A że tak zapytam...widziałem nie raz na międzynarodowych pociągach nocnych wagony z miejscami siedzącymi...i to w ilości kilku... Jest coś w tym dziwnego ? Może to dla pasażerów jadących na krótszych dystansach ? Sliperetka, to w sumie wagon z miejscami siedzącymi, które można rozkładać do pozycji półleżącej. Czyż nie ?
Jak to wygląda w praktyce ?
Istotnie, w wielu pociągach międzynarodowych kursują wagony z miejscami do siedzenia. Jest to tzw. "klasa ekonomiczna", czyli najtańsza możliwość odbycia podróży. Poza tym np. w pociągach EuroNight oraz CityNightLine obowiązuje cisza nocna, w związku z czym nie ma możliwości wsiadania/wysiadania z wagonów sypialnych oraz z miejscami do leżenia od ok. 23:00 do ok. 5:00 (zależy od konkretnego połączenia, ale generalnie kasa nie sprzeda miejsca w wagonie WL/Bc do/od miejsca zatrzymania pociągu w nocy). Pasażer podróżujący na takiej trasie ma możliwość odbycia podróży w wagonie z miejscami do siedzenia, gdzie ta reguła nie obowiązuje (np. "Kiepurą" z Warszawy do Berlina i z powrotem można pojechać, ale tylko w sliperetce, na WL/Bc kasa miejsca nie sprzeda). Standard tych wagonów też jest różny - od zwykłych Z-tów z 11 przedziałami po 6 miejsc aż po wszelkiego rodzaju sliperetki. Nasz wagon typu 152Az, kursujący w EN "Jan Kiepura" jest tutaj chlubnym wyjątkiem, bowiem jest tak naprawdę zdeklasowanym wagonem 1. klasy (stąd oznaczenie Az w typie) z 45 miejscami siedzącymi (fotele rozkładają się do pozycji prawie leżącej), a dla porównania standardowo wagon 1. klasy 152A(a) ma 54 miejsca a 154A(a) (2 klasy) "jedyne" 80 miejsc.
Dalej - kwestia "knajpy" w składzie EN "Jan Kiepura". Jeździły jak następuje:
- 12.06.2004 - ok. połowy 2005 - WRkmz858.0 i WRkmz858.1 (pod koniec tego okresu nieregularnie, z uwagi na "niezawodność" niemieckich wagonów,
- początek 2006 - koniec 2007(?) - Z1AWR (WRdmnu, obecnie WRmnouz) - przebudowane z wagonów Z1A ABB Henschel,
- koniec 2007(?) - 12.06.2010 - WRbd (obecnie WRou) - klasyczny bar typu 113A tylko na odcinku Warszawa - Rzepin - Warszawa,
- od 12.06.2010 - do chwili obecnej - BR4mnouz - wagon barowy z przedziałami 2 klasy (typ XBbar lub 155A), przebudowa z wagonu XB wykonana przez ZNTK Mińsk Maz. (XBbar) i PESA (155A) - kursuje na odcinku Warszawa - Berlin Ostbf. - Warszawa.
Czyli, jeśli na czele modelowego składu jedzie Husarz, to nie powinno być tam wagonu WRkmz, najprędzej z dostępnych modeli to knajpa PKP IC Tilliga.
Wobec tego skład EN "Jan Kiepura" po czerwcu 2010 na odcinku Warszawa - Berlin Ostbf. teoretycznie powinien wyglądać tak:
XXX. PKP IC Lokomotywa EU44 "Husarz" (Roco lub Piko),
XXX. PKP IC WRmnouz PKP IC (Tillig),
176. PKP IC Brdhmnu/Bmnopuvz (ACME),
178. DB AutoZug Bvcmz 248.5 (LS Models),
179. DB AutoZug Bvcmbz 249.1 (LS Models),
180. PKP IC WLABmnouz (LS Models w zapowiedziach),
181. PKP IC WLABmnouz (LS Models w zapowiedziach),
182. BC WLABmee (LS Models),
183. RZD WLABmee (LS Models),
255. RZD WLABmee (LS Models),
256. DB AutoZug Bvcmbz 249.1 (LS Models),
265. RZD WLABmee (LS Models),
266. RZD WLABmee (LS Models)
Wagony 176-183 do Amsterdamu, wagon 256 Warszawa - Monachium, wagony 265-266 Moskwa - Bazylea, lokomotywa z WR tylko do Berlina Ostbf.
Na koniec słówko o "nieomylności" i "nerwach". Nie jestem nieomylny, w końcu "nobody's perfect, even me"

, chodzi mi tylko i wyłącznie o to, żeby wiedza jaka jest popularyzowana na forum była poprawna i rzetelna. Stąd mój apel i "wykład" nie był skierowany do konkretnego użytkownika, a raczej do ogółu. Szkoda byłoby, gdyby ktoś wyniósł z naszego forum błędne infomacje, a po ich weryfikacji wskazał nas jako nierzetelnych.