• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektromechanika "u Lucky'ego"

OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.491 3 0
Moduł do obslugi rozjazdu bez przycisku, gdzie dwa rozjazdy przestawiają się razem.:
Szczeliny można połączyć ze sobą elektrrycznie u mnie obie proste i obie skośne rozjazdów 1 i 2 (i tak jest) ale połączenia dla przebiegów muszą być realizowane tak, jak dla każdego innego rozjazdu (elektrycznie, a nie tylko symbolicznie na pulpicie)
Gdyby nie ten moduł, to podając wyjazd z B, zaświecal by się odcinek przy semaforze A, semaforze C i przy okazji odcinek przy Tm1
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.415 551 30
Moduł do obslugi rozjazdu bez przycisku, gdzie dwa rozjazdy przestawiają się razem.
OK, teraz rozumiem, o co chodzi. Nawiasem mówiąc, przestawiają się zwrotnice, nie rozjazdy. Zwrotnica jest, upraszczając, ruchomą częścią rozjazdu, dlatego w torze są rozjazdy, ale przestawiamy (sterujemy) zwrotnice tych rozjazdów. Niektóre rozjazdy, jak rozjazd podwójny (zwany czasem trójdrożnym), czy rozjazd krzyżowy, mają dwie zwrotnice przestawiane osobno.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.415 551 30
P. Piątkowski np. uważa, że "anglik" ma 4 zwrotnice, tylko spięte parami.
Nie wiem, kto to jest P. Piątkowski, ale na ten temat można dyskutować. Dla mnie jeżeli iglice są spięte ze sobą i przestawiają się razem, to tworzą jedną zwrotnicę. Ale spotkałem się też z twierdzeniem, że jedna zwrotnica to dwie iglice, kierujące tabor na jeden lub drugi tor. W takim rozumieniu rozjazd krzyżowy pojedynczy miałby tylko 2 zwrotnice, a podwójny miałby 4 zwrotnice. Przy czym w "normalnym" angliku dwie zwrotnice na jednym końcu są nie tylko sprzężone, ale także niejako "przeplecione", bo patrząc z boku (w poprzek toru)) widzimy pierwszą iglicę pierwszej zwrotnicy, następnie pierwszą iglicę drugiej zwrotnicy, a potem drugą iglicę pierwszej zwrotnicy i na końcu drugą iglicę drugiej zwrotnicy. W wypadku rozjazdu z iglicami poza czworobokiem rozjazdu (tzw. "beseler") sytuacja jest prostsza, bo łatwiej zobaczyć oddzielnie te cztery zwrotnice, jeżeli chcemy tam widzieć 4, a nie 2 zwrotnice.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.491 3 0
Jest i on.
Do skończenia już tylko tylny panel.
IMG_20250222_172750.jpg

Zupełnym przypadkiem odkryła się jeszcze jedna zależność, otóż pobierajac sygnał dla przycisku jazdy pociagowej semafora C ze szczelin "skośnych", rozjazdów 1 i 2 - nie podamy sygnału zezwalajacego dla pociągu, a jedynie sygnał manewrowy.

Budowa modułowa ma jednak swoje uroki :)
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.491 3 0
Moduł czujników torowych.
Optyczny, modulowany (odporny na zewnętrzne warunki oświetleniowe)
Nie wymaga żadnych regulacji.
IMG_20250223_123255.jpg

Zasilanie 7-15V
Możliwość pracy jako 2 niezależne czujniki, lub jeden wykrywający kierunek pociągu
Wyjścia BOOST - OC.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.491 3 0
Uniwersalny moduł sterowania przejazdem kolejowo-drogowym.
Światła, dźwięk (a nawet 4 dźwięki mp3 do wyboru zworką) no i rogatki.
Teraz do wyboru serwa, albo wyjście przekaźnikowe uruchamiające silniki, elektromagnes, czy co tam kto chce...
IMG_20250227_091533.jpg

Dwa tryby pracy.
1. Wlacz/wyłącz - do współpracy z przyciskami albo przełącznikiem.
2. Czasowy/automatyczny - do współpracy z czujnikami torowymi.

I płyteczka do niego, robiona na frezarce
Upaćkana kalafonią w spirytusie.
IMG_20250227_135627.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.491 3 0
Po zwarciu wejścia czerwonego do masy (czujnik kierunkowy umieszczony przed przejazdem z obu stron) załączają się światła i gong.
Po około 4 sekundach zamykają się rogatki.
Pociąg dojeżdżający do przejazdu aktywuje czujnik na przejeździe (zielony wejscie) wyłącza dźwięk.
Od tego momentu kiedy ostatni wagon minie czujnik mija około 4 sekondy i podnoszą się rogatki.

Każde aktywowanie wejścia czerwonego przedłuża czas o około 30s (czas od włączenia sygnalizacji do do jechania do przejazdu - np sama lokomotywa, powoli) jeśli to nie nastąpi - Sygnalizacja się wyłącza.

Każde aktywowanie wejścia zielonego przedłuża czas do wyłączenia o około 4s
(wykrywanie końca pociągu)
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.491 3 0
Kolega Trainbrains i kilka fotek z neta mnie trochę natchnęło :)

IMG_20250301_165302.jpg

IMG_20250301_165317.jpg



I bardzo fajne, malutkie amperomierze do mnie jadą i to nawet nie z chin.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.491 3 0
Okienek w kratownicy tak, ale nie zawalą pół pulpitu :) mają tylko 27mm

Na allegro są 15mm, ale to znów za małe i okrągłe.