• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Chińszczyzna na wynos. Czyli koleje chińskie i ich modele

BarTK

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
365 0 0
#61
Dziś dotarł do mnie model lokomotywy ND2 producenta Charming Modeltrain, nowość która u producenta wyprzedała się w całości w przeciągu 5 minut. Wcześniej zastanawiałem się nad zakupem ND2 Bachmana, aż tu niespodziewanie wpadła informacja o pojawieniu się "nowego" ND2, koledze udało się zakupić dla mnie egzemplarz o numerze 0162.
Model wykonany na rewelacyjnym poziomie, DCC z dźwiękiem, bardzo dużo detali, ruchomy wentylator chłodnic, oświetlenie wnętrza i podwozia.
W oryginalne wyprodukowano 284 lokomotywy ND2 w latach 1972 - 1987, lokomotywy wykorzystywane były głównie w ruchu pasażerskim.
 

Załączniki

storch

Użytkownik
Reakcje
49 0 0
#62
Pytanie - w zasadzie dwa pytania. Pierwsze to jak platforma NX70 ma się do platform radzieckich i postradzieckich tzn ile jest podobieństwa. Pytanie 2 to czy węglarki z Polski budowane dla Chin jeżdżą tam, czy wszystkie zostały w Polsce? Bo po Polsce kilka jeździ (może jeździło), nawet bez przemalowania a jedynie po spolszczeniu w postaci wózków Y25 i dodaniu zderzaków i sprzęgu śrubowego...poluję na takie coś w skali N, żeby sobie spolszczyć:)
Pozdraw
Storch
ps. Tu przykład węglarki: http://rail.phototrans.eu/images/photos/big/23/81811.jpg
Akurat ta jest jeszcze nie spolszczona ale ma ciekawy "dodatek" w postaci belki zderzakowej i haka na sprzęg śrubowy "podwieszanej" do burty. To była "przejściówka" żeby wagony do Braniewa dojechały.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.853 65 3
#67
Pytanie - w zasadzie dwa pytania. Pierwsze to jak platforma NX70 ma się do platform radzieckich i postradzieckich tzn ile jest podobieństwa. Pytanie 2 to czy węglarki z Polski budowane dla Chin jeżdżą tam, czy wszystkie zostały w Polsce? Bo po Polsce kilka jeździ (może jeździło), nawet bez przemalowania a jedynie po spolszczeniu w postaci wózków Y25 i dodaniu zderzaków i sprzęgu śrubowego...poluję na takie coś w skali N, żeby sobie spolszczyć:)
Pozdraw
Storch
ps. Tu przykład węglarki: http://rail.phototrans.eu/images/photos/big/23/81811.jpg
Akurat ta jest jeszcze nie spolszczona ale ma ciekawy "dodatek" w postaci belki zderzakowej i haka na sprzęg śrubowy "podwieszanej" do burty. To była "przejściówka" żeby wagony do Braniewa dojechały.
Co do platform NX70 i nieco starszej konstrukcji NX17K to rzeczywiście wydają się być podobne do wagonów budowanych dla ZSRR i krajów powstałych po rozpadzie tego państwa. Jednak na ogólnym podobieństwie raczej się kończy. Przede wszystkim koleje w Chinach mają inne normy odnośnie urządzeń cięgłowo zderznych. Pod tym względem są one zbliżone do norm amerykańskich. Czyli sprzęg samoczynny systemu Janney'a którego oś centralna jest na znacznie mniejszej wysokości od główki szyny. W efekcie pozwoliło lub wymusiło to konstruowanie wózków o mniejszych wymiarach a powierzchnia ładunkowa wagonów towarowych może i często się znajduje na mniejszej wysokości w porównaniu z wagonami europejskimi i radzieckimi. Koleje ZSRR miały odziedziczone jeszcze z czasów dawnej Rosji z XIX wieku tradycje konstruowania taboru kolejowego zbliżone do norm europejskich. Przez co kiedy w latach trzydziestych zaczęto wprowadzać sprzęgi samoczynne systemu Willisona to jego oś wzdłużna została ustalona na bardzo podobnej wysokości jak oś haka cięgłowego kolei europejskich.
Co do modeli to nie posiadam żadnych platform SŻD więc nie mam czego porównać z platformami NX70 i NX17K. Wykonałem kilka zdjęć tych platform w porównaniu z lokomotywą ST43 I wagonem krytym SŻD firmy Modela. Nie należy się sugerować wysokością sprzęgów wagonu krytego firmy Modela bo nie odpowiada ona stalowej rzeczywistości. Bardziej zgodna z rzeczywistością jest wysokość sprzęgów w modelu wagonu krytego firmy Modimio na ostatnim zdjęciu. Platformy SŻD są/były w ofercie firmy Modela.
20240208_163900.jpg
20240208_163656.jpg
20240208_163554.jpg
20240208_163544.jpg
20240208_163333.jpg
20240208_163324.jpg
20240208_174049.jpg


Ciekawe jest to co piszesz o chińskich węglarkach w Polsce. Nie wiedziałem że takie w naszym kraju produkowano. A te które w naszym kraju pozostały jako wagony sprzęgowe mogą być nadal lub przez jakiś czas były własnością kolei chińskich. Ale nic na ten temat nie wiem więc warto to sprawdzić.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.843 53 2
#68
Pięknie się ta chińszczyzna prezentuje na tle polszczyzny i niemszczyzny* ;)

*"sz" wstawione celowo ;)
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.853 65 3
#69
:) U mnie na mojej niemakiecie dość często panuje atmosfera eklektyczna;). Często wyciągam modele z jednej kolei by za chwilę wyciągnąć coś z innego kraju. A że często powracam do poprzedniej zabawy to nie nadążam z pakowaniem ponawyciąganych modeli:D. Od kilku dni się panoszy polszczyzna z niemszczyzną a chińszczyzna z ruszczyzną pojawiły się wczoraj na krótko do zdjęć w dwóch tematach. A wśród niemszczyzny być może rozpoznałeś swojego dawnego znajomego czającego się za lokomotywą :LOL:.
 

BarTK

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
365 0 0
#70
Z ostatniego wypadu do Chin przywiozłem dwie sekcje DF7D o numerach 0001 i 3001. Modele jak zwykle rewelacyjnie wykonane z dużą ilością funkcji.
 

Załączniki

storch

Użytkownik
Reakcje
49 0 0
#71
Cześć, zgłębiłem trochę temat chińskich węglarek w Polsce. Niestety optymizm prysł - wygląda na to że spolszczona została tylko jedna węglarka tytułem próby ( Poltrak Eaos-w gondola , Kamieniec Ząbkowicki train station 05.11.2015). Natomiast wyprodukowano całą serię z czego kilkudziesięciu (tu nie jestem pewien) sztuk koleje chińskie nie odebrały, więc stały w Braniewie jako magazyny węgla. Tam właśnie były 2 wagony "sprzęgowe", które w istocie sprzęgowymi na stale nie były, ponieważ belka zderzakowa była przeznaczona do łatwego demontażu i założenia w tym miejscu główki Jeanneya po przetransportowaniu do Chin. Ta spolszczona ma zamontowane stałe zderzaki, nie wiem jak rozwiązali sprzęg - być może tak jak kiedyś na kolejach piaskowych w parowozach Tp4.
Pozdraw
Storch
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.725 31 1
#72
Dziś dotarł do mnie model lokomotywy ND2 producenta Charming Modeltrain, nowość która u producenta wyprzedała się w całości w przeciągu 5 minut. Wcześniej zastanawiałem się nad zakupem ND2 Bachmana, aż tu niespodziewanie wpadła informacja o pojawieniu się "nowego" ND2, koledze udało się zakupić dla mnie egzemplarz o numerze 0162.
Model wykonany na rewelacyjnym poziomie, DCC z dźwiękiem, bardzo dużo detali, ruchomy wentylator chłodnic, oświetlenie wnętrza i podwozia.
W oryginalne wyprodukowano 284 lokomotywy ND2 w latach 1972 - 1987, lokomotywy wykorzystywane były głównie w ruchu pasażerskim.
Czy ta lokomotywa w realu była inspirowana "rumunem" (ST43), bo dostrzegam wiele analogii i podobieństw.
Wózki, wentylator na dachu, układ okien i krat wentylacyjnych.
 
Ostatnio edytowane:

BarTK

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
365 0 0
#73
Czy ta lokomotywa w realu była inspirowana "rumunem" (ST43), bo dostrzegam wiele analogii i podobieństw.
Wózki, wentylator na dachu, układ okien i krat wentylacyjnych.
To jest rumun. Kształt czolownicy jest trochę inny z tego względu że lokomotywy posiadały powiększona kabinę i drzwi z obu stron. Poza tym to ta sama konstrukcja.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.853 65 3
#76
Na imprezie w Sosnowcu na makiecie amerykańskiej na chwilę pojawił się taki gość z Chin.
20250315_170005.jpg

Lokomotywa DF8B firmy ZC18. Bardzo pięknie wykonany model. Nie było zbyt wiele czasu bardziej się przyjrzeć bo właściciel się spieszył.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
629 6 1
#77
I mnie zafascynowały modele kolei chińskich, w związku z czym nabyłem zestaw 2 węglarek 4-osiowych typu C70 firmy Changming.
Wrażenia bardzo pozytywne, ogólnie jakość modeli nie odbiega od modeli choćby wagonów 401W Albert-Modell, choć detale wydają mi się bardziej filigranowe. Napisy wyraźne i bardzo czytelne, malatura bez zarzutu. Sprzęgi identyczne lub prawie identyczne z Kadee, konstrukcja „puszki” mocujących je również (choć jeszcze jej nie rozkręcałem). Warto też wspomnieć o dość porządnej imitacji ładunku węgla. Na minus uznać należy spore opory toczenia. Na zdjęciach postarałem się pokazać detale, na ich podstawie najłatwiej ocenić jakość danego modelu.
 

Załączniki

OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.853 65 3
#78
C70 to stosunkowo nowa konstrukcja klasycznej węglarki kolei chińskich. Pierwsze serie były fabrycznie malowane na kolor niebieski. Jednak szybko z tego pomysłu zrezygnowano z powodu szybkiej utraty estetycznego wyglądu. Model firmy Changming reprezentuje bardzo wysoki poziom wykonania jak na produkcję wielkoseryjną. Te małe haczyki do podtrzymywania otwartej klapy rozładunkowej to mistrzostwo. Węglarki C64 firmy Train Garden jakie pokazałem na początku tego wątku są wykonane jednak na trochę niższym poziomie detali.
Jak już jestem przy temacie węglarek chińskich to chcę przedstawić wagony jeszcze starszej konstrukcji C62K i C62AK firmy CMR Line. Wagony kupiłem w czteropaku po dwa wagony z każdej odmiany. Na znanym chińskim portalu handlowym można nabyć taki zestaw w dość atrakcyjnej cenie ok 320 zł i do wyboru są 4 zestawy co pozwala przy zakupie większej ilości na większą liczbę dostępnych numerów wagonów. Ja akurat wybrałem zestaw C TX02603A 【C】.
20241004_194030.jpg
20250514_150207.jpg
20250514_150223.jpg
20250514_150237.jpg
20250514_150252.jpg
20250514_150427.jpg
20250514_151001.jpg
20250514_150454.jpg

Modele w zasadzie nie mają prawie żadnych detali montowanych osobno. Wszystkie uchwyty i układ hamulcowy są wykonane jako płaskorzeźby. Niemniej wygląda to bardzo dobrze a wysoka jakość malowania i napisów na prawdę daje bardzo pozytywne wrażenie. Wagony mają plastikowe sprzęgi i zestawy kołowe o dobrej jakości i dobre właściwości jezdne. Owszem może się zdarzyć "kiwaczek" ale jest to banalnie proste do poprawienia. Wystarczy usunąć zadzior na końcach stożka osi. Można też zakupić i wymienić zestawy kołowe na metalowe ale uważam to za zbędny wydatek bo plastikowe są wystarczająco precyzyjnie wykonane. Każdy wagon ma imitację ładunku węgla średniej jakości.
Jeszcze różnica pomiędzy wagonami C62K i C62AK to co zauważyłem w modelu to C62K ma przy narożniku rząd uchwytów a C62AK ma kawałek drabiny jak w wagonach C64 i C70. Jakie były jeszcze inne zmiany w wagonach w skali 1:1 tego nie wiem.