• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ciekawostki z internetu

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Znana historia. Ale najbardziej zadziwia mnie indolencja autora tego tekstu, jest zdziwiony, że pociągi miały mieć aż pół kilometra, czyli 500 m, podczas gdy dziś pociągi pasażerskie mają do 400 m, o towarowych nie mówiąc...
 

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
679 6 0
Taka ciekawostka

NIE MASZ POMYSŁU JAK SPĘDZIĆ MAJÓWKĘ?
Nie masz pomysłu jak spędzić majówkę?
fotolia.pl
Nie masz jeszcze pomysłu jak spędzić majówkę? Koniecznie zajrzyj do przewodnika „Poznaj polskie koleje wąskotorowe”. Większość kolei wąskotorowych właśnie zaczyna sezon.

Urząd Transportu Kolejowego wydał przewodnik po wąskotorówkach, które działają na terenie niemal całej Polski. To już trzecie wydanie tej publikacji. Znajdziemy w niej aktualne informacje o rozkładach jazdy, cenach biletów i atrakcjach, które oferują przewoźnicy wąskotorowi. Przewodnik otrzymał znak „POLSKA”, który nadaje Polska Organizacja Turystyczna.

Urząd Transportu Kolejowego promuje i wspiera działalność wąskotorówek. Do sieci trafiło już trzecie wydanie bezpłatnego, praktycznego przewodnika „Poznaj polskie koleje wąskotorowe”. Poza rozkładami jazdy, cenami biletów, informacją, gdzie i jak można je kupić, każdy rozdział zawiera krótki rys historyczny o kolejce.

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego pisze we wstępie - „Aby promować i wspierać działalność kolei wąskotorowych, które mierzą się z wieloma wyzwaniami, w 2022 r. wydaliśmy I edycję bezpłatnego, praktycznego przewodnika „Poznaj polskie koleje wąskotorowe”. Jego popularność oraz pozytywny odbiór ze strony kolei wąskotorowych, całej branży kolejowej i turystów sprawiły, że oddajemy w Państwa ręce już III edycję przewodnika”.

Jak czytamy - dziś są atrakcją turystyczną, ale dawniej koleje wąskotorowe odgrywały ważną rolę w transporcie pasażerskim i towarowym. Niektóre przewoziły nawet ponad milion pasażerów rocznie! Przemiany gospodarcze i ustrojowe oraz dynamiczny rozwój transportu samochodowego sprawiły, że właściwie wszystkie koleje wąskotorowe w Polsce z czasem straciły na znaczeniu. Niektóre linie zostały skrócone, inne całkowicie zlikwidowane. Jednak od pewnego czasu koleje wąskotorowe znów wracają do łask.

W Polsce możemy cieszyć się z 26 funkcjonujących kolei wąskotorowych. Ich łączna długość to niemal 420 km linii, po których poruszamy się unikatowymi, zabytkowymi lokomotywami i wagonami. Współcześnie stanowią one niezwykle cenne dziedzictwo historyczne, techniczne i kulturowe. W 2023 r. z przejażdżki wąskotorówkami skorzystało ponad 948 tys. pasażerów! Z każdym rokiem jest więcej wielbicieli takiej wyjątkowej podróży.

Przewodnik może być wspaniałą inspiracją i pomocą w zaplanowaniu niezapomnianych wycieczek pociągami wąskotorowymi w Polsce – już w czasie tegorocznej majówki.
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
282 35 1
Przykład jak zrobić drezynę z pojazdu elektrycznego. Kiedyś coś podobnego występowało w Polsce i nazywało się Simson Duo.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Powódź w Nysie w 1938 roku na filmie i w książce (fragment).

Załączony film obrazuje w przeważającej mierze organizację ruchu kolejowego w Nysie po zerwaniu kluczowego mostu (obecnie widukkt nad ul. Jagiellońską).
W filmie ujęto też kilka migawek z okolic Rynku i Starego Miasta, z których do dziś niewiele pozostało.
Widać także wiadukt i nasyp nieistniejącej już kolejki Nysa - Ścinawka Nyska
Ostatni rozdział książki uzupełnia to, co widzimy na filmie.

Miłego oglądania. Kolejowe smaczki - prima sort :)

Link do filmu :
https://digitaler-lesesaal.bundesarchiv.de/.../24292/691701
Tytuł filmu: Das Hochwasser bei Neisse im Jahre 1938
źródło: Das Bundesarchiv

Książka
Autor: Joseph Ragsch
Tytuł: Das Hochwasser zu Neisse
źródło: http://www.fhn.cba.pl/viewtopic.php?t=85

Treść ostatniego rozdziału:

JAK RADZIŁA SOBIE KOLEJ
Jak wiadomo bezpośrednio w nocy 1 września została podmyta linia kolejowa koło Doboszowic (Hertwigswald) poniżej Paczkowa, tak, że komunikacja kolejowa musiała być wstrzymana. Ale bezpośrednio o godz. 8 mógł już być ponownie puszczony przez zagrożone miejsce pociąg przyspieszony . O godz. 9 zdarzył się nowy wypadek koło Szybowic (Schnellwalde) , gdzie wykoleił się pociąg towarowy. - Zostaliśmy o tym od razu poinformowani. W nocy z czwartku na piątek większa część podkładów kolejowych pomiędzy dworcem głównym a Dolną Wsią znalazła się pod wodą. Następnie o godz. 5 odszedł ostatni pociąg do Kamieńca, potem komunikacja została całkowicie wstrzymana. Łańcuch nieszczęść na tym się nie skończył. Woda z kanału opływowego w katastrofalną noc była tak gwałtowna, że stalowy most nad kanałem - obok ul. B. Śmiałego i Jagiellońskiej (obecnie część przebudowanej ul Jagiellońskiej) w większości popłynął. Odgięte szyny zawisły bezwładnie w powietrzu.
To zdarzenie nastąpiło około godz. 5.30 w piątek rano - szturmująca woda porwała najpierw przyczółek. Pół godziny wcześniej przejechał tą linią pociąg towarowy i obeszło się szczęśliwie bez szkód.
W tym czasie stale musiał być obserwowany duży most nad Nysą Kłodzką, ponieważ nurt ostro stopniowo nacierał na konstrukcję i ciągle zabierał nowe namulenia, które bardzo mocno zagroziły głowicy mostu. Następnie załamał się most Pfennigbruecke.
Nyski dworzec był w porannych piątkowych godzinach odcięty od całego miasta. Podróżni, wojsko i inne osoby, którzy mieli tylko możliwość komunikowania się przy pomocy telefonów, zebrali się tam pełni obaw. Restauracja dworcowa musiała swoją żywność i napoje podzielić , biorąc pod uwagę pozostanie przypływu.
Po całkowitym wstrzymaniu komunikacji zachodziło pilne pytanie : - Kiedy zostanie przywrócona?
To pytanie było przez zarząd kolei państwowych w Nysie szybko wyjaśnione oczekującym. Z Nysy w kierunku Kamieńca i Brzegu ruszyły ponownie pociągi osobowe z małymi ograniczeniami. Pociągi z Kędzierzyna (Hendebreck) nie mogły w zasadzie dojeżdżać do Nysy, lecz kończyły swój bieg na stacji końcowej Nowy Świętów (Deutsch Witte). Na trasie Nowy Świętów - Nysa Średnia Wieś do ul. Piłsudskiego (Wienerstr) zastosowano komunikację wagonem motorowym.
Ale jak dojść z ul. Piłsudskiego do dworca głównego? Tu została zaoferowana taka komunikacje jaką się chyba rzadko spotyka. Powstał tu bardzo mały dworzec, który składał się z jednego peronu położonego na jednych torach.. "Komunikacja dworcowa" rozgrywała się w budce strażnika, gdzie były sprzedawane bilety kolejowe.
Ulica wymyśliła dla tej stacyjki nową nazwę i to bardzo pompatyczną "Dworzec Wiedeński" (nawiązanie do nazwy ulicy). Tu więc zatrzymywały się wagony motorowe z Nowego Świętowa, podróżni, którzy wysiadali, byli dowożeni do dworca głównego omnibusem lub samochodem ciężarowym. Taka jazda ciężarówką była dla uczestników wątpliwą przyjemnością. Było się dokładnie wytrzęsionym głównie w miejscu przy Urzędzie Pracy, gdzie w pierwszych dniach musiała następować przesiadka, ponieważ ciężkie wozy nie mogły przejechać przez zburzony most. Podróżni mieli w końcu przyjemność nieść swoje bagaże ok. 200m. Przy tym kolej też wychodziła im naprzeciw, podstawiając pojazd pod bagaż. Ta stacyjka w ogóle po swym powstaniu musiała jeszcze pokonać wiele trudności. Nie było oświetlenia, samochody ciężarowe nie posiadały schodów do wejścia, nie było na nich zabezpieczeń przed deszczem.
Wagon motorowy dojeżdżał później do ul. Jagiellońskiej (Konraddsdorfer Chausse) w pobliżu Małego Dworca, gdzie też oczekiwał wagon motorowy w kierunku Kubic"

Jeżeli kogoś interesuje całość książki odsyłam do źródła lub mojego wpisu na Polska.org.pl
 

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
679 6 0
Nie wiem czy już było, ale chyba warto zobaczyć kawałek historii, choć nie naszej

"Transport wojskowy Ludowej Armii NRD lub jak kto woli Nationale Volksarmee DDR.
Jeśli ktoś nie kojarzy skrótów ...
NRD- Niemiecka Republika Demokratyczna,
DDR- Deutsche Demokratische Republik.
Bardzo fajny film warto zobaczyć to tylko 4 min.
Odszukał Bogusław Bobel."

https://www.facebook.com/share/v/EYLVTrFnTzQme2xL/