Znikają ostatnie relikty toru, leżącego w ciągu ulicy Transportowców (dawnej Schichaugasse). Tor biegnący od obecnej stacji Gdańsk Stocznia (gdzie w pobliżu, zlokalizowana była parowozownia Danzig Olivaer Tor) był torem łączącym system bocznic historycznej Stoczni Gdańskiej (Danziger Werft) z siecią kolei publicznej. Prawdopodobnie do końca lat 1980-tych poruszały się nim składy towarowe. Jeszcze niedawno w terenie widoczne były spore fragment torowiska (ciągle do obejrzenia np. na mapie satelitarnej Google), obecnie prawdopodobnie szyny zachowają się jedynie w bruku, na przecięciu się ulicy Transportowców z ulicą Robotniczą. 3 lata temu spacerowałem dawnym torowiskiem, teraz chciałem sprawdzić jakie szyny leżą na nim, niestety zastałem to co prezentuję na poniższych zdjęciach.
Zdjęcie nr 1. Widok z ulicy Robotniczej na widoczną w dali ulicę Jana z Kolna i stary, żółty wiadukt drogowy, położony nad torami odcinka Gdańsk Główny – Gdańsk Stocznia. W bruku widać szyny byłego torowiska, leżące w ciągu ulicy Transportowców, łączącego system bocznic Stoczni Gdańskiej z siecią kolei publicznych.
Zobacz załącznik 594925
Zdjęcie nr 2. Widok na rozkopaną ulicę Transportowców w kierunku stacji Gdańsk Stocznia. Widoczne po prawej dźwigi portowe stoją w zachodniej części współczesnej Stoczni Gdańskiej S.A., byłej F. Schichau G.m.b.H. Gdyby się obrócić, za plecami, ok. 10 m. dalej, znajdują się brama i ogrodzenie (zbudowane z całkowicie zakrywających widok płyt), kolejnego placu robót. Pod brama tą znikają widoczne w bruku szyny.
Zobacz załącznik 594926
Zdjęcie nr 3. Ciekawy widok, wystającego spod bruku podkładu kolejowego.
Zobacz załącznik 594927
Zdjęcie nr 4. Wiszące nad urwiskiem końcówki szyn, niestety żadnego cechowania pozwalającego zidentyfikować producenta lub rok produkcji, nie dostrzegłem.
Zobacz załącznik 594928
Zdjęcie nr 5. Plac robót (do którego prowadzi w/w brama), a właściwie jego południowa część, zlokalizowana za Hotelem Gryf, widok z ulicy Stefana Jaracza. Widać końcowy odcinek do niedawna jeszcze istniejącego torowiska prowadzącego na teren historycznej Stoczni Gdańskiej. Dalsze odcinki torów zniknęły już kilka lat temu. Nad dobrze widoczną szyną, dwa oczka siatki w lewo, widać wystającą z błota drugą szynę. W tym miejscu prawdopodobnie był rozjazd, od którego jeden tor szedł łukiem, w kierunku północno-wschodnim (zachowane szyny są od tego łuku), a drugi prosto na ulicę Kadłubowców, która położona jest za Europejskim Centrum Solidarności, obok muzealnej obecnie Sali BHP (zachował się tam niewielki fragment reliktów szyn, przed wojną prowadzących m.in. do miejskiej gazowni). Na terenie historycznej Stoczni Gdańskiej zachowanych jest jeszcze kilka ciągów szyn kolejowych, m.in. na ulicy Narzędziowców z charakterystycznym skrzyżowaniem dwóch torów pod kątem 90 stopni, w rejonie obecnego Sunreef Yachts. Ale to temat na inną opowieść.
Zobacz załącznik 594929
Zdjęcie nr 6. W czerwonym kółku, na fragmencie historycznej mapy ze zbiorów Ireneusza Krzywickiego, zamieszczonej na stronie Archiwalne Mapy Pomorza Gdańskiego, zaznaczony jest mniej więcej środek likwidowanego obecnie odcinek torów. Całą mapę można znaleźć pod linkiem podanym niżej.
http://www.mapy.eksploracja.pl/pomorze/der_hafen_von_danzig.jpg
Zobacz załącznik 594931