• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dawniej i dziś

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.833 520 29
Nie wychodzi mojemu koledze skanowanie zdjec analogowych, trudno, ale jest to ciekawostka.
5.05.2001 teren elektrocieplowni EC2
Ls 800-2448 i SM30-951

1922743206-4.jpg


1922743206-3.jpg


SM42-2354

1922743206-2.jpg


Punkty charakterystyczne to niebieski slup, kominy i chlodnia kominowa a w tle wiezowiec Foniki.

A tyle pozostalo w 2021 roku.

DSC_0298.JPG


P1270965.JPG
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.407 3 0
Sosnowiecka Środula zmienia się na naszych oczach. Powstaje tu przystanek kolejowy i zlikwidowany będzie przejazd kolejowy z ulicy Chemicznej na Piotrkowską. Przystanek budowany jest już w systemie czterotorowym, który ma oddzielić kolej pociągów międzymiastowych od metropolitarnych.

Było:




Jest:




Postęp prac można zobaczyć na filmie:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.127 583 30
Czy to jest wiadukt w ciągu ulicy Łąkowej i czy mamy rozumieć, że linia z Kościerzyny w kierunku Lipusza została rozebrana i zamieniona w ścieżkę rowerową? Ze zdjęć w mapach Googla i z mapy sieci kolejowej, dostępnej na stronie PKP PLK wynika, że linia kolejowa jest czynna. A może zdjęcie zostało zrobione w innym miejscu?
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
546 2 0
Czy to jest wiadukt w ciągu ulicy Łąkowej i czy mamy rozumieć, że linia z Kościerzyny w kierunku Lipusza została rozebrana i zamieniona w ścieżkę rowerową? Ze zdjęć w mapach Googla i z mapy sieci kolejowej, dostępnej na stronie PKP PLK wynika, że linia kolejowa jest czynna. A może zdjęcie zostało zrobione w innym miejscu?
Zdjęcie powstało dokładnie w tym samym miejscu (faktycznie ul. Łąkowa), a z tego co wczoraj miałem okazję tam zobaczyć, linia z Lipusza obecnie kończy się takim właśnie (tymczasowym?) przystankiem bez nazwy. Stacja w Kościerzynie jest obecnie całkiem rozbebeszona, ponadto rozwalają akurat wiadukt nad linią do Gdyni, więc dojazd do stacji i tak stał się niemożliwy. Nie znalazłem na tym przystanku żadnego rozkładu jazdy, więc nie wiem niestety, czy cokolwiek tam jeździ albo jeździć będzie, ale przystanek ten - moim zdaniem - to całkiem sensowne rozwiązanie tak na chwilę obecną jak i na okres już po ukończeniu remontu linii gdyńskiej.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.127 583 30
No to mnie koledzy @Marqus i @Kriegslok uspokoiliście. ;) Na pierwszym zdjęciu wrzuconym przez kolegę @Kriegslok wyglądało to tak, jakby tor był zlikwidowany, a w jego miejscu był po prostu chodnik. Faktycznie, przystanek w tym miejscu może mieć sens, choć za dobrze nie znam Kościerzyny i nie wiem, jaki ruch tam mógłby być (w sensie liczby pasażerów wsiadających i wysiadających na tym przystanku). A z rozkładu jazdy dla stacji Kościerzyna wynika, że wszystkie połączenia są teraz obsługiwane zastępczą komunikacją autobusową, więc chyba jest nadzieja, że pociągi tam wrócą.
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
546 2 0
Kościerzyna już od dłuższego czasu rozwija się dość intensywnie właśnie w tej okolicy. Tuż przy torach powstały zupełnie nowe ulice, nie wspominając już o wyrosłej zupełnie w szczerym polu Kościerzynie-Wybudowaniu. Oczywiście inna sprawa to liczba potencjalnych pasażerów. Jak kogoś stać na takie chaty, jakie tam się niekiedy odwala, to na pewno stać też i na samochód, a zatem liczba chętnych do korzystania z kolei raczej nie jest i nie będzie oszałamiająca. Na dole Ty42-103 na wysokości obecnego przystanku miedzy oboma istniejącymi wiaduktami, 11.09.1990.
20250805_124357.jpg
20250805_124735.jpg
1047.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.058 46 3
Na pierwszym zdjęciu wrzuconym przez kolegę @Kriegslok wyglądało to tak, jakby tor był zlikwidowany, a w jego miejscu był po prostu chodnik
Haha, prawie dokładnie to samo pomyślałem, to znaczy że tam jest chodnik i ścieżka rowerowa. Na sekundę popatrzyłem na mapę google, zobaczyłem istniejącą linię do Chojnic i... nie miałem czasu dalej zgłębiać tematu. Teraz wszystko jasne.

@Kriegslok fantastyczne archiwalne zdjęcia wklejasz. Ode mnie - dzięki.
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
546 2 0
Z całą pewnością. Osobiście bardzo lubiłem te brankardy (chyba odmiana wagony typu 23K). Pamiętam jako dziecko taki epizod, kiedy miał iść zbiorowy z Lęborka do Gdyni Portu i ktoś z drużyny konduktorskiej zagadał do pomocnika z Ty2, który zaraz potem podał mu z góry łopatę pełną żaru z paleniska. Ten pierwszy osobnik, przejąwszy ostrożnie łopatę, wspiął się następnie do brankardu i po krótkim czasie z kominka znajdującego się na dachu tego wagonu zaczął unosić się dymek. Tak jakoś bardzo mile wspominam tamtą sytuację.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.795 32 0
Zestawienie dwóch zdjęć Allenstein Hbf vs Olsztyn Gł. Dzień dzisiejszy i ponad 80 lat temu...

Fotografia po lewej z czasów II w. św. Na wschodniej części olsztyńskiej rampy wojskowej, położonej w zachodniej części stacji, stoją żołnierze niemieccy (za plecami fotografa olsztyński spichlerz / młyn), w tle nastawnia (a właściwie jej dach), ówcześnie nosząca oznaczenie Aw. (Stellwerk Aw.).

Zdjęcie po prawej wykonane w sierpniu 2025 r., mniej więcej z tego samego miejsca co historyczna fotografia. Rampa już nie istnieje. Po wojnie, nastawnię Aw. na PKP oznaczono OL1. Od czasu ukończenia w 1986 "niebieskiego grzybka", czyli nastawni OLA (dziś już wyburzonej), pełniła ona podrzędną rolę składziku różnych, kolejowych artefaktów, przydatnych m.in. służbie drogowej. Później (w pierwszej dekadzie XXI w.) budynek przestał być potrzebny, został opuszczony i zamknięty na dobre. Stoi do dziś, niszczejąc powoli i chyląc się ku upadkowi.

Uwagę zwraca również zabudowa za nastawnią, przy dzisiejszej ul. Marii Zientary-Malewskiej, jak widać w większości - z niewielkimi zmianami - zachowana do dziś.

Olsztyn Gł 1943-44 vs 2025.jpg
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.756 41 4
Dziękuję koledze @Stanisław1972 za wspaniałe porównanie, w ogóle jak patrzę na te kocie łby na rampie niemieckiej, a przypominam sobie co było jeszcze przed przebudową to smutna refleksja na temat tandety współczesności. Idę o zakład, że niemiecki bruk rozkradziono do budowy rabat na działeczkach różnych cwaniaków i zostawiono jedno wielkie bagno.
Nastawnia niestety w coraz gorszym stanie, co chyba na rękę PLK bo w końcu się zburzy i dosypie kruszywa po prostu do tych murków oporowych.
Mam nadzieję, że jeszcze wrócimy do uzupełnień w wątku o kolei w Olsztynie i na Warmii i Mazurach.
Serdecznie pozdrawiam i dziękuję(y)
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
546 2 0
Kilka fotek z miejsca, które jakiś czas temu przeszło dość daleko idącą metamorfozę - przystanek w Kokoszkach. Najpierw rzut oka ze wschodniej strony wiaduktu w ciągu ulicy Nowatorów. Ty42-46 we mżawce manewruje na torze biegnącym w kierunku Kiełpinka, który od 1945 roku gdzieś tam się urywał bodajże przy ówczesnej bazie CPN i nie prowadził już/jeszcze dalej do Wrzeszcza, a z lewej widać resztkę dawnej linii do Osowy, zlikwidowanej wskutek budowy lotniska (31.10.1989). Potem Ty42-130 manewruje na tejże resztce (02.01.1990), a Ty42-39 wykonuje manewry po stronie dawnej stacji (24.08.1990). Zdjęcia stanu obecnego powstały dokładnie po 35 latach od tego ostatniego.
366.jpg
20250824_092234.jpg
410.jpg
20250824_092318.jpg
947.jpg
20250824_092411.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
546 2 0
Już chyba po raz ostatni Kościerzyna, jako że obecne rozkurw......, o pardon: modernizacja, stacji nie stanowi widoku miłego dla tych, którzy ją pamiętają z dawnych lat. Zdjęcia z 13.09.1990 r. (z manewrującym Ty42-51) oraz z 24.08.2025 r.
1070.jpg
20250824_155400.jpg
 

Podobne wątki