• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Dolnośląskie klimaty

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.740 615 30
Musieliśmy się minąć, Panie Andrzeju;)
W weekend będąc w Świdnicy
Z pewnością minęliśmy się, bo ja byłem na Dolnym Śląsku do wtorku do czwartku, a nie w weekend. Do Jaworzyny kiedyś będę się musiał wybrać, ale byłem tam już parę razy.

Wracamy do mojej wycieczki. Kłodzko to piękne miasto. Niżej położone dzielnice poważnie ucierpiały podczas powodzi we wrześniu 2024 roku i miejscami ślady zniszczeń są do dziś widoczne. Część przedsiębiorstw, także lokali gastronomicznych, do tej pory nie wznowiła działalności, co, niestety, negatywnie odbija się na atrakcyjności turystycznej miasta - a szkoda, bo Kłodzko ma ogromny potencjał w tej branży. Ja znalazłem tylko jeden hotel położony blisko centrum miasta i stacji kolejowej, większość dostępnych noclegów to apartamenty czy pokoje gościnne, a mnie zależało na normalnym hotelu, w którym mógłbym rano dostać śniadanie, a nie przyrządzać je sobie samemu czy szukać otwartej rano restauracji lub baru, z czym w Kłodzku zresztą też jest problem. Drugi dostępny hotel znajduje się w odległości ok. półtora kilometra od stacji i 2 km od zabytkowego centrum - taki spacer nie bardzo mi odpowiadał. Jak spytałem w hotelu o miejsce, gdzie mógłbym zjeść kolację, wskazano mi tylko jedną czynną restaurację w zasięgu krótkiego spaceru - na szczęście restauracja okazała się całkiem dobra. Rano, po dobrym śniadaniu w hotelu, miałem chwilę czasu na zwiedzanie miasta - pociąg miałem dopiero o 11.49 ze stacji Kłodzko Miasto - trzeba pamiętać, że stacja Kłodzko Główne jest nieco oddalona od centrum miasta.

Pamiętacie tę restaurację nad samą Nysą, prawie całkowicie zalaną podczas ostatniej powodzi? Pokazywano ją w telewizji wielokrotnie jako symbol dramatu, jaki rozegrał się w Kłodzku we wrześniu 2024. Niestety, dalej jest zamknięta...

1 - Kłodzko.JPG


Wyżej położony rynek, o ile wiem, nie ucierpiał bezpośrednio od powodzi.

2 - Kłodzko.JPG


A na Rynku takie miejsce:

3 - Kłodzko.JPG


Starsi z Was może pamiętają taki sprzęt - nieosiągalne dla większości marzenie audiofilów z lat 70. i 80. XX wieku:

4 - Kłodzko.JPG


Po porannej kawie w jednym z nielicznych, otwartych o tej porze lokali, ruszam powoli w kierunku stacji. Ale mam jeszcze trochę czasu, więc idę okrężną drogą, oglądając po drodze co ciekawsze miejsca, takie, jak np. gotycki most z XIV wieku, zwany czasem małym mostem Karola, w nawiązaniu do słynnego mostu w Pradze.

5 - Kłodzko.JPG

6 - Kłodzko.JPG


Dochodzę do stacji i po paru minutach wjeżdża mój pociąg:

7 - Kłodzko - J Góra.JPG

8 - Kłodzko - J Góra.JPG


To wbrew pozorom pociąg PKP Intercity, w ciekawej relacji:

9 - Kłodzko - J Góra.JPG


Na tablicy nie pokazano ciekawego fragmentu trasy: pociąg przyjeżdża z Kamieńca Ząbkowickiego do Kłodzka Głównego, jedzie dalej do Kłodzka Miasta, a tam zmienia kierunek jazdy i po kilkunastominutowym postoju wraca do Kłodzka Głównego, żeby pojechać dalej przez Wałbrzych do Jeleniej Góry. Ja pojadę tym składem do końca trasy, do Jeleniej Góry, żeby zrealizować drugi element mojego planu: przejazd do Karpacza i z powrotem. W ostatnią środę pociąg nie był przesadnie obładowany, ani w pierwszej klasie:

10 - Kłodzko - J Góra.jpg


Ani w drugiej klasie:

11 - Kłodzko - J Góra.jpg


Ruszamy. Pogoda trochę się popsuła, trasę dobrze znam, okna nie da się otworzyć, więc zdjęć specjalnie nie robiłem. Dojeżdżamy do Wałbrzycha:

12 - Kłodzko - J Góra.JPG


Sama stacja Wałbrzych Główny:

13 - Kłodzko - J Góra.JPG

14 - Kłodzko - J Góra.JPG


I wreszcie koniec trasy, Jelenia Góra. Niestety, zaczyna padać - nienajlepsza perspektywa na jazdę do Karpacza.

15 - Kłodzko - J Góra.jpg


Cdn.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.639 60 3
Jelenia Góra 18 X 2025 r.
IMG_20251018_103211_274.jpg


To przesuwnica czy obrotnica ? Czy ma to też inną nazwę
IMG_20251018_103448_301.jpg
IMG_20251018_103512_342.jpg

Po prawej stronie komenda SOK
IMG_20251018_103700_285.jpg

Do zimy to Jelenia Góra jest dobrze przygotowana:)
IMG_20251018_103947_699.jpg
IMG_20251018_104009_752.jpg
IMG_20251018_104033_177.jpg
IMG_20251018_104100_584.jpg
IMG_20251018_104158_118.jpg
IMG_20251018_104219_397.jpg
IMG_20251018_104225_678.jpg
IMG_20251018_104303_460.jpg

Wieże ciśnień powoli się rozpadają
IMG_20251018_105005_628.jpg
IMG_20251018_105019_280.jpg

Na przeciwko budynku dworca wejście pod górę Parkową "częściowo otwarte"
IMG_20251018_105428_822.jpg
IMG_20251018_105452_316.jpg

Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.740 615 30
Kolega @Szwed1978 trochę mi się wciął ze swoimi fotkami, wróćmy więc do relacji z mojej podróży. Do pociągu do Karpacza mam ponad 40 minut, więc spokojnie idę kupić bilet powrotny do Karpacza. W tzw. międzyczasie przestaje padać, więc pojawia się iskierka nadziei, że pogoda się poprawi. Pociąg z Karpacza właśnie przyjechał, by po krótkim postoju ruszyć ponownie w krótką trasę do Karpacza. Cały odcinek Jelenia Góra - Karpacz liczy raptem ok. 15 km długości, a pociąg przemierza ten dystans w ciągu od 18 do ok. 25 minut, zależnie od liczby przystanków - niektóre pociągi nie stają nigdzie po drodze. Mój pociąg staje na każdym przystanku, więc podróż trwa 24 minuty. Szczerze mówiąc, linia z Jeleniej Góry przez Mysłakowice do Karpacza nie jest specjalnie widowiskowa, poza ostatnim odcinkiem 2-3 km przed Karpaczem, biegnie po praktycznie płaskim terenie. Pogoda taka sobie, ale nie pada. No to jedziemy. Tak naprawdę, to pierwsze zdjęcia zrobiłem w Mysłakowicach. Stacja w generalnym remoncie, odbudowywane są drewniane wiaty peronowe. Mam nadzieję, że sam budynek dworca także przejdzie gruntowną renowację.

1 - Mysłakowice.jpg

2 - Mysłakowice.jpg


W drodze powrotnej wyszło słońce, więc zrobiłem jeszcze kilka zdjęć.

3 - Mysłakowice.jpg

4 - Mysłakowice.jpg


Linia do Kowar I mam nadzieję, że dalej, do Kamiennej Góry, też jest odbudowywana, więc może za jakiś czas będzie można przejechać się także tą trasą.

5 - Mysłakowice - Karpacz.jpg

6 - Mysłakowice - Karpacz.jpg


Zbliżamy się do gór.

7 - Mysłakowice - Karpacz.jpg

8 - Mysłakowice - Karpacz.jpg


Zbliżamy się do Karpacza, zaczyna się podjazd do stacji.

9 - Mysłakowice - Karpacz.jpg


I koniec trasy - stacja Karpacz.

10 - Karpacz.JPG

11 - Karpacz.JPG

12 - Karpacz.JPG

13 - Karpacz.JPG


Pociąg, którym przyjechałem, po kilku minutach postoju wyrusza w powrotną drogę do Jeleniej Góry.

14 - Karpacz.JPG


Ja zostaję do następnego pociągu godzinę później. Mam więc trochę czasu na obejrzenie stacji i najbliższej okolicy. Do centrum miasta jest stąd kilkaset metrów, ale do turystycznej części z ośrodkiem narciarskim, niestety, sporo dalej, a zwłaszcza do części znanej dawniej pod nazwą Bierutowice - dzisiaj Karpacz Górny. Z tego powodu popularność kolei wśród turystów może okazać się dość problematyczna - zarówno dla osób przyjeżdżających z większym bagażem na dłuższy pobyt, jak i dla turystów jednodniowych, którzy chcą przyjechać na jeden dzień, pojeździć na nartach wygodniejszy może jednak okazać się przyjazd autobusem lub nawet własnym samochodem. Wydaje mi się, że jedynym sposobem na to byłoby zapewnienie sprawnej komunikacji miejskiej spod dworca kolejowego do ważniejszych hoteli i atrakcji turystycznych. No ale to już inna sprawa...

Ciąg dalszy nastąpi... (wkrótce).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.740 615 30
Do poprzedniego wpisu dodałem jedno zdjęcie (ostatnie), bo w tym wpisie wychodziło mi 17, a nie chcę tego dzielić. Tak więc pociąg, którym przyjechałem do Karpacza odjechał z powrotem do Jeleniej Góry (ostatnia fotka poprzedniego wpisu), a ja mam godzinę na obejrzenie odremontowanej stacji. W Karpaczu byłem ostatni raz w lutym 1992 roku, ale przyjechałem tam samochodem - byliśmy z rodziną na zimowych wakacjach w Karpaczu Górnym i któregoś dnia wybrałem się na stację, żeby sobie ją obejrzeć i zrobić parę zdjęć. Jednak nigdy dotąd nie jechałem pociągiem na odcinku Mysłakowice - Karpacz. Porównanie tego, co pamiętałem sprzed prawie 34 lat i co uwieczniłem wtedy na zdjęciach z obecnym stanem stacji okazało się bardzo ciekawe. Tak wygląda budynek stacyjny teraz:

15 - Karpacz.JPG

16 - Karpacz.jpg


A tak wyglądał budynek dworca w 1992 roku:

17 - Karpacz.jpg


I od drugiego końca - dziś:

18 - Karpacz.JPG


I 34 lata temu:

19 - Karpacz.jpg


Od strony podjazdu zmiany są jeszcze bardziej widoczne - tak to wygląda teraz:

20 - Karpacz.JPG


A tak było dawniej:

21 - Karpacz.jpg


Widać, że budynek został bardzo mocno rozbudowany i powiększony. Trzeba przyznać, że zrobiono to z zachowaniem z grubsza oryginalnego stylu obiektu, ale z historycznym wyglądem dworca ma to już nie za wiele wspólnego. Od szczytu nowej części budynku widnieje taki napis:

28 - Karpacz.JPG


Wnętrze budynku zajmuje obecnie Miejska Biblioteka Publiczna oraz Muzeum Zabawek.

29 - Karpacz.JPG


Miałem chwilę czasu, więc szybko zwiedziłem Muzeum Zabawek. Muszę przyznać, że zgromadzono tam imponującą kolekcję zabawek z różnych czasów, także trochę kolejek i modeli kolejowym. Obok pomieszczeń Muzeum znajduje się też mała Izba Tradycji Kolejnictwa. Nie robiłem w środku żadnych zdjęć, ale zachęcam do odwiedzenia zarówno Muzeum, jak i Izby Tradycji. Obecnie budynek nie pełni już żadnych funkcji kolejowych, bilety na pociąg można kupić tylko w automacie biletowym na peronie.

Zmianom uległ również układ torowy stacji. Nie ma już słynnego rozjazdu podwójnego, na którym główny kierunek jazdy był w lewo, a tory prosto i w prawo prowadziły na plac ładunkowy.

22 - Karpacz.JPG


I dawniej:

23 - Karpacz.jpg


Na samej stacji pozostał tylko jeden tor mijankowy, zniknął tor przy rampie magazynu, sam magazyn, niestety, też nie został zachowany. Co ciekawe, uchował się wagon techniczno-gospodarczy, pozostawiony na krótkim odcinku toru, z którego jednak nie da się już wyjechać. Ale nie wiem, czy jest to jeden z dwóch wagonów, jakie stały tam w 1992 roku. ;) Zachowano również dwa przedwojenne słupy wsporcze sieci trakcyjnej - na pamiątkę, czy jako zapowiedź ponownej elektryfikacji? ;)

24 - Karpacz.JPG

27 - Karpacz.JPG


A tak to wyglądało 34 lata temu:

25 - Karpacz.jpg

26 - Karpacz.jpg


Co ciekawe, na stacji nie ma żadnych sygnalizatorów. Najwyraźniej ruch na odcinku Mysłakowice - Karpacz (a może na całej trasie z Jeleniej Góry do Karpacza) odbywa się na zasadzie "jeden pociąg na linii" i po wyjeździe jednego składu z następny może wyruszyć do Karpacza dopiero po powrocie tego pierwszego. Przypuszczam, że po wyremontowaniu linii z Mysłakowic przez Kowary do Kamiennej Góry to się zmieni, ale nie mam wiedzy na ten temat. Ciekawe, czy ktoś z kolegów z tamtych stron mógłby podać więcej informacji, może na przykład kolega @Rysiek mógłby coś dodać?

Godzina szybko minęła, do Karpacza wjeżdża następny pociąg z Jeleniej Góry.

30 - Karpacz.JPG


Tym pociągiem wracam do Jeleniej Góry, a o tym, co tam widziałem, w następnym, już ostatnim odcinku mojej relacji.

Cdn.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.250 60 5
Prawda czasu ,prawda ekranu jak kiedyś nazywał się pewien program w telewizji . Duże zmiany dobrze widoczne i udokumentowane teraz jak i trzydzieści parę lat temu. Czy lepiej chyba nie do końca ,trochę szkoda tych nieistniejących budynków ,bo bocznice już dawno przestały być dochodowe. Teraz na pewno jest czyściej i ładniej ,ale jak to zwykle bywa przy rewitalizacji obiekty tracą ducha epoki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.740 615 30
Do Jeleniej Góry dojechałem koło 16.30. Stacja kolejowa znajduje się w odległości ok. półtora kilometra od centrum miasta z zabytkowym rynkiem. Przy samym dworcu jest hotel, ale zdecydowałem się na inny, w samym centrum miasta i jak się okazało, był to dobry wybór. Po zainstalowaniu się hotelu i krótkim odpoczynku wyruszyłem na małą przechadzkę po jeleniogórskiej starówce, szukając też knajpki na kolację. Starówka w Jeleniej Górze jest bardzo ładna, tak wygląda wieczorem:

1 - Jelenia Góra.jpg

2 - Jelenia Góra.jpg


Jak pewnie większość z Was wie, w Jeleniej Górze działała dawniej sieć tramwajowa. Jest na ten temat wątek na naszym forum. Na rynku ustawiono na pamiątkę stary wagon. Kolega @Szwed1978 pokazał swoje zdjęcia tego wagonu w wątku o tramwajach w Jeleniej Górze, więc ja tu pokażę tylko dwie swoje fotki.

3 - Jelenia Góra.jpg


Rano miałem sporo czasu do pociągu do Wrocławia, więc jeszcze raz poszedłem na starówkę. W tramwaju jest jakiś sklep, chyba z pamiątkami, ale był jeszcze zamknięty.

4 - Jelenia Góra.JPG


I jeszcze jedno ujęcie ratusza, tym razem z drugiej strony.

5 - Jelenia Góra.JPG


Czas na poranną, czy raczej przedpołudniową kawę, a potem powoli trzeba iść na dworzec. Pociąg mam o 11.31, do stacji jest kawałek, a ja chcę jeszcze chwilę pokręcić się po stacji. Kolega @Szwed1978 mnie uprzedził, więc ja wrzucę tylko kilka fotek. Niestety, pogoda się trochę popsuła, słońce schowało się za chmurami. Dworzec od strony ulicy i od peronów:

6 - Jelenia Góra.JPG

7 - Jelenia Góra.JPG

8 - Jelenia Góra.JPG


Stara obrotnica już raczej nie posłuży do przestawienia lokomotywy z jednego toru na drugi.

9 - Jelenia Góra.JPG


Tak, to jest obrotnica, nie przesuwnica. Wprawdzie obracała parowóz tylko o mały kąt, żeby parowóz mógł nieistniejącym już torem (między płotem po lewej i istniejącym torem przy peronie 1), ale jednak obracała, a nie przesuwała.

Czas wsiadać do pociągu Kolei Dolnośląskich, jadącego ze Szklarskiej Poręby do Wrocławia, gdzie mam przesiadkę na TLK do Poznania. Pociąg KD to oczywiście nowoczesny ezt z klimatyzacją i nieotwierającymi się oknami, ale w TLK do Poznania mam coraz rzadszą dziś okazję jechać w wagonie przedziałowym z otwieranymi oknami. Po drodze stacja Leszno, więc pstryknąłem parę fotek, ale to już koniec fotografowania. Mimo, że to już nie jest Dolny Śląsk pozwolę sobie pokazać tu kilka z nich.

10 - Leszno.jpg

11 - Leszno.jpg

12 - Leszno.jpg

13 - Leszno.jpg

14 - Leszno.jpg


Z Poznania pociągiem jadącym z Berlina docieram punktualnie o 19 do Warszawy. Tak kończy się moja 3-dniowa wyprawa na Dolny Śląsk. Z pewnością będę chciał tam jeszcze kiedyś wrócić.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.740 615 30
No jest, ale nie spod dworca. Trzeba do przystanku dojść, wprawdzie niedaleko, ale trzeba wiedzieć, gdzie iść. Na stacji czy w pobliżu nie zauważyłem żadnej informacji na ten temat. Odjazdy autobusów są mniej więcej 10-15 minut po przyjeździe pociągu - teoretycznie wystarczy, ale jak ktoś nie wie dokąd pójść, to ma małe szanse, żeby zdążyć, a następny autobus za godzinę. Ale nie będę się wdawał w dyskusję, bo nie analizowałem ani nie porównywałem różnych możliwości dojazdu do Karpacza.
"Kamień z Jeleniej Góry" widziałeś? (film "Miś")
Nie widziałem.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.973 421 7
Jednak jest komunikacja
https://www.karpacz.pl/rozklad-pks
i mozna sobie kolejką linowa wjechać.
To fakt, że komunikacja miejska w Karpaczu funkcjonuje bardzo dobrze ale ta "kolejka linowa" to raczej jakby przedłużenie wyciągu na Małą Kopę za który trzeba słono zapłacić /170 zł w obie strony - cena z września/. Odbudowanie kolei do Karpacza okazało się dobrym pomysłem... A tak już na zupełnym marginesie to Karpacz został totalnie oszpecony bryłą pewnego hotelu...
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.639 60 3
Stacja KOWARY 18 X 2025
Widok w kierunku Mysłakowic. Powoli widać zbliżające się zmiany
IMG_20251018_090839_121.jpg

Widok na stację i w kierunku Ogorzelca. Torowiska na stacji jeszcze nie są remontowane

IMG_20251018_090845_380.jpg


Na szynach pod wózkiem cech brak
IMG_20251018_090900_373.jpg

Miejmy nadzieję ze te dwa eksponaty zostaną też wyremontowane.
IMG_20251018_090904_657.jpg
IMG_20251018_090945_671.jpg

Ławka z żabkami i stojakiem na rowery
IMG_20251018_091002_813.jpg
IMG_20251018_091048_485.jpg


Na kożle oporowym współczesne cechy z huty Katowice 1982
IMG_20251018_091128_883.jpg
IMG_20251018_091139_476.jpg

Tarcza niestety przy ziemi dostała z "ciężarówki" albo z "koparki"
IMG_20251018_091157_116.jpg

Część budynku stacyjnego wyremontowana
IMG_20251018_091210_868.jpg

.. ale coś tam jeszcze jest dobudowywane.
IMG_20251018_091309_287.jpg

Widok w kierunku Ogorzelca
IMG_20251018_091340_327.jpg


Budynek stacyjny razem z tym co jest jeszcze w budowie
IMG_20251018_091345_053.jpg

fragment torów jest trochę widoczny widok w kierunku Mysłakowic.
IMG_20251018_091424_889.jpg

c.d.n
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.639 60 3
c.d.
Rampa boczna i czołowa
IMG_20251018_091603_631.jpg

Wiadukt drogowy widok w kierunku Ogorzelca
IMG_20251018_091718_357.jpg


IMG_20251018_091749_577.jpg
IMG_20251018_091814_095.jpg

Dalej nie szedłem bo zapomniałem wsiąść kajak.
IMG_20251018_091830_156.jpg
IMG_20251018_092044_070.jpg

Śruba wśród kruszywa
IMG_20251018_092132_433.jpg

Teren rozbudowy budynku
IMG_20251018_092342_222.jpg
IMG_20251018_092412_401.jpg
IMG_20251018_092504_740.jpg


W budynku stacyjnym znajduje się biuro informacji turystycznej.
IMG_20251018_092528_335.jpg

Koniec.
 

Podobne wątki