wynikała z "naturalnej kolei rzeczy" - wszystkie EP08 zbliżały się do G2, a takiej wówczas (jak dobrze pamietam) nie przewidywano dla tej serii lokomotyw. Po za tym, gdyby w 1999 - 2000 r. (takie były plany), zakupiono planowaną ilość EU11, to prawdopodobnie na początku wieku pożegnalibyśmy się z serią EP08 na dobre. Kto wie, może EP08-001 zostawiono by, jako czynny pojazd historyczny - choć w ówczesnych realiach prędzej trafiła by ona do np. Chabówki i "zimna" stanęła obok EU07-001. Podsumowując - brak zakupu wspomnianych EU11 i obawa, że planowana kasacja "ósemek" spowoduje braki w taborze przystosowanym do prowadzenia zaplanowanej liczby pociągów kwalifikowanych, to główne powody, że Cargo na początku 2001 r. postanowiło dalej korzystać z tej serii lokomotyw, poprzez dopuszczenie ich do G2.