• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Czy istnieje konwerter PluX22 --> NEM652

Mikun

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#1
Szukam informacji czy jest w sprzedaży konwerter Plux22 na NEM652. Mam lokomotywę na starsze złącze i zależy mi na dołożeniu dekodera DCC z dźwiękiem. Boję się że pozostanie lutowanie przewodów z nowszego na starsze złącze... nie boję się lutowania ale jeśli jest coś gotowego np jakiś kawałek PCB z gniazdami, pinami to chętnie bym kupił.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.166 46 1
#22
Mikun piszesz, że syn ma na oku BR01, a ty BR212. Może od razu wchodź w lokomotywy polskie. Jest już tego trochę.
A niemieckie zostaw sobie na potem...
Dla jasności: z21start, z21, Z21 to 3 różne rzeczy. Cenowo i funkcjonalnie.
 
OP
OP
Mikun

Mikun

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#23
Melonowy ten BR212 to z sentymentu jak i np pamiętam wagonik towarowy biały z napisem martini :) mam jeszcze BR189 ale to wypadek przy pracy :). Teraz będą same polskie lokomotywy spalinowe (SM42, SU46) i elektryczne(ET21,22) bo parowóz będzie raczej jedyny. Dzięki co do roco, nie wiedziałem że Z i z to inne sterowanie.

Jak już to dział "mam pytanie" - to mam pytanie (przepraszam za offtop) czy wiecie gdzie zdobyć dźwięk gwizdka trójdźwiękowego taki jak na filmie
(pierwsze 3 sekundy filmu) ale bez odgłosu jazdy (syczenia, pary) Znalazłem, że to lokomotywa Roco - Parowóz Oi2 PKP, ale głosy są chyba polskie (przeczytałem komentarze) link do strony z komentarzy nie działa :( https://www.modelmania.com.pl/product_info.php?manufacturers_id=4&products_id=133695

Czy są jakieś inne lokomotywy, które mają taki sygnał ostrzegawczy? Kupiłbym całą paczkę dźwięków i (mam nadzieję) wyciągnął plik z tym dźwiękiem.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.087 58 5
#26
Co do dekoderów do starszych loków ,to można kupić z wtyczką ośmiopolową lub bez wtyczki (nie wiem czy są jeszcze do kupienia i polutować wg. schematu . Też tak robiłem w starszych lokach . BR50 Roco i BR38 Fl. Po naszemu i angielsku.
nem.jpg
nem652-nmra-8-pin-wiring.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.808 570 30
#28
Co do dekoderów do starszych loków ,to można kupić z wtyczką ośmiopolową lub bez wtyczki (nie wiem czy są jeszcze do kupienia
Jak najbardziej są do kupienia dekodery z wtyczką 8-pinową, np. ESU LokPilot i LokSound. Byłą już o tym mowa wcześniej w tym wątku. ESU też ma dużą bazę darmowych dźwięków. A gwoli uzupełnienia czy sprostowania, pin 3 (zielony) to AUX 1 (nie spotkałem dekodera, który nie miałby tam podłączonego wyjścia AUX 1), natomiast w wielu starszych modelach w gnieździe to pole nie jest do niczego podłączone - ale to już inna sprawa.
 
OP
OP
Mikun

Mikun

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#29
Koledzy prezesedi, KoVaL, Lyntog, Andrzej Harassek wielkie wielkie dzięki za pomoc. Dziś moje marzenie się spełniło -żona się nie cieszy :) bo okazało się się 1km ode mnie jest sklep modelarski z kolejkami. Robiłem zamówienie wtyczek NEM652 z przewodami i pokazało mi na mapie przy zamówieniu jaką drogę pokona paczka... Podjechałem do sklepu anulowałem zamówienie wysyłkowe i nie musiałem czekać. Po krótkiej rozmowie z panią już wiem, że wejdę w dekodery ESU.

Melonowy, dziękuję za podlinkowanie dźwięku, ale ten gwizd jest opadający i tylko dwutonowy a na filmie jest narastający trójtonowy posłuchaj jeszcze raz. Możliwe, że autor filmu wgrał dźwięki od innej lokomotywy bo kto tego zabroni :)

Pytanie techniczne dotyczące wyjść (AUX) z dekoderów - czy tam pojawia się napięcie takie samo jak na torach? Chodzi mi o to, czy diody led obowiązkowo z rezystorami, czy są źródłem prądowym dla ledów? Wiem, że w dekoderach siedzi ULN2003 i obciążenie jest do 0,5A ale czy napięcie jest takie jakie dostaje dekoder? Mam w bieda lokomotywie BR189 żaróweczki (produkcja 2021) co dla mnie jest szokiem w czasach LED i pytanie czy zapalą się z portu AUX. Będę przerabiał na ledowe bo chcę dodać czerwone oraz oświetlenie kabiny bo mój syn znalazł w tych przyciemnianych szybach siedzącego maszynistę) więc i tak wyrzucę ale gdy będę testował DCC EX chciałbym mieć pewność.

Druga rzecz - byłem pewien że w torach jest napięcie stałe ale mój miernik pokazuje napięcie 0V a wiem z testu językowego :) że większe hehe. Odrobiłem lekcje i czytałem już wcześniej ten wątek https://forum.modelarstwo.info/threads/pomiar-napięcia-w-torze.52027/
I zastanawiam się dlaczego w katalogach jest oddzielna opcja lokomotyw DC i AC skoro ten DC to prostokąt 7,2kHz czy chodzi tu typowo o zasilanie stale silnika a nie torów?
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.081 6 2
#30
W torze cyfrowym jest napięcie zmienne o stałej wartości, najczęściej w przedziale 16-19V (zależy od centralki). Wszystkie wyjścia dekodera, z wyjątkiem wyjścia na silnik modelu, dają "wyprostowany" diodami prąd o zbliżonym napięciu do tego w torach, dlatego jeśli LED to zawsze przez rezystor (minimum 760 ohm, ale ja np. daję zawsze i tak więcej). I uwaga! Jeżeli model ma żarówki, a nie miał fabrycznie gniazda dekodera to jeśli ma pozostać oświetlenie na żarówkach to na 90% żarówki też trzeba wymienić z tych ori co są na 12V na takie 16V, inaczej zapewne zaczną topić plastiki.

Co do AC i DC - istnieje coś takiego jak trzyszynowy system zasilania analogowego, w którym właśnie wykorzystuje się napięcie AC, a nie DC. Takie modele również można wyposażyć w dekodery, po to jest ten dodatkowy tryb o który pytasz. Oczywiście modele trzyszynowe nie będą jeździć po torach systemu dwuszynowego, nawet po założeniu dekodera.

Na tym forum generalnie jest kopalnia wiedzy, serio. Tylko musisz poświęcić trochę czasu na przeglądanie tematów i czytanie o tym.

A jeszcze co do żarówek - zdziwisz się jak dużo współczesnych modeli wciąż je posiada, zwłaszcza takich serii Hobby, a taką jest BR189 produkcji PIKO.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.808 570 30
#31
Pytanie techniczne dotyczące wyjść (AUX) z dekoderów - czy tam pojawia się napięcie takie samo jak na torach? Chodzi mi o to, czy diody led obowiązkowo z rezystorami, czy są źródłem prądowym dla ledów?
Na wyjściach funkcyjnych dekodera jest napięcie stałe rzędu 16 V (bardzo z grubsza, nie jestem pewien dokładnej wartości), a dokładnie mówiąc minus prądu stałego (plus jest na wspólnym wyjściu, niebieski przewód). Przy podłączaniu LED-ów zawsze konieczne są rezystory.
byłem pewien że w torach jest napięcie stałe ale mój miernik pokazuje napięcie 0V a wiem z testu językowego :) że większe hehe.
W systemie sterowania DCC w torze jest napięcie zmienne., ale silnik lokomotywy jest zasilany prądem stałym.
dlaczego w katalogach jest oddzielna opcja lokomotyw DC i AC skoro ten DC to prostokąt 7,2kHz
Analogowe modele lokomotyw w wielkości H0 są produkowane w standardowej wersji DC dwuszynowej (jak w tradycyjnych modelach, podobnie jak w modelach wielkości TT i N). Model w wersji cyfrowej to zwykły model analogowy, ale silnik prądu stałego jest zasilany za pośrednictwem dekodera, który podaje do silnika napięcie stałe, a nie zmienne (dlatego każdy model zanalogowy można dostosować do sterowania cyfrowego przez dołożenie dekodera). Druga wersja to analogowe modele AC z zasilaniem trzyszynowym (system Märklina) - nie ma to nic wspólnego z zasilaniem cyfrowym DCC. Obecnie wersje AC to najczęściej zwykłe modele DC dostosowane do zasilania z trzeciej szyny, dodatkowo fabrycznie wyposażone w dekoder, który pozwala używać modelu z silnikiem prądu stałego na torach z zasilaniem analogowym AC.

PS. Widzę, że kolega @Lyntog był szybszy. ;)
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
132 1 0
#32
Na wyjściach funkcyjnych dekodera jest napięcie stałe rzędu 16 V (bardzo z grubsza, nie jestem pewien dokładnej wartości)
Na wyjściach funkcyjnych dekodera napięcie powinno być o ok. 1,5V niższe od napięcia, które podaje centralka. Jest to "sprawka" diod prostowniczych w dekoderze.

I dla kolegi @Mikun:

Warto przeczytać przed zabawą w zmianę oświetlenia:

https://forbot.pl/blog/kurs-elektroniki-diody-krzemowe-oraz-diody-swiecace-led-id4251
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.808 570 30
#33
Po przeczytaniu jeszcze raz pytania kolegi @Mikun uznałem, że konieczne jest doprecyzowanie mojej wcześniejszej odpowiedzi.
dlaczego w katalogach jest oddzielna opcja lokomotyw DC i AC skoro ten DC to prostokąt 7,2kHz
Otóż DC to nie jest "prostokąt 7,2kHz". Tradycyjne modele analogowe prądu stałego, czyli takie, jakie były "od zawsze" w wielkości H0. TT czy N, są zasilane prądem stałym o napięciu 0-12 V. Tradycyjne zasilacze-sterowniki podają do toru prąd stały o napięciu regulowanym od 0 do 12 V i zmiennej polaryzacji +/- lub -/+. W ten sposób reguluje się prędkość i kierunek jazdy lokomotywy. W systemie sterowania cyfrowego DCC do toru podaje się prąd zmienny o określonym przebiegu i niezmiennym napięciu, a o prędkości i kierunku jazdy decyduje dekoder, który na sygnały cyfrowe ze sterownika zasila silnik lokomotywy prądem stałym o zmiennym napięciu (prędkość) i polaryzacji (kierunek). Ściślej mówiąc, nie jest to typowe napięcie stałe, a w pewnym uproszczeniu przebieg prostokątny o określonej polaryzacji (jednopołówkowy) i stałym napięciu maksymalnym, lecz o zmiennym wypełnieniu, dzięki czemu uzyskuje się napięcie skuteczne w zakresie 0-12 V. Zmiana polaryzacji powoduje zmianę kierunku jazdy, a różny stopień wypełnienia powoduje różne napięcie skuteczne, a co za tym idzie różną prędkość jazdy. Silnik modelu odbiera takie zasilanie podobnie, jak zasilanie prądem stałym o regulowanym napięciu i zmieniającej się (zależnie od pożądanego kierunku jazdy) polaryzacji. Pewnie koledzy lepiej znający się na elektronice skrytykują mnie za takie wyjaśnienie, ale uważam, że na potrzeby większości z nas jest ono wystarczające. ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.808 570 30
#35
Znam niechęć kolegi @melonowy do ESU, ale myślę, że jeżeli ktoś nie ma wielkiej potrzeby zaawansowanego grzebania w CV, to dekodery ESU są dobrym wyborem. Mają wiele zalet, np. automatyczna kalibracja, dopasowująca dekoder do charakterystyki silnika modelu. W większości modeli mam ESU i we wszystkich z nich sprawują się bardzo dobrze, jazda jest płynna od najmniejszych prędkości.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.166 46 1
#36
Fakt. Niechęć mam.
Wiem, że są w wielu aspektach dobre, nie neguję tego, a wszystko to, o czym Kolega o nich wyżej napisał ma również ZIMO.
Jednak nowe ESU nie mają tego jakże prostego rozwiązania dla tych, którzy właśnie nie chcą "zaawansowanego grzebania w CV".
Mowa jak wiadomo o prostej kontroli krzywej prędkości (ustawianej w CV2,3,4,5,6).
ZIMO to ma i to jest jego przewagą.
EDYTKA.
Dodatkowo myślę, że właśnie ta słabość ESU jest wykorzystywana przez sklepy, które moim zdaniem z tego względu je promują.
Dlaczego? Ano dlatego, że "zwykły, początkujący maszynista" sam nie zmieni w nim krzywej i musi udać się po pomoc do sklepu.
W ZIMO (nawet przy pomocy kolegów z forum) mógłby to sobie sam zrobić w dziesięć sekund.
Stąd ma niechęć do nowych dekoderów ESU.
 
Ostatnio edytowane:

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.081 6 2
#37
Ale w czym jest problem? Jeżeli nie ma tylko CV dla prędkości średniej, to nawet w trybie prostym da sie przeciez ustawić wykres prędkości jako liniowy z dwiema wartościami Vmin i Vmax. Do większości modeli to w zupełności wystarczy. Poza tym, przypominam, że przez LokProgrammer można prędkość średnią ustawić normalnie, i że opisywany problem dotyczy tylko najnowszej generacji dekoderów, w ESU 3,5 i 4.0 wszystko jest po staremu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.808 570 30
#38
opisywany problem dotyczy tylko najnowszej generacji dekoderów, w ESU 3,5 i 4.0 wszystko jest po staremu
No ale starszych wersji już nie można kupić, a poza tym np. LokSound 5 ma sporo więcej funkcji od poprzedniego modelu, V 4.0. Porównanie ma sens, jeżeli porównujemy dekodery różnych firm z bieżącej produkcji, dostępne na rynku. Ale to oczywiście nie zmienia mojej bardzo pozytywnej opinii o ESU. A ponieważ mam ich sporo, to już jakiś czas temu kupiłem programator.
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.081 6 2
#39
Można można, nawet na naszej giełdzie parę razy widziałem używane LP i LS V4.0 :)

Ja też korzystam głównie z ESU i też od pewnego czasu mam swój własny Lokprogrammer. Jest naprawdę świetny :)
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.166 46 1
#40
Ale w czym jest problem? Jeżeli nie ma tylko CV dla prędkości średniej, to nawet w trybie prostym da sie przeciez ustawić wykres prędkości jako liniowy z dwiema wartościami Vmin i Vmax.
Nie do końca rozumiem. To do CV67 wpisujesz 1, a do CV94 wpisujesz 90 i nie wpisując reszty do krzywej, dekoder sam obrobi resztę i pojedzie modelem liniowo od prędkości 1 do 90? :rolleyes:
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.081 6 2
#41
Nie myl teraz trybu prostego ze złożonym. Ja mówię o trybie prostym, CV2 i CV5, skoro nie ma Vmid CV6, to jak dasz CV2=1, CV5=90 to tak, powinien być wykres liniowy od jednej do drugiej wartości. Proszę niech ktoś jeszcze potwierdzi, bo ja ESU 5.0 mam tylko jeden, w dodatku już odpowiednio ustawiony przez LokProgrammer.