• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektromechanika "u Lucky'ego"

OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.445 3 0
Nie ma takiej możliwości, a to dlatego, że podłączasz tylko kostkępulpitu rozjazdu pod złącza CONTROL PANEL i zasilanie.
Resztę (przekaźnik logiczny (A, B i C) łączy się weglug układu torów.

IMG_20250210_183723.jpg


Nie jest to zwykły przekaźnik, którym można polaryzować krzyżownicę.
Można nim tylko przełączać GND do podświetlania szczelin w kostkach pulpitu zależnie od ułożenia rozjazdów.

A tak działa.


Dodatkowo nie da się przestawić rozjazdu jeśli przebieg jest utwierdzony, a także nie podasz semafora, kiedy rozjazd nie jest ustawione spod jego toru.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.445 3 0
"Trzeci bliźniak", taki Morawiecki i bracia Mroczek...
Sterownik dwóch tarcz manewrowych do kompletu, się robi.

IMG_20250212_210231.jpg


Proposik...
Udało się upchnąć na kostce Tm 20x20mm wszystko co trzeba.
Diody - niebieska i biała, przycisk, podświetlana szczelina na biało/czerwono (kontrola zajętości) wyprowadzone na złączach goldpin i to wszystko na płytce 16x16mm.

Oczywiście złącza wyprowadzone w standardzie pozostałych kostek pulpitu.

Łączymy kostki jak tory na makiecie i wszystko śmiga samo :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.445 3 0
Złączki kostek pulpitu.
Zwyczajna, Kierunkowa, Rozdzielcza.
IMG_20250215_150553.jpg
IMG_20250215_150614.jpg


I zasada działania.
IMG_20250215_151352.jpg

IMG_20250215_151711.jpg
IMG_20250215_151831.jpg
IMG_20250215_151940.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.445 3 0
Tak wyglądają WSZYSTKIE zależności.
Co z czym i kiedy zrealizowane jest za pomocą kilku połączeń między odcinkami, a przyciskami.
IMG_20250217_215834.jpg

Teraz kwestia sprowadzenia kontrolek i przycisków (tylko po jednym drucie z każdej) z panelu na dół do sterowników i... Wszystko.

Puste miejsca to kontrolka napięcia nastawczego i przełącznik "dzien/noc".

Z tyłu będą wyfrezowane otwory pod gniazda D-Sub 25
1. Rozjazdy
2. Semafory
3. Wejścia czujników torowych (opcja) dla kontroli niezajętości odcinków.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
377 5 1
Nieprawidłowy opis "anglika" . Przy przycisku powinno być 1/2cd, przycisk oznaczony 2cd powinien mieć nazwę 2ab, przy szczelinie oznaczonej 2ab powinno być 2cd. Złóż rozjazd pojedynczy z anglikiem i zobacz który koniec faktycznie pracuje z pojedynką.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.660 160 0
To zależy od której strony oznaczamy rozjazd podwójny, bo można od lewej ab/cd albo od lewej cd/ab. To pewnie jest gdzieś opisane w zasadach oznaczania USRK na stacjach kolejowych. :)
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.445 3 0
@Tomek K
Chyba wiem gdzie "dzwoni" i o co Ci chodzi, ale to w terenie zwrotnice są zamienione, nie na pulpicie.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.033 531 30
To zależy od której strony oznaczamy rozjazd podwójny, bo można od lewej ab/cd albo od lewej cd/ab. To pewnie jest gdzieś opisane w zasadach oznaczania USRK na stacjach kolejowych.
No właśnie nie można. To jest opisane w przepisach, oznacza się zawsze zgodnie ze wzrostem kilometrażu i w konsekwencji zgodnie ze rosnącymi numerami rozjazdów. W tym wypadku w terenie zwrotnice rozjazdu krzyżowego powinny być oznaczone od lewej do prawej, ab i cd, a w rezultacie na pulpicie powinno być po lewej cd, a po prawej ab. Szczeliny po prawej stronie na pulpicie wskazują stan iglic znajdujących po lewej stronie w terenie i odwrotnie.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.445 3 0
Czyli jeśli kilometraż rośnie od lewej do prawej, to ma być 1/cd i szczelina anglika polaczona z rozjazdem 1 nazywała by się cd, ale gdyby od prawej do lewej, to rozjazd 1 nie był by wtedy rozjazdem 1 i w połączeniu z ab by było ok, tak?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.033 531 30
Czyli jeśli kilometraż rośnie od lewej do prawej, to ma być 1/cd i szczelina anglika polaczona z rozjazdem 1 nazywała by się cd, ale gdyby od prawej do lewej, to rozjazd 1 nie był by wtedy rozjazdem 1 i w połączeniu z ab by było ok, tak?
Jeśli kilometraż rośnie od lewej w prawo, to:
1) przycisk w torze głównym zasadniczym (koło rozjazdu 1) powinien być 1/2cd,
2) szczelina anglika po lewej stronie (wskazująca stan iglic leżących w terenie po prawej stronie) powinna być 2cd,
3) przycisk w torze głównym dodatkowym (koło anglika) powinien być 2ab,
4) szczelina anglika po prawej stronie (wskazująca stan iglic po lewej stronie) powinna być 2ab.
Gdyby kilometraż był od prawej w lewo, to faktycznie, rozjazd 1 miałby inny numer (ostatni na stacji), powiedzmy 6, anglik miałby wtedy numer 5, a szczeliny byłyby oznaczone (patrząc od lewej) 5ab i 5cd. Przycisk koło anglika byłby 5cd, a przycisk w torze głównym zasadniczy, koło rozjazdu (wtedy) 6, miałby oznaczenie 6/5ab.