• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Diorama Marzenia Duże - zmodernizowana stacja gdzieś w Polsce

OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#61
Pytałem jaka prędkość maksymalna na szlakach przyległych, ale odpowiedzi nie było (n):(. Czyli sprawa nadal otwarta:podstepny:.
Prędkość zakładam na 160 km/h z jednej strony (na lewo) i 100 z drugiej (na prawo) z racji wjazdu na tereny zabudowane :). Innymi słowy mówiąc przed semaforami A i B chcę postawić W8 z liczbą 10 na wskaźniku.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#64
Jeśli przed semaforami A i B ustawisz wskaźniki W8 to pasów na semaforach nie unikniesz. Wskaźnik W8 ustawia się w odległości drogi hamowania od miejsca od którego należy stosować zmniejszoną prędkość więc za wskaźnikiem jest nadal 160km/h i pasy muszą być i to nie tylko na semaforach A i B ale również na semaforach E i F. Jeśli chcesz aby na semaforach nie było pasów to przed semaforami A i B należy ustawić wskaźniki W27a, a W8 w drodze hamowania przed nimi. I dlatego w Łapach pasy Michale są jak najbardziej prawidłowo.
 
Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.503 34 1
#65
Jeśli chcesz aby na semaforach nie było pasów to przed semaforami A i B należy ustawić wskaźniki W27a, a W8 w drodze hamowania przed nimi. I dlatego w Łapach pasy Michale są jak najbardziej prawidłowo.
Przepraszam, jednak wprowadziłem w błąd (pomyliły mi się wskaźniki) Przed wjazdem do Łap od strony Szepietowa w niewielkiej odległości od semafora wjazdowego (tylko nie mogę sobie przypomnieć czy przed, czy za) stoi W27 (a może już i W27a). Mimo to jest zielony pas. Osobiście myślałem, że to tak umyślnie zastosowano podwójne zabezpieczenie (wszak gdzieś wcześniej musi stać i W8 i tarcza ostrzegawcza informująca o ograniczeniu prędkości).

@bstok70 kusi mnie żeby te pasy dodać jednak to wszystko wiąże się z kosztami :p
Co do kosztów to napiszę tak. Owszem, to duży koszt zwłaszcza, jeżeli zamówi się semafor i z zielonym pasem i z W24. Ale takie obrazki na makiecie są rzadko spotykane i nadają "smaczku". Ja w takiej sytuacji (np. zamawiając bramkę sygnałową) zaciskałem pas. A że na realizację też trzeba poczekać, można było się wyrobić. Choć przyznaję, że kilka upatrzonych rzeczy przeszło mi przed nosem.... Oczywiście nie żałuję :)
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#66
Oj! Michał, Michał!!!Ładnie to tak wprowadzać w błąd:confused:(n). Sądzę, że te pasy w Łapach są zabudowane trochę "na wyrost", ale takie sytuacje się zdarzają. Na linii 133 od Szczakowej do Krakowa na wszystkich stacjach gdzie są "angliki" są pasy choć na całej linii nigdy nie było większej prędkości niż 100km/h. Jak "anglik" to musi być sygnalizowane 100km/h, a jak ktoś wpadnie na pomysł i podniesie prędkość na szlaku to będzie jak znalazł! Choć obecnie w zakładzie lubelskim testowane są "angliki" dopuszczone do prędkości większej niż 100km/h......
 
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#67
Powoli rozrysowuję sobie plan pulpitu kostkowego, który będzie pozwalał sterować posterunkiem. Mimo zmodernizowanego odcinka i braku nastawni spowodowany zastosowaniem systemu LTS stwierdziłem, że całe sterowanie będzie upodobnione do tradycyjnego systemu kostkowego. Tak w ramach edukacji młodych pokoleń :)

Pulpit zaprojektowałem zgodnie z moją obecną wiedzą więc czekam na konstruktywną krytykę bo wiem, że może być sporo błędów. Jedynym odstępstwem, przy którym pozostanę to strzałki na krańcach szlaku, które będą pozwalały na ustawienie kierunku danego toru. Będzie to służyło do wypuszczania składu na szlak i programowanie przyszłych odcinków SBL. Dzięki temu będę mógł niezależnie puszczać na szlak pociągi po torze właściwym/niewłaściwym i odpowiedni zapalać/wygaszać semafory.

Oznaczenia jeszcze dopracuję. Bardziej chodzi mi o ocenę ogólnego założenia. Będę wdzięczny za wszelkie rady :)


Zrzut ekranu 2016-10-14 o 23.09.09.png
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#68
Po pierwsze to ten pulpit nie zgadza się z układem torowym. Dalej, co to za kolorowe przyciski przy semaforach? Semafor ma zasadniczo jeden przycisk zielony, a jeśli podaje również sygnał "Ms2" to ma również przycisk biały. Kasowanie sygnału zezwalającego uzyskuje się poprzez podciągnięcie przycisku. W jednej kostce może być tylko jeden przycisk sam albo z lampkami. Brak oznaczeń semaforów, rozjazdów, brak przycisków doraźnego zwolnienia drogi przebiegu, przycisków kasowania rozprucia, bocznika izolacji rozjazdów, przyciski zwrotnicowe wystarczą dwa, przyciski Sz nie opisane nazwą semafora, brak przycisków sterujących blokadami, brak liczników użycia Sz, brak powtarzaczy odcinków sbl - co najmniej trzy w każdym kierunku, brak opisu nazw sąsiednich posterunków. Przycisk Radio STOP znajduje się na manipulatorze radiotelefonu, a nie na pulpicie. Uff........
 
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#70
Planowanie pulpitu odeszło na drugi plan gdyż trzeba było powydawać pozwolenia na budowę i inne dokumenty umożliwiające prace :p. Czas leci nieubłaganie gdyż do 18 listopada firma przebudowująca linię kolejową musi udostępnić szlak już przejezdny.

Początkowo prace rozpoczynały się powoli. Ot Pan Heniek przerzucił kilka kamyków podsypki, Pan Miecio badał krzywiznę toru zasiadając na szynie z butelką wody (prawdopodobnie) mineralnej, a Pan Zdzisio określał widoczność wtórną. Po kontroli Wójta jednak panowie chwycili za łopaty i wzięli się do pracy :ROFL:.

Usunięto infrastrukturę przytorową - semafory, skrzynki z elektroniką, słupy oświetleniowe oraz system przejazdu kolejowego. Następnie przy pomocy kolejarzy zostały zdemontowane szyny, a następnie usunięte razem z kruszcem podkłady. Wykonawca przebudował nasyp, a obecnie przygotowuje się do kładzenia torów.

Niestety z powodu błędów przy konstrukcji mojej dioramki musiałem kilka rzeczy dostosować do obecnej skrzynki. Stąd tylko na krancach modułu znajdują się profile dwutorowe, a teren przy przystanku osobowym będzie raczej równy. Zerwałem stare tory gdyż nie trzymały standardów. Ostatecznie będzie to działać poprawnie :ninja: Innego wyjścia nie mam.

IMG_0005.JPG IMG_0004.JPG IMG_0007.JPG IMG_0002.JPG IMG_0001.JPG IMG_0006.JPG
 
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#71
Prace idą powoli dalej. Przez dwa ostatnie tygodnie kolejne skrzynki zostały pokryte korkiem, a na czterech z sześciu przygotowałem już tory do ostatecznego montażu. Kable polutowane, gwoździe na końcach szyn również. Teraz pozostaje całość utwierdzić kropelką i można będzie przystąpić do szutrowania.

W między czasie koncepcja bocznicy szalkowej uległa lekko zmianie. A mianowicie zamiast kozła oporowego na żeberku pojawi się mała bocznica prowadząca do podupadających zakładów znajdujących się za peronem przystanku.


IMG_0202.JPG IMG_0205.JPG IMG_0206.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#72
Cytując klasyka: Nadeszła wielkopomna chwila! 5 z 6 skrzynek jest już na nogach, a 4 pierwsze posiadają komplet elektryki. Moduły stanęły już na swoim docelowym miejscu, a dziś planowany jest pierwszy testowy przejazd :cool:

Plan samego posterunku uległ nieco zmianie. Żeberko zostanie przedłużone jako bocznica do pobliskich magazynów spedycyjnych. Prawdopodobnie pojawi się też tor odstawczy dla lokomotywy manewrowej.

Dodatkowo w głowie kreuje mi się też wizja zabudowy. Pojawi się troszkę lokali usługowych przy przystanku, domki mieszkalne, zarośnięte i zaniedbane działki. Chciałbym też umieścić gdzieś na makiecie stacje transformatorową Fallera. Czy byłoby to w miarę realne stawiać taką stacje przy dwutorze i bocznicy?

IMG_0333.JPG IMG_0334.JPG IMG_0337.JPG IMG_0336.JPG
 
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#73
Budowa idzie do przodu. Powstaje peron numer 1. Kładzione są chodniki, a wykonawca wyznaczył już wszystkie pozostałe elementy infrastruktury - drogi, ciągi piesze oraz plac, który będzie posiadał przejście podziemne tak aby w szybki sposób można było dojść do przeciwnego peronu. Nasadzono pierwsze drzewa. W przyszłym roku przybędą słupy trakcyjne oraz podstacja sieci WN.

Właściciel stacji benzynowej będzie musiał rozważyć przeniesienie budynku stacji benzynowej gdyż mam wrażenie, że znajduje się za blisko torów.

W święta zwiozę do domu skrzynkę z rozjazdami aby ostatecznie dopracować elektrykę pod makietą. Pojawi się też zasilacz oraz wszystkie układy odpowiedzialne za prowadzenie ruchu :). W tle na jednym ze zdjęć można dostrzec również tymczasowy pulpit sterowniczy. Będzie on służył do testów "na sucho" zanim ukończę właściwy pulpit ;)

IMG_0488.jpg IMG_0486.jpg IMG_0471.jpg IMG_0467.jpg IMG_0465.jpg IMG_0472.jpg
 
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#74
Takie mam pytanko techniczne.

Czy jeśli zakładamy, że na szlaku pociągi mogą poruszać się torem właściwym i przeciwnym do zasadniczego to czy wszystkie wskaźniki muszą być ustawione po obydwu stronach toru? Chodzi mi tu konkretnie o W16 - droga hamowania do przystanku osobowego.
 
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#75
Dziś tuż przed wyjazdem do Wołowa udało mi się przygotować pierwszą skrzynkę pod zazielenianie. PKP Energetyka już była, a tory zaszutrowane. Pozostaje tylko brać nasiona i siać!
IMG_3279.JPG IMG_3280.JPG
 
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#76
Pierwsza przerwa wiosenna już za mną. Prace posunęły się sporo do przodu. Przede wszystkim skrzynka z rozjazdami na nowo została wyposażona w tory, które niestety wcześniej źle zostały przyklejone.

Obecnie pracuję już nad elektroniką oraz pulpitem sterowniczym. W toku jest również konstrukcja peronów. Mam nadzieję, że po majówce infrastruktura kolejowa na tych skrzynkach będzie już kompletna.

PKP Energetyka pracują pełną parą jednak na razie prace idą dość wolno.
IMG_4026.JPG IMG_4027.jpg IMG_0349.jpg IMG_4055.jpg

Jako bonus romantyczne zdjęcie placu budowy w blasku pierwszych wiosennych promieni słońca :D
IMG_3824.jpg
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.503 34 1
#77
Heloł :). Czy nie brakuje jednego słupa przy rozjeździe tym najbliżej peronu? Nie zawiesza się przewodów znad dwóch torów na jednym wysięgniku przy tej konstrukcji słupów (w realu robiono tak tylko przy sieci półskompensowanej), bo nie będzie możliwe niezależne ich naprężanie. Może w tym miejscu ustawić półbramkę (jak w Radzyminie?).
 
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
20 0 0
#78
Heloł :). Czy nie brakuje jednego słupa przy rozjeździe tym najbliżej peronu? Nie zawiesza się przewodów znad dwóch torów na jednym wysięgniku przy tej konstrukcji słupów (w realu robiono tak tylko przy sieci półskompensowanej), bo nie będzie możliwe niezależne ich naprężanie. Może w tym miejscu ustawić półbramkę (jak w Radzyminie?).
Od bramki znajdującej się na peronie będzie odchodził drut jezdny, który potem zostanie "odebrany" przez słup znajdujący się na końcu iglicy. Drut główny nie będzie podtrzymywany przez ten wysięgnik, będzie jedynie przemykał się pod drutem "rozjezdnym" i dochodził do bramki znajdującej się za rozjazdem ;). Widziałem takie podwieszanie drutów jeśli się nie mylę na Warszawie Gdańskiej, na wschodniej głowicy :)
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.738 78 12
#79
Czy jeśli zakładamy, że na szlaku pociągi mogą poruszać się torem właściwym i przeciwnym do zasadniczego to czy wszystkie wskaźniki muszą być ustawione po obydwu stronach toru? Chodzi mi tu konkretnie o W16 - droga hamowania do przystanku osobowego.
Odpowiedz brzmi TAK. Dotyczy to także "sierżantów" ( stałych i doraźnych), W11p itd...
Ogólnie w Ie1 masz nawet rozrysowane różne warianty rozmieszczenia różnych przypadków zwolnień, rozpisaną zasadę rozmieszczenia wskaźników ... (numerów paragrafów nie pamiętam:()

Pozdrawiam z MMz:)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.503 34 1
#80
Od bramki znajd, cej się na peronie będzie odchodził drut jezdny, który potem zostanie "odebrany" przez słup znajdujący się na końcu iglicy. Drut główny nie będzie podtrzymywany przez ten wysięgnik, będzie jedynie przemykał się pod drutem "rozjezdnym" i dochodził do bramki znajdującej się za rozjazdem ;). Widziałem takie podwieszanie drutów jeśli się nie mylę na Warszawie Gdańskiej, na wschodniej głowicy :)
Nie chcę się wymądrzać ale z punktu widzenia ruchu pociągów z podniesionymi odbierakami może być skucha jeżeli wysokość przewodów będzie choć trochę różna lub inna będzie siła naprężenia. Wąsy ślizgacza ze złośliwością godną większej sprawy będą się zakleszczać między przewodami. Umieszczenie dwóch wysięgników tak, jak masz na bramce eliminuje ten problem całkowicie. :) Pozdrawiam. Michał.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 13
Buduję makietę 1089
Buduję makietę 20
Buduję makietę 49
Buduję makietę 10

Podobne wątki