• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Pomiar napięcia w torze

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#1
Witam,

Trenuję lutowanie i po wielu miesiącach przerwy zrobiłem próbne podłączenie krótkiego odcinka toru do mojej centralki Roco MM 10764 i po raz pierwszy zacząłem sprawdzać napięcie w torze zwykłym, nowym miernikiem. Doczytałem w międzyczasie, że zwykły miernik nie będzie podawał prawidłowo napięcia w systemie DCC. Trudno, trzeba to zaakceptować. Niemniej przy ustawieniach na pomiar prądu przemiennego, zwykły miernik powinien wskazywać gdzieś pomiędzy 13 a 14V - notabene proszę potwierdzić, czy się Koledzy zgadzają?

Tymczasem u mnie okazało się, że miernik wskazuje nieco ponad 5V, a czasami nawet mniej. Zastanawiam się czy miernik jest tak kiepski, że daje takie odchyły? Albo co gorsze, czy jest problem z centralką, która nie zasila toru odpowiednio? Centralka spoczywa w kartonie ładne parę już lat, jako, że nie mogłem doczekać się makiety przez lata. Także jest nieużywana i nie mogę stwierdzić, czy stało się coś z nią nagle.

I w końcu, w jaki sposób Koledzy dokonują pomiarów napięcia? Są na rynku wyspecjalizowane mierniki mierzące napięcie w DCC, ale to dość spory koszt i nie wiem czy się skuszę.

Testowałem kilka loków i zdają się pracować normalnie, łącznie z dźwiękiem, choć Gagar od Roco ten z żaróweczkami zdaje się ma przybladłe światła i słychać brzęczenie silnika/dekodera przy najmniejszej prędkości. Również światła ET22 z dekoderem od Elvisa nie oszałamiają jasnością. Nie pamiętam jednak jak było dawniej, kiedy oba loki włączałem, także nie mam absolutnej pewności. Testowałem również jakie napięcie dochodzi do centralki z zasilacza i jest to nieco ponad 20V prądu stałego, więc wygląda na to, że zasilacz jest w porządku.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.130 28 6
#4
Weź miernik z true rms (nie wiem czy te tańsze true rms dadza radę), albo prościej - do szyn podpiąć mostek prostowniczy, na wyjściu kondensator elektrolityczny i zmierz napięcie stałe (DC).
Jedna uwaga - taka metoda pomiaru mierzy wartość szczytową, nie skuteczna.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#5
Weź miernik z true rms (nie wiem czy te tańsze true rms dadza radę), albo prościej - do szyn podpiąć mostek prostowniczy, na wyjściu kondensator elektrolityczny i zmierz napięcie stałe (DC).
Jedna uwaga - taka metoda pomiaru mierzy wartość szczytową, nie skuteczna.
Mam taki miernik z "true rms" i mimo to, jak wspominałem powyżej, dostaję wartości, których się nie spodziewałem. Zacząłem dalej sprawdzać. Pomyślałem, że coś może z przewodami jest nie tak. Jak mierzę na końcu przewodów to wychodzą jakieś nieoczekiwane wyniki. Sygnał wyjściowy z centralki zdaje się być w porządku, miernik wskazuje wartości rzędu 12V. Problem pomiaru powstaje na końcu przewodów, które nawet nie mają 50cm długości...pomiędzy centralką a torem. Wtedy dostaję różnie, 3-5V. Co jest nie tak? Albo co robię nie tak?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.864 86 0
#6
Problem pomiaru powstaje na końcu przewodów, które nawet nie mają 50cm długości...pomiędzy centralką a torem.
Próbowałeś bez toru, z samymi przewodami? Mam nadzieję, że to nie tor od zestawu analogowego, z wlutowanym kondensatorem?

U mnie mierniki, zarówno analogowe jak cyfrowe, pokazują nieco więcej, niż podaje centralka - ale to nie są mierniki do przebiegu prostokątnego.

E9066388-9EA6-4CF3-97C1-6B3F29859575.jpeg

2E376E7C-5DA5-4797-8CC3-CA1FA4DB9213.jpeg

F2B80ABC-B7FD-45E0-AB11-44D703B6218E.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#7
A możecie Koledzy powiedzieć, po co w ogóle to mierzyć? Ja mam stare sterowanie multiMAUS Roco (bez Z/z21) i czasem rozkładam tory na podłodze (nawet kilkumetrowej długości pętle, z rozjazdami i bocznicami), podłączam zasilanie w jednym miejscu i wszystko działa, więc nie widzę potrzeby pomiarów.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.864 86 0
#8
A możecie Koledzy powiedzieć, po co w ogóle to mierzyć?
Zrozumiałem, że kolega Rozjazd pisze tu o swoich podejrzeniach, że coś jest "nie tak":
Gagar od Roco ten z żaróweczkami zdaje się ma przybladłe światła i słychać brzęczenie silnika/dekodera przy najmniejszej prędkości. Również światła ET22 z dekoderem od Elvisa nie oszałamiają jasnością. Nie pamiętam jednak jak było dawniej, kiedy oba loki włączałem, także nie mam absolutnej pewności.
A spróbuj podłączyć tory do analogu 12V i puścić te modele. Jakikolwiek zasilacz o takim napięciu. Nie zepsują się. Jeżeli dekodery są ustawione fabrycznie (bit 2 "zapalony" w CV29), to powinny jechać i świecić w trybie analogowym. Nowsze dekodery powinny także dać dźwięk. Światła żarówek powinny być nieco ciemniejsze, niż w DCC.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#9
Próbowałeś bez toru, z samymi przewodami?
Tak.
Mam nadzieję, że to nie tor od zestawu analogowego, z wlutowanym kondensatorem?
Nie ma kondensatora. Zwykły tor flex.

U Kolegi miernik pokazuje prawidłowy zakres (pal licho, że nie dokładnie), ale rząd wielkości jest ok. Zazdroszczę. Jaką centralkę Kolega używa?
Zastanawiające u mnie jest to, że odczyt na końcu krótkich przewodów jest już mocno za niski, natomiast same odczyty charakteryzują się dużą fluktuacją. Czy jakość pojedyńczego lutowania miałaby tutaj znaczenie? Sam miernik też testowałem na bateriach np i wszystko gra.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.864 86 0
#11
Może piszę oczywistości, ale fluktuacje mogą być spowodowane słabym kontaktem gdziekolwiek po drodze: wtyczka kabla wchodząca do wzmacniacza, gniazdo (zaciski) wzmacniacza, płytka wewnątrz wzmacniacza, jakikolwiek element na tej płytce, zasilanie wzmacniacza... Wystarczy gdzieś jakiś zimny lut, albo przebity kondensator. A na metodzie pomiaru napięcia DCC woltomierzem też nie można polegać.

Przydałoby się podmienić dla testu któryś z elementów układu na inny egzemplarz. Choćby kabel, na początek. Modele próbujesz różne, więc pora na inny wzmacniacz i inny zasilacz. Mam takie elementy w zapasie, gdybyś chciał pożyczyć.

Jakość lutowania - nie, to ma działać po przyłożeniu kabla do toru. Połączeń między odcinkami torów też nie lutujesz. Spadek napięcia rzędu 2-3 V występuje na kilkumetrowym odcinku, przy jadącym pociągu - i nie pogarsza pracy dekodera, bo DCC ma pewien zakres napięcia, przy którym działa.

System, na którym mierzyłem, to Z21. Ma tę zaletę, że mierzy własne napięcie i podaje je w aplikacji na smartfonie, której zrzut ekranu pokazałem.

Zmierzyłem też napięcie na systemie z Roco 10764 i LokMaus2. Bez obciążenia. Jest 21,3 V wg tego samego woltomierza.

Przypomina mi się nasza dyskusja o wagonie pomiarowym. Pewno dałby radę zmierzyć napięcie, ale on jest droższy niż cały zestaw sterowania :ROFL:
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#12
@PP1970, dzieki za kolejny komentarz (i za ofertę użyczenia zasilacza), gdzieś mi umknął, dopiero teraz go odczytałem. Chciałbym jeszcze pociągnąć ten temat, jako, że jestem coraz bardziej zakłopotany po kolejnych testach.

Od czasu pierwszego postu postanowiłem dalej potestować połączenia. Od centralki 10764 oryginalnym przewodem poprowadziłem do kostki elektrycznej. Z kostki pociągnąłem kolejne przewody bezpośrednio do toru (szkic poniżej). Połączenie końcówek przewodów z torem - lutowane. Pozostałe końcówki przewodów w kostce uporządkowałem (na nowo sciągnąłem izolację, skręciłm i ocynowałem). Po podłączeniu zasilania zacząłem kolejno sprawdzać napięcie w tym prostym układzie. I tak, na kostce przy wejściu i wyjściu miernik wskazuje ok 12-14V (są wahania, ale zasadniczo dwucyfrowe wskazania). Na wyjściu od zasilaczu tez sa podobne wskazania, a od wejścia do centralki prawidłowe, więc zasilacz raczej w porządku. Natomiast mierząc napięcie na torze dostaję wynik koło 4-5V - co uważam za niepokojące. Jeszcze jedno, wystarczy, że przykładam tylko czerwony wskaźnik z miernika do jednego bieguna i już mam odczyt (co mnie dziwi). Nie muszę zamknąć obwodu. Na czarnym wskaźniku jest duzo mniej V, ale znowu po przyłożeniu tylko do jednego bieguna. Czy to normalne zachowanie miernika?

W wyniku otrzymania tych kuriozalnych wyników postanowiłem:
- wymienić przewód z kostki do toru, żeby wyeliminować czynnik wadliwego przewodnika.
- kupiłem nową cynę 60/40, dobrej jakości, z rdzeniem kalafonii itd. Podejrzewałem, że tu może być problem

Wnioski:
Niestety, moje rozgoryczenie trwa dalej, gdyż ani wymiana przewodu ani cyny nic nie dała. Wskazania nadal są dziwne. Problemy te powodują, że nie wystartowałem jeszcze z elektryką układu torowego na makiecie, gdyż najpierw muszę być pewny elektryki na krótkim odcinku toru testowego! To powoduje również niepewność czy loki zachowują się prawidłowo, czy mają dosyć napięcia (dzisiaj np. sprawdzałem EU07 od SM i reflektory świecą tak jakby na 50%. Nie wiem czy tak ma być czy jest to z powodu niskiego napięcia. Dawno temu ją włączałem, także nie pamiętam. Inna sprawą jest to, że kilka loków z dźwiękiem z opóźnieniem reaguje na regulator, tzn. dźwięk rozruchu jest jeszcze słyszany po zatrzymaniu loka. Czy jest to związane z napięciem? Nie wiem co jeszcze mogę zrobić. Zastanawiam się czy miernik jest w porządku? Ale jest nowy i ma true RMS. Pomiar np. baterii jest prawidłowy.

Faktycznie, ten wagon pomiarowy Piko potrafi badać ponoć spadki napięcia w torze. Zamierzam zainwestować jeszcze w taki specjalistyczny układ pomiarowy który bada V i A w danym momencie pobierane przez wszystkie pojazdy na torach. Innym słowem, bez diagnostyki ani rusz, bo w tej chwili nie mam punktu zaczepienia, na którym mogę polegać i wiem, że jest na 100% tak jak powinno być.

Polaczenie testowe.png
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.864 86 0
#13
Zamierzam zainwestować jeszcze w taki specjalistyczny układ pomiarowy który bada V i A w danym momencie pobierane przez wszystkie pojazdy na torach
To robi Roco z21. Dostaniesz odczyt tych parametrów na smartfonie albo na komputerze. Oczywiście pomiar jest na wyjściu z centralki, ale ufałbym tym wynikom bardziej, niż wskazaniom zwykłych multimetrów.

Cyna, kable, kostki - niemożliwe, że jest aż tak wielki spadek napięcia na tych elementach. Z kolei gdybyś miał gdzieś zwarcie, to centralka (mysz) sygnalizowałaby to.

Obstawiam, że wadliwy jest transformator albo 10764. Proponuję podmienić te dwie rzeczy do dalszych testów. Ale najpierw spróbuj z zupełnie innym kawałkiem toru.

Trafo i 10764 mogę wypożyczyć.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
315 13 0
#14
Jak nie podłączysz obu przewodów miernika do mierzonego obwodu, to on zawsze pokaże Ci bzdury.
Zrób zdjęcia tych Twoich połączeń centralki i toru testowego i pokaż tutaj. To jest za prosty układ, żeby mógł nie działać. Zapewne robisz jakiś podstawowy błąd taki jak to podłączanie miernika jednym przewodem i odczytywanie co wskazuje.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#15
Cały problem w tym że napięcie DCC w torach to przebieg prostokątny o częstotliwości około 7,2 kHz.
Większość mierników dobrze wskazuje w zakresie częstotliwości 50 - 100 Hz, max 400 Hz. Czyli przy częstotliwościach około 20 razy mniejszych. Proponuję zajrzeć do instrukcji obsługi, tam powinno być to napisane.
Stąd wskazania przy podłączeniu jednego przewodu od miernika i do tego nie mające nic wspólnego z rzeczywistością.
To co narysowałeś - nie jest fizycznie możliwe. Jeśli przewód od kostki do torów ma długość rzędu pojedynczych metrów, jest miedziany o rozsądnym przekroju czyli przynajmniej 0,5 mm kwadr., ma metaliczne połączenie, dotykasz do szyn obydwoma przewodami miernika - nie ma prawa zaistnieć. Albo przewody źle połączone (raczej wykluczone - lokomotywy jeżdżą) albo uszkodzone przewody miernika. O oczywistych sprawach typu bardzo brudne szyny lub zaśniedziałe końcówki przewodów miernika nie wspominam. Więcej pomysłów nie mam. Może jeszcze tylko to że podłączasz miernik tylko jednym przewodem...
Roco 10764 ma zasilanie końcówki mocy napięciem niestabilizowanym a jego zasilacz powinien mieć około 16V AC. Wtedy na wyjściu w torach - zależnie od obciążenia czyli przede wszystkim liczby lokomotyw - jest od ok. 22 Vpp do ok 14 Vpp a pp oznacza ze mierzonych szczyt - szczyt np. oscyloskopem. Nie multimetrem.
Piszesz - o ile dobrze przeczytałem - o zasilaniu 10764 ze źródła DC 20 V. To działanie ryzykowne. Możesz - w niekorzystnym przypadku - przeciążyć diody mostka prostowniczego w 10764 gdyż pracują wtedy tylko dwie a nie cztery, za to z dwukrotnie większym prądem. Do tego kondensator na wyjściu tego mostka jest na 25 V, jeśli je przekroczysz to wystrzeli. Na plus jest to że używając zasilacza stabilizowanego zyskasz mniejszą zmienność napięcia w torach w zależności od obciążenia.
Standardowe warunki dla skali H0 to zasilanie końcówki mocy napięciem 15-16 V.
Paradoksalnie - im prymitywniejszy miernik tym bliższe prawdy wskazanie. Ten radziecki miernik z fotki za całą elektronikę ma oporniki i diody i wskazuje jako tako prawdę.
Multimetr z gatunku M831 za kilkanaście zł - którego ja używam przy DCC - za całą elektronikę ma klasyczny, zabytkowy już układ ICL7106 a napięcie przemienne prostuje jedna dioda 1N4007. W torach DCC pokazuje, zależnie od tego jak się dotknę, około 15 V lub około 17 V (na zakresie 20V, na zakresie 200 V pokazuje głupoty). Oczywiście jest to bzdura, przebieg na oscyloskopie jest symetryczny - przyczyny nie znam i nie dociekam, przyjmuję że tak ma być. Plusem jest identyfikacja skrzyżowania połączeń torów na większych imprezach przy użyciu samego tylko miernika.
Trzy multimetry "true RMS" (przy 50 Hz) z automatyczną zmianą zakresu, z gatunku takich do 100 zł - dwa pokazują 4 V a trzeci 200 V.
Stary Metex 3650 (bez "true RMS" i z ręcznym przełącznikiem zakresów) pokazuje - zależnie od zakresu pomiarowego - 8V lub 160 V.
Wszystkim chcącym mierzyć napięcie DCC proponuję jedno z trzech wyjść:
1. kupić woltomierz tablicowy na np 30V DC i mostek prostowniczy, włożyć do jakiejś obudowy, połączyć to i mieć tani wskaźnik napięcia.
2. kupić najprostszy multimetr analogowy (czyli ze wskazówką) - ale nie gwarantuję że nie będzie wskazywał przy DCC głupot
3. kupić za znaczną część wypłaty multimetr "true RMS" mierzący (wg swojej instrukcji) do przynajmniej 100 kHz i cieszyć się prawdziwym (choć nie do końca - miernik może być wyskalowany dla przebiegu sinusoidalnego a nie prostokątnego) wynikiem pomiaru.

widok prostopadle z góry.jpg

A na fotce mój kultowy wagon pomiarowy DCC z pomiarem wg punktu 1. Na wyjściu mostka jest kondensator, ale konieczny to on nie jest.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#16
To robi Roco z21. Dostaniesz odczyt tych parametrów na smartfonie albo na komputerze. Oczywiście pomiar jest na wyjściu z centralki, ale ufałbym tym wynikom bardziej, niż wskazaniom zwykłych multimetrów.
Tak? To byłoby super, bo zamierzam się doposażyć w Z21 właściwie na dniach. Bardzo dziękuję za tę informację. To wagon pomiarowy (w temacie napięcia tylko) nie będzie potrzebny?

Cyna, kable, kostki - niemożliwe, że jest aż tak wielki spadek napięcia na tych elementach. Z kolei gdybyś miał gdzieś zwarcie, to centralka (mysz) sygnalizowałaby to.
Zgadza się, też tak myślę. Sprawdzałem spinaka, kładąc śrubokręt poprzecznie i MM reagował prawidłowo.

Obstawiam, że wadliwy jest transformator albo 10764. Proponuję podmienić te dwie rzeczy do dalszych testów. Ale najpierw spróbuj z zupełnie innym kawałkiem toru.
Bardzo możliwe, podejrzewam w pierwszym rzędzie centralkę. Robiłem pomiary na wyjściu z zasilacza i było ok. Sprawdzę raz jeszcze. Ad centralki, tak teraz myślę, czy mogłem ją uszkodzić podłączając zestaw (centralka, MM, zasilacz) niezgodnie z kolejnością (tak jak jest napisane w instrukcji)? Była na kilkanaście sekund dioda "overload" zapalona. Trwało to kilkanaście tylko sekund i było to jednorazowe. Sprawdzę też inny kawałek toru - dziękuję za sugestię.

Trafo i 10764 mogę wypożyczyć.
Bardzo dziękuję, miło z Twojej strony, ale niestety mieszkam poza Polską, także byłoby ciężko
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#17
@PP1970,
Od czasu pierwszego postu postanowiłem dalej potestować połączenia. Od centralki 10764 oryginalnym przewodem poprowadziłem do kostki elektrycznej. Z kostki pociągnąłem kolejne przewody bezpośrednio do toru (szkic poniżej). Połączenie końcówek przewodów z torem - lutowane. Pozostałe końcówki przewodów w kostce uporządkowałem (na nowo sciągnąłem izolację, skręciłm i ocynowałem). Po podłączeniu zasilania zacząłem kolejno sprawdzać napięcie w tym prostym układzie. I tak, na kostce przy wejściu i wyjściu miernik wskazuje ok 12-14V (są wahania, ale zasadniczo dwucyfrowe wskazania). Na wyjściu od zasilaczu tez sa podobne wskazania, a od wejścia do centralki prawidłowe, więc zasilacz raczej w porządku. Natomiast mierząc napięcie na torze dostaję wynik koło 4-5V - co uważam za niepokojące. Jeszcze jedno, wystarczy, że przykładam tylko czerwony wskaźnik z miernika do jednego bieguna i już mam odczyt (co mnie dziwi). Nie muszę zamknąć obwodu. Na czarnym wskaźniku jest duzo mniej V, ale znowu po przyłożeniu tylko do jednego bieguna. Czy to normalne zachowanie miernika?
Najmocniej Kolegów przepraszam, wprowadzam poprawkę do cytowanego powyżej fragmentu mojego postu. Tak oto powinien wyglądać opis:
Przy wejściu do kostki, wyjściu z kostki oraz na torze miernik wskazuje pomiędzy 4-5V (są wahania, ale zasadniczo w tym przedziale). Na wejściu do centralki od zasilaczu jest 20,15V, więc zakładam, że zasilacz jest raczej w porządku. Dodam dla jasności, badanie obu biegunów. Nowy diagram załączony w tym poście poniżej. Także problem dalej istnieje, gdyż wskazania z tego co wiem, powinny być dużo wyższe.

Polaczenie testowe.png


Na marginesie dodam, że wystarczy, że przykładam tylko czerwoną sondę z miernika do jednego bieguna i już mam odczyt te 12-14V, co mnie dziwi, że nie muszę zamknąć obwodu, żeby dostać jakikolwiek wynik (ale może to spcecyfika DCC). Na czarnej sondzie miernika jest duzo mniej V, ale znowu po przyłożeniu tylko do jednego bieguna. Czy to normalne zachowanie miernika?
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#18
Większość mierników dobrze wskazuje w zakresie częstotliwości 50 - 100 Hz, max 400 Hz. Czyli przy częstotliwościach około 20 razy mniejszych. Proponuję zajrzeć do instrukcji obsługi, tam powinno być to napisane.
Stąd wskazania przy podłączeniu jednego przewodu od miernika i do tego nie mające nic wspólnego z rzeczywistością.
To co narysowałeś - nie jest fizycznie możliwe. Jeśli przewód od kostki do torów ma długość rzędu pojedynczych metrów, jest miedziany o rozsądnym przekroju czyli przynajmniej 0,5 mm kwadr., ma metaliczne połączenie, dotykasz do szyn obydwoma przewodami miernika - nie ma prawa zaistnieć. Albo przewody źle połączone (raczej wykluczone - lokomotywy jeżdżą) albo uszkodzone przewody miernika. O oczywistych sprawach typu bardzo brudne szyny lub zaśniedziałe końcówki przewodów miernika nie wspominam. Więcej pomysłów nie mam. Może jeszcze tylko to że podłączasz miernik tylko jednym przewodem...
Tak, znam temat, że popularne mierniki nie są w stanie mierzyć DCC, gdyż jest to "prostokątna" charakterytyka prądu. Niemniej przy ustawieniu na prąd przemienny mierniki "true RMS" (a taki mam) powinny pokazać coś koło 13-14V?
Faktycznie, pomieszałem diagram i opis - w poście #17 zamieściłem sprostowanie. Zasadniczo, na całej trasie od centralki do toru jest 4-5V (oba bieguny!). Ale problem istnieje.


Piszesz - o ile dobrze przeczytałem - o zasilaniu 10764 ze źródła DC 20 V. To działanie ryzykowne.
Centralka 10764 oraz zasilacz, który daje mi te 20V, to katalogowy numer 10851, oba pochodzą z zestawu startowego, zatem dlaczego miałby być nieodpowiedni? Nie jest to nominalny zasilacz?

Wszystkim chcącym mierzyć napięcie DCC proponuję jedno z trzech wyjść:
1. kupić woltomierz tablicowy na np 30V DC i mostek prostowniczy, włożyć do jakiejś obudowy, połączyć to i mieć tani wskaźnik napięcia.
2. kupić najprostszy multimetr analogowy (czyli ze wskazówką) - ale nie gwarantuję że nie będzie wskazywał przy DCC głupot
3. kupić za znaczną część wypłaty multimetr "true RMS" mierzący (wg swojej instrukcji) do przynajmniej 100 kHz i cieszyć się prawdziwym (choć nie do końca - miernik może być wyskalowany dla przebiegu sinusoidalnego a nie prostokątnego) wynikiem pomiaru.
Mam punkt 3 (true RMS) z zakresem częstotliwości 40-400Hz (jak instrukcja podaje). Czy zatem jest nieodpowiedni?
 

Juras XR4Ti

Aktywny użytkownik
Reakcje
196 9 0
#19
Zmierz napięcie na przewodzie wychodzącym z centralki, po odłączeniu tej kostki. Znaczy, tylko zasilacz, centralka i nic więcej. Odłącz centralkę od torów.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#20
Jak nie podłączysz obu przewodów miernika do mierzonego obwodu, to on zawsze pokaże Ci bzdury.
Zrób zdjęcia tych Twoich połączeń centralki i toru testowego i pokaż tutaj. To jest za prosty układ, żeby mógł nie działać. Zapewne robisz jakiś podstawowy błąd taki jak to podłączanie miernika jednym przewodem i odczytywanie co wskazuje.
Tak, mój błąd w opisie postu #12. Wprowadziłem korektę w poście #17. Oczywiście sprawa dotyczyła badania dwoma "sondami" miernika, na obu biegunach (czarnym i czerwonym szpikulcem) :) Sytuacja wygląda jak na nowym diagramie, który zamieściłem w poście #17. Także nadal sprawa nie jest rozwiązana, bo mam tylko wskazania na poziomie 4-5V. Dodam tylko, że tor jest pusty. Czy to ma znaczenie?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 7
Elektryka 7
Elektryka 22

Podobne wątki