• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ciekawostki z Trójmiasta

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
wiesz syndrom Forst mnie bawi - jak domyślasz się o co mi chodzi - znalezienie prawdy to po pierwsze a po drugie pierwsze znalezienie kontrowersyjnych - podobnych miejsc i okoliczności w tym samym czasie a nie miejscu - mamy o czym sie pozastanawiac -( na przykład ja mam ),branie mozliwości swojej pomyłki a jakże widzę -ale na samym końcu przy wytęzonych dowodach drugiej strony - to taka frajda - no dobra a co do tych promów czy promu - gdzie na zdjęciu widać wyrażnie nazwę jednostki , te kominy cos mi nie pasują (Victoria )ma takie "grubasy" a ten z niemieckiego forum ma cieńsze( Gustaw V)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.475 58 3
Trochę bardziej tramwajowych klimatów ale widać także dworzec Główny w Gdańsku

[DOUBLEPOST=1445373432,1445373010][/DOUBLEPOST]Oraz przedwojenny film i trochę kolei widać więcej

 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
Czy spece mogą się wypowiedzieć, czy na poniższej stronie pierwsze zdjęcia, a szczególnie 3 do 5 mogą pochodzić z Trójmiasta?

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7557133
- wspolnymi silami miedzynarodowymi zostalo wyjasnione ,ze wszystkie te zdjecia z forum niemieckiego dotycza portu w Gdansku i wyladunku szwedzkich wagonow ze szwedzkiego promu kolejowego " Drotting Victoria" w roku 1946
- nie wiadomo tylko ile razy ten prom przyplywal do Gdanska w tamtym czasie i to z takim ladunkiem ? - a z innej beczki - czy ow prom mogl w 1946 wplynac do Gdyni ? -jak podaje to zrodlo http://www.europeana.eu/portal/record/2023709/E008A3C778620DCB8968B55AAB052463063FBCD9.html , pytam poniewaz w tym czasie wejscia do portu w Gdyni blokowal zatopiony niemiecki okret( na jednym ujeciu widac ten wrak) , a widac na innym zdjeciu , ze jednak jest w porcie jakims ale czy gdynskim a nie w gdanskim ?- dziekuje Kolegom za pomoc w rozwiklaniu tej zagadki zdjec z niemieckiego forum
 
Ostatnio edytowane:

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
pytam poniewaz w tym czasie wejscia do portu w Gdyni blokowal zatopiony niemiecki okret( na jednym ujeciu widac ten wrak)
Ten wrak to pancernik "Gneisenau" (z całą pewnością to on jest widoczny w tle na zdjęciu z promem). Podniesienie go z dna i udrożnienie wejścia głównego portu gdyńskiego trwało do 51go roku. Aby port mógł funkcjonować, na polecenie ministra Kwiatkowskiego, który był delegatem rządu do spraw wybrzeża "wykuto" w falochronie drugie wejście do portu (to węższe, bardziej na północ) które pozostało do dziś. Już latem 45go roku do portu wpływały statki po węgiel.

Nawiązując do tematu wyładunku węglarek szwedzkich, to zarówno przed wojną jak i tuż po niej w Gdyni nie było nabrzeża z układem torów umożliwiającym wyładunek wagonów wprost z promu.
 
Ostatnio edytowane:
Lata 1927-1928 , "Odjazd emigrantów za morze. Emigranci wysiadają z pociągu w Gdyni, by wsiąść na statek "Krakus" (franc. Tow. Okręt. "Chargeurs Reunis"), któy ich odwiezie do Havre'u, a stamtąd do Południowej Ameryki."
Nie wiem, czy koledzy czytali komentarze do tego zdjęcia na stronie, do której jest powyższy link. Ktoś napisał tam, że podejrzewa, iż fotka ta jest kolażem, czyli fotomontażem. Skłaniam się ku tej opinii, bo sam zastanawiałem się, co to za dziwny skład.
Nie zgadzam się z opinią osoby komentującej, że podejrzany jest wysoki peron, i że ludzie sobie tak po prostu chodzą. Nie zgadzam się też z sugestią o propagandowym charakterze tego zdjęcia. Nawet jeśli Gdynia była propagandowym atutem przedwojennych władz polskich, to nie spotkałem się z fotomontażami tego rodzaju zdjęć. Po diabła było robić fotomontaże skoro Gdynia i bez tego była niewiarygodnym i bezprecedensowym osiągnięciem inwestycyjnym i organizacyjnym.
Okazuje się, że w zasobach NAC-u przetrwał oryginał tego zdjęcia, bez retuszu i tu już raczej o fotomontażach mowy być nie może:

PIC_1-G-4797-2.jpg


Dodatkowo zachował się jeszcze jeden obrazek dokumentujący podobną sytuację

PIC_1-G-4795.jpg
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Nawiązując do tematu wyładunku węglarek szwedzkich, to zarówno przed wojną jak i tuż po niej w Gdyni nie było nabrzeża z układem torów umożliwiającym wyładunek wagonów wprost z promu
I proszę, jak to się dziwnie układa. Najpierw człowiek coś palnie w świętym przekonaniu, a potem musi posypać głowę popiołem. Oj ciężko nie mieć racji, ale jakąż ulgą jest poznanie prawdy:). Dziś w wątku o wagonach sypialnych kolega @Groch zamieścił link do rewelacyjnego filmu, który w równym stopniu mnie zawstydził co ucieszył. Mamy więc Gdynię, zatopiony pancernik Gneisenau, wejście do portu, cumowanie i całe mnóstwo pięknych ujęć taboru i ludzi. A wszystko to na bardzo dobrej jakości materiale filmowym. Panowie, trzymajcie się foteli, bo mnie ten link wywalił na orbitę;)
http://oldportal.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_7B3BDF3FF92A47FABDEA9C2647DE5B87#
 
Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
I proszę, jak to się dziwnie układa. Najpierw człowiek coś palnie w świętym przekonaniu, a potem musi posypać głowę popiołem. Oj ciężko nie mieć racji, ale jakąż ulgą jest poznanie prawdy:). Dziś w wątku o wagonach sypialnych kolega @Groch zamieścił link do rewelacyjnego filmu, który w równym stopniu mnie zawstydził co ucieszył. Mamy więc Gdynię, zatopiony pancernik Gneisenau, wejście do portu, cumowanie i całe mnóstwo pięknych ujęć taboru i ludzi.
A skąd Adamie ta nadmierna ekscytacja? ;) Zdjęcia z operacji cumowania i za-/wy-ładunku promów szwedzkich w Gdyni od lat wiszą sobie spokojnie w krajowym serwisie PAP-u

pap_19470801_0FR.jpg
pap_19460401_03M.jpg
pap_19460401_03N.jpg
pap_19460419_016.jpg
pap_19460419_019.jpg
pap_19470801_0FQ.jpg
 
A

AJ

Gość
Czyli mamy jeszcze ciągle dużo do odkrywania - a to dobrze, bo nie czeka nas "umysłowa" emerytura :)
Jak widać ze zdjęć PAP-owskich pływała do Gdyni między innymi nasza ulubienica - Drotting Victoria. Tak jak pisał Hoart w 1948 roku promową komunikację kolejową przeniesiono do Świnoujścia i tak zostało do dzisiaj.
 

Podobne wątki