Było dużo takich pociągów. Jednocześnie bardzo dużo klasycznych wagonów pullmanowskich, barowych i restauracyjnych zostało zmodernizowanych. Podstawowe oznaczenia wagonów pullmana stosowane przez CIWL to:
VP - pullman 1 klasy
Po wojnie przebudowano część wagonów pullmanowskich, restauracyjnych i bagażowych na:
VPC - pullman 1 kl+przedział kuchenny
VPC2 - pullman 2 kl+przedział kuchenny
VRB - wagon restauracyjny z barem
BE - bar express
VC - wagon wycieczkowy (croisiere) z kabinami prysznicowymi dla pasażerów (przebudowano dwa wagony), salonikiem fryzjerskim, przebieralnią, przedziałem biurowym itp. Jeden kursował później w składzie turystycznym Nostalgie Istanbul Orient Express i był w składzie który wegetował przez lata w Małaszewiczach. Później przedziały obsługi modernizowano na m.in.
BD - bar dancing (z miejscem do tańca)
FS/E - bagażowy z ekspresowym barem przekąskowym
Były jeszcze wagony salonowe (WS) i salonowe z kuchnią (WSC)
Te zmodernizowane wagony również włączano sukcesywnie do różnych składów pociągów. Modernizacja była związana ze zmniejszeniem po II WŚw zapotrzebowania na klasyczne pullmany dla zamożnych klientów, ponieważ Ci w znacznej mierze przesiedli się do samolotów.
W latach siedemdziesiątych CIWL sprzedało swój park taborowy, zachowując sobie jednak kilka wagonów z których utworzono pociąg turystyczny Pullman Orient Express (o nim dalej). Po 1971 część wagonów CIWL kursowała w składach różnych przewoźników narodowych jakiś czas jeszcze w malowaniu CIWL - tylko znak CIWL najczęściej zmieniano na logo przewoźnika narodowego. Były wagon CIWL typu UHansa kursował w składzie portugalskiego nocnego pociągu aż do 2010 roku.
Oprócz różnych zarządów kolejowych wagony kupiły muzea jak i prywatni inwestorzy organizujący okazjonalne przewozy kolejowe. Niektóre z nich miały pewne cechy regularności, najbardziej Venice Simplon Orient Express. Ale były to już pociągi turystyczne a nie klasyczne składy pasażerskie.
Skład złożony m.in. z pullmanów kursował w składzie pociągu turystycznego Pullman Orient Express
- Pullman nr. 4151 - z przedziałem kuchennym, 28 miejsc siedzących, z pociągu "Etoile du Nord", budowa: Entreprise Industrielle Charentaise - 1929
- Restauracyjny nr. 2979 - z pociągu "Riviera", 42 miejsca siedzące, budowa: Officine Meccaniche Italiane - 1927
- Restauracyjny nr. 2869 - z pociągu "Anatolie", 42 miejsca siedzące, budowa: Smethwick Birmingham - 1925
- Salon-Bar nr. 4160 - z pociągu "Train Bleu", 24 miejsca siedzące, budowa: Entreprise Industrielle Charentaise - 1929
- Salon-Bar nr. 4148 - z pociągu "Côte d'Azur", 12 miejsc siedzących, budowa: Entreprise Industrielle Charentaise - 1929
- Restauracyjny nr. 2976 - z pociągu "Taurus", 42 miejsca siedzące, budowa: Officine Meccaniche Italiane - 1927
- Pullman nr. 4159 - z przedziałem kuchennym, z pociągu "Flèche d'Or", 28 miejsc siedzących, budowa: Entreprise Industrielle Charentaise - 1929
Więcej o tym pociągu tutaj:
http://nostalgiazapara.pl/ciwl-mied...i-restauracyjnych/pullman-orient-express-sncf
Składy CIWL podlegały ciągłym zmian om zestawień, podobnie wagony CIWL włączane do składów innych przewoźników. Wagon pullmanowski (lub restauracyjny)- ale raczej przebudowany na typ VPC2, BD, BE, VRD, mógł kursować w jakimś pociągu w 1961 roku ale w 1962 już nie kursował. Wszystko to powoduje duże trudności w rzetelnym dojściu do wiedzy, choć są pewne źródła.
Wagony pullmanowskie prowadziły przede wszystkim:
Flèche d'Or (Golden Arrow), Le Train Bleu, Etoile du Nord, Sud Express, mniej znanym Edelweiss Pullman Express (Amsterdam-Zurich) - do 1939 roku, jako konkurencja dla niemieckiego Rheingold, czy Gotthard Pullman Express.
Poszczególne serie wagonów budowane przed II WŚW dedykowane były określonym pociągom, ale po wojnie jeździły w składach różnych innych pociągów, np. Le Mistral. Ostatnim "zwartym" pociągiem z wagonami CIWL (niegdyś wyłącznie z wagonami CIWL, po wojnie w coraz mniejszej liczbie) był Sud Express kursujący do 1971 roku z Francji do Hiszpanii i Portugalii. Po II WŚw włączono do niego wagony Dev Inox SNCF (znane jako Mistral56 od słynnego pociągu w którym kursowały). W 1954 roku w składzie Sud Expressu były np wagony CIWL VP w malowaniu Etoile du Nord i VPC w malowaniu Cote d`Azur.
Reasumując wagony CIWL po 1971 trafiły w ręce przewoźników narodowych, prywatnych, muzeów. Regularnie kursowały i kursują w Venice Simplon Orient Expres, Pullman Orient Express (najpierw zarządzanym przez CIWL następnie przez SNCF, obecnie wagony razem z sypialnymi przygotowywane są do kursów w ramach spółki z Accorem), okazjonalnie w Nostalgie Istanbul Orient Express oraz w kilku muzeach w ogólnodostępnych kursach pociągów organizowanych przez muzea i stowarzyszenia m.in. we Francji, Holandii, Szwajcarii. Wspomniany przez Ciebie w pierwszym poście wątku wagon VP 4163 trafił do Maroka razem z wagonem sypialnym VL Lx 3548